Jump to content
IGNORERAD

Konvektionsugn.


sarne

Recommended Posts

För mig med 30 år i storköksbranschen var konvektionsugn en stor rostfri pjäs i kvartsmiljonklassen. Besökte Macro tillsammans med hustrun, hon fick mig att ändra uppfattning.

Ett berg av bordskonvektionsugnar i prisklass 990 till 1650 bath!  Köpte den dyraste :-)

 

En stor rund glasskål med ett lock i vilket sitter värmeelement, fläkt och styrelektronik. 1300 watt var underverket på.

post-4094-0-99344800-1389619800.jpg

 

Första test köttfärslimpa.

post-4094-0-13969200-1389619839.jpg

Smakade alldeles utmärkt.

 

Nästa test kycklinglår.

post-4094-0-07620100-1389619881.jpg

Smakade också alldeles utmärkt.

 

Skall snart prova att baka, grädda bröd i ugnen.

 

Rekommenderas! 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    7

  • Thaiarran

    7

  • Soengsang

    3

  • Baa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har också funderat på att köpa en sån.

Har för mig att Kenneth4618 köpte en sådan för ett par år sen och lagade mat med lyckat resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig med 30 år i storköksbranschen var konvektionsugn en stor rostfri pjäs i kvartsmiljonklassen. Besökte Macro tillsammans med hustrun, hon fick mig att ändra uppfattning.

Ett berg av bordskonvektionsugnar i prisklass 990 till 1650 bath!  Köpte den dyraste :-)

 

En stor rund glasskål med ett lock i vilket sitter värmeelement, fläkt och styrelektronik. 1300 watt var underverket på.

attachicon.gifUgnen(IMGP4155).jpg

 

Första test köttfärslimpa.

attachicon.gifUgnen(IMGP4159).jpg

Smakade alldeles utmärkt.

 

Nästa test kycklinglår.

attachicon.gifUgnen(IMGP4161).jpg

Smakade också alldeles utmärkt.

 

Skall snart prova att baka, grädda bröd i ugnen.

 

Rekommenderas! 

Gick ju även att rosta "Turkiska mandlar" i den, utsökt till såväl öl som drinktilltugg!

 

Kanske det blir en tur till Macro trots allt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig med 30 år i storköksbranschen var konvektionsugn en stor rostfri pjäs i kvartsmiljonklassen. Besökte Macro tillsammans med hustrun, hon fick mig att ändra uppfattning.

Ett berg av bordskonvektionsugnar i prisklass 990 till 1650 bath!  Köpte den dyraste :-)

 

En stor rund glasskål med ett lock i vilket sitter värmeelement, fläkt och styrelektronik. 1300 watt var underverket på.

attachicon.gifUgnen(IMGP4155).jpg

 

Första test köttfärslimpa.

attachicon.gifUgnen(IMGP4159).jpg

Smakade alldeles utmärkt.

 

Nästa test kycklinglår.

attachicon.gifUgnen(IMGP4161).jpg

Smakade också alldeles utmärkt.

 

Skall snart prova att baka, grädda bröd i ugnen.

 

Rekommenderas! 

I Phinbun Rak sa är det en tjej som bakar pizzor med dom

 

www.swed-thai-farangfood-com.webnode.se

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick ju även att rosta "Turkiska mandlar" i den, utsökt till såväl öl som drinktilltugg!

 

Kanske det blir en tur till Macro trots allt!

Stämmer Baa.

 

Lika bra att lägga in receptet på turkiska mandlar:

Lämplig mängd mandlar (inhandlas i Thailand lämpligen på Macro) läggs i en skål med vatten i 20 minuter.

Slå av vattnet. Salta rejält.

Lägg mandlarna i en ugnssäker skål, 200 C i 25 minuter. Rör om vid 10 och 20 minuter.

Om ni saltat tillräckligt är nu mandlarna delvis vita...

Njut världens godaste drinktilltugg.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också funderat på att köpa en sån.

Har för mig att Kenneth4618 köpte en sådan för ett par år sen och lagade mat med lyckat resultat.

Stämmer, jag besökte Kenneth förra veckan, han är helnöjd med ugnen.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att grilla  små kamben liknande som de säljer på UD Town är grymt gott till en en öl eller två.

 

Krydda dem med nått gottis lägg dem på det låga gallret i med lite vatten i botten sedan är det bara att köra på :thumbsup:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att grilla  små kamben liknande som de säljer på UD Town är grymt gott till en en öl eller två.

 

Krydda dem med nått gottis lägg dem på det låga gallret i med lite vatten i botten sedan är det bara att köra på :thumbsup:

Piffi smakar gottis i Thailand....och är en smakförhöjare till såväl Chang som LEO!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Efter att ha googlat halva hösten på "Baka bröd i konvektionsugn" och inte fått någon relevant träff över huvud taget så försökte jag igen härom dagen. Döm om min förvåning om den första träffen på "Baka i konvektionsugn" är tråden konvektionsugn på Mpr. Inläggen är skrivna av mina nyfunna vänner från onsdagsträffarna. Jättekul.

Jag åkte alltså igår till Udon för att ihandla en dylik, lördagar är bäst att handla på tycker jag då det är trafikstockninh hela dagen och inte bara morgon och eftermiddag. Dessutom kan man få långa stärkande promenader om man v

Försöker parkera vid Big C.

Av någon anledning ville jag titta in på Thai Watsadu för första gången. Jisses, där fanns allt jag hade på min lista. Till hjälp fick jag en liten trevlig thaidam som pratade ok engelska, hon hade ingen prislapp, annars hade hon nog åkt med på flaket hem.

Nåväl, tillbaks till ugnen. Vetemjöl och jäst hade jag hemma så jag sökte lite grövre mjöl att ta hem. Big C och Tesco no have. På Tops hade jag sett några påsar, men de var slut. Hos CC köpte jag knäcke, men nögot mjöl hade de inte. Här ber jag er om tips.

Hemma kl 16 satte jag en deg, knådade och vek, gräddade och tjong hade jag ett gott bröd. Lte fint var det också.

Titta gärna in på min blogg:

thaitompa.wordpress.compost-9765-0-67241800-1393120983_thumb.jp

Hälsningar Thaiarran

Titta gärna in på min blogg

thaitompa.wordpress.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha googlat halva hösten på "Baka bröd i konvektionsugn" och inte fått någon relevant träff över huvud taget så försökte jag igen härom dagen. Döm om min förvåning om den första träffen på "Baka i konvektionsugn" är tråden konvektionsugn på Mpr. Inläggen är skrivna av mina nyfunna vänner från onsdagsträffarna. Jättekul.

Jag åkte alltså igår till Udon för att ihandla en dylik, lördagar är bäst att handla på tycker jag då det är trafikstockninh hela dagen och inte bara morgon och eftermiddag. Dessutom kan man få långa stärkande promenader om man v

Försöker parkera vid Big C.

Av någon anledning ville jag titta in på Thai Watsadu för första gången. Jisses, där fanns allt jag hade på min lista. Till hjälp fick jag en liten trevlig thaidam som pratade ok engelska, hon hade ingen prislapp, annars hade hon nog åkt med på flaket hem.

Nåväl, tillbaks till ugnen. Vetemjöl och jäst hade jag hemma så jag sökte lite grövre mjöl att ta hem. Big C och Tesco no have. På Tops hade jag sett några påsar, men de var slut. Hos CC köpte jag knäcke, men nögot mjöl hade de inte. Här ber jag er om tips.

Hemma kl 16 satte jag en deg, knådade och vek, gräddade och tjong hade jag ett gott bröd. Lte fint var det också.

Titta gärna in på min blogg:

thaitompa.wordpress.comattachicon.gifimage.jpg

Villa market på Landmark har grovt mjöl från Australien. Lägg gärna ut receptet på ditt fina bröd, mitt blir platt och hårt...;-)         

 

Apropå ugnen, igår tillredde hustrun fläskfile i den, blev delikat!

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Villa market på Landmark har grovt mjöl från Australien. Lägg gärna ut receptet på ditt fina bröd, mitt blir platt och hårt...;-)         

 

Apropå ugnen, igår tillredde hustrun fläskfile i den, blev delikat!

Platt och hårt!

 

Fick fina tipps i jästtråden, funkar gättebra att boosta jästen, värm vätskan till ca 41-42gr, ca 2 dl vätska ha ca (knapp struken) thaisked jäst, 2 teskedar socker...rör om och låte gona sig en stund och blanda i baket, och dina bröd jäser upp fluffiga och fina.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Villa market på Landmark har grovt mjöl från Australien. Lägg gärna ut receptet på ditt fina bröd, mitt blir platt och hårt...;-)         

 

Apropå ugnen, igår tillredde hustrun fläskfile i den, blev delikat!

Tja recept och recept, jag tog en skopa vatten (1 cup) och värmde i micron 30 sek, 20 sek hade varit lagom. När det inte var direkt obehagligt med pekfingret i vattnet, antagligen lite dryg 40 grader körde jag i två teskedar torrjäst och en tesked socker och rörde om. Efter en stund hade jag i knappt två skopor vetemjöl. Degen fick jäsa mer än en timme, men då och då plattade jag ut degen försiktigt med händerna och vek den tre gånger på varje ledd som en servett. Ju fler gånger man viker desto högre bröd. Det var nog lite mycket jäst för brödet blev ganska grovpipigt men skorpan blev knaprig och lite seg.

Gräddade i tio minuter i 250 grader sedan cirka 20 minuter i 200. Lite vatten i botten för skorpans skull. Varmluft är ungefär 20 grader varmare än vanlig ugn så 250 är nästan 275.

Bilden blev visst upp och ner, det är vanligt med apples grejor tyvärr.

Hälsningar Thaiarran

Titta gärna in på min blogg

thaitompa.wordpress.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Platt och hårt!

 

Fick fina tipps i jästtråden, funkar gättebra att boosta jästen, värm vätskan till ca 41-42gr, ca 2 dl vätska ha ca (knapp struken) thaisked jäst, 2 teskedar socker...rör om och låte gona sig en stund och blanda i baket, och dina bröd jäser upp fluffiga och fina.

Man skulle kanske tillämpa min brödbaksmetod på magen istället?  :-) 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av någon anledning ville jag titta in på Thai Watsadu för första gången. Jisses, där fanns allt jag hade på min lista. Till hjälp fick jag en liten trevlig thaidam som pratade ok engelska, hon hade ingen prislapp, annars hade hon nog åkt med på flaket hem.

Min bäste Herre. Hys inga planer för min shoppingassistent  (jag bor nästgårds till Thaiwatsadu  :-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Platt och hårt!

 

Fick fina tipps i jästtråden, funkar gättebra att boosta jästen, värm vätskan till ca 41-42gr, ca 2 dl vätska ha ca (knapp struken) thaisked jäst, 2 teskedar socker...rör om och låte gona sig en stund och blanda i baket, och dina bröd jäser upp fluffiga och fina.

 

 

Tack.

Nu fick man mera att göra.Det är mycket nu ;-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att höra när någon får tummen ur och inte bara snackar,  brödet ser både gott och nyttigt ut, undrar om inte Maitan skulle börja baka eget bröd till de fina smörgåsarna då får han nog bygga ut restaurangen samtidigt för bröd är inte thailändarnas starkaste sida förutom vitt skumgummibröd

Link to comment
Dela på andra sajter

Platt och hårt!

 

Fick fina tipps i jästtråden, funkar gättebra att boosta jästen, värm vätskan till ca 41-42gr, ca 2 dl vätska ha ca (knapp struken) thaisked jäst, 2 teskedar socker...rör om och låte gona sig en stund och blanda i baket, och dina bröd jäser upp fluffiga och fina.

Ska provas men till hur mycket mjol på ett ungefär.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av någon anledning ville jag titta in på Thai Watsadu för första gången

 

Handlar allt (nästan) där fast i Ubon :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska provas men till hur mycket mjol på ett ungefär.

Nästan dubbelt så mycket som degvätska. 1 skopa vatten och nästan två skopor mjöl. 1 skopa kan vara vad som helst i mitt fall blev det 1 cup, och vad det är har jag ingen aning om men det ser ut som drygt 2 dl. Du märker när degen blir deg och inte smet. Ju fastare deg desto frasigare skorpa. Mjölk och olja i degen förstör knaprigheten.

Hälsningar Thaiarran

Titta gärna in i min blogg

Thaitompa.wordpress.com

Hälsningar Thaiarran

Titta gärna in på min blogg

thaitompa.wordpress.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan dubbelt så mycket som degvätska. 1 skopa vatten och nästan två skopor mjöl. 1 skopa kan vara vad som helst i mitt fall blev det 1 cup, och vad det är har jag ingen aning om men det ser ut som drygt 2 dl. Du märker när degen blir deg och inte smet. Ju fastare deg desto frasigare skorpa. Mjölk och olja i degen förstör knaprigheten.

Hälsningar Thaiarran

Titta gärna in i min blogg

Thaitompa.wordpress.com

Ett bra svar, jag bakar ofta på en höft, och nästan dubbelt med mjöl, säg 5 dl vätska och 9dl mjöl, en skvätt olivolja och lite salt.

Och mjölet kan man ju experimentera med.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa test kycklinglår.

Smakade också alldeles utmärkt.

Haha, jag har större än du. Det sa i alla fall min thaidam på vasaru? Ja iaf glasskålen. Jag körde fyra lår, kycklinglår alltså, och de så så små och ensamma ut där nere i botten på skålen. Ska du baka kanske du får prova med 2 dl degvätska max så att brödet får plats om det nu denna gång skulle jäsa.

Hälsningar Thaiarran

Titta gärna in på min blogg

thaitompa.wordpress.com

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nästa test kycklinglår.

attachicon.gifUgnen(IMGP4161).jpg

Smakade också alldeles utmärkt.

 

[size=4]Skall snart prova att baka, grädda bröd i ugnen.[/size]

 

[size=4]Rekommenderas! [/size]

Hälsningar Thaiarran

Titta gärna in på min blogg

thaitompa.wordpress.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa test kycklinglår.

attachicon.gifUgnen(IMGP4161).jpg

Smakade också alldeles utmärkt.

 

[size=4]Skall snart prova att baka, grädda bröd i ugnen.[/size]

 

[size=4]Rekommenderas! [/size]

Hälsningar Thaiarran

Titta gärna in på min blogg

thaitompa.wordpress.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra svar, jag bakar ofta på en höft, och nästan dubbelt med mjöl, säg 5 dl vätska och 9dl mjöl, en skvätt olivolja och lite salt.

Och mjölet kan man ju experimentera med.

Tur du som har decilitermått när du ska beskriva för vännerna på Mpr. Jag har cup, halv cup och lite annat trams, men det är ju proportionerna som är viktiga så vi fortsätter väl att skjuta från höften. Nästa test blir nog ett vitlöksbröd till fisksoppa och sånt.

Hälsningar Thaiarran

Titta gärna in på min blogg

thaitompa.wordpress.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör sidfläsk, blir helt underbart i dessa maskiner

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...