Sangwal Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Blir lite kul när du ska visa dig på styva linan och påstå att jag har fel. I båda våra exempel på hur man räknar ampere vs Kw så kommer vi till ungefär samma resultat beroende på vilket håll man räknar. Ändå så hävdar du att jag har fel? Dina svar blir lite som om jag skulle ange att en Volvo drar 0.9 liter mil. Och du kontrar med att jag har fel då man kan köra 1,1 mil per liter. Hur ska räkneexemplet se ut enligt dig om man vet vilket kilowattal man har. Men vill veta vilket amperetal som krävs. Ditt exempel utgår ju från 16 ampere i grunden. Och naturligtvis så ska man ju räkna på ditt sätt om man vill ha reda på vad 16A ger i kilowatt. Men nu var det lixom tvärtom. Läser du inte? Jag har skrivit formeln flera ggr.. Vad e problemet? Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Hur står det till med elkunskaperna? Det är lätt att räkna på resistiva laster,t.ex elpatroner, eftersom Cosphi då = 1. Formeln är då: [size=3]P = U * A * 1,73 * Cosphi[/size][size=3]P = watt [W][/size][size=3]U = spänning [V][/size][size=3]Cosphi = effektfaktorn, för resistiva laster = 1[/size] Ett exempel: Effekt 11kW. [size=3]11000/(1,73*400*1) = 15,9 A per fas[/size] /biker Precis.. Här har han så han kan räkna ut watt talet på en elmotor också.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Lamaien ! Var är din gamla tråd om spisbytet, hittar inte Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 (ändrad) Hur står det till med elkunskaperna? Det är lätt att räkna på resistiva laster,t.ex elpatroner, eftersom Cosphi då = 1. Formeln är då: P = U * A * 1,73 * Cosphi P = watt [W] U = spänning [V] Cosphi = effektfaktorn, för resistiva laster = 1 Ett exempel: Effekt 11kW. 11000/(1,73*400*1) = 15,9 A per fas /biker Jo visst. Men det var ju den siffran jag kom fram till genom att räkna på ett annat sätt. Detta till trots får jag veta att jag har fel. 1,73*400*1 = 692 692 /3 = 230,6666666666667 så det är samma sätt att räkna det på olika sätt. Men om man ska räkna det utifrån 3 eller enfas och förstå skillnaden så anser jag att mitt sätt att räkna det på är lättare att förstå utan att krångla till det. Ändrades Januari 12, 2014 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Lamaien ! Var är din gamla tråd om spisbytet, hittar inte Vet inte, där finns ju garanterat svaret f-n va jag älskar eltrådar! Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Jo visst. Men det var ju den siffran jag kom fram till genom att räkna på ett annat sätt. Detta till trots får jag veta att jag har fel. 1,73*400*1 = 692 692 /3 = 230,6666666666667 så det är samma sätt att räkna det på olika sätt. Men om man ska räkna det utifrån 3 eller enfas och förstå skillnaden så anser jag att mitt sätt att räkna det på är lättare att förstå utan att krångla till det. Man tar sig för pannan... Gör du på ditt sätt.... Du är nog ganska ensam om det i allafall.. /biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Man tar sig för pannan... Gör du på ditt sätt. Du är nog ganska ensam om det i allafall.. /biker Du kan ta dig för pannan Du får naturligtvis lära dig att räkna på ditt sett i skolan då du kanske som elektriker räknar på lite större anläggningar än villor som jag håller på med. Och behöver beräkna uppsäkring av en panna t.ex Varav erat sätt ger troligtvis en mer exakthet vad gäller desimalerna vilket krävs vid beräkningar av större anläggningar. Men vill man snabbt räkna ut vad en panna på x kilowatt behöver i uppsäkring så är mitt sätt enkelt att komma ihåg. Allra helst då jag bevisligen kommer till samma siffror som er i detta fall. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Vet inte, där finns ju garanterat svaret f-n va jag älskar eltrådar! Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nalle Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Inte för att jag vill vara petig, men man drar faktist in 3 faser och en nolla. Jordledningen existerar bara på sekundärsidan av säkringsskåpet. Ska vi vara petiga heter det PEN ledare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maloon Inlagd Januari 12, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2014 Å fy fan!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maloon Inlagd Januari 12, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2014 Så med andra ord går det inte men det går ändå,,,,lite rörigt det hära tycker jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Så med andra ord går det inte men det går ändå,,,,lite rörigt det hära tycker jag Allt går om man vill... "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Underbart, där är den ju! facit för all ellära man kan tänka sig behöva och lite till Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Underbart, där är den ju! facit för all ellära man kan tänka sig behöva och lite till Den e en klassiker. Mera såna. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maloon Inlagd Januari 12, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2014 Så med andra ord vad behöver jag göra då???? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Så med andra ord vad behöver jag göra då ? Köpa en spis... Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Köpa en spis... Trefas då eller ? "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Köpa en spis... Exakt, sen använder vi spisen till att värma upp vattnet.. Alla problem lösta.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Åhh den är underbar, synd att man inte kan "pinga" den tråden Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Januari 12, 2014 Dela Inlagd Januari 12, 2014 Trefas då eller ? nä vedspis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maloon Inlagd Januari 12, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2014 Super ni på en söndag nu åsså? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
copterfan Inlagd Januari 20, 2014 Dela Inlagd Januari 20, 2014 11000 / 220 =50 ampere i realtid. Dela upp detta på 3 så behövs det uppsäkrat 3x20 ampere. Dock så vet jag att den inte räcker till i verkligheten. En annan aspekt då det gäller dessa beredare är ju hastigheten på genomströmningen av vattnet. Jag köpte hem en till svedala för att testa, den var på 4,5 kw.Visst värmde den vattnet, blev "varmt" då man släppte på så lite vatten som möjligt..det bara piprann lite. Dessa är ju gjorda för en betydligt högre ingångstemperatur på vattnet mot vad vi har hemma.Det finns ju att köpa såna här hemma oxå.men gjorda för svenska förhållanden. De är ju betydligt dyrare förståss.tittade på en Elektroluxvariant hemma.ca 7000 kronor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 20, 2014 Dela Inlagd Januari 20, 2014 En annan aspekt då det gäller dessa beredare är ju hastigheten på genomströmningen av vattnet. Jag köpte hem en till svedala för att testa, den var på 4,5 kw.Visst värmde den vattnet, blev "varmt" då man släppte på så lite vatten som möjligt..det bara piprann lite. Dessa är ju gjorda för en betydligt högre ingångstemperatur på vattnet mot vad vi har hemma.Det finns ju att köpa såna här hemma oxå.men gjorda för svenska förhållanden. De är ju betydligt dyrare förståss.tittade på en Elektroluxvariant hemma.ca 7000 kronor. Jo men ingen normal uppsäkring i Sverige grejar en sådan, Och dessutom så blir vattnet fisjummet i princip. Om du inte droppar igenom det. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Januari 20, 2014 Dela Inlagd Januari 20, 2014 Blir lite kul när du ska visa dig på styva linan och påstå att jag har fel. I båda våra exempel på hur man räknar ampere vs Kw så kommer vi till ungefär samma resultat beroende på vilket håll man räknar. Ändå så hävdar du att jag har fel? Dina svar blir lite som om jag skulle ange att en Volvo drar 0.9 liter mil. Och du kontrar med att jag har fel då man kan köra 1,1 mil per liter. Hur ska räkneexemplet se ut enligt dig om man vet vilket kilowattal man har. Men vill veta vilket amperetal som krävs. Ditt exempel utgår ju från 16 ampere i grunden. Och naturligtvis så ska man ju räkna på ditt sätt om man vill ha reda på vad 16A ger i kilowatt. Men nu var det lixom tvärtom. Visst blir det... Aldrig någonsin har väl någon lyckats bevisa att du har fel, kan inte tänka mig det iaf Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 20, 2014 Dela Inlagd Januari 20, 2014 Visst blir det... Aldrig någonsin har väl någon lyckats bevisa att du har fel, kan inte tänka mig det iaf Det är väl inställning som din som får folk att avregistrera sig från forumet. Då om man delger sin kunskap. så får man mest skit för det. Just i detta fall. så jobbar ju jag med detta professionellt. Men jag känner mer och mer att jag inte ska yttra mig. Då det jag skriver av många mer tas som att inte ha fel för sakens skull. Mer än att ta det jag skriver för råd i från någon som både har praktisk erfarenhet och professionell sådan i frågan. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu