Jump to content
IGNORERAD

Genomströmning är frågan


Maloon

Recommended Posts

Den genomströmningsberedare som folk har i Thailand för varmvattnet skulle den räcka till å ha i Sverige? ???? ???? ???

Ändrades av Maloon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    16

  • Sangwal

    14

  • Maloon

    6

  • husse

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Den genomströmningsberedare som folk har i Thailand för varmvattnet skulle den räcka till å ha i Sverige? ???? ???? ???

Nej då strömen inte räcker till. Krävs ungefär 30 ampere.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då strömen inte räcker till. Krävs ungefär 30 ampere.

Nja, finns dom i 3-fas, ska det inte vara några problem..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, finns dom i 3-fas, ska det inte vara några problem..

Rock on!

Vi har lite andra temperaturkrav i Sve, så det krävs ca 30 A 3 fas på snabbvärmarna här

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har lite andra temperaturkrav i Sve, så det krävs ca 30 A 3 fas på snabbvärmarna här

Så du menar att snabbvärmarna måste vara på 21KW?

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns att köpa i Sverige. Jräver dock att huset är rejält säkrat då dom kräver mycket ström.

http://www.sto-elinvest.se/index.php?option=com_content&view=category&id=34&layout=blog&Itemid=54

Metrotherm säljer dessa. Dock i ett normalt hus blir vattnet endast fisljummet.

Såvida man inte har 3x30 ampere framdraget + det man behöver till övriga huset.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att snabbvärmarna måste vara på 21KW?

Rock on!

För att orka värma svenskt vatten ja.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För att orka värma svenskt vatten ja.

Läste nyss att en 11KW kan beroende på inkommande vatten förstås, värma upp från 35-55 grader.

Det är väl helt okay..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nyss att en 11KW kan beroende på inkommande vatten förstås, värma upp från 35-55 grader.

Det är väl helt okay..

Rock on!

11000 / 220 =50 ampere i realtid.

Dela upp detta på 3 så behövs det uppsäkrat 3x20 ampere.

Dock så vet jag att den inte räcker till i verkligheten.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom i Thailand är bara enfas från 3500w - 6500w av de jag tittat på.

Hade själv funderingar på att ta hem en sån, för en gäststuga men då det krävdes minst 20A för en på 4500w och att CE märkning saknas så skippade jag den idén.

Har bara 16A som huvudsäkring och det kalla ingångsvattnet kräver rejäla effekter.

 

Tror inte någon elektriker vill montera ej CE märkta grejor samt att försäkringar kan sättas ur spel om något händer.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

11000 / 220 =50 ampere i realtid.

Dela upp detta på 3 så behövs det uppsäkrat 3x20 ampere.

Dock så vet jag att den inte räcker till i verkligheten.

Nja, nu räknar man inte så, utan så här: 400volt*16 amp*1,73( vilket är roten ur tre som alltid använd vid 3-fas)= 11KW

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nu räknar man inte så, utan så här: 400volt*16 amp*1,73( vilket är roten ur tre som alltid använd vid 3-fas)= 11KW

Rock on!

Du har rätt att jag räknat fel då jag ska räkna på 220 volt istället för 230 volt. Och man kommer precis under gränsen på 16A. Dock räknar du omvänd ordning utifrån som jag räknar och kommer till samma resultat. om man vill veta hur mycket ström 16 ampere kan släppa igenom.

Då jag jobbar med pannor och värmepumpar så är jag naturligtvis mera intresserad av att räkna ut hur högt man måste bestycka säkringarna efter behovet. Inte att anpassa behovet efter befintliga säkringar. Som ditt räkne exempel avser.

11000w / 230 = 47,82 ampere totalt.delat med 3 blir 15,94 ampere per fas.

Således så skulle det räcka med 16 ampere för den enheten. Dock kvarstår faktum. Att en sådan värmare fungerar inte i Sverige i praktiken.

 

Dock en värmare från Thailand är enfas. Och en 6Kw värmare som exempel.

Skulle kräva en säkring på minst 26,08695652173913 ampere

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt att jag räknat fel då jag ska räkna på 220 volt istället för 230 volt. Och man kommer precis under gränsen på 16A. Dock räknar du omvänd ordning utifrån som jag räknar och kommer till samma resultat. om man vill veta hur mycket ström 16 ampere kan släppa igenom.

Då jag jobbar med pannor och värmepumpar så är jag naturligtvis mera intresserad av att räkna ut hur högt man måste bestycka säkringarna efter behovet. Inte att anpassa behovet efter befintliga säkringar. Som ditt räkne exempel avser.

11000w / 230 = 47,82 ampere totalt.delat med 3 blir 15,94 ampere per fas.

Således så skulle det räcka med 16 ampere för den enheten. Dock kvarstår faktum. Att en sådan värmare fungerar inte i Sverige i praktiken.

 

Dock en värmare från Thailand är enfas. Och en 6Kw värmare som exempel.

Skulle kräva en säkring på minst 26,08695652173913 ampere

Det är inte 230 volt mellan faserna, utan 400 volt...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte 230 volt mellan faserna, utan 400 volt...

Rock on!

 

3fas 400 volt är lika med 3 stycken 230 faser.

Om du mäter mellan 1 inkommande fas i ditt elskåp. Samt jord. Så kommer mätaren att visa 230 volt.

Mäter du mellan fas och fas. Så visar elmätinstrumentet upp 380/400V

Det är på så sätt man upptäcker fasfel i ett hus (eller mäter upp fasfel)

 

Så kan du lite om el. Så finns det inget hushåll. som får 400V in på EN ledning i huset i Sverige.

Utan sammantaget blir dom 3 230V ledningarna 400 volt.

 

I Thailand däremot. så drar man vanligtvis inte in 3fas. Utan har enfas med ett högre ampertal.

 

Så när man räknar ampere så får man ta i beräkningen om det är en enfasmaskin eller trefasmaskin. Då man på 3fas delar den totala amperuttaget med 3 så får man ut vad som behövs av var och en av dom 3 säkringarna.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3fas 400 volt är lika med 3 stycken 230 faser.

Om du mäter mellan 1 inkommande fas i ditt elskåp. Samt jord. Så kommer mätaren att visa 230 volt.

Mäter du mellan fas och fas. Så visar elmätinstrumentet upp 380/400V

Det är på så sätt man upptäcker fasfel i ett hus (eller mäter upp fasfel)

Så kan du lite om el. Så finns det inget hushåll. som får 400V in på EN ledning i huset i Sverige.

Utan sammantaget blir dom 3 230V ledningarna 400 volt.

I Thailand däremot. så drar man vanligtvis inte in 3fas. Utan har enfas med ett högre ampertal.

Så när man räknar ampere så får man ta i beräkningen om det är en enfasmaskin eller trefasmaskin. Då man på 3fas delar den totala amperuttaget med 3 så får man ut vad som behövs av var och en av dom 3 säkringarna.

Nej tre faser är inte det samma som tre 230 volts faser...

Man drar in 400 volt in i ett hus i sverige, inget annat.. man har 3 faser, en neutral och en jordledning..

Man har 400 volt mellan faserna, sen har man 230 volt mellan fas och nolla...

Har arbetat med el i snart 30 år, så du får läsa på dig innan du skriver dessa felaktigheter..

P=U*I*1,73. (1,73 är roten ur 3)

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tre faser är inte det samma som tre 230 volts faser...

Man drar in 400 volt in i ett hus i sverige, inget annat.. man har 3 faser, en neutral och en jordledning..

Man har 400 volt mellan faserna, sen har man 230 volt mellan fas och nolla...

Har arbetat med el i snart 30 år, så du får läsa på dig innan du skriver dessa felaktigheter..

P=U*I*1,73. (1,73 är roten ur 3)

Rock on!

 

Nu tänker inte jag starta något tjafs med dig om el. Men det verkar som om herrn skriver otydligheter för att du ska framstå som kunnigare och så tvivel om det jag skriver.

 

För att var och en ska förstå det hela. så kan du förklara för alla vad en nolla är.

 

slutprodukten du får när du kör in  3 faser är naturligtvis 400V

Och prinsipen är densamma som att du får 24 volt om du sammankopplar 2 batterier och så vidare. 

I princip så har du ju inte fel. Men det du skriver uppfattas som syftningsfel för att det du skriver ska uppfattas som någonting annat.

För den delen är jord och nolla i princip  samma sak. Men dom tar olika vägar tillbaka till elskåpet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tre faser är inte det samma som tre 230 volts faser...

Man drar in 400 volt in i ett hus i sverige, inget annat.. man har 3 faser, en neutral och en jordledning..

Man har 400 volt mellan faserna, sen har man 230 volt mellan fas och nolla...

Har arbetat med el i snart 30 år, så du får läsa på dig innan du skriver dessa felaktigheter..

P=U*I*1,73. (1,73 är roten ur 3)

Rock on!

 

Inte för att jag vill vara petig, men man drar faktist in 3 faser och en nolla. Jordledningen existerar bara på sekundärsidan av säkringsskåpet.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänker inte jag starta något tjafs med dig om el. Men det verkar som om herrn skriver otydligheter för att du ska framstå som kunnigare och så tvivel om det jag skriver.

 

För att var och en ska förstå det hela. så kan du förklara för alla vad en nolla är.

 

slutprodukten du får när du kör in  3 faser är naturligtvis 400V

Och prinsipen är densamma som att du får 24 volt om du sammankopplar 2 batterier och så vidare. 

I princip så har du ju inte fel. Men det du skriver uppfattas som syftningsfel för att det du skriver ska uppfattas som någonting annat.

För den delen är jord och nolla i princip  samma sak. Men dom tar olika vägar tillbaka till elskåpet.

Skriver du fel igen... Nollan och jorden går tillbaka till samma punkt när dom kommer till transformatorn...

Då vi nu förtiden har fem ledarsystem...

Sen måste man alltid räkna med roten ur tre, när man arbetar med tre fas, annars får man ut fel värde

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag vill vara petig, men man drar faktist in 3 faser och en nolla. Jordledningen existerar bara på sekundärsidan av säkringsskåpet.

Nej, inte nu längre, då vi har femledar system..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte nu längre, då vi har femledar system..

Rock on!

Inte har vi det där jag bor i alla fall.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte har vi det där jag bor i alla fall.

Nej, du har rätt där, men alla nyproduktioner har det..

Både industri och byggnation...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver du fel igen... Nollan och jorden går tillbaka till samma punkt när dom kommer till transformatorn...

Då vi nu förtiden har fem ledarsystem...

Sen måste man alltid räkna med roten ur tre, när man arbetar med tre fas, annars får man ut fel värde

Rock on!

Blir lite kul när du ska visa dig på styva linan och påstå att jag har fel.

 

I båda våra exempel på hur man räknar ampere vs Kw så kommer vi till ungefär samma resultat beroende på vilket håll man räknar.

Ändå så hävdar du att jag har fel?

 

Dina svar blir lite som om jag skulle ange att en Volvo drar 0.9 liter mil.

Och du kontrar med att jag har fel  då man kan köra 1,1 mil per liter.

 

Hur ska räkneexemplet se ut enligt dig om man vet vilket kilowattal man har. Men vill veta vilket amperetal som krävs.

Ditt exempel utgår ju från 16 ampere i grunden. Och naturligtvis så ska man ju räkna på ditt sätt om man vill ha reda på vad 16A ger i kilowatt.

Men nu var det lixom tvärtom.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite kul när du ska visa dig på styva linan och påstå att jag har fel.

 

I båda våra exempel på hur man räknar ampere vs Kw så kommer vi till ungefär samma resultat beroende på vilket håll man räknar.

Ändå så hävdar du att jag har fel?

 

Dina svar blir lite som om jag skulle ange att en Volvo drar 0.9 liter mil.

Och du kontrar med att jag har fel  då man kan köra 1,1 mil per liter.

 

Hur ska räkneexemplet se ut enligt dig om man vet vilket kilowattal man har. Men vill veta vilket amperetal som krävs.

Ditt exempel utgår ju från 16 ampere i grunden. Och naturligtvis så ska man ju räkna på ditt sätt om man vill ha reda på vad 16A ger i kilowatt.

Men nu var det lixom tvärtom.

 

Hur står det till med elkunskaperna? ???

 

Som andra skribenter redan klargjort, så ligger det till så här.

 

 

Det är lätt att räkna på resistiva laster,t.ex elpatroner, eftersom Cosphi då = 1.

 

Formeln är då:

P = U * A * 1,73 * Cosphi

P = watt [W]

U = spänning [V]

Cosphi = effektfaktorn, för resistiva laster = 1

 

Ett exempel:  Effekt 11kW.

 

11000/(1,73*400*1) = 15,9 A per fas

 

/biker

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Dem där nollan har räddat många liv!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...