Jump to content
IGNORERAD

Egen varmvattenberedare.


Surin P3

Recommended Posts

Men det är ju tvärt om vad Janne sa! Det varma vattnet kommer att ligga kvar i toppen av tanken utan cirkulation!!

Ja, se på fan. Läste fel.

Tyvärr så går inte det. Stadsvattnets tryck är förmodligen inte nog, plus att tankar i Thailand inte är byggda för det.

Utan de fungerar som en toalett.

Vattnet försvinner nerifrån och fylls på uppifrån med en likadan "nivåventil" som i en toalett.

Jag får helt enkelt hoppas att legionellabakterien inte bildas under de 1-3 dagarna vattnet tar på sig att cirkulera.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    29

  • Surin P3

    23

  • JohanB

    8

  • sarne

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Janne. Eftersom tråden heter "egen varmvattenberedare" och du är ett rör-proffs, så undrar jag vad du rekommenderar att göra.

Jag köpte i går en "Stiebel PSH 120 Si" 120 liters elektrisk varmvattenberedare på Globalhouse.

Kostade 13.290 Baht

 

Vid normal drift ska den hålla c:a 65 grader

 

Mina varmvattenledningar är koppar & PEX, duschblandarna är termostatstyrda FM-Mattsson 9000 serien.

Handfats & diskblandarna  är också FM engrepps 9000-serien

 

Byvatten utan klor som fyller egen tank och pump med trycktank c:a 3Kg/cm2

 

Rekommenderar du att låta det 65-gradiga vatten gå direkt ut i ledningarna eller bör/måste man blanda ner det till lägre temp?

 

Johan

 

Du bör blanda ner det till 55 grader. Då skållningsrisken är överhängande på 65. På så sätt får du även ut mera varmvatten än dom 120 literna.

Dock för att få bra funktion på dina termostatblandare. Så kanske trycket skulle ökas något kilo?

kan du köra den på 70 grader så gör det och blanda ut. så får du ännu mera varmvatten.

Det är dock viktigt att säkerhetsventil är monterad för sprängningsrisken om den skulle skena.

På svenska beredare följer både blandningsventil och säkerhetsventil med. Vad som följer med din beredare är osagt?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, se på fan. Läste fel.

Tyvärr så går inte det. Stadsvattnets tryck är förmodligen inte nog, plus att tankar i Thailand inte är byggda för det.

Utan de fungerar som en toalett.

Vattnet försvinner nerifrån och fylls på uppifrån med en likadan "nivåventil" som i en toalett.

Jag får helt enkelt hoppas att legionellabakterien inte bildas under de 1-3 dagarna vattnet tar på sig att cirkulera.

Förmodligen ingen jätterisk så länge du håller dig ifrån att experimentera med patroner o dylika.

Då du i alla fall när vattnet uppkommer håller en viss rörelse på vattnet.

En varmvattenberedare som har båda rören neråt. Har vv uttaget uppdraget i ett rör inne i beredare. Detta för att man inte bara ska använda vattnet längst ner.

Skulle du däremot ha haft en sluten tank så gäller principen jag skrev.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, se på fan. Läste fel.

Tyvärr så går inte det. Stadsvattnets tryck är förmodligen inte nog, plus att tankar i Thailand inte är byggda för det.

Utan de fungerar som en toalett.

Vattnet försvinner nerifrån och fylls på uppifrån med en likadan "nivåventil" som i en toalett.

Jag får helt enkelt hoppas att legionellabakterien inte bildas under de 1-3 dagarna vattnet tar på sig att cirkulera.

Precis så är det hos oss oxå fast våran vattentank är stor och vattnet blir nog liggande där betydligt längre än hos dig. Man ska naturligtvis inte negligera risken med legionella men nog måste den vara extremt överdriven. I stort sett varje hus har ju en sån lösning och vore det farligt borde ju åtskilliga dö i legionella vilket inte verkar ske, snarare verkar det vara sällsynt. Jag får inte ihop logiken i alla fall.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så är det hos oss oxå fast våran vattentank är stor och vattnet blir nog liggande där betydligt längre än hos dig. Man ska naturligtvis inte negligera risken med legionella men nog måste den vara extremt överdriven. I stort sett varje hus har ju en sån lösning och vore det farligt borde ju åtskilliga dö i legionella vilket inte verkar ske, snarare verkar det vara sällsynt. Jag får inte ihop logiken i alla fall.

 

Fritz..

 

Du har säkert en poäng där. Men dom fall som uppstått t.ex i Sverige har för alla blivit som att vinna på triss fast tvärtom. Det bara händer.

Vill minnas att det var ett ålderdomshem i Örebro som drabbades för några år sedan. Och när väl någon drabbas. så är det smittsamt.

 

Och enligt wikipedia så uppstår det 80 fall av detta bara i Sverige årligen. Så jag betvivlar att det inte händer i Thailand.

Men med allt annat skit i sjukdomsväg som finns där. Så kanske man inte ens gör kopplingen. Då man vad jag vet i Sverige på senare år blivit uppmärksam på detta.

Då bland annat en gammal kollega till mig som jobbade sen som vvs-ngeniör på Huddinge sjukhus. Kom på sambandet med långa rördragningar på t.ex sjukhus och legionella.

Lite grand som att säga. Jag kör bil lugnt och säkert och behöver därmed inte ta på mig bälte.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör blanda ner det till 55 grader. Då skållningsrisken är överhängande på 65. På så sätt får du även ut mera varmvatten än dom 120 literna.

Dock för att få bra funktion på dina termostatblandare. Så kanske trycket skulle ökas något kilo?

kan du köra den på 70 grader så gör det och blanda ut. så får du ännu mera varmvatten.

Det är dock viktigt att säkerhetsventil är monterad för sprängningsrisken om den skulle skena.

På svenska beredare följer både blandningsventil och säkerhetsventil med. Vad som följer med din beredare är osagt?

 

Jodå, en tysk säkerhets/back-ventil på 6Kg ingår i priset och enligt monteringsanvisningarna.

Jag förstår skållningsrisken med köks/handfatsblandarna, men tänkte om du anser att materielen är OK att köra på 65 grader?

 

Blandningsventil ingår inte i paketet och är inte inritad på (den absolut i Tyskland tryckta) monteringsanvisningen.Endast rakt ut till varmvattenkranarna.

Jag vet inte om det går att få tag på en sån över huvud taget i Thailand.

 

Jo jag får nog lite mer badvatten på 70 grader.

Men jag tänkte köpa en på 100 liter först, men det skilde bara 1200 Bath till 120 liters, så vattnet ska räcka utan problem även till bubbelbadet, då kallvattnet att blanda med är så pass varmt i Thailand.

 

 

Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, en tysk säkerhetsventil på 6Kg ingår i priset och enligt monteringsanvisningarna.

Jag förstår skållningsrisken med köks/handfatsblandarna, men tänkte om du anser att materielen är OK att köra på 65 grader?

 

Blandningsventil ingår inte i paketet och är inte inritad på (den absolut i Tyskland tryckta) monteringsanvisningen.Endast rakt ut till varmvattenkranarna.

Jag vet inte om det går att få tag på en sån över huvud taget i Thailand.

 

Jo jag får nog lite mer badvatten på 70 grader.

Men jag tänkte köpa en på 100 liter först, men det skilde bara 1200 Bath till 120 liters, så vattnet ska räcka utan problem även till bubbelbadet, då kallvattnet att blanda med är så pass varmt i Thailand.

 

 

Johan

 

Ja så länge det inte är småbarn så är det inga problem. Du skrev ju även att du hade kopparrör. så jag ser inga problem att köra vattnet rakt ut.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Bygg en bastu istället om du fryser! En finne som gnäller på kallvatten, vart är världen på väg :rolleyes:

Skoja bara.. Du kan väl fixa en sån där blandningsventil och sätta vid beredaren så slipper du få ut 65 gradigt vatten i rör och kran.

 

 

 

Jag är ganska säker att Knasen menar en sådan här:    http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=Blandningsventil

Då kan du fortfarande köra ettrörs system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite grand som att säga. Jag kör bil lugnt och säkert och behöver därmed inte ta på mig bälte.

 

Eller som att säga, jag kopplar in en varmvattenberedare, höjer vattentempen till 65 grader samt ökar trycket i ledningarna så slipper jag oroa mig för legionella och kan slappna av. Tanken på att nåt annat otrevligt kan inträffa i stället finns liksom inte.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller som att säga, jag kopplar in en varmvattenberedare, höjer vattentempen till 65 grader samt ökar trycket i ledningarna så slipper jag oroa mig för legionella och kan slappna av. Tanken på att nåt annat otrevligt kan inträffa i stället finns liksom inte.

 

Fritz..

Kan väl alltid hända otrevligheter som man inte räknat med. Men bara för att det osannolikt. grundat  på att man inte sett någon man känner som råkat ut för det. Så bör det väl inte sopas under mattan.

 

http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju nästan som när Lamai köpte sig en ny spis.

 

Länk: 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag är ganska säker att Knasen menar en sådan här: http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=Blandningsventil

Då kan du fortfarande köra ettrörs system.

Precis. Så här ser det ut under min beredare

Rörmokaren som installerade min vvb gjorde klart för mig att utan en sådan fick han inte installera den om han ville följa reglerna, så han "lurade" på mig en. Efter att grannen som haft en "bondinstallatör" där och hjälpt honom fick se den så fixade han också en sådan och han blev mkt nöjd med resultatet mot hur det var tidigare.

Så nu har ni fått en ny bild att diskutera om hur många fel det är på den installationen :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Så här ser det ut under min beredare

attachicon.gifuploadfromtaptalk1389635642046.jpg

Rörmokaren som installerade min vvb gjorde klart för mig att utan en sådan fick han inte installera den om han ville följa reglerna, så han "lurade" på mig en. Efter att grannen som haft en "bondinstallatör" där och hjälpt honom fick se den så fixade han också en sådan och han blev mkt nöjd med resultatet mot hur det var tidigare.

Så nu har ni fått en ny bild att diskutera om hur många fel det är på den installationen :giggle:

 

 

Inga fel vad jag kan se, men den där har du väl i Sverige??

 

I Thailand har jag inte sett dessa kallvatten-inblandare även om Globalhouse har flera olika vv-beredare typ denna jag har.

Finns inte heller inritad på frerspråks-originalmanualen från tyska Stiebel

 

F.ö 60 -65 grader är väl inte så dj--la varmt som varmvattnet på 80 - 85 grader från de gamla oljepannorna innan blandningstermostaterna kom..  :ahh:

 

I övrigt fungerar FM-Mattsson termostatblandaren i duschhörnan utmärkt på 3 Kg tryck och den har spärr för att komma över 38 grader. Den är även tryckbalanserad.  

 

Kör så här ett tag och om det skulle bli problem så fixar jag en sådan.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Inga fel vad jag kan se, men den där har du väl i Sverige??

 

I Thailand har jag inte sett dessa kallvatten-inblandare även om Globalhouse har flera olika vv-beredare typ denna jag har.

Finns inte heller inritad på frerspråks-originalmanualen från tyska Stiebel

 

F.ö 60 -65 grader är väl inte så dj--la varmt som varmvattnet på 80 - 85 grader från de gamla oljepannorna innan blandningstermostaterna kom..  :ahh:

 

I övrigt fungerar FM-Mattsson termostatblandaren i duschhörnan utmärkt på 3 Kg tryck och den har spärr för att komma över 38 grader. Den är även tryckbalanserad.  

 

Kör så här ett tag och om det skulle bli problem så fixar jag en sådan.

 

Nu fungerar det ju inta bara som skydd mot skållning utan spar även energi och varmvattnet räcker längre :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fungerar det ju inta bara som skydd mot skållning utan spar även energi och varmvattnet räcker längre :thumbsup:

Knasen Du behöver väl inte en beredare Bala Vallkov/Gulkmajonas?????

Puss Gubben kan Du svara på sms NW??????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fungerar det ju inta bara som skydd mot skållning utan spar även energi och varmvattnet räcker längre :thumbsup:

 

Finns det inte lag eller regel som anger en viss maxtemperatur ut till kranarna i varmvattnet i Sverige för att inte barn skall skollas ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Finns det inte lag eller regel som anger en viss maxtemperatur ut till kranarna i varmvattnet i Sverige för att inte barn skall skollas ?

 

Tror det, rörmokaren babblade nåt om det när han krängde på mig en ventil...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte lag eller regel som anger en viss maxtemperatur ut till kranarna i varmvattnet i Sverige för att inte barn skall skollas ?

 

Det är som allting i detta. Det är anvisningar från boverket

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är som allting i detta. Det är anvisningar från boverket

 

Ska det inte stavas med två stycken "v"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som allting i detta. Det är anvisningar från boverket

 

Är det max 65 grader eller något ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det max 65 grader eller något ?

55 grader är standard.

vid 65 grader så är det skållning.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det inte stavas med två stycken "v"?

De är väl två olika instutitioner. Fast kan det vara så att deras intressen sammanfaller ibland?

Link to comment
Dela på andra sajter

55 grader är standard.

vid 65 grader så är det skållning.

 

Tyvärr har du fel Janne..Det är 65 grader max!!

 

Så här är är reglerna vad jag kan se:

 

Boverkets byggregler (BFS 2002:19 BBR 10)

 

Boverkets byggregler gäller vid nybyggnation eller för tillbyggda delar vid ombyggnation.

I byggreglerna finns i kapitel 6.6 föreskrifter om hur tappvatteninstallationer skall utformas. Där anges att kallvatteninstallationer skall utföras av sådant material och utformas på ett sådant sätt att de krav, i mikrobiellt hänseende, som ställs på dricksvatten uppfylls.

Tappvatteninstallationen skall utföras så att ohälsosam tillväxt av mikroorganismer i tappvattnet förhindras. Temperaturen på varmvattnet i beredare eller ackumulatorer bör inte understiga 60ºC, för att mängden mikroorganismer där inte skall bli skadligt stor. Varmvatteninstallationen skall utformas så att lägst 50°C varmvattentemperatur erhålls vid tappstället. Installationer som har VVC-ledning skall utformas så att temperaturen på det cirkulerande varmvattnet aldrig understiger 50°C.

Oavsiktlig värmning av dricksvatten skall undvikas.

På grund av skållningsrisk får varmvattentemperaturen inte överstiga 65ºC vid tappställen för hushållsändamål och personlig hygien, enligt kap 8:42 i byggreglerna.

Varmvattentemperaturen får inte överstiga 38ºC vid tappställen i fasta duschar som inte kan regleras från en plats utanför duschplatsen samt i duschar för personer som inte förväntas kunna reglera temperaturen själva.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...