Jump to content
IGNORERAD

Egen varmvattenberedare.


Surin P3

Recommended Posts

Det är lite konstigt att frågeställaren får  seriösa tips och hänvisningar till Fakta men hittar hela tiden undanflykter från dem för att som det verkar ha sista ordet. "Kan själv" som en 2 åring sa..., varför ställa en fråga till Forumet när informationen och seriösa tips negligeras.

Jag har inte ställt några frågor.

Bara visat mitt eminenta, tydligen legionellahärjade och livsfarliga system som ger mig varmt vatten på ett 100% naturligt och miljövänligt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    29

  • Surin P3

    23

  • JohanB

    8

  • sarne

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ibland kan även soluppvarmt vatten bli så att man bränner sig och gå över 50 grader.

Och som husse skrev så räcker det att det händer någon gång i månaden för att bakterierna ska dö.

Det är perioder då det under längre perioder av temperaturer däremellan som är riskfyllt.

Då får jag väl flytta upp behållaren på taket så att den får solljus på sig. Just nu står den i skugga under tak dygnet om som den alltid gjort.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen att det finns flera hotell som gör det, men det är definitivt inte vanligt att det sker utanför hotellvärlden i Thailand.

Och baserat på antalet vattentankar som finns i Thailand, så gott som i var mans hem, ser jag riskerna som väldigt små.

Jag hade kunnat ytterligare förklara den tekniska skillnaden på rena vatten tankar och din artificiella lösning med patron även fast du värmer den.

Dock ser jag det som att du inte verkar mottaglig för detta.

Och med största respekt så gör du helt som du vill!!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan även soluppvarmt vatten bli så att man bränner sig och gå över 50 grader.

Och som husse skrev så räcker det att det händer någon gång i månaden för att bakterierna ska dö.

Det är perioder då det under längre perioder av temperaturer däremellan som är riskfyllt.

Då känns ju detta med legionella helt ofarligt hos oss.

Vårt vatten i tanken är samma vatten i max 3 dagar. Ibland går det åt två tankar på en dag.

Plus att vattnet är behandlat med klor innan det hamnar i tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte ställt några frågor.

Bara visat mitt eminenta, tydligen legionellahärjade och livsfarliga system som ger mig varmt vatten på ett 100% naturligt och miljövänligt sätt.

Du får antingen ge fan i att duscha  eller så får du ge det ut på stan och inhandla klädsel enl. bif. bild.

Garanterat ingen sjukdom i duschen!

post-8709-0-98871800-1389533816.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Då känns ju detta med legionella helt ofarligt hos oss.

Vårt vatten i tanken är samma vatten i max 3 dagar. Ibland går det åt två tankar på en dag.

Plus att vattnet är behandlat med klor innan det hamnar i tanken.

Hmm

Jag ska förklara en sista gång så pass pedagogiskt jag kan. Eftersom allt jag skrivits verkar vilja missuppfattas.

Om du inte tillför någon värme överhuvudtaget så är det relativt ofarligt. Men högre risk än i Sverige. Då vatten innehåller mera bakterier ju varmare det blir till en viss temperatur.

En traditionell vattentank i Thailand

Är ej byggd för varmvatten.

Och således som exempelvis på vintern om vattnet är 15 grader och du vill ha upp temperaturen till 27

Så värmer din elpatron vattnet till kanske 40 grader i botten och som blandas med det övriga kalla vattnet får slutprodukten 27 grader.

Det 40 gradiga vattnet är mumma för dessa bakterier. Och således ökar risken.

Vad som är riskfyllt eller ej får du väga av själv utifrån den info du fått och vad du värdera själv.

Dock hade jag med mina 35 år i rörbranchen valt en annan lösning. Med största respekt för vad du väljer att göra.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu funderat vidare lite och undrar hur man ska göra för att slippa legionärsbakterierna...

Man måste alltså ha en riktig varmvattenberedare som värmer vattnet till dödlig (för bakterierna) temperatur.

För en genomströmningsvärmare kan ju omöjligt värma till dessa temperaturer, för det går ju inte att duscha i så varmt vatten.

Då måste man alltså ha riktiga blandare och riktiga rör för varmvattnet.

Ska fundera på det till nästa husbygge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kunnat ytterligare förklara den tekniska skillnaden på rena vatten tankar och din artificiella lösning med patron även fast du värmer den.

Dock ser jag det som att du inte verkar mottaglig för detta.

Och med största respekt så gör du helt som du vill!!

Janne, om du läser tråden från början framgår det att Surin började med en liten 2,5 kW värmepatron, kom underfund med att den drog mycket ström, kanske inte löste problemet. Går åt massor av energi för att värma upp en oisolerad vattentank även i Thailand "vintertid". Surins lösning blev att istället för värmepatron förvärma inkommande vatten dagtid via slang på taket, isolera tanken för att behålla denna temperatur under natten. 

Därför är inte risken för legionella högre än med den absolut vanligaste lösningen i Thailand, en oisolerad vattentank utomhus. Surins lösning ger högre "morgontemperatur" nu när det är kallare väder.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan man läsa vad legionärssjuka är.

Och förstå att det är knappast nånting man "vänjer" sig vid.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Legion%C3%A4rssjuka

 

 

"Legionella är en relativt vanlig bakterie, och sannolikt utsätts de flesta för den, men i regel krävs det någon form av nedsättning av kroppens immunförsvar för att man faktiskt ska bli sjuk i legionärssjuka. I Sverige inträffar 50-80 fall per år, varav cirka hälften smittats utomlands.[3] Legionärssjuka är en anmälningspliktig sjukdom."

 

 

Som när det är lite kallare eller varmare ute än normalt, så dör det svagast.

"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu funderat vidare lite och undrar hur man ska göra för att slippa legionärsbakterierna...

Man måste alltså ha en riktig varmvattenberedare som värmer vattnet till dödlig (för bakterierna) temperatur.

För en genomströmningsvärmare kan ju omöjligt värma till dessa temperaturer, för det går ju inte att duscha i så varmt vatten.

Då måste man alltså ha riktiga blandare och riktiga rör för varmvattnet.

Ska fundera på det till nästa husbygge.

Vad du kan göra som är relativt billigt är att på ett byggvaruhus köpa en riktig 35 liters beredare som du planerar i taket ovanför duschen.

Du blandar sen ut vattnet så att det går ut låg temperatur på vattnet.

Du får inga bakterier. Jämt varmvatten som du sen styr med din vanliga genomströmningsberedare. Till önskad temperatur. Och det kommer fungera lika året runt. I princip.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

"Legionella är en relativt vanlig bakterie, och sannolikt utsätts de flesta för den, men i regel krävs det någon form av nedsättning av kroppens immunförsvar för att man faktiskt ska bli sjuk i legionärssjuka. I Sverige inträffar 50-80 fall per år, varav cirka hälften smittats utomlands.[3] Legionärssjuka är en anmälningspliktig sjukdom."

 

 

Som när det är lite kallare eller varmare ute än normalt, så dör det svagast.

"

Risken att få malaria är större, hoppas alla har med sina malariatabletter... :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du kan göra som är relativt billigt är att på ett byggvaruhus köpa en riktig 35 liters beredare som du planerar i taket ovanför duschen.

Du blandar sen ut vattnet så att det går ut låg temperatur på vattnet.

Du får inga bakterier. Jämt varmvatten som du sen styr med din vanliga genomströmningsberedare. Till önskad temperatur. Och det kommer fungera lika året runt. I princip.

Hur skall man blanda varmvatten-kallvatten när trycket går upp och ned i takt med vattenpumpens tryck? I det hus vi hyr finns det termostatblandare, det fungerar inte alls.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne, om du läser tråden från början framgår det att Surin började med en liten 2,5 kW värmepatron, kom underfund med att den drog mycket ström, kanske inte löste problemet. Går åt massor av energi för att värma upp en oisolerad vattentank även i Thailand "vintertid". Surins lösning blev att istället för värmepatron förvärma inkommande vatten dagtid via slang på taket, isolera tanken för att behålla denna temperatur under natten.

Därför är inte risken för legionella högre än med den absolut vanligaste lösningen i Thailand, en oisolerad vattentank utomhus. Surins lösning ger högre "morgontemperatur" nu när det är kallare väder.

Som han beskriver det så värmer han den genom en patron i botten på tanken.

Läs vad jag skrev 2 meddelanden upp så förstår du nog hur jag menar.

Allting går ju att lösa enkelt utan att konstra till det utan att riskera hälsan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Som han beskriver det så värmer han den genom en patron i botten på tanken.

Läs vad jag skrev 2 meddelanden upp så förstår du nog hur jag menar.

Allting går ju att lösa enkelt utan att konstra till det utan att riskera hälsan.

Nej Janne, läs en gång till, det står att han får upp värmen utan doppvärmaren.. :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall man blanda varmvatten-kallvatten när trycket går upp och ned i takt med vattenpumpens tryck? I det hus vi hyr finns det termostatblandare, det fungerar inte alls.

Då får du lösa tryckfrågan med en hydrpress. Som normalt sitter på pumparna man köper. Men är något underdimensionerade.

För den som inte vet vad en hydrpress är? Så är detta en trycktank med en gummiblåsa som har luft som mottryck på andra sidan. Så att man får jämt tryck i vattenkranen. Många svenska hushåll har eget vatten utan dessa problem. Som du beskriver.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och efter två dagar har temperaturen på vattnet legat stadigt mellan 25-27 grader (helt utan doppvärmaren). Mot att ligga på samma temp som yttertemperaturen förut, mellan 14-25 grader.
 

 

Som jag förstår det gäller diskussionen lösningen utan värmepatron. Med tillsatsvärme blir det en helt annan situation, då uppstår risk för legionellatillväxt med stigande temperatur. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm

Jag ska förklara en sista gång så pass pedagogiskt jag kan. Eftersom allt jag skrivits verkar vilja missuppfattas.

Om du inte tillför någon värme överhuvudtaget så är det relativt ofarligt. Men högre risk än i Sverige. Då vatten innehåller mera bakterier ju varmare det blir till en viss temperatur.

En traditionell vattentank i Thailand

Är ej byggd för varmvatten.

Och således som exempelvis på vintern om vattnet är 15 grader och du vill ha upp temperaturen till 27

Så värmer din elpatron vattnet till kanske 40 grader i botten och som blandas med det övriga kalla vattnet får slutprodukten 27 grader.

Det 40 gradiga vattnet är mumma för dessa bakterier. Och således ökar risken.

Vad som är riskfyllt eller ej får du väga av själv utifrån den info du fått och vad du värdera själv.

Dock hade jag med mina 35 år i rörbranchen valt en annan lösning. Med största respekt för vad du väljer att göra.

Förstår vad du menar, men...

Jag använder inte elpatronen/doppvärmaren.

Det enda vattnet som kan bli över 40 grader är det som ligger i slangen på taket.

Och det är inte över 40+ grader längre än kanske några timmar. Kan ju till och med bli 60 grader i slangen.

Sen hamnar det i tanken.

Minimala risker som jag ser det.

Men ett stort tack för dina råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du kan göra som är relativt billigt är att på ett byggvaruhus köpa en riktig 35 liters beredare som du planerar i taket ovanför duschen.

Du blandar sen ut vattnet så att det går ut låg temperatur på vattnet.

Du får inga bakterier. Jämt varmvatten som du sen styr med din vanliga genomströmningsberedare. Till önskad temperatur. Och det kommer fungera lika året runt. I princip.

Ja, det blir säkert så i nästa hus.

Men just nu där vi bor är det inte aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår vad du menar, men...

Jag använder inte elpatronen/doppvärmaren.

Det enda vattnet som kan bli över 40 grader är det som ligger i slangen på taket.

Och det är inte över 40+ grader längre än kanske några timmar. Kan ju till och med bli 60 grader i slangen.

Sen hamnar det i tanken.

Minimala risker som jag ser det.

Men ett stort tack för dina råd.

 

I princip så räcker det ju om det går upp till 60 grader ibland så är problemet urvärlden. Men vad jag då inte förstår är. Om det är så att solen ligger på ordentligt emellanåt. Så borde väl detta gå upp till ganska hög temperatur för allt inkommande vatten emellanåt. Beroende på hur effektiv slangen är. 

Och värma tanken konstant långt högre än vad det skulle vara om du endast hade kallvatten rakt in i tanken?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip så räcker det ju om det går upp till 60 grader ibland så är problemet urvärlden. Men vad jag då inte förstår är. Om det är så att solen ligger på ordentligt emellanåt. Så borde väl detta gå upp till ganska hög temperatur för allt inkommande vatten emellanåt. Beroende på hur effektiv slangen är. 

Och värma tanken konstant långt högre än vad det skulle vara om du endast hade kallvatten rakt in i tanken?

Tankens vatten ligger konstant mellan 25-27 grader. Just nu 26.

Mäts ca en tredjedel ner ifrån vattenytan.

Slangen är inte tillräckligt effektiv för att spotta ur sig varmt vatten kontinuerligt, utan det verkar mera som isoleringen gör det stora jobbet och håller temperaturen i tanken. Och det lilla som slangen värmer vattnet vid kontinuerlig matning verkar räcka för att hålla temperaturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall man blanda varmvatten-kallvatten när trycket går upp och ned i takt med vattenpumpens tryck? I det hus vi hyr finns det termostatblandare, det fungerar inte alls.

 

Kom att jag kanske missuppfattade dig. Eller ska förtydliga svaret utifrån din fråga.

En svensk termostatblandare(duschblandare) behöver ett visst vattentryck för att fungera. Allt som oftast så kör man pumpar i Thailand på lägre tryck. Vilket stör funktionen på termostatblandaren. Men då en termostatblandare normalt är till störst nytta i ett hyreshus. där skiftningarna på varmvattnet ska kompenceras. Så är det i princip överkurs att ha en sådan blandare i en villa. Alla som bott i större fastighet har säkert på den gamla tiden innan termostatblandare upplevt att vattnet blivit skållhett medans man duschar. För att grannen tar vatten samtidigt och påverkar tryckbalansen mellan kallt och varmt.

En blandningsventil däremot är inte lika känslig för detta. Och således är det inget stort problem. Så tillvida man inte har fel på eller underdimensionerad hydropress. som håller jämt tryck på vattnet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tankens vatten ligger konstant mellan 25-27 grader. Just nu 26.

Mäts ca en tredjedel ner ifrån vattenytan.

Slangen är inte tillräckligt effektiv för att spotta ur sig varmt vatten kontinuerligt, utan det verkar mera som isoleringen gör det stora jobbet och håller temperaturen i tanken. Och det lilla som slangen värmer vattnet vid kontinuerlig matning verkar räcka för att hålla temperaturen.

se bara till att du har uttaget ur tanken i toppen och inloppet i botten. Så du får genomströmning på vattnet. Annars är det bara vattnet i botten som utnyttjas. Och vattnet ovan rör sig ej.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne. Eftersom tråden heter "egen varmvattenberedare" och du är ett rör-proffs, så undrar jag vad du rekommenderar att göra.

Jag köpte i går en "Stiebel PSH 120 Si" 120 liters elektrisk varmvattenberedare på Globalhouse.

Kostade 13.290 Baht

 

Vid normal drift ska den hålla c:a 65 grader

 

Mina varmvattenledningar är koppar & PEX, duschblandarna är termostatstyrda FM-Mattsson 9000 serien.

Handfats & diskblandarna  är också FM engrepps 9000-serien

 

Byvatten utan klor som fyller egen tank och pump med trycktank c:a 3Kg/cm2

 

Rekommenderar du att låta det 65-gradiga vatten gå direkt ut i ledningarna eller bör/måste man blanda ner det till lägre temp?

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

se bara till att du har uttaget ur tanken i toppen och inloppet i botten. Så du får genomströmning på vattnet. Annars är det bara vattnet i botten som utnyttjas. Och vattnet ovan rör sig ej.

Precis så går vattnet i tanken.

In uppifrån och sugs ut nerifrån med vanlig pump och trycks sen in i huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så går vattnet i tanken.

In uppifrån och sugs ut nerifrån med vanlig pump och trycks sen in i huset.

 

Men det är ju tvärt om vad Janne sa! Det varma vattnet kommer att ligga kvar i toppen av tanken utan cirkulation!!

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...