Jump to content
IGNORERAD

Egen varmvattenberedare.


Surin P3

Recommended Posts

Bygg en bastu istället om du fryser! En finne som gnäller på kallvatten, vart är världen på väg :rolleyes:

Skoja bara.. Du kan väl fixa en sån där blandningsventil och sätta vid beredaren så slipper du få ut 65 gradigt vatten i rör och kran.

Då måste nya rör dras i hela huset.

Känns lättare att få upp temperaturen på "mitt vis".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    29

  • Surin P3

    23

  • JohanB

    8

  • sarne

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det har ju varit aningens kallt här i Surin ett tag, och bl.a. duschandet har varit "knepigt".

Så jag bestämde mig för att förbättra temperaturen på vattnet i huset.

Köpte först en slags doppvärmare som skruvas upp i bottenpluggen på vattentanken samt tillhörande termostat.

{style_image_url}/attachicon.gif Screen Shot 2014-01-12 at 10.41.25.png

{style_image_url}/attachicon.gif Screen Shot 2014-01-12 at 10.42.05.png

Pris ca 1.000 Baht för det.

Men med en 2500W doppvärmare går det åt lite el även med termostat satt på lagom temp. :(

Så jag bestämde mig för att förbättra ännu mer och spara el på annat vis.

Isolera tanken först... (Pris ca 600 Baht)

{style_image_url}/attachicon.gif IMG_0525.jpg

Sedan föra upp inkommande vatten på varmt ställe.

Upp till taket blir bra med ca 30 meter vattenslang (Pris ca 500 Baht med PVC kopplingar och slang).

{style_image_url}/attachicon.gif IMG_0526.JPG

Och piffade upp anläggningen med en digital kontrollant. (Valfritt tillbehör)

{style_image_url}/attachicon.gif IMG_0527.JPG

Och efter två dagar har temperaturen på vattnet legat stadigt mellan 25-27 grader (helt utan doppvärmaren).

Mot att ligga på samma temp som yttertemperaturen förut, mellan 14-25 grader.

Helt klart nöjd med mitt hemmabygge. :D

l

P3 Jag vill inte göra dig besviken.

Men en varmvattenberedare gör av med lika mycket ström eller mer som en genomströmningsberedare som man normalt använder i Thailand.

Varför vi i Sverige använder vanliga varmvattenberedare istället för genomströmningsberedare har flera orsaker. Dels så får vi central uppvärmning vattnet. Vårat kallvatten i sverige är kallare. Och dom flesta hus i Thailand har enfas system med högt ampere tal.

En genomströmningsberedare i Thailand kräver 15-20 ampere endast i sverige upp till 30 ampere. Vilket inget hushåll i sverige har. Då löser man det med en varmvattenberedare med en mindre uppvärmningskälla som kräver mindre ampere.

Och man lagrar upp vattnet i tanken. Således gör man av med lika mycket ström per liter varmvatten som man producerar med en genomströmningsberedare . Medelst att man till och med gör av med mer varmvatten beroende på hur den körs samt hur den är isolerad.

Vad gäller risken för legionella. Så trivs dessa bakterier bra i den temperatur du anger att du kör den på. Och därför bör du köra den över 55 grader för att koka bort bakterierna. Och för att få lämplig temperatur så sätter du dit en blandningsventil för kallvatteninblandning så du får ut önskad temperatur i vattnet ut från den.

Dock rekommenderar jag dig att köra den på högre temperatur samt att sätta dit en säkerhetsventil som öppnar sig vid ett visst tryck om den skulle skena. Då beredaren annars kan bli en bomb och explodera.

Vilket har hänt att folk har dött av. Som stått bredvid en beredare eller panna som sprängts.

Mvh Janne

Allmänna Rörjouren

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

l

P3 Jag vill inte göra dig besviken.

Men en varmvattenberedare gör av med lika mycket ström eller mer som en genomströmningsberedare som man normalt använder i Thailand.

Varför vi i Sverige använder vanliga varmvattenberedare istället för genomströmningsberedare har flera orsaker. Dels så får vi central uppvärmning vattnet. Vårat kallvatten i sverige är kallare. Och dom flesta hus i Thailand har enfas system med högt ampere tal.

En genomströmningsberedare i Thailand kräver 15-20 ampere endast i sverige upp till 30 ampere. Vilket inget hushåll i sverige har. Då löser man det med en varmvattenberedare med en mindre uppvärmningskälla som kräver mindre ampere.

Och man lagrar upp vattnet i tanken. Således gör man av med lika mycket ström per liter varmvatten som man producerar med en genomströmningsberedare . Medelst att man till och med gör av med mer varmvatten beroende på hur den körs samt hur den är isolerad.

Vad gäller risken för legionella. Så trivs dessa bakterier bra i den temperatur du anger att du kör den på. Och därför bör du köra den över 55 grader för att koka bort bakterierna. Och för att få lämplig temperatur så sätter du dit en blandningsventil för kallvatteninblandning så du får ut önskad temperatur i vattnet ut från den.

Dock rekommenderar jag dig att köra den på högre temperatur samt att sätta dit en säkerhetsventil som öppnar sig vid ett visst tryck om den skulle skena. Då beredaren annars kan bli en bomb och explodera.

Vilket har hänt att folk har dött av. Som stått bredvid en beredare eller panna som sprängts.

Mvh Janne

Allmänna Rörjouren

Jag kör inte med värmaren i tanken alls, precis som jag skrev i första inlägget.

Så det är solen som värmer vattnet. Går inte åt en endaste ampere eller watt och är så gott som ofarligt, förutom lite legionella, som vi får vänja oss vid.

Jag har alltså nu fått upp temperaturen, så pass att genomströmningsvärmaren pallar att värma vattnet tillräckligt för att jag ska vara nöjd.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste nya rör dras i hela huset.

Känns lättare att få upp temperaturen på "mitt vis".

Då är det mera rekomendabelt att köpa en 6 Kw värmare istället. Och prata med elektrikern att ordna så strömmen räcker till.

Enligt mina beräkningar så krävs 27 ampere för att driva en sådan på högsta effekt. .

Kolla med elektriker om kablarna klarar detta. Samt om det i övrigt är möjligt att säkra upp till 30 ampere på den kretsen?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det mera rekomendabelt att köpa en 6 Kw värmare istället. Och prata med elektrikern att ordna så strömmen räcker till.

Enligt mina beräkningar så krävs 27 ampere för att driva en sådan på högsta effekt. .

Kolla med elektriker om kablarna klarar detta. Samt om det i övrigt är möjligt att säkra upp till 30 ampere på den kretsen?

Eller låta det vara som nu, eftersom det funkar som tänkt.

Att höja till 6kW är, dessutom dyrare i drift samt inte lika miljövänligt som mitt soluppvärmda system. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör inte med värmaren i tanken alls, precis som jag skrev i första inlägget.

Så det är solen som värmer vattnet. Går inte åt en endaste ampere eller watt och är så gott som ofarligt, förutom lite legionella, som vi får vänja oss vid.

Jag har alltså nu fått upp temperaturen, så pass att genomströmningsvärmaren pallar att värma vattnet tillräckligt för att jag ska vara nöjd.

Vänja sig vid legionella??

Mig veterligen kan man dö av legionella i värsta fall. Knappast nånting man vänjer sig vid.

Hmmm lite fågelsjuka kan inte vara så farligt. Jag ska bara vänja mig vid den... :lol:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänja sig vid legionella??

Mig veterligen kan man dö av legionella i värsta fall. Knappast nånting man vänjer sig vid.

Hmmm lite fågelsjuka kan inte vara så farligt. Jag ska bara vänja mig vid den... :lol:

Du har sett att det finns en hel del vattentankar runt om i Thailand va?

Ingen skillnad på min och andras, förutom att min håller numera lite jämnare temperatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte risken att få sjukan är så stor. Vattentankar på tak o bredvid hus finns ju iprincip på alla hotell i Thailand.

Även så runt medelhavet. Tror inte dom är direkt noggranna med rengörning och dyl. Vet inte när jag hörde talas om att någon charterturist har fått sjukan.

Är nog större risk att halka på tvålfan som barnen har glömt på golvet.

Jag kan ju inte svara för vad enskilda hotell gör. Men dom förvärmer nog bara vattnet. Och kokar sen bort dom innan dessa når kranarna. Legionella är inte att leka med.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju inte svara för vad enskilda hotell gör. Men dom förvärmer nog bara vattnet. Och kokar sen bort dom innan dessa når kranarna. Legionella är inte att leka med.

Kokar vattnet?

Nu skämtar du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju inte svara för vad enskilda hotell gör. Men dom förvärmer nog bara vattnet. Och kokar sen bort dom innan dessa når kranarna. Legionella är inte att leka med.

 

Eller så medenicera dom vattnet så det inte finns bakterier i vattnet

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar snäppet enklare att smittas än med amöbor. När jag jobbade för länge sedan i Indonesien blev jag varnad för att få amöbadysenteri. Så när jag duchade höll jag alltid munnen stängd och försökte att inte få in vatten via näsan. Fast andas gjorde jag i varje fall. Men vattendimma då måste man väl hålla andan också!

Ja, helst skall man ha dykar dräkt med syrgas mask :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att komma runt problemet så kan man ha en tank med varmvattenslinga i På så sätt blir aldrig vattnet stillastående.

Jag tror att dessa varmvattentunnor på taken är konstruerade med en slinga i.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har sett att det finns en hel del vattentankar runt om i Thailand va?

Ingen skillnad på min och andras, förutom att min håller numera lite jämnare temperatur.

Skillnaden på dessa och din lösning är att du ökar temperaturen från den naturliga temperaturen till en högre än den normala. Och då ökar risken för bakterier. Ett exempel.

Varför dricker man normalt inte vatten direkt i Thailand utan filter som tar bort bakterier?

Varje grad du ökar på vatten som står stilla så ökar risken för skadliga bakterier.

Det är ju din sak. Men nu har jag varnat dig. Och betänk då att jag har 35 års professionell erfarenhet i ärendet. Så du kanske om du är rationell inte ta så lätt på mina råd.

Då det lilla du spar i pengar. Väger lätt om du sätter det mot din familjs hälsa.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kokar vattnet?

Nu skämtar du.

Man kör den genom en beredare på minst 55 grader så dör bakterierna.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden på dessa och din lösning är att du ökar temperaturen från den naturliga temperaturen till en högre än den normala. Och då ökar risken för bakterier. Ett exempel.

Varför dricker man normalt inte vatten direkt i Thailand utan filter som tar bort bakterier?

Varje grad du ökar på vatten som står stilla så ökar risken för skadliga bakterier.

Det är ju din sak. Men nu har jag varnat dig. Och betänk då att jag har 35 års professionell erfarenhet i ärendet. Så du kanske om du är rationell inte ta så lätt på mina råd.

Då det lilla du spar i pengar. Väger lätt om du sätter det mot din familjs hälsa.

Eftersom vattnet är lagom 10-11 månader om året och jag nu höjer den här årstidens vattentemperatur till "den vanliga" temperaturen, även kallad "lagom", så ser jag inga problem alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kör den genom en beredare på minst 55 grader så dör bakterierna.

Möjligen att det finns flera hotell som gör det, men det är definitivt inte vanligt att det sker utanför hotellvärlden i Thailand.

Och baserat på antalet vattentankar som finns i Thailand, så gott som i var mans hem, ser jag riskerna som väldigt små.

Link to comment
Dela på andra sajter

Legionellan kom ifrån en AC anläggning på taket på ett hotell. (första fallet om jag minns rätt)

 

Men P3 du vet ju att Janne måste få bestämma över ditt liv så rätta in dig i ledet nu annars tar det här aldrig slut :-) och så ger du han sista ordet också för forum-fridens skull.

 

ps

Elvärmarna tar nog långt fler liv en legionellan i Thailand men det är ju en annan historia.

ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen att det finns flera hotell som gör det, men det är definitivt inte vanligt att det sker utanför hotellvärlden i Thailand.

Och baserat på antalet vattentankar som finns i Thailand, så gott som i var mans hem, ser jag riskerna som väldigt små.

Det kanske är därför som kanske del av dom 80 svenskar som får legionella per år drabbas utomlands?

Har du statistik för Thailand att folk inte drabbas?

Hursomhelst så är legionella allvarligt. Och du väljer själv hur du behandlar informationen du fått.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen att det finns flera hotell som gör det, men det är definitivt inte vanligt att det sker utanför hotellvärlden i Thailand.

Och baserat på antalet vattentankar som finns i Thailand, så gott som i var mans hem, ser jag riskerna som väldigt små.

Vi har en vattentank på uteplatsen och sen raka rör in i systemet med vattnet utan att det passerar nån varmvattenberedare. Så är det helt säkert hos dom flesta. Ibland är vattnet så pass varmt att man inte ens behöver slå på genomströmningsvärmaren när man ska ta sig en dusch.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en vattentank på uteplatsen och sen raka rör in i systemet med vattnet utan att det passerar nån varmvattenberedare. Så är det helt säkert hos dom flesta. Ibland är vattnet så pass varmt att man inte ens behöver slå på genomströmningsvärmaren när man ska ta sig en dusch.

 

Fritz..

Låter livsfarligt.:frantic:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite konstigt att frågeställaren får  seriösa tips och hänvisningar till Fakta men hittar hela tiden undanflykter från dem för att som det verkar ha sista ordet. "Kan själv" som en 2 åring sa..., varför ställa en fråga till Forumet när informationen och seriösa tips negligeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en vattentank på uteplatsen och sen raka rör in i systemet med vattnet utan att det passerar nån varmvattenberedare. Så är det helt säkert hos dom flesta. Ibland är vattnet så pass varmt att man inte ens behöver slå på genomströmningsvärmaren när man ska ta sig en dusch.

Fritz..

Ibland kan även soluppvarmt vatten bli så att man bränner sig och gå över 50 grader.

Och som husse skrev så räcker det att det händer någon gång i månaden för att bakterierna ska dö.

Det är perioder då det under längre perioder av temperaturer däremellan som är riskfyllt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...