Jump to content
IGNORERAD

Soundbar eller hemmabio?


Guest J666

Recommended Posts

Tänkte dra upp till Netonnet imorgon i Linköping å köpa en tv... Men så vill jag ha lite bättre ljud men samtidigt för en hyffsat billig peng. Satt å kikade på lite hemmabio anläggningar på netonnet.se och då dök även dessa Soundbar upp som jag inte ens hört talas om... Så tänkte kolla om någon har eller har testat Soundbar?? Ska man kanske köpa en sån istället för hemmabio? Då jag redan har blueray spelare så behöver jag ingen sån... Och behöver inte något ljud i världsklass, utan bara snäppet bättre än originalljudet i tvn...

 

Kikade lite på denna:

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hembio/soundbar-hemmabio/soundbar/yamaha-yas-101/164564.7786/

 

Kan det vara något tro eller vad säker experterna på mpr? Slipper ju dessutom massa jävla högtalar kablar överallt som jag ändå inte kommer orka spika fast längs med listerna =)

 

 

Eller något sånt här kanske??

 

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HTF4500/samsung-5-1-hemmabiosystem-3d-blu-ray-htf4500

Ändrades av J666
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Glenn Phuket

    6

  • GreenValley

    4

  • Enis

    2

  • bob

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Köpte en fin anläggning (Harman/Kardon) men har alldrig orkat med och dra kabelskenor.

Använder man den som musikanläggning också så är nog surroundanäggning och föredra men för dryga 1600 vete F-n.

Man får vad man betalar för.

Bättra på tv ljudet så skulle jag nöjt mig med yamaha Soundbar definitivt, tror den är bättre kvalite.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på ett 5:1 system, kanske för att jag har ett sånt..

När man ser tilt ex avatar vid flygavsnitten så låter det som dom är inne rummet..

Kabelkanaler köper man på Biltema för en lite slant, tar max halv dag att sätta dit.

Bifogar några bilder på min anläggning..

                   post-5021-0-36644200-1389277203_thumb.jp

 

post-5021-0-54174900-1389277218_thumb.jp

Sen lite bilder hur man gömmer kablarna..

               post-5021-0-85842100-1389277285_thumb.jp

 

        post-5021-0-88632100-1389277303_thumb.jp

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag skita i allt vad hemmabio, 5:1 och gud allt vad det heter...

 

Det är kul 2 och en halvgång att sitta höra hur hela rummet dånar när man ser en film, själv orkar jag aldrig lyssna på skiten mer, så för min del var det bortkastade pengar...Så lägg alla pengarna på en bra TV och "strunta" i hemmabioljudet, inget fel på de högtalarna som sitter TVn... hemma är hemma, bio är bio...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på ett 5:1 system, kanske för att jag har ett sånt..

När man ser tilt ex avatar vid flygavsnitten så låter det som dom är inne rummet..

Kabelkanaler köper man på Biltema för en lite slant, tar max halv dag att sätta dit.

Bifogar några bilder på min anläggning..

                   attachicon.gifIMG_0812.JPG

 

attachicon.gifIMG_0813.JPG

Sen lite bilder hur man gömmer kablarna..

               attachicon.gifIMG_0810.JPG

 

        attachicon.gifIMG_0811.JPG

 

   FF

Har haft hemmabio anläggning i alla mina hus/lägenheter.. Men aldrig dragit kablarna snyggt eller normalt... Utan placerar ut högtalarna ungefär vart jag vill ha dom å sen blir det att lägga kablarna under mattor och liknande... Jag känner mig själv för väl för att veta att jag skulle göra kabeldragning seriös.

 

Njae där håller jag inte med dig. Jag kollar på jävligt mycket film, och jag tycker filmupplevelsen blir mycket bättre med bra ljud... Men som fattig student vill jag inte lägga massa pengar på ljud just nu... Därför jag funderar lite på dessa Soundbar... Men får väl kolla lite vad dom säger på netonnet imon... Å även gå in på elgiganten/media markt och lyssna å jämföra lite. TV är det viktiga just nu, ljud kan jag köpa i Jönköping när som helst... Så får se hur det blir imon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med Bob lite här. Jag kan iofs tycka att det är maffigt med bra ljud till TV:n, men det kan bli för högt många gånger. Det stör resten av husets innevånare och grannar. Jag har istället köpt bra hörlurar då de ger mig en bra ljudupplevelse på den nivå jag tycker om. Det är dessutom billigare och enklare än en ljudanläggning.

 

Mvh

BBJ

:thumbsup:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min snick variant Många sladdar

Lg smart Tv Min dator o extern Hd Analog förstärkare från Tecknics från 1978 vanliga högtalere

Varför detta hopkok? Jo Tven är digital går ej att koppla till förstärkaren ( Har prövat alla jag har från 70 90t talet) Datan kan kopplas till förstärkaren Där kan jag välja Analog eller digital uppspelning ( Real tek ) Anledning är att ljudet i  tv är uselt Har ibland svårt att höra vad som sägs i Svenska serier Bron mm Har ej kostat något extra men inte vackertmed alla kablar Men jag har oxå Datan i Tv vilket är mera lätt använt än Lg´s data funktion som finns i burken ( Trögt att använda )

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Smaken är ju som baken, som man brukar säga.

Det hela har väl med intresse att göra. Hur mycket tid tillbringar man hemma lyssnande på musik eller kikande på film.

För min del har jag ett mycket stort intresse för film och har således satsat pengar på dessa prylar.

Stor TV samt 5.1 anläggning där de största högtalarna är en och en halv meter höga.

Men, är syftet att ha något som är snäppet bättre än TV´ns ljud så räcker säkert en soundbar. Det är ju enkelt och smidigt.

Kika på omdömen på nätet och provlyssna i butikerna. Lycka till!

 

http://www.pricerunner.se/t/1/Ljud-och-Bild

http://www.testfreaks.se/hemmabiosystem/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet :patsak:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla IKEA bra priser smart led-tv 46" 3885 med ikeafamily vilket du kan ordna i affären. Dom har även soundbars.

Kompisar till mig har köpt är nöjda.

Ändrades av nalle
Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft hemmabio anläggning i alla mina hus/lägenheter.. Men aldrig dragit kablarna snyggt eller normalt... Utan placerar ut högtalarna ungefär vart jag vill ha dom å sen blir det att lägga kablarna under mattor och liknande... Jag känner mig själv för väl för att veta att jag skulle göra kabeldragning seriös.

 

Njae där håller jag inte med dig. Jag kollar på jävligt mycket film, och jag tycker filmupplevelsen blir mycket bättre med bra ljud... Men som fattig student vill jag inte lägga massa pengar på ljud just nu... Därför jag funderar lite på dessa Soundbar... Men får väl kolla lite vad dom säger på netonnet imon... Å även gå in på elgiganten/media markt och lyssna å jämföra lite. TV är det viktiga just nu, ljud kan jag köpa i Jönköping när som helst... Så får se hur det blir imon

Jag har hemmabio men pallar inte med sladdar så använder jag det blir det stereo då jag endast kopplat in left/right och sub woofer.

Kollar du oftast själv så rekommenderar jag ett par sjyssta lurar att plugga in i tvn istället, annars soundbar helst med trådlös sub woofer.,

Var och lyssnade på Bose låda som man ställer under tvn men vart besviken på ljudet annars gillar jag den lösningen.

Men kolla/lyssna runt lite, elgiganten och mediamarkt ligger väl kvar uppe vid A6?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är varken ljud-fetischist eller avancerad lyssnare men kände att min 55-tums LED-tv hade väldigt "tunt" ljud

 

Hade en sorround-anläggning men det blev sällan att man slog på den mer än vid vissa filmer och annars var det bara "kasst ljud"

 

Råkade springa på en billig enkel "soundbar" i Ullared och köpte den som rent impulsköp men är väldigt nöjd

 

Har den numera alltid på och ljudet i tv:n alltid avstängd och det är en grym skillnad. har inte använt surroundanläggningen sedan jag köpte den

 

Finns två versioner

 

Denna har jag

 

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HTL2100/philips-2-0-soundbar-htl2100

 

Finns även med blåtand

 

http://www.siba.se/product/15300802/philips-htl2110-soundbar-?ref=section

 

jag kör med optisk kabel mellan TV:n och soundbar:en

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är varken ljud-fetischist eller avancerad lyssnare men kände att min 55-tums LED-tv hade väldigt "tunt" ljud

 

Hade en sorround-anläggning men det blev sällan att man slog på den mer än vid vissa filmer och annars var det bara "kasst ljud"

 

Råkade springa på en billig enkel "soundbar" i Ullared och köpte den som rent impulsköp men är väldigt nöjd

 

Har den numera alltid på och ljudet i tv:n alltid avstängd och det är en grym skillnad. har inte använt surroundanläggningen sedan jag köpte den

 

Finns två versioner

 

Denna har jag

 

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HTL2100/philips-2-0-soundbar-htl2100

 

Finns även med blåtand

 

http://www.siba.se/product/15300802/philips-htl2110-soundbar-?ref=section

 

jag kör med optisk kabel mellan TV:n och soundbar:en

Ja den finns på lager i Linköping så den ska jag absolut provlyssna på imon...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som av en händelse kopplade jag in mitt 5:1 system förra helgen, det har inte varit inkopplat på över ett år. Svor att aldrig igen köpa en sån kabelhärva igen, vilket elände! Soundbar låter(!) bra i mina öron!

Har även Sennheiser trådlösa hörlurar, dom kan jag varmt rekommendera! Man slipper klagomål från grannar och/eller familj, en-mans hemmabioljud som gett många fina filmkvällar.

Ändrades av Långrygg

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv 5.1 Yamaha och vill ha den typen av ljud.

Men som en uppgradering av tv borde en soundbar också funka fint,kanske med en aktiv sub som komplement.

Eller ett 2.1 datorsystem,logitech tex har några som låter rätt bra.

Sen får du köpa min gamla projje för ett bra pris ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundbar..pfff jag röstar för de på nyligen presenterade svenska högtalarna på CES-mässan i från företaget Mårten.

 

 

Coltrane Supreme 2

 

 

 

 

post-3356-0-06164200-1389291978_thumb.jp

 

 

post-3356-0-56709500-1389291980_thumb.jp

 

 

 

:thumbsup:

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte dra upp till Netonnet imorgon i Linköping å köpa en tv... Men så vill jag ha lite bättre ljud men samtidigt för en hyffsat billig peng. Satt å kikade på lite hemmabio anläggningar på netonnet.se och då dök även dessa Soundbar upp som jag inte ens hört talas om... Så tänkte kolla om någon har eller har testat Soundbar?? Ska man kanske köpa en sån istället för hemmabio? Då jag redan har blueray spelare så behöver jag ingen sån... Och behöver inte något ljud i världsklass, utan bara snäppet bättre än originalljudet i tvn...

 

Kikade lite på denna:

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hembio/soundbar-hemmabio/soundbar/yamaha-yas-101/164564.7786/

 

Kan det vara något tro eller vad säker experterna på mpr? Slipper ju dessutom massa jävla högtalar kablar överallt som jag ändå inte kommer orka spika fast längs med listerna =)

 

 

Eller något sånt här kanske??

 

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HTF4500/samsung-5-1-hemmabiosystem-3d-blu-ray-htf4500

Välkommen till storstan !!!!!

Mvh SWEDEMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ni för fjollor som bekymrar er över lite kablar här och där?

 

Ni skulle se min lägenhet... men tror jag avstår från att lägga ut bild på den ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag skita i allt vad hemmabio, 5:1 och gud allt vad det heter...

 

Det är kul 2 och en halvgång att sitta höra hur hela rummet dånar när man ser en film, själv orkar jag aldrig lyssna på skiten mer, så för min del var det bortkastade pengar...Så lägg alla pengarna på en bra TV och "strunta" i hemmabioljudet, inget fel på de högtalarna som sitter TVn... hemma är hemma, bio är bio...

Går sällan på bio sen ca 10 år tillbaka, kör med projektor och ett rejält ljudsystem, men visst är man prylgalen så är man :nyam:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...