Alarik Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 52 minuter sedan, skrev Atom: Hade det uttalats hååm så hade det skrivits โหม. Nu är ju du Skåning så att försöka förklara hur ett "a" uttalas på svenska var givetvis dömt att misslyckas då ordet "aning" (det a-ljud som mest påminner om "อ") i din värld bör transkriberas som "aouning". Så du kanske har rätt, "hååm" är det som gäller om man har en tillräckligt skruvad skånsk dialekt för att vara kvalificerad att läsa kulturnyheter på P1 😉. Jag har i snitt bara förstått 25% av vad du sagt när vi träffats så om skånskan inte lyser igenom allt för mycket när du pratar thailändska så kanske det är det vi ska göra nästa gång 😀. När man sätter ett tecken över en bokstav för att göra den tonlös så anser inte jag att det är samma bokstav. Håller dock med om att min förenkling gick något för långt. Ett "ร" i slutet på en stavelse blir mycket riktigt ett "น" och det finns några andra liknande varianter, men det känns som att det alltid finns en regel för det; vilket man inte alltid kan säga är fallet i svenskan eller engelskan. Fast skåning så håller jag med dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 Nån behöver rensa öronen. Håhåhååå... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bike Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 Undrar hur mycket Thai som ni faranger pratar när ni är där nere eller bor därnere, verkar vara mest nåt annat , själv har jag bott bofast både i issanbyn samt i Pattaya, och rest runt överallt med MC och överallt så uttalas det på samma sätt , och inte fn som vissa här påstår, för mig är denna diskussion avslutad , lev gärna i Er tro att ni kan Thai eller förstår er på språket Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 5 minuter sedan, skrev Bike: Diskuterar inte detta mer , ni är fn tondöva 🤣 Ja, därför försökte jag istället få till diskussion om mjölkförpackningar.... 😉 Visst fanns det trevligt och intressant att läsa på mjölkförpackningarna förr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 2 minuter sedan, skrev Bike: Undrar hur mycket Thai som ni faranger pratar när ni är där nere eller bor därnere, verkar vara mest nåt annat , själv har jag bott bofast både i issanbyn samt i Pattaya, och rest runt överallt med MC och överallt så uttalas det på samma sätt , och inte fn som vissa här påstår, för mig är denna diskussion avslutad , lev gärna i Er tro att ni kan Thai eller förstår er på språket Tror hela släkten o alla andra thai jag träffat har ett talfel isåfall. För inte fan låter ”luktar gott” något annat än med o/å. Med a likt ham har jag aldrig hört. Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 Kan inte sluta o irritera mig på prissättning i många statliga naturparker. 16-17 gr dyrare för utlänningar, visst jag har råd, men principen att punda oss. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bike Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 2 minuter sedan, skrev hamnoi: Tror hela släkten o alla andra thai jag träffat har ett talfel isåfall. För inte fan låter ”luktar gott” något annat än med o/å. Med a likt ham har jag aldrig hört. Ojojoj då har de det eller så pratar de inte Thai, I Surin kanske de pratar nåt annat, Khmer eller nåt sånt. Men kula att alla har olika ideer om det språket. Ingen ide att ta diskussionen då alla vet det rätta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bike Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 1 timme sedan, skrev Esspe: Självkritik är bra. Dra dig ur nu innan du gör bort dig mer. Inte alls, men mot okunskapen strider den vise förgäves, så varför lägga mer ork på detta lol Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 3 minuter sedan, skrev Bike: Ojojoj då har de det eller så pratar de inte Thai, I Surin kanske de pratar nåt annat, Khmer eller nåt sånt. Men kula att alla har olika ideer om det språket. Ingen ide att ta diskussionen då alla vet det rätta Sant, de flesta pratar inte thai. Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bike Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 Precis nyss, skrev Esspe: Blev det för svårt nu? Fortsätt du och gå omkring och tala "flytande" thai i busken utanför Maha Sarakram om det gör dig lycklig. Att dom sen virrar på huvet och skrattar bakom din rygg behöver du inte bry dig om. Var skrev jag att jag talar flytande Thai ?? Du kan tydligen inte läsa Svenska då du som vanligt påstår sånt som inte är satt på pränt. Jag skev att det finns en forummedlem här som talar perfekt flytande Thai samt Isaan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 Precis nyss, skrev Bike: Ojojoj då har de det eller så pratar de inte Thai, I Surin kanske de pratar nåt annat, Khmer eller nåt sånt. Men kula att alla har olika ideer om det språket. Ingen ide att ta diskussionen då alla vet det rätta I Surin låter det som i övriga Thailand. Säger inte att jag är språkexpert, men pratar tre språk flytande och ett par till hyfsat. Bott här i dryga 20 år och har en 18 årig pojk som skulle skratta ihjäl sig och jag gick runt och sa att fruns mat luktar gott, fast med A. Ham, hamm... haammm. Hahahaaaa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 5 minutes ago, Soengsang said: Kan inte sluta o irritera mig på prissättning i många statliga naturparker. 16-17 gr dyrare för utlänningar, visst jag har råd, men principen att punda oss. Bilarna verkar ha samma kostnad. Angående personer: 300 / 20 = 15 ggr dyrare 500 / 40 = 12.5 ggr dyrare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bike Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 1 minut sedan, skrev hamnoi: Sant, de flesta pratar inte thai. Sant , men även Isaan /Lao har samma uttal i detta omskrivna ord Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 16, 2020 Trådstartare Dela Inlagd November 16, 2020 58 minuter sedan, skrev Bike: Nu var det ju inte fråga om hur det stavas utan hur det av gemene man uttalas, de har ju inte samma alfabet ens. Ingen som uttalar detta ord (Varken Ham eller Hamm) som o eller å , det är hur galet som helst. Tondöva faranger Nu är jag nog den som är sämst på thai på detta forum. Jag tycker mig alltid höra något som är mycket mer likt ett "Å" än ett "A" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bike Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 1 minut sedan, skrev Surin P3: I Surin låter det som i övriga Thailand. Säger inte att jag är språkexpert, men pratar tre språk flytande och ett par till hyfsat. Bott här i dryga 20 år och har en 18 årig pojk som skulle skratta ihjäl sig och jag gick runt och sa att fruns mat luktar gott, fast med A. Ham, hamm... haammm. Hahahaaaa. Ja, jag pratar inte Thai flytande, men väl andra språk, vad det har med Thaspråket att göra vet jag inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bike Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Nu är jag nog den som är sämst på thai på detta forum. Jag tycker mig alltid höra något som är mycket mer likt ett "Å" än ett "A" Hör du inte A så är du tondöv, ordentligt tondöv Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 1 minut sedan, skrev Bike: Ja, jag pratar inte Thai flytande, men väl andra språk, vad det har med Thaspråket att göra vet jag inte. Språköra. Kanske... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bike Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 (ändrad) 5 minuter sedan, skrev Esspe: OK du har insett att du inte prata flytande thai. Bra. Nu ska du bara lära dig höra skillnad på a och o sen är allt frid och fröjd. Lägg ner nu, du har ju uppenbara problem, Även om det skulle vara ett å så uttalar kjag det som Thai gör , Samma som i Håmmarkullen eller ? 🤣 Ändrades November 16, 2020 av Bike Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 16, 2020 Trådstartare Dela Inlagd November 16, 2020 2 minuter sedan, skrev Bike: Hör du inte A så är du tondöv, ordentligt tondöv Så är tydligen även frun i huset. Hon skulle transkriberat det med ”Å” eller ”O” Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 13 minuter sedan, skrev Soengsang: Kan inte sluta o irritera mig på prissättning i många statliga naturparker. 16-17 gr dyrare för utlänningar, visst jag har råd, men principen att punda oss. Gäller det även dina kids? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 16, 2020 Trådstartare Dela Inlagd November 16, 2020 1 minut sedan, skrev Surin P3: Språköra. Kanske... SpråkRöra är något som jag besitter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 16, 2020 Trådstartare Dela Inlagd November 16, 2020 2 minuter sedan, skrev Bike: Lägg ner skitsnacket nu, du har ju uppenbara problem, Även om det skullöe vara ett å så uttalar kjag det som Thai gör , Samma som i Håmmarkullen 🤣 Ah ”A” som i ”De e la brâ” Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bike Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige: Så är tydligen även frun i huset. Hon skulle transkriberat det med ”Å” eller ”O” Men om hon uttalar det, låter det som å eller o ?? Om hon kan skriva Svenska så är det lite mäkligt. Men skit samma. uttala som ni vill, ni och jag blir säkert förstådda då Thai tydligen klarar allt med taskigt farang Thai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bike Inlagd November 16, 2020 Dela Inlagd November 16, 2020 (ändrad) 4 minuter sedan, skrev Esspe: Hade en som du på min första thaikurs för länge sen. Han upprepade samma ord som thailäraren försökte lära honom men det funkade inte alls med uttalet. Efter 10-12 ggr gånger stormade han ut ur klassrummet och vrålade "det är ju för fan det jag säger". Har haft en del som dig som bekanta jag med, har haft, mer behöver inte ordas. Hittepåfolk göre sig inte besvär Håååm på dig Esspe lol Ändrades November 16, 2020 av Bike Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 16, 2020 Trådstartare Dela Inlagd November 16, 2020 2 minuter sedan, skrev Bike: Men om hon uttalar det, låter det som å eller o ?? Om hon kan skriva Svenska så är det lite mäkligt. Men skit samma. uttala som ni vill, ni och jag blir säkert förstådda då Thai tydligen klarar allt med taskigt farang Thai Då hon inte är så väldans bra på svenskan och stavningsregler gällandes just bokstaven ”O”, så är det förlåtet. Men att använda sig av ”A” var i alla fall uteslutet. Du får väl lägga upp ett Youtube-klipp där du uttalar ”haam” Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu