Boa52 Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 4 minuter sedan, skrev Soengsang: Hela året? "Vildsvin, utom sugga som följs av randiga eller bruna små kultingar, får jagas i hela landet den 1 april-31 jan. Det är således inte under någon del av året allmän jakttid på sugga som åtföljs av randiga eller bruna små grisar. Årsunge av vildsvin får jagas i hela landet den 1 juli-30 juni." Men nu har ju inte ni mycket vildsvin, så förstår du inte har koll, men du kunde ju lagt 15sek på att googla..... Klart suggan som har kultingar som är beroende av henne skjuter man inte det gör man inte med andra djur hellre. Som jag skrev det finns skyds jakt och då är det hela året Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 1 timme sedan, skrev Boa52: Som jag skrev det finns skyds jakt och då är det hela året 2 timmar sedan, skrev Boa52: Vildsvin får jagas i stort sett hela året Sorry, då läste jag fel 🤣 1 4 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 2 timmar sedan, skrev Boa52: Klart suggan som har kultingar som är beroende av henne skjuter man inte det gör man inte med andra djur hellre. Som jag skrev det finns skyds jakt och då är det hela året vill man bli av med vildsvin så skjuter man. Vilket tramsande. 2 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 4 timmar sedan, skrev Boa52: Det är markägaren som i första hand har jakträtt sen bestämmer han vilka som får jaga Vildsvin får jagas i stort sett hela året bara kalla det skydsjakt och får även jagas på natten med mörkersikte det får man inte använda på andra djur. Förstår att du inte jagar Finns det många sådana här skyltar norr om Dalälven? Jag förmodar att inte har en susning om vad som krävs för att få tillåtelse att bedriva skyddsjakt. Att föreslå att du tittar på hur regelverket är utformat är väl dömt att misslyckas... Är du själv en aktiv jägare? 3 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 2 timmar sedan, skrev Nicholas: vill man bli av med vildsvin så skjuter man. Vilket tramsande. Det vill inte sörläningarna, bli av med vildsvin alltså. Sen varje duktig jägare skjuter inte hytt och bytt man vet att det är djur man skjuter mot då måste man visa lite hänsyn så djuren inte behöver lida. kulltingar som diar svälter ihjäl inte en riktig jägares dröm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 1 timme sedan, skrev kolla min fot: Finns det många sådana här skyltar norr om Dalälven? Jag förmodar att inte har en susning om vad som krävs för att få tillåtelse att bedriva skyddsjakt. Att föreslå att du tittar på hur regelverket är utformat är väl dömt att misslyckas... Är du själv en aktiv jägare? Är har varit jägare i ett antal år ca 50 är. En lantbrukare har lätt att söka skydsjakt på gris om dom förstör hans gröda. Är inte det en skylt för gängkriminella i söder Vi i Norrland sätter upp skylter ex Älgjakt pågår 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 1 timme sedan, skrev Boa52: Är har varit jägare i ett antal år ca 50 är. En lantbrukare har lätt att söka skydsjakt på gris om dom förstör hans gröda. Är inte det en skylt för gängkriminella i söder Vi i Norrland sätter upp skylter ex Älgjakt pågår Är alla lantbrukare skyddsjägare? Det är nog vanligare med sådana skyltar i Sörland... Ursäkta att viss text i bifogad bild inte är på Svenska. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 1 timme sedan, skrev kolla min fot: Är alla lantbrukare skyddsjägare? Det är nog vanligare med sådana skyltar i Sörland... Ursäkta att viss text i bifogad bild inte är på Svenska. Vet inte riktigt om du skojar med mej men viltvård,jakt skojar jag inte om.Är du lantbrukare och grisar förstör grödan kan du begära skydsjakt samma som samer begär om dom har problem med en Björn eller Varjar i renhägn eller kalvnings land Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 16 minuter sedan, skrev Boa52: Vet inte riktigt om du skojar med mej men viltvård,jakt skojar jag inte om.Är du lantbrukare och grisar förstör grödan kan du begära skydsjakt samma som samer begär om dom har problem med en Björn eller Varjar i renhägn eller kalvnings land Du skrev bla.: "Kansk inte skitsaker men man funderar hur sörlänningarna tänker. Vi har hört att det finns för mänga vildsvin i sörlänningarnas land OK men om man erbjuder sej kanske ett jaktlag eller några stycken vi hjälper er att få ned stammen då får man inte ett svar och inte bara jag som provat det, nu kommer ju skit, pest för att det är för många grisar och kommer också drabba tamgrisar, Ego gubbar är det vill behålla sitt jaktvilt men kan inte hålla nere stammen ca 300000 tusen grisar i Sverige nu Stackars gris bönder som måste avliva alla sina djur för ego trippade gubbar" "Sörlänningar är snikna och dåliga jägare ni skulle inte klara en dag med Norrpilen för ni var tvungna att lämna mobilen eller stänga av den" "Ok vad tycker du om grisjakten då,även om du inte jagar,ni får ett helskotta där nere för ni kan inte kan jaga, Och dom som jagar och skriver här på MPR är helt tyst" "Du är inte frisk och vet ingenting om jakt" "Det vill inte sörläningarna, bli av med vildsvin alltså" Du kan ju höra av dig till regeringen och specifikt till landsbygdsminister Peter Kullgren och begära besked ang. lagstiftning och om det ev. ska införas skottpengar på vildsvin... (För du är väl inte Egotrippad gubbe, eller? "men om man erbjuder sej kanske ett jaktlag eller några stycken vi hjälper er") https://www.gp.se/nyheter/sverige/regeringen-vill-se-färre-vildsvin-1.111144775 "De afrikanska svinpesten har satt den svenska vildsvinsstammen i blixtbelysning. Sverige sticker med sina 300 000 djur ut bland de nordiska länderna. Danmark har utrotat sina, medan Finland har ett par tusen och Norge något färre. Lantbrukarnas riksförbund (LRF) anser att stammen bör minska radikalt med uppemot 90 procent. Men det är inte något som landsbygdsminister Peter Kullgren ställer sig bakom. – Jag tror det är ganska poänglöst att säga ett siffertal, det försvinner inga fler vildsvin för det, säger han. Underlätta jakt Politiska beslut ligger bakom den explosiva ökningen av vildsvin i Sverige. I slutet av 1980-talet fattade riksdagen beslut om att vildsvinet tillhör den svenska faunan och inte aktivt ska utrotas. Norge däremot har klassat vildsvinen som en främmande, oönskad art. Men att ändra svensk lag är inget regeringen diskuterar just nu, enligt Kullgren. I stället handlar det om att med olika åtgärder underlätta en effektiv jakt, anser han. – I och med situationen som vi har nu har jag fört dialog med departementet vad vi mer kan se för åtgärder som kan vara en hjälp i den praktiska jakten i syfte att minska den svenska vildsvinsstammen. Sälja köttet Ett förslag är att jägare på ett enkelt sätt ska kunna sälja av sitt vildsvinskött. Annars slutar man kanske jaga när frysen är full, säger Kullgren. Ett lagförslag har varit på remiss men det är oklart när nya regler kan vara på plats. Kullgren lyfter också tekniska hjälpmedel för att underlätta vildsvinsjakten. När det gäller frågan om skottpengar på vildsvin har regeringen ännu ingen uppfattning. Även Centern, Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill minska vildsvinsstammen, men säger inte heller med hur mycket. MP lyfter att många avfallsanläggningar har problem med vildsvin, vilket innebär en risk för smitta, och anser också att utfodringen av vildsvin behöver ses över. Partiet är kritiskt till att regeringen har sänkt anslagen till Jordbruksverket." https://www.gp.se/nyheter/sverige/regeringen-vill-se-färre-vildsvin-1.111144775 Ditt påstående "Det vill inte sörläningarna, bli av med vildsvin alltså" är ju rent löjeväckande! 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 11 minuter sedan, skrev kolla min fot: Du skrev bla.: "Kansk inte skitsaker men man funderar hur sörlänningarna tänker. Vi har hört att det finns för mänga vildsvin i sörlänningarnas land OK men om man erbjuder sej kanske ett jaktlag eller några stycken vi hjälper er att få ned stammen då får man inte ett svar och inte bara jag som provat det, nu kommer ju skit, pest för att det är för många grisar och kommer också drabba tamgrisar, Ego gubbar är det vill behålla sitt jaktvilt men kan inte hålla nere stammen ca 300000 tusen grisar i Sverige nu Stackars gris bönder som måste avliva alla sina djur för ego trippade gubbar" "Sörlänningar är snikna och dåliga jägare ni skulle inte klara en dag med Norrpilen för ni var tvungna att lämna mobilen eller stänga av den" "Ok vad tycker du om grisjakten då,även om du inte jagar,ni får ett helskotta där nere för ni kan inte kan jaga, Och dom som jagar och skriver här på MPR är helt tyst" "Du är inte frisk och vet ingenting om jakt" "Det vill inte sörläningarna, bli av med vildsvin alltså" Du kan ju höra av dig till regeringen och specifikt till landsbygdsminister Peter Kullgren och begära besked ang. lagstiftning och om det ev. ska införas skottpengar på vildsvin... (För du är väl inte Egotrippad gubbe, eller? "men om man erbjuder sej kanske ett jaktlag eller några stycken vi hjälper er") https://www.gp.se/nyheter/sverige/regeringen-vill-se-färre-vildsvin-1.111144775 "De afrikanska svinpesten har satt den svenska vildsvinsstammen i blixtbelysning. Sverige sticker med sina 300 000 djur ut bland de nordiska länderna. Danmark har utrotat sina, medan Finland har ett par tusen och Norge något färre. Lantbrukarnas riksförbund (LRF) anser att stammen bör minska radikalt med uppemot 90 procent. Men det är inte något som landsbygdsminister Peter Kullgren ställer sig bakom. – Jag tror det är ganska poänglöst att säga ett siffertal, det försvinner inga fler vildsvin för det, säger han. Underlätta jakt Politiska beslut ligger bakom den explosiva ökningen av vildsvin i Sverige. I slutet av 1980-talet fattade riksdagen beslut om att vildsvinet tillhör den svenska faunan och inte aktivt ska utrotas. Norge däremot har klassat vildsvinen som en främmande, oönskad art. Men att ändra svensk lag är inget regeringen diskuterar just nu, enligt Kullgren. I stället handlar det om att med olika åtgärder underlätta en effektiv jakt, anser han. – I och med situationen som vi har nu har jag fört dialog med departementet vad vi mer kan se för åtgärder som kan vara en hjälp i den praktiska jakten i syfte att minska den svenska vildsvinsstammen. Sälja köttet Ett förslag är att jägare på ett enkelt sätt ska kunna sälja av sitt vildsvinskött. Annars slutar man kanske jaga när frysen är full, säger Kullgren. Ett lagförslag har varit på remiss men det är oklart när nya regler kan vara på plats. Kullgren lyfter också tekniska hjälpmedel för att underlätta vildsvinsjakten. När det gäller frågan om skottpengar på vildsvin har regeringen ännu ingen uppfattning. Även Centern, Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill minska vildsvinsstammen, men säger inte heller med hur mycket. MP lyfter att många avfallsanläggningar har problem med vildsvin, vilket innebär en risk för smitta, och anser också att utfodringen av vildsvin behöver ses över. Partiet är kritiskt till att regeringen har sänkt anslagen till Jordbruksverket." https://www.gp.se/nyheter/sverige/regeringen-vill-se-färre-vildsvin-1.111144775 Ditt påstående "Det vill inte sörläningarna, bli av med vildsvin alltså" är ju rent löjeväckande! Bra inlägg men det visar också problemen som finns med vildsvin och då funderar jag, sörläningarna kan inte hålla ned stammen men vägrar ta emot hjälp så problemet kvarstår 300000 vildsvin. Och det är markägarna som är jaktägare inom sitt område som avgör vem som får jaga där. Han kanke vill ha kvar vildsvin för det tillför kassan mer än dom förstör Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 Precis nyss, skrev Boa52: Bra inlägg men det visar också problemen som finns med vildsvin och då funderar jag, sörläningarna kan inte hålla ned stammen men vägrar ta emot hjälp så problemet kvarstår 300000 vildsvin. Och det är markägarna som är jaktägare inom sitt område som avgör vem som får jaga där. Han kanke vill ha kvar vildsvin för det tillför kassan mer än dom förstör Läs och begrunda: https://www.mitti.se/nyheter/lantbrukare-hysteriskt-med-vildsvin-6.26.158807.b004df7dc5 I detta fallet så kan INTE ägaren till Bogesunds gård & ridskola kräva skyddsjakt (som du påstår ska vara så väldigt enkelt att få till) då det är fler aktörer involverade... Teodor Wilsson, viltförvaltare: ”Det är ingen utrotningsjakt vi bedriver”. Så Nej det är inte Alltid så! "Och det är markägarna som är jaktägare inom sitt område som avgör vem som får jaga där." Oavsett vad du hört eller läst... 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 2 minuter sedan, skrev Boa52: Bra inlägg men det visar också problemen som finns med vildsvin och då funderar jag, sörläningarna kan inte hålla ned stammen men vägrar ta emot hjälp så problemet kvarstår 300000 vildsvin. Och det är markägarna som är jaktägare inom sitt område som avgör vem som får jaga där. Han kanke vill ha kvar vildsvin för det tillför kassan mer än dom förstör Har du något bevis på att man vägrar ta emot hjälp med jakt? Jag tror du bara svamlar i vanlig ordning. Här i Östergötland jagar man så mycket man kan och får jaga och stammen minskar knappt ändå. Lantbruket har ett helvete med dessa svin som skadar för jättebelopp varje år. Måste vara bäst att bara skjuta suggor så kanske stammen minskar. Dessutom är dom jäkligt skygga och svåra att jaga hur som helst. Stora fällor bör tillåtas som i USA där man tar 20-30st varje gång. Du behöver nog läsa på lite om detta innan du skriver vad du "tror" är rätt. 3 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 Här kan Superjägaren från norr läsa vad som gäller. Det går alltså inte att bara springa ut och skjuta hur som helst som han verkar tro. Men han klarar väl inte så mkt text på en gång. 4 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
65Selander Inlagd September 28, 2023 Dela Inlagd September 28, 2023 Att som business betalande på Swiss och inte få hjälp med husrum. Får ju igen allt samt skiten för förseningen trots allt Nu är stressen nere på 20 4 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 29, 2023 Trådstartare Dela Inlagd September 29, 2023 11 timmar sedan, skrev 65Selander: Att som business betalande på Swiss och inte få hjälp med husrum. Får ju igen allt samt skiten för förseningen trots allt Nu är stressen nere på 20 Du åker ju med Edelweiss 1 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 29, 2023 Dela Inlagd September 29, 2023 Banker asså,,,,ringer dit för att fixa lite. "Tryck på så många knappar du hinner",,,,"dit samtal står nu som 5 i kön",,,,,"ditt samtal står nu som 9 i kön",,,,,osv!😆 2 4 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 29, 2023 Dela Inlagd September 29, 2023 22 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: Här kan Superjägaren från norr läsa vad som gäller. Det går alltså inte att bara springa ut och skjuta hur som helst som han verkar tro. Men han klarar väl inte så mkt text på en gång. Herre gud dom reglerna vet varje seriös jägare Och vilka jag kontaktat om grisjakt är det 3 st i MPR, inte dom vill ha kvar grisarna men tänker inte på att dom är, blir många Och förstör men vill gärna skuta dom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 29, 2023 Dela Inlagd September 29, 2023 3 minuter sedan, skrev Boa52: Herre gud dom reglerna vet varje seriös jägare Och vilka jag kontaktat om grisjakt är det 3 st i MPR, inte dom vill ha kvar grisarna men tänker inte på att dom är, blir många Och förstör men vill gärna skuta dom Nu stava jag fel så ni kan lägga in ett antal inlägg för det, kul för er. Markägaren har jakt rätt om han inte arrenderat ut jakt rätten då är inte han jakträttsinehavere 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd September 29, 2023 Dela Inlagd September 29, 2023 Rent tekniskt är jakten inte längre jakt, vilket betyder att alla begränsningar i jaktlagen inte längre gäller. Jakten på mårdhund kräver inte jaktkort, men djuret ska avlivas smärtfritt med ett skjutvapen. Vid mårdhundsjakt är det tillåtet att använda mörkersikten med ljusförstärkare, nattsikten och konstljus. Man får f-n jaga den med traktor om man vill, alla indevider även valpförande honor, i förekommande fall även snöscoter. Fast det är ju i och för sig ett accepterat jaktredskap norr om Dalälven... Ja om man har studsaren med sej. 2 3 Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd September 29, 2023 Dela Inlagd September 29, 2023 20 timmar sedan, skrev 65Selander: Att som business betalande på Swiss och inte få hjälp med husrum. Får ju igen allt samt skiten för förseningen trots allt Nu är stressen nere på 20 Vafan, "All inclusive" borde ju gälla på flyget också... 1 Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd September 29, 2023 Dela Inlagd September 29, 2023 Heter nyttjanderätt nu för tiden ,, Och för mig att all Skyddsjakt får jagas med mörkersikte . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 29, 2023 Dela Inlagd September 29, 2023 1 timme sedan, skrev Odin: Rent tekniskt är jakten inte längre jakt, vilket betyder att alla begränsningar i jaktlagen inte längre gäller. Jakten på mårdhund kräver inte jaktkort, men djuret ska avlivas smärtfritt med ett skjutvapen. Vid mårdhundsjakt är det tillåtet att använda mörkersikten med ljusförstärkare, nattsikten och konstljus. Man får f-n jaga den med traktor om man vill, alla indevider även valpförande honor, i förekommande fall även snöscoter. Fast det är ju i och för sig ett accepterat jaktredskap norr om Dalälven... Ja om man har studsaren med sej. Jakt lagen gäller väl när det är mårdhund eller hur den ska bort, borde även gälla på gris vilket det gör i vissa fall du får använda mörkersikte och jaga den på natten men ni kan inte hålla nere stammen Du är en som jag frågade kan vi komma ned och hjälpa er med att minska vildsvinen, fick inte ett svar , Även en som jag trodde var min kompis sluta ringa när jag prata om vildsvis jakt.Ok ni kanske inte har marker som ger er jakträtt men den bonden som har det borde bli glad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd September 29, 2023 Dela Inlagd September 29, 2023 2 timmar sedan, skrev Boa52: Herre gud dom reglerna vet varje seriös jägare Och vilka jag kontaktat om grisjakt är det 3 st i MPR, inte dom vill ha kvar grisarna men tänker inte på att dom är, blir många Och förstör men vill gärna skuta dom För ovanlighetens skull ett bländande och solklart inlägg ifrån dig! Menar du att just DU Boa har kontaktat tre andra MPR medlemmar för att du tillsammans med dom skulle bege er till Sörland för att hjälpa till med att skjuta av vildsvin, eller? Hur gick det med dessa villfarelser ifrån dig? "nu kommer ju skit, pest för att det är för många grisar och kommer också drabba tamgrisar, Ego gubbar är det vill behålla sitt jaktvilt men kan inte hålla nere stammen ca 300000 tusen grisar i Sverige nu Stackars gris bönder som måste avliva alla sina djur för ego trippade gubbar" Denna artikeln skrevs igår och inte när BTT gick omkring i blöjor: "Fortfarande inga smittade vildsvin utanför kärnområdet 28 september 2023 Totalt har nu 46 döda vildsvin hittats som visat sig bära på afrikansk svinpest. Smittan håller sig dock fortfarande inom det mindre kärnområde som senare ska stängslas in. – Vi förbereder oss nu för en större sökinsats under helgen. Idag har ett femtontal jägare sökt på gränsen till kärnområdet men det har inte gjorts några nya fynd, säger Börje Adolfsson, insatschef vid Jordbruksverkets operativa avdelning i Fagersta. " https://www.jaktjournalen.se/fortfarande-inga-smittade-vildsvin-utanfor-karnomradet/# Kan du som tror dig veta allt, svara på hur många tam grisar som har smittats av Afrikansk svinpest i Sverige hittills? Om det skjuts mellan 100000 och 150000 vildsvin per år, beror det då på att Sörländska jägare är lata och dessutom inte kan jaga enligt dig? Jag vet inte om du har sett ett levande vildsvin ens på vykort, du verkar tro att det är ett väldigt lättlagat klövdjur... Men med all din personliga erfarenhet,allt du hört på tv och läst i tidningar samt hört av din idol Norrpilen så får man väl ta det för fakta, trots att det inte finns några vildsvin norr om Dalarna... "Vildsvin – ett nygammalt inslag i naturen I slutet av 1700-talet var vildsvin utrotade i Sverige. Att vildsvinen kommit tillbaka tros bero att djur som hållits i hägn lyckats smita och föröka sig. På 1980-talet fanns troligen färre än 100 vildsvin i de svenska skogarna. Enligt en beräkning från 2021 var siffran då cirka 300 000, trots att cirka 100 000-150 000 skjuts varje år. Första gången vildsvin siktades på Bogesunds gård var år 2000. Enligt beräkningar orsakar vildsvin årligen skador på jordbruk och i trafiken för miljardbelopp. Källa: Wikipedia, Naturvårdsverket, Nationella viltolycksrådet, Mitt i" https://www.mitti.se/nyheter/lantbrukare-hysteriskt-med-vildsvin-6.26.158807.b004df7dc5 "Rekordmånga fällda vildsvin 2020/2021 Jaktåret 2020/2021 fälldes 158.809 vildsvin. Det är en ökning med 12.741 djur från rekordnoteringen från jaktåret 2019/2020." https://svenskjakt.se/start/nyhet/rekordmanga-fallda-vildsvin-2020-2021/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 29, 2023 Dela Inlagd September 29, 2023 9 minuter sedan, skrev kolla min fot: För ovanlighetens skull ett bländande och solklart inlägg ifrån dig! Menar du att just DU Boa har kontaktat tre andra MPR medlemmar för att du tillsammans med dom skulle bege er till Sörland för att hjälpa till med att skjuta av vildsvin, eller? Hur gick det med dessa villfarelser ifrån dig? "nu kommer ju skit, pest för att det är för många grisar och kommer också drabba tamgrisar, Ego gubbar är det vill behålla sitt jaktvilt men kan inte hålla nere stammen ca 300000 tusen grisar i Sverige nu Stackars gris bönder som måste avliva alla sina djur för ego trippade gubbar" Denna artikeln skrevs igår och inte när BTT gick omkring i blöjor: "Fortfarande inga smittade vildsvin utanför kärnområdet 28 september 2023 Totalt har nu 46 döda vildsvin hittats som visat sig bära på afrikansk svinpest. Smittan håller sig dock fortfarande inom det mindre kärnområde som senare ska stängslas in. – Vi förbereder oss nu för en större sökinsats under helgen. Idag har ett femtontal jägare sökt på gränsen till kärnområdet men det har inte gjorts några nya fynd, säger Börje Adolfsson, insatschef vid Jordbruksverkets operativa avdelning i Fagersta. " https://www.jaktjournalen.se/fortfarande-inga-smittade-vildsvin-utanfor-karnomradet/# Kan du som tror dig veta allt, svara på hur många tam grisar som har smittats av Afrikansk svinpest i Sverige hittills? Om det skjuts mellan 100000 och 150000 vildsvin per år, beror det då på att Sörländska jägare är lata och dessutom inte kan jaga enligt dig? Jag vet inte om du har sett ett levande vildsvin ens på vykort, du verkar tro att det är ett väldigt lättlagat klövdjur... Men med all din personliga erfarenhet,allt du hört på tv och läst i tidningar samt hört av din idol Norrpilen så får man väl ta det för fakta, trots att det inte finns några vildsvin norr om Dalarna... "Vildsvin – ett nygammalt inslag i naturen I slutet av 1700-talet var vildsvin utrotade i Sverige. Att vildsvinen kommit tillbaka tros bero att djur som hållits i hägn lyckats smita och föröka sig. På 1980-talet fanns troligen färre än 100 vildsvin i de svenska skogarna. Enligt en beräkning från 2021 var siffran då cirka 300 000, trots att cirka 100 000-150 000 skjuts varje år. Första gången vildsvin siktades på Bogesunds gård var år 2000. Enligt beräkningar orsakar vildsvin årligen skador på jordbruk och i trafiken för miljardbelopp. Källa: Wikipedia, Naturvårdsverket, Nationella viltolycksrådet, Mitt i" https://www.mitti.se/nyheter/lantbrukare-hysteriskt-med-vildsvin-6.26.158807.b004df7dc5 "Rekordmånga fällda vildsvin 2020/2021 Jaktåret 2020/2021 fälldes 158.809 vildsvin. Det är en ökning med 12.741 djur från rekordnoteringen från jaktåret 2019/2020." https://svenskjakt.se/start/nyhet/rekordmanga-fallda-vildsvin-2020-2021/ Dom jag kontaktat bor i sörlänningarnas land en har varit in på tråden om det fälldes så många vildsvin Ok men det finns lika många kvar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd September 29, 2023 Dela Inlagd September 29, 2023 1 minut sedan, skrev Boa52: Dom jag kontaktat bor i sörlänningarnas land en har varit in på tråden om det fälldes så många vildsvin Ok men det finns lika många kvar Så vad beror det då på, enligt dig? Att Sörlänningsjägare är ute i markerna och gör ingenting? Bra att du svarade på mer än en av frågorna jag ställde. Något mer svar lär väl inte komma ifrån dig, men trevlig helg på dig Mäster Jägaren. https://www.svtplay.se/video/Kw4ZaR8/vilse-i-pannkakan/avsnitt-1?id=Kw4ZaR8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu