Odin Inlagd Juni 5, 2023 Dela Inlagd Juni 5, 2023 8 timmar sedan, skrev Stefan: Rasse? Nä, du är en god finne! //S Same same (läs det här rätt nu) Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Juni 5, 2023 Dela Inlagd Juni 5, 2023 7 timmar sedan, skrev audirs2: Inte ens det! Svensk från Finland =finlandssvensk! Läs på i historieboken nu! Precis nyss, skrev Odin: Same same (läs det här rätt nu) Hurre?? Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Juni 5, 2023 Dela Inlagd Juni 5, 2023 7 minuter sedan, skrev Odin: Hurre?? 555, mina 2 favoritgubbar! There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elmeri Inlagd Juni 6, 2023 Dela Inlagd Juni 6, 2023 6 timmar sedan, skrev Odin: Hurre?? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hurri Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Juni 6, 2023 Dela Inlagd Juni 6, 2023 (ändrad) 5 timmar sedan, skrev Elmeri: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hurri Jävla skit att stå med ena benet i Finland o den andra i Sverige, lyfter man ett ben för att ta steget ramlar man i Östersjön. Hurri i Finland och finnjävel i Sverige. Menar att inte bli accepterat varken i gamla hemlandet eller i nuvarande boende landet. Gäller inte bara oss finnar, tittade igår en film som heter Suedi. Jag har bekanta som är mer svenskar än svenskarna själv. Ändrades Juni 6, 2023 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 On 2023-06-06 at 13:20, skrev Amigo: Jävla skit att stå med ena benet i Finland o den andra i Sverige, lyfter man ett ben för att ta steget ramlar man i Östersjön. Hurri i Finland och finnjävel i Sverige. Menar att inte bli accepterat varken i gamla hemlandet eller i nuvarande boende landet. Gäller inte bara oss finnar, tittade igår en film som heter Suedi. Jag har bekanta som är mer svenskar än svenskarna själv. Kan förstå att det känns tråkigt men med tanke på att svenskar och finländare är grannar som ser ungefär likadana ut, har samma religion och liknande kultur så borde det inte vara ett stort problem, även om jag inte tvivlar på att det ofta är det. Ganska många av oss på MPR har barn med en thailändska, eller har adopterat frugans barn, och där är rimligen problemen potentiellt större då skillnaderna är större, både gällande kultur, utseende och allmänna värderingar. Det finns ett namn för dessa ungar, Third Culture Kids, med viket menas att de har en kultur från en eller båda föräldrarna, en kultur från landet de bor i samt en kultur som uppstår i umgänget med barn från liknande bakgrund (typ invandrare i Sverige från olika länder som skapar en gemensam kultur eller ungarna på dotterns internationella skola från 100 olika länder som skapar sig en egen kultur). Enligt en rapport jag läste lyckas vissa använda detta till en "superpower" medans andra hamnar i ett tillstånd av total rotlöshet. Kanske för djupt för denna tråd. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev Atom: Kan förstå att det känns tråkigt men med tanke på att svenskar och finländare är grannar som ser ungefär likadana ut, har samma religion och liknande kultur så borde det inte vara ett stort problem, även om jag inte tvivlar på att det ofta är det. Själv och jag även är övertygad om att de flesta invandrare frän grannlandet i öst har inga problem med kultur och traditioner här i Sverige. Det jag syftar i min tidigare inlägg, är vissa människors syn på oss i Sverige, vi blir liksom inte riktigt accepterade i svenska systemet och det förekommer ofta vissa stereotypiska åsikter att vi är lite av belastning för svenska samhället. Klart att det finns en del hitkommna finnar som har kommit enbart för att ta del av olika förmåner, men det ingår nog i paketet för det har nog kommit ca 500 000 finnar hit sedan -50 talet (orkar inte leta det rätta siffran just nu men det finns ca 1 miljon invånare med finska rötter i Sverige, inkl andra, tredje o kanske fjärde generationens invandrare) Sen har vi själv bidragit i "segrationen" genom att umgås med varandra för det mesta. NÄr jag kom hit 1979 (herre gud är det 44 år sedan?) till Karlskoga via en kort stund i Göteborg behövde man inte kunna svenska, det fanns alltid en som kunde tolka och de flesta som man jobbade med var finnar, även förman o kontorister. Det flesta av finnar som kommit till Sverige är skötsamma och vill klara sig själv, så stolta är vi av karaktär. I Finland blir man behandlat lite som landsförrädare också, man är välkommen att besöka en kort stund men att bosätta sig där igen kommer inte i fråga ens. När jag hade flyttfirma var det otaliga flyttlass som vi körde till Haparanda på 00 talet, med avsikt att de skulle senare flytta till sina hemtrakter, jag vågar säga att 90% av dem stannade i Haparanda eftersom de kände sig inte välkomna till avflyttningsorten. Har pratat med några efteråt och de flesta säger att man kände sig som invandrare i sitt födelseland. Och till saken hör att de är pensionärer som inte konkurerar varken om jobb eller partners. Jag medger att under de feta åren väckte man avundsjuka hos de som stannat kvar hos mors sovkammare när man kom med flotta bilar och rejält med kontanter för att spendera dem under de fyra fem veckor som industrisemestern varade. Tror att det var en ömsesidigt lättnad när man åkte iväg i början av augusti för att inte dyka upp igen förran än till jul för några dagar. För ett år sedaan när det var OS och jag hejade Sverige i Facebook blev jag kallat allt möjligt o omöjligt pga det, till o med hotat att bli misshandlat för det, av finnar som själv hade flyttat tillbaka till Finland från Sverige. Sen har man hört 44 år att vi finnar super och slåss och bär Morakniv är det inte konstigt att man inte anser det vara särskild roligt. Det är möjligit att det beror på rotlöshet, man känner sig varken som finskt eller svenskt, och därmed blir man inte riktigt accepterat heller? Ändrades Juni 10, 2023 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 22 minuter sedan, skrev Amigo: Själv och jag även är övertygad om att de flesta invandrare frän grannlandet i öst har inga problem med kultur och traditioner här i Sverige. Det jag syftar i min tidigare inlägg, är vissa människors syn på oss i Sverige, vi blir liksom inte riktigt accepterade i svenska systemet och det förekommer ofta vissa stereotypiska åsikter att vi är lite av belastning för svenska samhället. Klart att det finns en del hitkommna finnar som har kommit enbart för att ta del av olika förmåner, men det ingår nog i paketet för det har nog kommit ca 500 000 finnar hit sedan -50 talet (orkar inte leta det rätta siffran just nu men det finns ca 1 miljon invånare med finska rötter i Sverige, inkl andra, tredje o kanske fjärde generationens invandrare) Sen har vi själv bidragit i "segrationen" genom att umgås med varandra för det mesta. NÄr jag kom hit 1979 (herre gud är det 44 år sedan?) till Karlskoga via en kort stund i Göteborg behövde man inte kunna svenska, det fanns alltid en som kunde tolka och de flesta som man jobbade med var finnar, även förman o kontorister. Det flesta av finnar som kommit till Sverige är skötsamma och vill klara sig själv, så stolta är vi av karaktär. I Finland blir man behandlat lite som landsförrädare också, man är välkommen att besöka en kort stund men att bosätta sig där igen kommer inte i fråga ens. När jag hade flyttfirma var det otaliga flyttlass som vi körde till Haparanda på 00 talet, med avsikt att de skulle senare flytta till sina hemtrakter, jag vågar säga att 90% av dem stannade i Haparanda eftersom de kände sig inte välkomna till avflyttningsorten. Har pratat med några efteråt och de flesta säger att man kände sig som invandrare i sitt födelseland. Och till saken hör att de är pensionärer som inte konkurerar varken om jobb eller partners. Jag medger att under de feta åren väckte man avundsjuka hos de som stannat kvar hos mors sovkammare när man kom med flotta bilar och rejält med kontanter för att spendera dem under de fyra fem veckor som industrisemestern varade. Tror att det var en ömsesidigt lättnad när man åkte iväg i början av augusti för att inte dyka upp igen förran än till jul för några dagar. För ett år sedaan när det var OS och jag hejade Sverige i Facebook blev jag kallat allt möjligt o omöjligt pga det, till o med hotat att bli misshandlat för det, av finnar som själv hade flyttat tillbaka till Finland från Sverige. Sen har man hört 44 år att vi finnar super och slåss och bär Morakniv är det inte konstigt att man inte anser det vara särskild roligt. Det är möjligit att det beror på rotlöshet, man känner sig varken som finskt eller svenskt, och därmed blir man inte riktigt accepterat heller? Det var inte de välutbildade och välbeställda som flyttade hit. Läste en undersökning som kommit fram till att förtidspension var markant vanligare bland finlandssvenskar. De jobbade antaglig med mer monotona jobb som löpande bandet på tillverkningsindustrin. Har jobbat många år i nordisk organisation och tycker nog att finnarna är de som är mest lika oss i både sinne och kulturellt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 23 minuter sedan, skrev Fredman: Det var inte de välutbildade och välbeställda som flyttade hit. Läste en undersökning som kommit fram till att förtidspension var markant vanligare bland finlandssvenskar. De jobbade antaglig med mer monotona jobb som löpande bandet på tillverkningsindustrin. Har jobbat många år i nordisk organisation och tycker nog att finnarna är de som är mest lika oss i både sinne och kulturellt. Bortsett från att dom aldrig renoverar sina kök. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 (ändrad) 43 minuter sedan, skrev Fredman: Det var inte de välutbildade och välbeställda som flyttade hit. Läste en undersökning som kommit fram till att förtidspension var markant vanligare bland finlandssvenskar. De jobbade antaglig med mer monotona jobb som löpande bandet på tillverkningsindustrin. Har jobbat många år i nordisk organisation och tycker nog att finnarna är de som är mest lika oss i både sinne och kulturellt. Flest kom nog 60 och 70 talet och enbart pga arbetslöshet, klart det finns en och annan som tog det som en äventyr också men har sån känsla att av äventyrare har de flesta återvänd efter ett par år, eller de som stannat har nog anpassat sig väl i svenska systemet. Från mina themrakter var det mest barn till smålandbrukare som flyttade, deras föräldrar hade fått en liten jordplänt från staten som inte kunde ge leverbröd för familjer med 5-6 barn, och det var tider då staten även betalade för att bönder skulle "paketera" sina åker. Det var inte så vanligt att barn till småbönder studerade på den tiden så folkskola var nog det högsta utbildning som de hade. Och det behövdes ju inte heller på olika fabriker på den tiden, Algot, Bofors, Scania, Sandviken mm. Till exempel i Karlskoga fick allt runt Bofors o Nobel när jag kom dit, man kunde handla på kritan, köpa kläder, hyra bostad, i stort sett allt genom deras lönekontor. Kontanter behövde man egentligen bara i Systemet och lördagar på Kupolen när man gick på dans som finska föreningen ordnade. Det var nog runt -85 alla började rikta produktionen till kärnverksamheter. Det var rätt ofta man mötte rasism men vi finnar antingen inte fattade det som rasism eller brydde inte om det, utan bet ihop o bestämde att visa för svenskar senare. Tänk hur det skulle ha sett om finnar varit lika ivriga att ta upp rasism som vi utsattes då. Lyckligtvis (för oss) kom det andra nationaliteter som fick ta över. Vi borde få ersättning för det som vi utsattes, själv minns jag fortfarande när jag med min bror promenerade från ena stadsdel till annan och bakifrån kom en svensk med cykel och sparkade omkull mig och skrek att finnjävel, gå tillbaka dit du kommer ifrån., och det gjorde han helt utan anledning. Inte det enda minne där man blivit illa behandlat. Stolta som vi är, fick vredet lösning i fyllan i slagsmål med svenskar. Fast mest har jag goda minnen av svenskar, och har haft många goda kompisar, men det har krävt att man har samma intressen och delar värderingar. Jag är inte bitter. Edit: Att vi delar kultur, religion och traditioner är lite annat än att bli accpterar av ursprungsfolket. Det som jag försöker få fram är att själv har jag kännt mig ovälkommen (kanske för stark ord) både i Finland o i Sverige. Ändrades Juni 10, 2023 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 (ändrad) 57 minuter sedan, skrev Amigo: Själv och jag även är övertygad om att de flesta invandrare frän grannlandet i öst har inga problem med kultur och traditioner här i Sverige. Det jag syftar i min tidigare inlägg, är vissa människors syn på oss i Sverige, vi blir liksom inte riktigt accepterade i svenska systemet och det förekommer ofta vissa stereotypiska åsikter att vi är lite av belastning för svenska samhället. Klart att det finns en del hitkommna finnar som har kommit enbart för att ta del av olika förmåner, men det ingår nog i paketet för det har nog kommit ca 500 000 finnar hit sedan -50 talet (orkar inte leta det rätta siffran just nu men det finns ca 1 miljon invånare med finska rötter i Sverige, inkl andra, tredje o kanske fjärde generationens invandrare) Sen har vi själv bidragit i "segrationen" genom att umgås med varandra för det mesta. NÄr jag kom hit 1979 (herre gud är det 44 år sedan?) till Karlskoga via en kort stund i Göteborg behövde man inte kunna svenska, det fanns alltid en som kunde tolka och de flesta som man jobbade med var finnar, även förman o kontorister. Det flesta av finnar som kommit till Sverige är skötsamma och vill klara sig själv, så stolta är vi av karaktär. I Finland blir man behandlat lite som landsförrädare också, man är välkommen att besöka en kort stund men att bosätta sig där igen kommer inte i fråga ens. När jag hade flyttfirma var det otaliga flyttlass som vi körde till Haparanda på 00 talet, med avsikt att de skulle senare flytta till sina hemtrakter, jag vågar säga att 90% av dem stannade i Haparanda eftersom de kände sig inte välkomna till avflyttningsorten. Har pratat med några efteråt och de flesta säger att man kände sig som invandrare i sitt födelseland. Och till saken hör att de är pensionärer som inte konkurerar varken om jobb eller partners. Jag medger att under de feta åren väckte man avundsjuka hos de som stannat kvar hos mors sovkammare när man kom med flotta bilar och rejält med kontanter för att spendera dem under de fyra fem veckor som industrisemestern varade. Tror att det var en ömsesidigt lättnad när man åkte iväg i början av augusti för att inte dyka upp igen förran än till jul för några dagar. För ett år sedaan när det var OS och jag hejade Sverige i Facebook blev jag kallat allt möjligt o omöjligt pga det, till o med hotat att bli misshandlat för det, av finnar som själv hade flyttat tillbaka till Finland från Sverige. Sen har man hört 44 år att vi finnar super och slåss och bär Morakniv är det inte konstigt att man inte anser det vara särskild roligt. Det är möjligit att det beror på rotlöshet, man känner sig varken som finskt eller svenskt, och därmed blir man inte riktigt accepterat heller? En bra text som jag helt håller med om. Jag växte upp i en liten industristad med många första och andra generationens finländska invandrare på 70-talet. Jag har aldrig gått i en klass eller spelat i ett fotbollslag med mindre än två Aki eller Petteri. Bra människor överlag men visst är det konstigt att du, 2023, fortfarande känner dig rotlös när våra två länder är så lika? Vi med barn av blandad nationalitet borde rimligen ha ett större problem, för att inte tala om de med två invandrade föräldrar från ett land som typ Somalia eller Afghanistan. Jag betvivlar inte alls dina problem men det borde öppna mångas ögon för hur svårt det verkligen är att flytta till ett annat land. Ändrades Juni 10, 2023 av Atom Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 8 minuter sedan, skrev Atom: En bra text som jag helt håller med om. Jag växte upp i en liten industristad med många första och andra generationens finländska invandrare på 70-talet. Jag har aldrig gått i en klass eller spelat i ett fotbollslag med mindre än två Aki eller Petteri. Bra människor överlag men visst är det konstigt att du, 2023, fortfarande känner dig rotlös när våra två länder är så lika? Vi med barn av blandad nationalitet borde rimligen ha ett större problem, för att inte tala om de med två invandrade föräldrar från ett land som typ Somalia eller Afghanistan. Jag betvivlar inte alls dina problem men det borde öppna mångas ögon för hur svårt det verkligen är att flytta till ett annat land. Kvinnan som jag alltid kallat för moster var krigsbarn från Finland. Han kom från fattiga förhållanden. Hon hade ju ingen lust att flytta hem igen då morfar och mormor hade det gott ställt. Hon gjorde ett försök att ta upp kontakten med den biologiska släkten efter många år. Min moster kunde inte ett ord finska och de varken svenska eller engelska. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 2 minuter sedan, skrev Atom: En bra text som jag helt håller med om. Jag växte upp i en liten industristad med många första och andra generationens finländska invandrare på 70-talet. Jag har aldrig gått i en klass eller spelat i ett fotbollslag med mindre än två Aki eller Petteri. Bra människor överlag men visst är det konstigt att du, 2023, fortfarande känner dig rotlös när våra två länder är så lika? Vi med barn av blandad nationalitet borde rimligen ha ett större problem, för att inte tala om de med två invandrade föräldrar från ett land som typ Somalia eller Afghanistan. Rotlöshet sitter djupare i själen för mig, har varit tvungen att bekanta mig med min histori och fick gå långt bak i barndom för att få uppfattning vad som "orsakat" det. Som jag tidigare skrev lider flera generationer av kriget och jag som är barn till soldat, fast min far var precis under åldern att gå med. Till exempel har mina morföräldrar sålt egendomen för att inte förlora landstället i kriget. De som varit med i kriget eller vuxit upp under kriget har haft så djupa sår i själen och det har speglat i kommande generationer. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 12 minuter sedan, skrev Amigo: Rotlöshet sitter djupare i själen för mig, har varit tvungen att bekanta mig med min histori och fick gå långt bak i barndom för att få uppfattning vad som "orsakat" det. Som jag tidigare skrev lider flera generationer av kriget och jag som är barn till soldat, fast min far var precis under åldern att gå med. Till exempel har mina morföräldrar sålt egendomen för att inte förlora landstället i kriget. De som varit med i kriget eller vuxit upp under kriget har haft så djupa sår i själen och det har speglat i kommande generationer. Jag förstår och tvivlar inte alls på din rotlöshet, vill bara påpeka att ditt problem är ett problem som delas av allas våra barn och borde vara än större för dem. Jag har alltid haft en väldigt nära relation med min morfar. Jag var hans första barnbarn och föddes dessutom på hans födelsedag. Han var frivillig i Finland under hela Vinterkriget och fick pension från Finland till sin död. Han var oerhört stolt att jag var plutonchef i flygvapnet och ganska stolt när jag var den förste i släkten som läste på universitetet. Inget av det vägde dock upp mot faktumet att jag som frivillig gjorde FN-tjänst i forna Jugoslavien. Det gjorde honom så stolt att jag är säker på att han dog med ett leende på läpparna. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 4 timmar sedan, skrev Fredman: Det var inte de välutbildade och välbeställda som flyttade hit. Läste en undersökning som kommit fram till att förtidspension var markant vanligare bland finlandssvenskar. De jobbade antaglig med mer monotona jobb som löpande bandet på tillverkningsindustrin. Har jobbat många år i nordisk organisation och tycker nog att finnarna är de som är mest lika oss i både sinne och kulturellt. Många här uppe var skogsarbetare. Lätt att bli utsliten där. Hårt arbetande, jag hittar inte något negativt att säga om dessa. En av dessa skogsarbetares barn är nu en hög chef i en stor internationell pappersindustri. Sedan har svenskar och finnar en viss jargong. Likaväl som svenskar och norskar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juni 10, 2023 Dela Inlagd Juni 10, 2023 22 minuter sedan, skrev Wangthong: Många här uppe var skogsarbetare. Lätt att bli utsliten där. Hårt arbetande, jag hittar inte något negativt att säga om dessa. En av dessa skogsarbetares barn är nu en hög chef i en stor internationell pappersindustri. Sedan har svenskar och finnar en viss jargong. Likaväl som svenskar och norskar. Hatkärlek kallas det! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd Juni 11, 2023 Dela Inlagd Juni 11, 2023 När folk med barn sätter sig i en zon som är klart och tydligt uppmärkt som "rökzon" och sedan gnäller om cigarettröken och hur illa det luktar🤬. Båten jag är på tar väl 1500 passagerare (minst) tror jag men det är nog bara 300-400 ombord idag. Nog fan kunde ni väl hitta en plats för familjen att sitta på förrutom i "rökzonen"??!!👎👎👎 Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Juni 11, 2023 Dela Inlagd Juni 11, 2023 Vi säger att Sve-Fin är broderfolk, så känner jag åxå. Men språkligt sett är vi så långt ifrån varandra man kan komma... Svenskar tillhör den anglo germanska språkgruppen, Finländare tillhör den urgerska språkgruppen. Alltså under folkvandringen norrut så tog en del av massorna vägen via (nu) Rumänien Ryssland och vidare, den andra tog vägen Spanien Frankrike osv. Så nu har vi Fin. Sve. mötts här uppe vid... vägs ände, till synes utseendemässigt speglar av varandra men språkligt... Nåja hehe Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
65Selander Inlagd Juni 11, 2023 Dela Inlagd Juni 11, 2023 1 timme sedan, skrev Odin: Vi säger att Sve-Fin är broderfolk, så känner jag åxå. Men språkligt sett är vi så långt ifrån varandra man kan komma... Svenskar tillhör den anglo germanska språkgruppen, Finländare tillhör den urgerska språkgruppen. Alltså under folkvandringen norrut så tog en del av massorna vägen via (nu) Rumänien Ryssland och vidare, den andra tog vägen Spanien Frankrike osv. Så nu har vi Fin. Sve. mötts här uppe vid... vägs ände, till synes utseendemässigt speglar av varandra men språkligt... Nåja hehe Broderfolket för mig är norrmännen eftersom jag är uppväxt nära gränsen och varit hos Naborn 100 tals gånger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juni 11, 2023 Dela Inlagd Juni 11, 2023 I Göteborg bor det bara holländare enligt en säker källa 😉 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd Juni 11, 2023 Dela Inlagd Juni 11, 2023 Skitförbannad över att jag inte fick göra "rundpallen" i älven och fickparkera skorven 🤣🤣🤣🤣.... Det hade jag löst utan några som helst problem 🤣🤣🤣.... Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd Juni 11, 2023 Dela Inlagd Juni 11, 2023 2 timmar sedan, skrev Kenneth4618: I Göteborg bor det bara holländare enligt en säker källa 😉 F*** Y**........ ❤️ Vissa av oss är faktiskt renrasiga härförare, titaner och rent utav jäkligt goa Urgötlabörgare...... Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juni 11, 2023 Dela Inlagd Juni 11, 2023 5 timmar sedan, skrev Odin: Vi säger att Sve-Fin är broderfolk, så känner jag åxå. Men språkligt sett är vi så långt ifrån varandra man kan komma... Svenskar tillhör den anglo germanska språkgruppen, Finländare tillhör den urgerska språkgruppen. Alltså under folkvandringen norrut så tog en del av massorna vägen via (nu) Rumänien Ryssland och vidare, den andra tog vägen Spanien Frankrike osv. Så nu har vi Fin. Sve. mötts här uppe vid... vägs ände, till synes utseendemässigt speglar av varandra men språkligt... Nåja hehe Vi gillar samma brännvin! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Juni 11, 2023 Dela Inlagd Juni 11, 2023 1 minut sedan, skrev audirs2: Vi gillar samma brännvin! Och... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juni 11, 2023 Dela Inlagd Juni 11, 2023 Blev lite fundersam i går! Frugans dotter har skaffat sig en afroamerikansk pojkvän!! Hmmmmm,,,,,,,från Uppsala dessutom så hoppas hon flyttar dit då! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu