Jump to content
IGNORERAD

Skitsaker som jag irriterar mig på.

andrejsdenruskige

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Enis:

Stolle, man skall ha svetshjälm på sig när man svetsar-

Enis

audirs blundar när han svetsar,

Dela på andra sajter

Inkompetenta konstruktörer och handikappanpassningar 

entrédörrar med  handikappanpassning dvs öppna knapp och motordriven öppning

som gör att för en fullkomligt normalt fungerande person får totalt pskykebryt.

1. tryck på knappen… vänta vänta öppnas sakta, kommer man för nära dörren så stannar den… vänta vänta den startas upp och öppnar sig lite till

2. skit i knappen och försök öppna på vanligt vis. I stort sätt omöjligt för motorn gör motstånd och man får använda alla sina sinnes krafter för att få upp dörrdjäveln

frikoppla motorn för i helvete @Stefan och koppla bara in den när man trycket på knappen 😃

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Enis:

1. tryck på knappen… vänta vänta öppnas sakta, kommer man för nära dörren så stannar den… vänta vänta den startas upp och öppnar sig lite till

2. skit i knappen och försök öppna på vanligt vis. I stort sätt omöjligt för motorn gör motstånd och man får använda alla sina sinnes krafter för att få upp dörrdjäveln

frikoppla motorn för i helvete @Stefan och koppla bara in den när man trycket på knappen 😃

enis

Lika underbart som Sundsvalls sjukhus då måste hålla in knappen i minst 5-10 sekunder för att dörren ska öppnas 😡

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev goli006:

Lika underbart som Sundsvalls sjukhus då måste hålla in knappen i minst 5-10 sekunder för att dörren ska öppnas 😡

Så är det minsann på systembolaget också.

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Alarik:

Har jag inte märkt.

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Alarik:

Nix. Inte i mitt ”nya” Kiruna. Här slås glasdörrarna upp med blixtens hastighet så fort man närmar sig.

Mvh.Frazze

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev ftn705:

Nix. Inte i mitt ”nya” Kiruna. Här slås glasdörrarna upp med blixtens hastighet så fort man närmar sig.

Mvh.Frazze

Än snabbare i Finland.

Ändrades av Alarik

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Alarik:

Än snabbare i Finland.

Nej. Har ej sett något snabbare i Europa.

Men malmfälten levererar ju alltid såklart..

Mvh.Frazze

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev ftn705:

Nej. Har ej sett något snabbare i Europa.

Men malmfälten levererar ju alltid såklart..

Mvh.Frazze

Misstror dig alls inte.

Det sägs ju att ni springer kåta in och kåta ut

så varför då inte snabba språng in och ut på systembolaget?  😉

Ändrades av Alarik

Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Enis:

enis

Jag förstår frustrationen, det har blivit en nästan sjuklig tolkning av byggreglerna (BBR) när det gäller just tillgänglighet. Visst ska en offentlig byggnad vara tillgänglig för alla, men någon måtta får det vara!
Jag kan berätta en anekdot: Mitt kontor sysslar till väldigt stor del med att rita och projektera sjukhus mm. Vi har just färdigställt en stor sjukhusbyggnad i Nyköping, med bland annat en ny huvudentré. När vi kommit en bit in i ritarbetet fick jag en fråga från Regionen om tillgängligheten på toaletterna, inga problem svarade jag, vi har tillräckligt många handikappanpassade WC. Följdfrågan från Regionen blev, är de tyngdanpassade? Svaret blev att det är vanliga väggmonterade standard wc-stolar med resningshandtag och allt annat som krävs! Då kom kravet att pga vi blir allt tyngre (man får inte säga tjock, för då kan man kränka någon) så krävs det att en wc-stol ska vara dimensionerad för minst 300 kilo dynamisk vikt (en person som väger 300 kilo sätter sig med en hög hastighet). Jag började fråga runt och fick till slut tag på denna ädla möbel till en kostnad av ca 60000 sek/styck, samt krävde ett ännu större RWC än vanligt. Jag föreslog att vi fixar väl EN sådan tjocktoa, men icke! Svaret blev att det var förnedrande och exkluderande att hänvisa dessa lätt överviktiga personer till endast ett wC, alla offentliga WC skulle anpassas på detta vis, alltså skulle de vanliga toaletterna som normalt har måtten 1100x1600 mm växa till 2400x2400 plus att vi har "vanliga" HWC med måtten 2200x2200. Det finns ca 30 vanliga toalett i byggnaden och ca 10 HWC. Kostnaden för detta naturligt vis rymmas inom budget! Nu hann en hygienexpert få nys om detta och meddelade att det absolut inte får finnas några golvstående wc stolar, alla ska vara vägghängda så det går att städa under dem! Nu sket det sig helt med vanliga väggkonstruktioner och den majestätiska pjäs som jag tagit fram. Efter mycket stök hittade jag ett företag i USA som kunde specialtillverka en pjäs som skulle fungera till en kostnad av ca 120000 kr /st + frakt, allt i fint rostfritt stål! 
Nu kom nästa problem, hela byggnaden blev för liten och planlösningen för verksamheten fungerade inte. I och med detta höll inte budgeten och frågan kom upp på en hög chefs bord i Regionen, tack och lov blev det stopp här, det blev inte en "ända " tjocktoa.

Man kan få psykebryt för mindre, dock finns det skitbra dörrautomatik som är frikopplade vid normal användning, men här prutar entreprenörerna ofta!

//S   

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Alarik:

Misstror dig alls inte.

Sant så.😃

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Stefan:

Jag förstår frustrationen, det har blivit en nästan sjuklig tolkning av byggreglerna (BBR) när det gäller just tillgänglighet. Visst ska en offentlig byggnad vara tillgänglig för alla, men någon måtta får det vara!
Jag kan berätta en anekdot: Mitt kontor sysslar till väldigt stor del med att rita och projektera sjukhus mm. Vi har just färdigställt en stor sjukhusbyggnad i Nyköping, med bland annat en ny huvudentré. När vi kommit en bit in i ritarbetet fick jag en fråga från Regionen om tillgängligheten på toaletterna, inga problem svarade jag, vi har tillräckligt många handikappanpassade WC. Följdfrågan från Regionen blev, är de tyngdanpassade? Svaret blev att det är vanliga väggmonterade standard wc-stolar med resningshandtag och allt annat som krävs! Då kom kravet att pga vi blir allt tyngre (man får inte säga tjock, för då kan man kränka någon) så krävs det att en wc-stol ska vara dimensionerad för minst 300 kilo dynamisk vikt (en person som väger 300 kilo sätter sig med en hög hastighet). Jag började fråga runt och fick till slut tag på denna ädla möbel till en kostnad av ca 60000 sek/styck, samt krävde ett ännu större RWC än vanligt. Jag föreslog att vi fixar väl EN sådan tjocktoa, men icke! Svaret blev att det var förnedrande och exkluderande att hänvisa dessa lätt överviktiga personer till endast ett wC, alla offentliga WC skulle anpassas på detta vis, alltså skulle de vanliga toaletterna som normalt har måtten 1100x1600 mm växa till 2400x2400 plus att vi har "vanliga" HWC med måtten 2200x2200. Det finns ca 30 vanliga toalett i byggnaden och ca 10 HWC. Kostnaden för detta naturligt vis rymmas inom budget! Nu hann en hygienexpert få nys om detta och meddelade att det absolut inte får finnas några golvstående wc stolar, alla ska vara vägghängda så det går att städa under dem! Nu sket det sig helt med vanliga väggkonstruktioner och den majestätiska pjäs som jag tagit fram. Efter mycket stök hittade jag ett företag i USA som kunde specialtillverka en pjäs som skulle fungera till en kostnad av ca 120000 kr /st + frakt, allt i fint rostfritt stål! 
Nu kom nästa problem, hela byggnaden blev för liten och planlösningen för verksamheten fungerade inte. I och med detta höll inte budgeten och frågan kom upp på en hög chefs bord i Regionen, tack och lov blev det stopp här, det blev inte en "ända " tjocktoa.

Man kan få psykebryt för mindre, dock finns det skitbra dörrautomatik som är frikopplade vid normal användning, men här prutar entreprenörerna ofta!

//S   

Jag var tvungen att googla och det verkar som att Sveriges tyngsta person väger 330 kg. Det får mig att anta att det bara är 5-10 personer som väger över 300 kg i Sverige och omöjligen kan fler än en av dem bo i Nyköping.

Vad vet jag, kanske finns det två 300 kg pjäser i Nyköping om 30 år men om allt ska dimensioneras på det sättet så borde vi även dimensionera elsäkerheten på samma sätt, vilket skulle ge typ tre kärnkraftverk i Nyköping.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

ThailandNovise
1 timme sedan, skrev Alarik:

Misstror dig alls inte.

18 minuter sedan, skrev ftn705:

Sant så.😃

Springer ni kåta in och ut på systembolaget 😉

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev ThailandNovise:

Springer ni kåta in och ut på systembolaget 😉

Det är nog mer snabbköpet som gäller för sörlänningar  😀

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Enis:

enis

Har du åkt handikapphis? Det är ännu värre, först har du dörproblemet, som du beskriver ovan men sedan när du vill åka måste du hålla knappen intryckt under hela resan!!! Det är en stor och tung knapp och man måste vara ganska så stark för att orka hålla den intryckt en längre tid för si då stannar hissen och du kan vila dig en stund innan du fortsätter.

Dela på andra sajter

Något jag irriterar mig på, förutom mig själv då.. 

Varför måste man svara på en fråga med "Jamen visst"......,  "Ja men absolut!... 

Må fan ta er som börjar svara på en fråga på detta vis!

Typiskt Atom ;)

Ändrades av stjp8729
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev stjp8729:

Något jag irriterar mig på, förutom mig själv då.. 

Varför måste man svara på en fråga med "Jamen visst"......,  "Ja men absolut!... 

Må fan ta er som börjar svara på en fråga på detta vis!

Typiskt Atom ;)

Ja, men absolut, MEN jag håller inte alls med dig. :D 

Dela på andra sajter

Gäkla elräkningar på jobbet ,, 55 tusen förra månaden o blir det som jag beräknar så blir det upp mot 100 tusen vissa månader i vinter i månaden ,, Skit 

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev wavis:

Gäkla elräkningar på jobbet ,, 55 tusen förra månaden o blir det som jag beräknar så blir det upp mot 100 tusen vissa månader i vinter i månaden ,, Skit 

Pannlampa rekommenderas,led naturligtvis

Måne

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev måne:

Pannlampa rekommenderas,led naturligtvis

Ska säga det till ca 25 anställda som kanske får gå om elavtalen fortskrider

Dela på andra sajter

Min fru åker buss in till Umeå  06,00 varje morgon från en väl upplyst hållplats, hon har

reflexväst och en ficklampa hon wiftar med, nu andra gången så kör bussgubben bara förbi

med fullt heljus, hur kan han missa henne. Hon ringde och ville jag skulle köra henne in

till hennes jobb.  När jag kör ut på väg 363 ser jag henne från ca 300 m håll fast jag

hade bara halvljus på. 5 mil extra och när jag kommer hem är det kallt kaffe, dålig start

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 minuter sedan, skrev Boa52:

Min fru åker buss in till Umeå  06,00 varje morgon från en väl upplyst hållplats, hon har

reflexväst och en ficklampa hon wiftar med, nu andra gången så kör bussgubben bara förbi

med fullt heljus, hur kan han missa henne. Hon ringde och ville jag skulle köra henne in

till hennes jobb.  När jag kör ut på väg 363 ser jag henne från ca 300 m håll fast jag

hade bara halvljus på. 5 mil extra och när jag kommer hem är det kallt kaffe, dålig start

Man får ju välja var man bor.

Hade det inte varit enklare om hon tog bilen?

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Då borde du kontakta bussbolaget

Kaffet:morgon: kan man värma på igen 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Man får ju välja var man bor.

Hade det inte varit enklare om hon tog bilen?

Du svarade inte bara skit så svarar. Bättre hade väl varit om bussgubben skötte sitt jobb

ta bilen, kostar lika mycket att parkera som vad bussen kostar i mån och hon börjar första

jobbet 06,30

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Mmmm Micra kaffe......

Det är för djävla äckligt.

Boa har säkert vedspis

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...