Jump to content
IGNORERAD

Skitsaker som jag irriterar mig på.

andrejsdenruskige

Recommended Posts

Det är lugnt, men tack för erbjudandet. Sitter ju i kambodja och kom på att jag medvetet lämnat dosan hemma.

Det är minnet som sviktar ibland, förra turen var den nämligen med. Men vad skall jag med flera dosor till på resande fot kom jag på när jag packade för denna tur. 

Kör med pinkoden så jag kan se saldot och det räcker.

Räkningar som dyker upp hemma kollar polaren upp och skickar mig OCR, pg och summa så betalar jag dom oavsett var jag befinner mig.

Det är ett av skälen till att jag har en dosa med mig, det andra är för att kunna fylla på korten så dom är normalt sett ganska tomma.

Ahhh, du glömde dosan i Thailand, jag trodde du glömt den i kallaland!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Jag har tre dosor, vill du ha en så kan jag skicka?

Har du tre dosor för samma bank ?  Jag försökte få ut en extra dosa på Swedbank i somras men se det gick inte :(

Lyckades däremot fixa ett nytt Visakort som numera bara gäller i två år. Såna saker kan jag bli lite irriterad över men det går över ganska snabbt.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Har du tre dosor för samma bank ?  Jag försökte få ut en extra dosa på Swedbank i somras men se det gick inte :(

Lyckades däremot fixa ett nytt Visakort som numera bara gäller i två år. Såna saker kan jag bli lite irriterad över men det går över ganska snabbt.

Fritz..

Dosan är så att säga universell, det är chipet i visakortet som gör den unik och aktiverar den.

Jag har gått in lite på måfå i några Nordeabanker och frågat om jag kan få ny dosa, det har aldrig varit några bekymmer, men har för mig att jag så nyligen att de börjat ta betalt för dosorna 100kr eller nått, jag har alltid fått mina gratis.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Ahhh, du glömde dosan i Thailand, jag trodde du glömt den i kallaland!

Nej, denna resan så tog jag inte med nordeadosan eftersom jag bara behöver den om jag skall betala räkningar.

Men i mitt något förvirrade tillstånd så trodde jag att den var med och skulle hala fram den för att kolla saldo.

Den var inte nedpackad öht för saldo kan jag kolla utan dosa. Så den är kvarlämnad, inte kvarglömd.

Förra resan jan-apr var den med, men till vilken nytta vet jag inte.

Så nu när jag skall förlänga vistelsen i PP så skule jag kolla saldo och trodde att jag behövde dosan, river ur allting (och får samtidigt torka ur väskorna, bra) innan det slår mig att för att bara kolla saldo så behöver jag ingen dosa. Och att jag valt att lämna den hemma... Det var så dags då att komma på hur jag tänkt till innan jag packade i Sverige.

Nåja, paltpåsen hade börjat läcka så det var ju  tur i oturen att jag rev ut allt.

Kanske bomullsgarnet välsignat av nån munk som jag fick fastknuten runt armen fungerar i alla fall.

Nu retar jag mig på att när jag skulle maila polaren i Sverige och retas för att snön har kommit så får jag till svar att han åxå är i PP, 5 minuters promenad från mig.

Vi får ta en bira tillsammans ikväll. Delade kontor i 15år men nu har jag inte sett honom mycket sen jag slutade.

Fast det retar mig inte mycket, det finns andra i kalla norr att småjäklas med. ;)

ทีรัก

Dela på andra sajter

Dosan är så att säga universell, det är chipet i visakortet som gör den unik och aktiverar den.

Jag har gått in lite på måfå i några Nordeabanker och frågat om jag kan få ny dosa, det har aldrig varit några bekymmer, men har för mig att jag så nyligen att de börjat ta betalt för dosorna 100kr eller nått, jag har alltid fått mina gratis.

Japp 100 eller om det var 110kr för en dosa. Fick beställa en ny då jag "tappade bort" den förra (samtidigt som jag tappade bort båda externa diskarna) när jag packade i Isaan.

Men det var nog ett ärligt misstag, packningen gick ganska fort. Exets prylar i en hög och mina i en annan.

Swedbanks dosa däremot tror jag är knuten till kontot/mig. Nordea och ica-banken använder kortet istället.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

Dosan racker val i princip hur lange som helst,det enda jag gjort ar byte av batteri i min men det fixade "klockmekanikern" har i Udon, har haft den i massor med ar!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Dosan racker val i princip hur lange som helst,det enda jag gjort ar byte av batteri i min men det fixade "klockmekanikern" har i Udon, har haft den i massor med ar!

Jag har haft min dosa i mer än 10 år men skulle gärna ha en extra ifall jag t.ex tappar den i klinkergolvet.

Fritz..

Dela på andra sajter

Jag har haft min dosa i mer än 10 år men skulle gärna ha en extra ifall jag t.ex tappar den i klinkergolvet.

Fritz..

Bra point, ska be syrran ta med en extra i december!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Swedbanks dosa är personlig och man använder inget kort i den.

http://www.swedbank.se/privat/sakerhet/identifieringsmetoder/internet/

Dela på andra sajter

Swedbanks dosa är personlig och man använder inget kort i den.

http://www.swedbank.se/privat/sakerhet/identifieringsmetoder/internet/

Prexis, så är det men det finns två slags dosor. Jag har den gamla modellen som man kan byta batteri på vilket jag får göra ung en gång vartannat år. Den nya modellen kan man inte byta batteri på alls utan man får lämna in dosan och får en ny då batteriet börjar ta slut. Gissar att batteriet i den nyare dosan har längre livslängd än i den gamla modellen.

Fritz..

Dela på andra sajter

Nja, haft en sån (Swebank) som man kan byta batt på (nya går det inte på). Så härom dagen blinka batterinivå och jag byter då batt och dosan bara inte vill starta igen... Tur att man var hemma och kunde knalla in och få en ny, så ha det i åtanke att den bara kan sluta funka rätt av. Hur kul hade det varit i Thailand när man behöver flytta över pengar på olika konton.

Nån som vet hur det funkar om man skulle behöva en ny dosa när man befinner sig i Thailand?

Dela på andra sajter

Nja, haft en sån (Swebank) som man kan byta batt på (nya går det inte på). Så härom dagen blinka batterinivå och jag byter då batt och dosan bara inte vill starta igen... Tur att man var hemma och kunde knalla in och få en ny, så ha det i åtanke att den bara kan sluta funka rätt av. Hur kul hade det varit i Thailand när man behöver flytta över pengar på olika konton.

Nån som vet hur det funkar om man skulle behöva en ny dosa när man befinner sig i Thailand?

har du Bank id  behöver du ingen dosa

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Dela på andra sajter

Men du behöver dosa för att få bank id ? eller  ?

kommer inte riktigt ihåg hur göra med att förnya bank id med dosa eller ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Nä och vill inte ha. Frågan är hur man får en ny dosa om man är i Thailand,,, Nu har jag en ny men kan va bra att veta för oss dos användare.

Dela på andra sajter

Men du behöver dosa för att få bank id ? eller  ?

kommer inte riktigt ihåg hur göra med att förnya bank id med dosa eller ?

ja du behöver dosa för att skaffa Bank Id och för att förnya

Dela på andra sajter

Ergo, jag behöver dosa

Dela på andra sajter

Nä och vill inte ha. Frågan är hur man får en ny dosa om man är i Thailand,,, Nu har jag en ny men kan va bra att veta för oss dos användare.

Det bästa och säkraste svaret får du säkert om du loggar in med din dosa till Swedbank. Sen klickar du på "kontakta oss" längst uppe i högra hörnet så kommer det upp en sida där du kan välja ämne och sen kan du ställa din fråga där. Jag har gjort det några ggr angående en del problem jag haft och det har fungerat utmärkt.

Fritz..

Dela på andra sajter

Det bästa och säkraste svaret får du säkert om du loggar in med din dosa till Swedbank. Sen klickar du på "kontakta oss" längst uppe i högra hörnet så kommer det upp en sida där du kan välja ämne och sen kan du ställa din fråga där. Jag har gjort det några ggr angående en del problem jag haft och det har fungerat utmärkt.

Fritz..

"Nu har jag en ny men kan va bra att veta för oss dos användare." skrev jag.

Eller menar du att vi inte skall skriva och tipsa varandra här? Kanske du skall skriva lite i "visa" trådarna med hänvisning till ambassaderna... I trådarna med rese tips så kan du kanske tipsa om besök på resebyråernas hemsidor... Du är en klippa, så vad skall vi ha MPR till, dagens vad har du ätit och vad för öl dricker du just nu...

Dela på andra sajter

"Nu har jag en ny men kan va bra att veta för oss dos användare." skrev jag.

Eller menar du att vi inte skall skriva och tipsa varandra här? Kanske du skall skriva lite i "visa" trådarna med hänvisning till ambassaderna... I trådarna med rese tips så kan du kanske tipsa om besök på resebyråernas hemsidor... Du är en klippa, så vad skall vi ha MPR till, dagens vad har du ätit och vad för öl dricker du just nu...

Vaknat på fel sida idag?

Dela på andra sajter

Vaknat på fel sida idag?

Nä men om man ställer en undrande fråga här på forumet så kanske man inte vill ha ett svar på vart inforutan på nån hemsida finns (och som alla vet).

Som om du frågar vart de finns en bra bilverkstad, skall jag då säga "ring runt och fråga nr finns i katalogen"... Eller skall man dela med sig av det man vet typ, jo det finns en bra verkstad som jag känner till.

Dela på andra sajter

Nä men om man ställer en undrande fråga här på forumet så kanske man inte vill ha ett svar på vart inforutan på nån hemsida finns (och som alla vet).

Tror inte att alla vet med tanke på frågorna som ibland dyker upp gäldande tex visa,

facit finns på ambassadens hemsida.

Samma går för att antal andra frågor vart det riktiga svaret inte riktigt faller i smaken,

då frågar man här och hoppas på ett bättre.

Dela på andra sajter

Sorry, jag visste inte om att du och alla andra redan visste svaret på frågan som du ställde, jag försökte bara vara snäll och ge det tips som jag hade. Ska inte göra om det igen, lovar.

Fritz..

Dela på andra sajter

Jag kollade för ett par år sen hur man löser om man blir av med pengar, kort, pass osv.

Allt gick att lösa FÖRUTOM dosan: Pass via ambassaden. Kort via en annan bank (eller om det var via ambassaden).

Men dosan skickar banken ingenstans sa dom till mig. Måste hämtas ut personligen.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...