Jump to content
IGNORERAD

Skitsaker som jag irriterar mig på.

andrejsdenruskige

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Thaiger:

Angående vegetarisk mat, vad f-n är köttfria köttbullar för något? 

image.png.ddac2f57ced16a84d7c2c81bf5c676aa.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

När man vill skiva in ett långt gatunamn på GPS:en i bilen och rätt gata kommer upp som förslag efter 3 bokstäver men måste ändå skriva ut hela namnet för att få skiva ett gatunummer efter. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Undrar varför det verkar vara så viktigt med att kalla det kött för de som inte vill äta kött 🤔

• Ge karma 1
  • Haha 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Undrar varför det verkar vara så viktigt med att kalla det kött för de som inte vill äta kött 🤔

Det har jag också funderat på! 

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev audirs2:

Expressen asså! Igår föll en ko ur en lastbil i 120 km som körde i England! Idag föll den ur i hög hastighet! Alla lastbilar i väst får köra i 90 km! Är det hög hastighet?:lipa:

Är du säker på att du läst rätt?

Jag såg något om en kärring som ramlade ur en husbil i en rondell.

Äh, same same.

• Haha 1
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev rolba:

Är du säker på att du läst rätt?

Jag såg något om en kärring som ramlade ur en husbil i en rondell.

Äh, same same.

Som sagt, fråga kossan som föll ur! 

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

Sommarjobbaren som tog 20 minuter på sig för att byta en kvittorulle på ICA. Jag sa snällt att jag behöver inget kvitto, jag får det digitalt på Kivra ändå.

Fattar att hon bara gör sitt jobb och jag var uber stressad, men så kan det bli när man blandar gammal teknik med ny.

Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Esspe:

Toalettsitsar där sittringen inte vill stanna uppe. Är det en jämlikhetsuppfinning så man måste sittkissa?

Silvertejp fungerar

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2023-08-09 at 16:02, skrev Surin P3:

Finns det bensinfri bensin?

Ja, Sverige är ju på god väg med både dieseldrivna diesel och bensinfri bensin. 

Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, Sverige är ju på god väg med både dieseldrivna diesel och bensinfri bensin. 

Nestlé. 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Nestlé. 

Det är nog Nestlé som är boven i dramat. Eller så kan det vara Dafgårds. 

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det är nog Nestlé som är boven i dramat. Eller så kan det vara Dafgårds. 

Neste ska det vara.

Screenshot_20230810-213225_Chrome.jpg

Dela på andra sajter

Egentligen ingen "skitsak" utan en jävligt stor i min värld. Hittar ingen bättre tråd. Hur miljövänligt blir stålen nu? Hur framställs malm i resp länder, transport? Detta tar liksom luften ut från hela syftet med Greensteel

Citat ur Piteå tidningen: H2 Green Steel importerar malm efter LKAB-bråk

Stålbolaget H2 Green Steel i Boden tvingas importera malm efter att ha misslyckats med att sluta ett avtal med statliga LKAB.

Ekonomi 8 augusti 2023 21:47

Nu har H2GS kommit överens om leveranser av järnmalm från Kanada och Brasilien, rapporterar Dagens industri.

När planerna på att bygga ett stålverk i Boden presenterades var tanken att malmen skulle komma från LKAB:s gruvor i Norrbotten. Men detta stöp på att parterna är oense om kapaciteten på Malmbanan.

Rio Tinto i Kanada ska skeppa råvara från sina anläggningar på Labrador Island till Luleå. Lika mycket malm importeras från Vales verksamhet i nordöstra Brasilien. Ungefär tre miljoner ton järnmalm kommer att behövas för stålverkets behov det första året.

För H2GS är Vales och Rio Tintos miljöambitioner viktiga.

– De här bolagen bedriver mycket teknikutveckling, både vad gäller pellets och olika typer av produktionsprocesser för att minska sina utsläpp och energibehov, säger vd Henrik Henriksson till Di.

H2GS planerar att dra igång produktionen på allvar 2026.

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Amigo:

Egentligen ingen "skitsak" utan en jävligt stor i min värld. Hittar ingen bättre tråd. Hur miljövänligt blir stålen nu? Hur framställs malm i resp länder, transport? Detta tar liksom luften ut från hela syftet med Greensteel

Stålbolaget H2 Green Steel i Boden tvingas importera malm efter att ha misslyckats med att sluta ett avtal med statliga LKAB.

Nu har H2GS kommit överens om leveranser av järnmalm från Kanada och Brasilien, rapporterar Dagens industri.

När planerna på att bygga ett stålverk i Boden presenterades var tanken att malmen skulle komma från LKAB:s gruvor i Norrbotten. Men detta stöp på att parterna är oense om kapaciteten på Malmbanan.

Rio Tinto i Kanada ska skeppa råvara från sina anläggningar på Labrador Island till Luleå. Lika mycket malm importeras från Vales verksamhet i nordöstra Brasilien. Ungefär tre miljoner ton järnmalm kommer att behövas för stålverkets behov det första året.

– De här bolagen bedriver mycket teknikutveckling, både vad gäller pellets och olika typer av produktionsprocesser för att minska sina utsläpp och energibehov, säger vd Henrik Henriksson till Di.

Reagerade också på det där igår och jag följer Presschefen för LKAB på Twitter men där hittar jag inget uttalande ännu.
Låter sjukt men mina lekmanna tankar är att LKAB inte kan transportera lika mycket på malbanan som H2GS vill ha, finns ju annan trafik som skall fram också samt bärigheten på banan.
Se bara hur mycket de har byggt ut banan från Kiruna mot Narvik.
image.png.01224cf3bb4596cf367aa0265274aea8.png

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev 65Selander:

Reagerade också på det där igår och jag följer Presschefen för LKAB på Twitter men där hittar jag inget uttalande ännu.
Låter sjukt men mina lekmanna tankar är att LKAB inte kan transportera lika mycket på malbanan som H2GS vill ha, finns ju annan trafik som skall fram också samt bärigheten på banan.

Vet inte hur det är tänkt, det var inte så jävla många år sedan malmbanan byggdes! Och det är ändå transport från Luleå hamn till Boden som måste lösas!  Nu måste hamnen byggas om och spåret till fabriken om inte byggas helt nytt, åtminnstonne förstärkas. En sträcka på ca 4,5 mil. Malmberget - Boden är ca 20 mil så det skulle inte behövas så himla mycket mer nytt spår när det ändå ska byggas, undrar hur långt det är till  Labrador Island och till nordöstra Brasilien?

Samma skit som med Stockholms sopkörningar, det krävs att x antal i % av bilarna ska vara gasdrivna, sen att egen produktion av gas räcker inte gör inget utan man kan ju importera från Brasilien så det blir miljövänligt???? Kanske blir det i egen bakgård men i det hela blir det inte. Fy fan, låt dem bygga en kärnkraftverk i Gärdet, eller tre hundra vindsnurror.

Ändrades av Amigo

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev 65Selander:

image.png.01224cf3bb4596cf367aa0265274aea8.png

Pesonligen tror jag att LKAB inte får tillräckligt betalt för råvaran. 

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Pesonligen tror jag att LKAB inte får tillräckligt betalt för råvaran. 

Har läst på lite om banan, hade fel om byggandet, blandade säkert med Bottniabanan som också behöver förlängas från Umeå till norr, kanske till Luleå eller Haparanda (Norrbottniabanan). 

Malmbanan har renoverats senast 40 år sedan! https://lkab.com/Malmbanan/ Men eftersom behovet finns och staten har intressen i LKAB borde man rusta upp malmbanan så att den kommer klara framtida behov o belastning. Tänk vilka idi*ter sitter vid makten idag? De vill ju strypa all tillväxt i Sverige med sina ändringar! 

Ändrades av Amigo

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Amigo:

En ren prisförhandling. 

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Amigo:

Har läst på lite om banan, hade fel om byggandet, blandade säkert med Bottniabanan som också behöver förlängas från Umeå till norr, kanske till Luleå eller Haparanda (Norrbottniabanan). 

Malmbanan har renoverats senast 40 år sedan! https://lkab.com/Malmbanan/ Men eftersom behovet finns och staten har intressen i LKAB borde man rusta upp malmbanan så att den kommer klara framtida behov o belastning. Tänk vilka idi*ter sitter vid makten idag? De vill ju strypa all tillväxt i Sverige med sina ändringar! 

LKAB kan renovera banan själv istället för att tigga skattemedel. 

Det finns inget bolag som det är synd om, dom vill bara maximera sin vinst, svårare än så är ert inte. 

Det är deras primära modus operandi, och då Ingår att gråta krokodil tårar som en del av spelet. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Amigo:

Tur du inte sitter med och besluter om nåt,du vet ingenting om varken bottniabanan eller

malmbanan du är lite offside

• Haha 2
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Nicholas:

Det finns inget bolag som det är synd om, dom vill bara maximera sin vinst, svårare än så är ert inte. 

Det är deras primära modus operandi, och då Ingår att gråta krokodil tårar som en del av spelet. 

https://sv.wikipedia.org/ Hur mycket äger staten av LKAB Ändå vill de släppa köpet till Kanada o Brasilien? Märkligt tänker min lastbilscahufförs hjärna. Borde kunna inkassera investerrade pengar rätt snabbt tillbaka. Ju mer jag läser desto märkligare det blir.

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Nicholas:

Öm du sulle driva ett företag med miljardomsättning vist skulle du vilja som chef att det 

går med vinst om inte vore du ingen bra chef

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...