Jump to content
IGNORERAD

Skitsaker som jag irriterar mig på.

andrejsdenruskige

Recommended Posts

Kenneth4618

Man gör borrhålet där det behövs :sure:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Man gör hålet där det behövs :sure:

Är inte alltid hålet där det behövs 😂

Måne

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det är väl de som tillhör gruppen VSIHSBKB, (Vi Som Inte Har Så Bra KakelBorrar). Tillhör man den gruppen så är det lättare att ge sig på skarven. Den är porös och fin att ta sig igenom, och erbjuder ingen direkt fasthållning av något fäst i skarven. Men att ge sig på väggen bakom går ju bra med vanlig betongborr. I varje fall om man befinner sig i Thailand. I Sverige kan det vara ett problem för det kan vara vad tusans skitvägg som helst bakom kakel, cement, trä, gips eller någon annan form av byggelement.

Vad säger du? 

Att man ska fästa i själva kaklet? 

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Nicholas:

Vad säger du? 

Att man ska fästa i själva kaklet? 

Nu har jag läst igenom vad jag skrev, flera ggr. Har vad jag ser inte tagit ställning i den frågan i tidigare inlägg. Nu är det ändå fredag så jag kan väl försöka reda ut vad jag egentligen tänker angående den viktiga kakelborrar frågan. Hade det varit en elfråga hade det varit betydligt enklare. 

Ska du hänga upp en hållare för en grytlapp så har det mindre betydelse, var hållet tas, bara det estetiska tas på allvar. Har du en kakelborr så är du fri att sätta hålet var som helst bara det ser bra ut. Men tro inte att du löst problemet för det. 

Har du ingen kakelborr är du i ett betydligt mera pinibelt läge. Det säkraste är då att ge dig på skarven. 

Det är nu det kan bli lite knepigt, skarven i sig själv ger ingen stadga åt infästningen. Du måste ta reda på vilket material du har bakom skarven. Är det betong är det betongborr och plugg i rätt storlek som gäller. Även skruv i rätt storlek ska införskaffas. Gör du det kan det ändå gå åt skogen. Här kan vi hoppas att du har en hängare som är avsedd för borrade hål. Har du inte det så skulle du inte ens ha börjat ta dig in i skarven. 

Det finns så många fallgropar vid fastsättning på kaklad yta. Inte bara vad som ska sättas fast utan även var och underlag bakom kaklet påverkar. Med så många faktorer är det många som inte ens skulle tänkt tanken. Nu kommer vi till när det ska ske. Så här en fredag em. så är det viktigt att man besökt glasbutiken och inhandlat rikligt med stärkande dryck.  När man håller på med förstudierna till kakeljobbet så tar man gärna en stänkare, för att klarna hjärnan. För många kan det behövas flera stänkare innan man blir så klar att man inser att man behöver sakkunnig hjälp. 

Det absolut bästa är att ta in en kompetent konsult. Bor man i Gävle eller Phuket tar man kontakt med Rolba. Hör då efter hur betalning ska ske. Vid betalning med öl så se till att ha förråden välfyllda. Se även till att inga biljardbord i omgivningen är tillgängliga. Det senare gäller då oavsett hur betalning sker. En vanlig vaktmästare kan också gå bra!

Annars kan man vänta till Andrejs skrivit en instruktion i hur man sätter fast i kakel. Detta är det bästa med MPR man blir aldrig utan synpunkter på hur man ska göra.

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Wangthong:

Har du en kakelborr så är du fri att sätta hålet var som helst bara det ser bra ut.

Får man inte sätta den så att det ser fult ut då? Vad är det för jävla standard att det ska se bra ut?

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Amigo:

Får man inte sätta den så att det ser fult ut då?

Normala människor gör inte det….sen finns de dem som inte bryr sig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Nu har jag läst igenom vad jag skrev, flera ggr. Har vad jag ser inte tagit ställning i den frågan i tidigare inlägg. Nu är det ändå fredag så jag kan väl försöka reda ut vad jag egentligen tänker angående den viktiga kakelborrar frågan. Hade det varit en elfråga hade det varit betydligt enklare. 

Ska du hänga upp en hållare för en grytlapp så har det mindre betydelse, var hållet tas, bara det estetiska tas på allvar. Har du en kakelborr så är du fri att sätta hålet var som helst bara det ser bra ut. Men tro inte att du löst problemet för det. 

Har du ingen kakelborr är du i ett betydligt mera pinibelt läge. Det säkraste är då att ge dig på skarven. 

Det är nu det kan bli lite knepigt, skarven i sig själv ger ingen stadga åt infästningen. Du måste ta reda på vilket material du har bakom skarven. Är det betong är det betongborr och plugg i rätt storlek som gäller. Även skruv i rätt storlek ska införskaffas. Gör du det kan det ändå gå åt skogen. Här kan vi hoppas att du har en hängare som är avsedd för borrade hål. Har du inte det så skulle du inte ens ha börjat ta dig in i skarven. 

Det finns så många fallgropar vid fastsättning på kaklad yta. Inte bara vad som ska sättas fast utan även var och underlag bakom kaklet påverkar. Med så många faktorer är det många som inte ens skulle tänkt tanken. Nu kommer vi till när det ska ske. Så här en fredag em. så är det viktigt att man besökt glasbutiken och inhandlat rikligt med stärkande dryck.  När man håller på med förstudierna till kakeljobbet så tar man gärna en stänkare, för att klarna hjärnan. För många kan det behövas flera stänkare innan man blir så klar att man inser att man behöver sakkunnig hjälp. 

Det absolut bästa är att ta in en kompetent konsult. Bor man i Gävle eller Phuket tar man kontakt med Rolba. Hör då efter hur betalning ska ske. Vid betalning med öl så se till att ha förråden välfyllda. Se även till att inga biljardbord i omgivningen är tillgängliga. Det senare gäller då oavsett hur betalning sker. En vanlig vaktmästare kan också gå bra!

Annars kan man vänta till Andrejs skrivit en instruktion i hur man sätter fast i kakel. Detta är det bästa med MPR man blir aldrig utan synpunkter på hur man ska göra.

Ja det gick ju lite si o sådär när rolba skulle borra i kakel i rawai....

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Normala människor gör inte det….sen finns de dem som inte bryr sig.

Vem fan vill va normal?:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev audirs2:

Vem fan vill va normal?:lipa:

Har du satt upp klockan klokt ännu i ditt kök?

🤣🤣🤣🤣

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Elmeri:

Ja du ser , har man de inte rättä verktygen så skiter det sig offtast...

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Har du satt upp klockan klokt ännu i ditt kök?

🤣🤣🤣🤣

Du får komma ut ge böter för misstaget, kapten!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Elmeri:

Stämmer. Fick ge upp med för dåliga verktyg och nå djävulskt kakel/klinker på väggen.

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Stämmer. Fick ge upp med för dåliga verktyg och nå djävulskt kakel/klinker på väggen.

Idag(har säkert funnits länge) finns ju bra lim som är avsett för att användas på klinker, har provat det på en badrumshylla, fungerad perfekt.

Det ska till och med gå att limma upp badrumsskåp, det betvivlar jag inte.

Köpte mitt lim på ett vanligt byggvaruhus i Thailand, avsett för montering på klinkers.

Dela på andra sajter

Kötthandlarn

När man under en tidig helgdagmorgon gör ett besök på templet (inte Thaitempel utan tempel för grejjer. D.v.s. Biltema, Jula, Bauhaus etc.).....

Som idag t.ex. när jag besökte Bauhaus precis efter de hade öppnat....

Parkeringsplatsen utanför de flesta av dessa ställen har väl iaf 300-400 platser för bilar?.....

Fanns kanske 7 bilar på parkeringen innan jag kom dit, så gott om parkeringsplatser fanns det iaf.....

Givetvis hamnade jag precis bakom "Britta Beslutslös" eller om det var "Viktor Virrpanna"?🤬

Saken är väl den att dessa sorters personligheter inte kan ta ett beslut när det finns för många valmöjligheter.....:yuush:

De kör in på parkeringsplatsen i ca. 5 km/h och blinkar än till höger och än till vänster medans de vinglar fram och tillbaka i sina beslutsamhetsproblem men ändå kör rakt fram.....🖕

Slutligen parkerar de ändå så långt bort de kan från de övriga 7 bilarna på parkeringen som de kan men de svänger ändå in på motsatt parkering, som de blinkar in till.......🤬

När de väl är inne på varuhuset, så tar de upp i stort sett hela personalens uppmärksamhet från övriga kunders behov av hjälp med normala frågor medans de ställer frågor som exempelvis:

-"Vi skall bygga en altan och undrar om vi verkligen behöver både reglar och trallvirke?"

-"Räcker det inte med bara golvplankor (va fan det nu betyder)"?....

-"Behöver vi verkligen köpa både hammare, spik, skruvdragare och skruv"?.......

-"Finns det ngn form av måttband man kan köpa för att mäta längden och hur gör man för att altanen inte skall bli sned"?.......

OK, lite överdrivet (eller inte :giggle:) men men men.........:rotfl:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Soengsang:

Idag(har säkert funnits länge) finns ju bra lim som är avsett för att användas på klinker, har provat det på en badrumshylla, fungerad perfekt.

Det ska till och med gå att limma upp badrumsskåp, det betvivlar jag inte.

Köpte mitt lim på ett vanligt byggvaruhus i Thailand, avsett för montering på klinkers.

Men jag gillar ju att borra. 😎

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
3 minuter sedan, skrev rolba:

Ja med.........:rotfl:

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev rolba:

Verkar ju gå sådär :)

Precis nyss, skrev Kötthandlarn:

Ja med.........:rotfl:

Har vi ju sett antydande bilder på... :)

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev rolba:

Trodde  du föredrog att gänga. 

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vackert så man blir tårögd.

20230517_142108.thumb.jpg.742f521d7b8d8acfcb248422ce2dd4fe.jpg

4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Trodde  du föredrog att gänga. 

Ja, och då helst i hål. 😇

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jajjemensan,  köpte en onödigt stor borrhammare för några år sedan bara för att jag ville ha en och för att det är svinkul att borra......🤣

20230520_202331.thumb.jpg.a30f812ecdfa67df550bf2e05b1b8a82.jpg

Helt onödigt köp men nu har jag en ytterligare helt onödig pryl som räknas in i "mest skitsaker innan du dör, vinner"....😁

Hur går det för dig?

Har du parkerat din barkbåt snart och kan ta "natta"?.....😁

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Jajjemensan,  köpte en onödigt stor borrhammare för några år sedan bara för att jag ville ha en och för att det är svinkul att borra......🤣

20230520_202331.thumb.jpg.a30f812ecdfa67df550bf2e05b1b8a82.jpg

Helt onödigt köp men nu har jag en ytterligare helt onödig pryl som räknas in i "mest skitsaker innan du dör, vinner"....😁

Hur går det för dig?

Kom på en till skitsak som irriterar mig. Ibland när man är ute på jobb åt nån firma och inser att man har bättre verktyg hemma i garaget.

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Det är nära nu :)

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
14 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det är nära nu :)

Kärlek till det....❤️ :thumbsup:

Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Kärlek till det....❤️ :thumbsup:

Ärligt talat har jag inte särskilt bråttom, har en upplagd plan som jag vill följa för att olika saker ska funka under året....

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...