Jump to content
IGNORERAD

Skitsaker som jag irriterar mig på.

andrejsdenruskige

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det var väl det som SD kämpade för, dvs att komma i regeringsställning. Sedan släpper de bara det de kämpat för. Kan det vara för att de är så snälla eller är det för att de fick göra en stor eftergift. Är det Tidöavtalet som styr skulle de andra också kunna låta bli att sitta i regeringen.

Nä jag tycker SD varit tydliga med att politiken var huvuduppgiften, inte att sitta i regering.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Mentalt efterblivna inflyttade stolpskott norr om Njurundabommen….

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

On 2023-04-14 at 12:07, skrev Kenneth4618:

Att media envisas med att kalla koranupploppen för påskupploppen ☹️

Och att det dessutom var Ramadan samtidigt...

Undrar om "Ramadanupploppen" ens går att skriva i svensk media i dag???

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Obegripliga, otidsenliga lagar.

Efter fritagningen av en morddömd 17-åring ifrågasätts att intagna får ha mobiltelefoner på ungdomshem. Men lagen, som nu ses över, gör det svårt att begränsa användandet.

Lagstiftningen är inriktad på den unges rättigheter, säger Michael Tärnfalk, lektor i socialt arbete vid Uppsala universitet.

Numera finns det fler unga brottslingar som kan klassas som samhällsfarliga än tidigare. Något inte lagstiftningen är utformad för, enligt Tärnfalk.

– Nu ökar den här gruppen av unga personer som är beredda att begå kontraktsmord. Yrkesmördare helt enkelt. Vi har fått en kriminalitet som vi inte har byggt systemen för, säger han.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

😁

Screenshot_20230421_164751_Chrome.jpg.333e70aa249dc74240bf962f70613bbf.jpg

Screenshot_20230421_164817_Chrome.thumb.jpg.7c01db9af98c3943cadbcb715ab13423.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Att jag måste beställa en ny jobb-mobil. Har tacka nej hittills eftersom jag kör med dubbla sim i min privata men från och med i höst kan jag inte längre läsa mejl eller kolla kalendern på min privata mobil. Ej heller som jag förstår det få verifieringskod vid inloggning på externa nätverk med datorn. Så det blir väl att konka runt på två mobiler igen då. Eller hur @Enis

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Att jag måste beställa en ny jobb-mobil. Har tacka nej hittills eftersom jag kör med dubbla sim i min privata men från och med i höst kan jag inte längre läsa mejl eller kolla kalendern på min privata mobil. Ej heller som jag förstår det få verifieringskod vid inloggning på externa nätverk med datorn. Så det blir väl att konka runt på två mobiler igen då. Eller hur @Enis

Eller så skiter du i jobbmobilen och skaffar en Mideye dosa för att kunna logga in på datorn och så får chefen nöja sig med det att du endast kan nås och jobba via datorn 😃

Enis --- som står inför nästan samma problem då jag endast har jobbmobil ... måste ju köpa mig en privat, porta ut jobbnumret  till privat lär man ju också göra. Big no no med privata appar och användning snart

Skall stämma arbetsgivaren för indragen förmån... får ju ökade privata kostnader både investeringskostnader och löpande kostnader 🙃😉 :big_smile:

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Enis:

Eller så skiter du i jobbmobilen och skaffar en Mideye dosa för att kunna logga in på datorn och så får chefen nöja sig med det att du endast kan nås och jobba via datorn 😃

Enis --- som står inför nästan samma problem då jag endast har jobbmobil ... måste ju köpa mig en privat, porta ut jobbnumret  till privat lär man ju också göra. Big no no med privata appar och användning snart

Skall stämma arbetsgivaren för indragen förmån... får ju ökade privata kostnader både investeringskostnader och löpande kostnader 🙃😉 :big_smile:

Enis

Jag har inte fattat det där med  Mideye dosa. Är det bra?  Mitt problem är ju att jag inte vil har en till apparat att bära med mig. 

Jag vet att det är förmodligen många som använder jobbmobilen och inte har någon privat. Och jag lägger inge värdering i det och det får man väl se som en löneförmån. Jag har dock alltid känt att jag vill ha en egen mobil med moderna funktioner så jag vill ha en privat i första hand . Mitt problem ligger i att jag måste bära runt på två olika.

Ändrades av Mankan

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Enis:

Eller så skiter du i jobbmobilen och skaffar en Mideye dosa för att kunna logga in på datorn och så får chefen nöja sig med det att du endast kan nås och jobba via datorn 

Min chef är inte problemet. Jag behöver själv kunna veta vart nästa möte  är och vart nästa möte ska vara nästa dag när ja ligger i soffan och hur jag ska ta mig tid för att planera min egna tid. 

Ändrades av Mankan

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag har inte fattat det där med  Mideye dosa. Är det bra?  Mitt problem är ju att jag inte vil har en till apparat att bära med mig. 

typ en lite grunka att ha på nyckelknippan, genererar kod så du kan logga in på datorn när du är utanför kontoret

Enis

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Min chef är inte problemet. Jag behöver själv kunna veta vart ett möte ska vara nästa dag när ja ligger i soffan och hur jag ska ta mig tid för att planera min egna tid. 

Ja då lär det bli två mobiler...om inte datorn får plats på maggen

Enis

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Enis:

typ en lite grunka att ha på nyckelknippan, genererar kod så du kan logga in på datorn när du är utanför kontoret

Enis

Om jag skaffar en sån dosa får jag ingen via mobilen då om jag glömmer dosan?

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag vet att det är förmodligen många som använder jobbmobilen och inte har någon privat. Och jag lägger inge värdering i det och det får man väl se som en löneförmån. Jag har dock alltid känt att jag vill ha en egen mobil med moderna funktioner så jag vill ha en privat i första hand . Mitt problem ligger i att jag måste bära runt på två olika.

Har alltid haft en privat och en jobbtelefon.

Har inte än fått något men med extravikt, dvs förslitningsskador på min kropp och är det helg eller semester då ligger jobb telefonen hemma.

Dela på andra sajter

On 2023-04-18 at 07:37, skrev Alarik:

Obegripliga, otidsenliga lagar.

Efter fritagningen av en morddömd 17-åring ifrågasätts att intagna får ha mobiltelefoner på ungdomshem. Men lagen, som nu ses över, gör det svårt att begränsa användandet.

Lagstiftningen är inriktad på den unges rättigheter, säger Michael Tärnfalk, lektor i socialt arbete vid Uppsala universitet.

Numera finns det fler unga brottslingar som kan klassas som samhällsfarliga än tidigare. Något inte lagstiftningen är utformad för, enligt Tärnfalk.

– Nu ökar den här gruppen av unga personer som är beredda att begå kontraktsmord. Yrkesmördare helt enkelt. Vi har fått en kriminalitet som vi inte har byggt systemen för, säger han.

Yehaaaaaaaaaa! 

https://www.expressen.se/nyheter/frunze-saghatelyan17-gripen-efter-fritagningen/

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

On 2023-04-21 at 19:32, skrev Mankan:

Håller med dig. När det finns dual sim varför springa runt med två mobiler. Man ska väl ha någon fördel av tekniken. På jobbet som jag lämnat nu och pensionerat mig från (mestadels i varje fall) fanns det olika lösningar. En körde bara med jobbets, en del körde eget sim på jobb mobilen, en del två telefoner och så var vi några få som körde egen dual sim. Jag bl.a. När jag började fick jag överta en ganska ny Iphone som jag började med. Men tycker inte om Iphone så jag flyttade över firma simmet till min privata. Det var skönt bara en mobil att bära. Nu tycker inte jag att bärandet var så betungande, det som störde mig vara att hålla reda på två telefoner. DE som har mest problem att hålla reda på mobilerna är självklart de med två mobiler. Det kan man säkert också räkna ut statistiskt.

Så kom idi*terna på IT på att de skulle höja säkerheten. De sprang runt och krypterade och konfigurerade datorer i första vändan. När vi börjat få tillbaka alla funktionerna efter någon vecka var nästa steg mobilerna. Lät dom kryptera min mobil efter att ha fått garantier att det skulle inte vara något problem med mina privata grejor. 

Sedan går jag i pension och det sista jag gjorde var att lämna in simkortet och datorn. Mobilen gick fortfarande använda och jag skulle få instruktioner om hur jag tog bort krypteringen. Den instruktionen funka de inte. Så länge jag hade kvar min inloggning i företaget kunde jag fortfarande använda mobilen. Sedan kom instruktionen att jag var tvungen att sätta in företagssimmet för att ta bort krypteringen. Simmet hade de skickat till en ny medarbetare på ett annat kontor. Nu gjorde jag slag i saken och köpte en ny egen mobil. Den gamla var ändå 5 år. Mitt privata sim kunde jag använda i vilken mobil som helst, men den gamla mobilen är körd sedan de tog bort min inloggning.

Tänkte ta den till Thailand och rensa den och ge den till någon där men glömde den här hemma. 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

När jag plockade ut det svenska kortet löste sig problemet.

Byt telefon, har haft dubbla sim(idag båda e-sim)i 10 år, byter bara vilket som är aktiverat för internet beroende på var jag är, båda korten alltid igång.

Aldrig haft några problem.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Dubbla sim kan dock ställa till problem ibland med. Min fru hade ett svenskt sim och ett thai. Svenska avstängt i Thailand. Hennes internete var väldigt instabilt och laggade ofta. Kunde inte fatta varför när min fungerade bra med samma operatör. När jag plockade ut det svenska kortet löste sig problemet.

Det har inte varit några problem för oss. Det är dock viktigt att roaming och andra inställningar görs korrekt. Vi har faktiskt ett problem och det är att sms från banken i Thailand inte går fram nu när vi är i Sverige. 

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Byt telefon, har haft dubbla sim(idag båda e-sim)i 10 år, byter bara vilket som är aktiverat för internet beroende på var jag är, båda korten alltid igång.

Aldrig haft några problem.

Vi har haft dubbla sim nästan lika länge som dig. Förut körde vi alltid två telefoner när vi var i Thailand. Det är dubbelt så många som behövs. Väldigt händigt med dubbel sim. Inget att irritera sig på alls.

Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Wangthong:

Vi har faktiskt ett problem och det är att sms från banken i Thailand inte går fram nu när vi är i Sverige. 

Du kan behöva säga till simoperatören att det ska funka utomlands, det fick jag göra (hade samma issue).

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Du kan behöva säga till simoperatören att det ska funka utomlands, det fick jag göra (hade samma issue).

Har pratat med dom och de sa att jag hade fel inställningar på roaming. Det är Bangkok bank. Jag ska försöka lite andra saker innan jag tar kontakt med dom. Känns inte som det är viktigt, tills man skickar ner pengar. Då vill man se att de bokförs. Annars är det bara irriterande med alla SMS.

Dela på andra sajter

att samtidigt som Ica sänkte priset på över 300 varor den 11 april höjde samtidigt många butiker priset många på andra livsmedel.

Det visar en undersökning gjord av Matspar.se.

Det var i slutet av mars som ett priskrig bröt ut mellan de olika matjättarna i Sverige.

Det hela började med att Lidl sänkte priset och sedan hängde övriga butiker på. 

– Många av de stora aktörerna har gjort som de sagt och sänkt priset på många varor men på totalen är det inte en prissänkning för konsumenterna, säger Omid Ghanbari, vd på Matspar.se.

Enligt undersökningen, där 375 butiker från Ica, Coop, Willys, Hemköp och Mathem ingick, är det bara Willys som har en övergripande prissänkning av sitt sortiment.

Enligt Matspar har Ica höjt priset på i snitt 135 varor fler än man sänkt priset på. 

Sajten har också tittat på värdet för prissänkningarna jämfört med höjningarna. Den visar att priset steg med totalt 51 101 kronor på de kontrollerade varorna på Ica.

Så här såg det ut i övriga undersökta butiker under perioden 21 mars till 12 april: 

Coop: Priset steg med 8 438 kronor på de kontrollerade varorna. 

Hemköp: Priset steg med 3 998 kronor på de kontrollerade varorna. 

Mathem: Priset steg med 747 kronor på de kontrollerade varorna.  

Willys Priset sjönk med 49 874 kronor på de kontrollerade varorna.  

Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Alarik:

att samtidigt som Ica sänkte priset på över 300 varor den 11 april höjde samtidigt många butiker priset många på andra livsmedel.

Det visar en undersökning gjord av Matspar.se.

Det var i slutet av mars som ett priskrig bröt ut mellan de olika matjättarna i Sverige.

Det hela började med att Lidl sänkte priset och sedan hängde övriga butiker på. 

– Många av de stora aktörerna har gjort som de sagt och sänkt priset på många varor men på totalen är det inte en prissänkning för konsumenterna, säger Omid Ghanbari, vd på Matspar.se.

Enligt undersökningen, där 375 butiker från Ica, Coop, Willys, Hemköp och Mathem ingick, är det bara Willys som har en övergripande prissänkning av sitt sortiment.

Enligt Matspar har Ica höjt priset på i snitt 135 varor fler än man sänkt priset på. 

Sajten har också tittat på värdet för prissänkningarna jämfört med höjningarna. Den visar att priset steg med totalt 51 101 kronor på de kontrollerade varorna på Ica.

Så här såg det ut i övriga undersökta butiker under perioden 21 mars till 12 april: 

Coop: Priset steg med 8 438 kronor på de kontrollerade varorna. 

Hemköp: Priset steg med 3 998 kronor på de kontrollerade varorna. 

Mathem: Priset steg med 747 kronor på de kontrollerade varorna.  

Willys Priset sjönk med 49 874 kronor på de kontrollerade varorna.  

Bra att man blir av med pengarna, dom blir så tunga att bära i alla fall!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...