Jump to content
IGNORERAD

Skitsaker som jag irriterar mig på.

andrejsdenruskige

Recommended Posts

14 minuter sedan, skrev Amigo:

Måste bara fråga, känns det som en stor framgång nu? Det enda som Jimmy har kunnat åstadkomma på ett halv år.

För mig personligen är plastskatten lika obetydlig som tobaksskatten, finns tusen olika produkter i affärer som jag inte lägger notice för, plastpåse tillhör dem. Och jag är ingen miljönisse på det sättet, utan tycker bara att plastpåsar är en onödigt belastning i världen. Har nog inte köpt ett enda sen skatten infördes, innan hade jag två, tre plastpåsar fulla med plastpåsar under köksbänken. Papperskassar köper jag ibland bara för att kunna sortera papper i dem, visst kunde man skaffa en kartong där man lägger all papper man ska kasta, det blir inte så mycket av det heller eftersom det mesta kommer digitalt idag. 

En killgissning är att priset på plastpåse kommer inte att gå ner trots att skatten avskaffas. 😁

Ja visst är det en framgång (om det nu går i mål) när en korkad kontraproduktiv skatt försvinner oavsett om det är SD:s förtjänst eller inte. 

Och nog kommer priset att sjunka när skatten försvinner. Märkligt vore det väll det annars. De kommer dock inte att vara samma pris som innan. Plastpåsehysterin har ju gjort det mer eller mindre legitimt för handlarna att ta ut ännu mer marginaler på påsar. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Amigo:

Måste bara fråga, känns det som en stor framgång nu? Det enda som Jimmy har kunnat åstadkomma på ett halv år.

För mig personligen är plastskatten lika obetydlig som tobaksskatten, finns tusen olika produkter i affärer som jag inte lägger notice för, plastpåse tillhör dem. Och jag är ingen miljönisse på det sättet, utan tycker bara att plastpåsar är en onödigt belastning i världen. Har nog inte köpt ett enda sen skatten infördes, innan hade jag två, tre plastpåsar fulla med plastpåsar under köksbänken. Papperskassar köper jag ibland bara för att kunna sortera papper i dem, visst kunde man skaffa en kartong där man lägger all papper man ska kasta, det blir inte så mycket av det heller eftersom det mesta kommer digitalt idag. 

En killgissning är att priset på plastpåse kommer inte att gå ner trots att skatten avskaffas. 😁

Du låter som Boa 🤣

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Amigo:

Jävlar vad det händer saker med nya regeringen. 🤣

Man får hoppas att folk lärt sig använda flergångs kassar. Skatten irriterade när den kom, men idag har den ingen betydelse, behöver jag köpa kasse nuförtiden, blir det en pappkasse idag istället för plast. Annars har vi nog en tio tal olika kassar från COOP, Willys, ÖB etc. Soppåsar får vi gratis från  Renhållning

Får se nu om jag orkar...:

Dom ``plast´´kassar vi använde... ja innan kassevurpan bestod till större delen av rester av sockerrörsutvinning. Nu köper vi papperskassar som gör att vi avverkar mer skog, och det medför att kemikalieanvändningen mm. Ökar.

Nu bränner man resterna av sockerrören?? och vi använder en j-a massa mer skadliga kemikalier för att göra papperskassar.

Bra MP ni har lyckats igen..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du låter som Boa 🤣

Du måste vara väldigt förälskat i honom för Du skriver om honom titt som tätt.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Amigo:

Du är väl inte svartsjuk, amigo?

Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du låter som Boa 🤣

Nej, icke. Det är allt en bra bit dit.

Dela på andra sajter

Kenneth4618
33 minuter sedan, skrev Amigo:

Jasså,  tvärtom är nog sanningen närmare 🤣

Blev du kränkt igen?

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Tur att man har thaipåsar så det räcker denna säsong 

Fård man tjacka nåra?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Amigo:

Jävlar vad det händer saker med nya regeringen. 🤣

Man får hoppas att folk lärt sig använda flergångs kassar. Skatten irriterade när den kom, men idag har den ingen betydelse, behöver jag köpa kasse nuförtiden, blir det en pappkasse idag istället för plast. Annars har vi nog en tio tal olika kassar från COOP, Willys, ÖB etc. Soppåsar får vi gratis från  Renhållning

Miljöbov!

Papperskassar är sämre och dyrare än plastkassar, de är dessutom tyngre och tar mer plats under förpackning och transporter, så en långtradare som rymmer 1000000 plastkassar, rymmer bara 250000 pappkassar (Obs! ett exempel, jag vet INTE hur många plastkassar som ryms i en Långtradare, bara att pappkassen tar 4 gånger mer plats, i genomsnitt.)

Dessutom kostar pappkassar nära dubbelt så mycket nu som de gjorde innan plastkassarna blev beskattade...

Skulle du verkligen betala 4 kronor för en pappkasse om den miljövänliga plastkassen kostade 2 kronor?

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

En väldigt dysfunktionell skatt på många sätt och vis

L backade efter ett år och kallade den för ett misslyckande.

Undrar om de medvetet glömde att kolla hur mycket försäljningen av soppåsar av icke återvunnen plast från Kina med flera länder ökade 🤔

Enligt en undersökning som genomfördes av Svenska Miljöemissionsdata på uppdrag av Naturvårdsverket så minskade försäljningen av plastpåsar tydligt efter att skatten infördes. Effekten var 83 procent färre plastpåsar per krona av butiksomsättningen. Köpen av papperskassar ökade i stället markant.

Förr använde vi dem till sopor som gick till förbränning och blev till el och värme.  Nu köper man icke miljövänliga påsar på rulle istället.

Precis!

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Skatten är lika korkad nu som den var när det infördes så självklart ska den bort. Bra regeringen och framför allt SD som har den bästa miljöpolitiken.

Jupp!

Inte bara symbolpolitik som MP tvingade sossar och andra till.

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mankan:

Skatten är lika korkad nu som den var när det infördes så självklart ska den bort. Bra regeringen och framför allt SD som har den bästa miljöpolitiken.

Håller med om att SD har bästa miljöpolitiken. 

Dom lovade att sänka bensinpriset rejält att få röster för att sedan inte genomföra det så folk inte har råd att köra. Mycket mer effektivt än den löjliga skatten på plastpåsar. 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tommy:

Skulle du verkligen betala 4 kronor för en pappkasse om den miljövänliga plastkassen kostade 2 kronor?

Nej, jag ha ringen använding för plastkassar, som jag skrev tidigare har vi en massa stora kassar typ ÖB, COOP, ICA, Biltema, som vi använder när vi handlar, papperskassar kommer oftast från sambos jobb.

Fortfarande anser jag att avskaffande av skatten är bara en "kosmetisk" åtgär som får JÅ:s beundrare att jubla.

9 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Jasså,  tvärtom är nog sanningen närmare 🤣

Blev du kränkt igen?

Nej, varför skulle jag bli det? Enda gången jag känt mig kränkt var när @Atom skrev att de finnar som invandrat till Sverige är skräp. Men jag har kommit över det också. Nej Du @Kenneth4618 när Du älskar din man vore jag bara i vägen, det behövs inga svaga män när två maskulina karla karlar älskar varandra. Stuert och skogshuggare, passande par. 💞

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tommy:

Miljöbov!

Papperskassar är sämre och dyrare än plastkassar, de är dessutom tyngre och tar mer plats under förpackning och transporter.

All forskning säger att lägst miljöpåverkan har plastpåsen. Det förutsätter dock att den återanvänds när du handlar eller som soppåse och därefter bränns.

Papperskassar och tygkassar har betydligt större miljöpåverkan.

Kom i diskussion med en besservisser till miljöpartist nyss. Det var inte ett argument som han tog till sig.

Det enda som han var intresserad av att diskutera var att Östersjöfiskarna fick plast i sig så därför skulle plastkassar antingen förbjudas eller beskattas än mer.

Visst, Östersjöfiskar som utsätts för så kallad mikroplast som finns nästan överallt i vår miljö går ofta en snabb och plågsam död till mötes när plasten korkar igen mage och tarmar..

Mikroplast är ju jättesmå plastpartiklar som finns överallt i vår miljö och är allt från en tusendels millimeter till fem millimeter långa och härrör från mänsklig aktivitet och mänskliga produkter. Även om reningsverken filtrerar bort det allra mesta av mikroplasten kommer mycket ut därifrån.

Mikroplastpartiklarna härrör inte bara från plastkassar utan betydligt mera från sådant som bildäck, konstgräsplaner, hygienprodukter mm mm.

Dela på andra sajter

Kenneth4618
19 minuter sedan, skrev Alarik:

All forskning säger att lägst miljöpåverkan har plastpåsen. Det förutsätter dock att den återanvänds när du handlar eller som soppåse och därefter bränns.

Papperskassar och tygkassar har betydligt större miljöpåverkan.

Kom i diskussion med en besservisser till miljöpartist nyss. Det var inte ett argument som han tog till sig.

Det enda som han var intresserad av att diskutera var att Östersjöfiskarna fick plast i sig så därför skulle plastkassar antingen förbjudas eller beskattas än mer.

Visst, Östersjöfiskar som utsätts för så kallad mikroplast som finns nästan överallt i vår miljö går ofta en snabb och plågsam död till mötes när plasten korkar igen mage och tarmar..

Mikroplast är ju jättesmå plastpartiklar som finns överallt i vår miljö och är allt från en tusendels millimeter till fem millimeter långa och härrör från mänsklig aktivitet och mänskliga produkter. Även om reningsverken filtrerar bort det allra mesta av mikroplasten kommer mycket ut därifrån.

Mikroplastpartiklarna härrör inte bara från plastkassar utan betydligt mera från sådant som bildäck, konstgräsplaner, hygienprodukter mm mm.

och vindkraftverk

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Håller med om att SD har bästa miljöpolitiken. 

Dom lovade att sänka bensinpriset rejält att få röster för att sedan inte genomföra det så folk inte har råd att köra. Mycket mer effektivt än den löjliga skatten på plastpåsar. 

SD:s ambition har varit och är förmodligen fortfarande att sänka bränslepriset vid pump rejält. Nu kan de ju tyvärr inte enväldigt ta sådana beslut som leder till detta. Regeringen består ju som du säker vet av tre andra partier. Att plastpåseskatten är en löjligt dum skatt är vi överens om.

Dela på andra sajter

Kenneth4618
55 minuter sedan, skrev Mankan:

SD:s ambition har varit och är förmodligen fortfarande att sänka bränslepriset vid pump rejält. Nu kan de ju tyvärr inte enväldigt ta sådana beslut som leder till detta. Regeringen består ju som du säker vet av tre andra partier. Att plastpåseskatten är en löjligt dum skatt är vi överens om.

Det fattar inte vissa vänsterblivna   🤣

De tror att det den rödgröna röran förstörde på 8 år ska de andra reda upp på några månader 

Ändrades av Kenneth4618

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Det är väldigt konstigt att så många tror att ett parti som inte ens sitter med i regeringen bestämmer. Fast det är väl bekvämt att skylla på SD. 

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Självinsikt är inte MP starka sida.

När de själva styrde S var det tydligen ok 🤔

image.png.2d1e1451135f8a0e15d44ac71f51b2d0.png

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det är väldigt konstigt att så många tror att ett parti som inte ens sitter med i regeringen bestämmer. Fast det är väl bekvämt att skylla på SD. 

Har nåt gått Dig förbi? SD hade väldigt mycket  med Tidö avtalet att säga. Det är medvetet val av JÅ att inte vara med i regering. Slipper ansvaret men har tyglarna i handen.  Så länge halvledare håller honom nöjd, håller regeringen.  Finns väl ingen än du missat det.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Har nåt gått Dig förbi? SD hade väldigt mycket  med Tidö avtalet att säga. Det är medvetet val av JÅ att inte vara med i regering. Slipper ansvaret men har tyglarna i handen.  Så länge halvledare håller honom nöjd, håller regeringen.  Finns väl ingen än du missat det.

Ha ha så SD har tackat nej till att ingå i regeringen? De är väl ganska tydligt att vissa partier i den nuvarande regeringen gjort utfästelser som hade gjort det omöjligt att ingå i en regering med SD utan att bli offentligt halshugga. Och då är det väl ganska tydligt vad som fanns på förhandlingsbordet.  

Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Mankan:

Ha ha så SD har tackat nej till att ingå i regeringen? De är väl ganska tydligt att vissa partier i den nuvarande regeringen gjort utfästelser som hade gjort det omöjligt att ingå i en regering med SD utan att bli offentligt halshugga. Och då är det väl ganska tydligt vad som fanns på förhandlingsbordet.  

Ja, om inte annat så finns det något som heter Liberalerna.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Att media envisas med att kalla koranupploppen för påskupploppen ☹️

Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Amigo:

Det var väl det som SD kämpade för, dvs att komma i regeringsställning. Sedan släpper de bara det de kämpat för. Kan det vara för att de är så snälla eller är det för att de fick göra en stor eftergift. Är det Tidöavtalet som styr skulle de andra också kunna låta bli att sitta i regeringen.

Dela på andra sajter

Dagen började så bra, bara Leo men vad händer, att inte folk kan lära sig,kom in som inte fattar vad riktigt öl är, men han vart inte långvarig 🍺😁🍻

IMG20230414174647.jpg

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...