Jump to content
IGNORERAD

Skitsaker som jag irriterar mig på.

andrejsdenruskige

Recommended Posts

15 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Det brukar sällan vara det tyvärr...:ledsen: :giggle:

På det igen bara 🥃🍻🍺🍾🥂

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev M33:

Återbruk.

383DDF53-49FE-4536-B70F-553DEA193DCC.png

A7CE01CC-EEC7-4E79-A2A3-D4324F60D4A7.jpeg

Bara för att återvinna tydligen är en bra grej...

Ber om ursäkt för att jag inte la in samma bild 2 gånger...

SLÖSERI?

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

att fast de globala priserna på gödsel och spannmål har rasat sedan förra året och även gaspriserna och dieselpriserna har sjunkit så fortsätter priserna på mat att drastiskt öka i Sverige.

Det borde vara upplagt för lägre matpriser.

Men fast att matpriserna i världen nu har sjunkit tio månader i rad, enligt FN.s matprisindex så är så inte fallet i Sverige.

I januari steg matpriserna med nästan 20 procent jämfört med samma månad året innan enligt den senaste inflationsstatistiken från Statistiska centralbyrån (SCB).

Konkurrensverket har tidigare pekat på att den svenska dagligvaruhandeln är koncentrerad till ett fåtal aktörer, vilket ökar risken för sämre konkurrens. Då är det enkelt att höja priset.

Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Alarik:

att fast de globala priserna på gödsel och spannmål har rasat sedan förra året och även gaspriserna och dieselpriserna har sjunkit så fortsätter priserna på mat att drastiskt öka i Sverige.

Men fast att matpriserna i världen nu har sjunkit tio månader i rad, enligt FN.s matprisindex så är så inte fallet i Sverige.

I januari steg matpriserna med nästan 20 procent jämfört med samma månad året innan enligt den senaste inflationsstatistiken från Statistiska centralbyrån (SCB).

Konkurrensverket har tidigare pekat på att den svenska dagligvaruhandeln är koncentrerad till ett fåtal aktörer, vilket ökar risken för sämre konkurrens. Då är det enkelt att höja priset.

man gödslar inte på vintern. 

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Alarik:

Jasså?

https://svenska.yle.fi/a/7-10031099

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Alarik:

Priset på gödning har gått ner cirka 20 procent från toppnivån i höstas.

Läste du hela artikeln? Längst nere står det ju att det gått upp under senaste året kraftigt!

Dela på andra sajter

Att en bil numera räknas som en datakälla

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev audirs2:

Läste du hela artikeln? Längst nere står det ju att det gått upp under senaste året kraftigt!

Som Esspe skrev.

"Senaste året" är inte samma sak som "sedan i höstas".

Dela på andra sajter

Icas vd Eric Lundberg.

I slutändan är det konsumenterna som avgör vad maten kostar, sa Eric Lundberg till SvD Näringsliv.

– Det är ju faktiskt konsumenten som styr vad de är beredda att betala för en produkt. Det är ju i slutändan de som avgör.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Alarik:

Icas vd Eric Lundberg.

I slutändan är det konsumenterna som avgör vad maten kostar, sa Eric Lundberg till SvD Näringsliv.

– Det är ju faktiskt konsumenten som styr vad de är beredda att betala för en produkt. Det är ju i slutändan de som avgör.

ja vi har ju sådan otrolig valmöjlighet i Sverige när tre styr 90 procent av marknaden 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Enis:

ja vi har ju sådan otrolig valmöjlighet i Sverige när tre styr 90 procent av marknaden 

enis

Dessutom säger han att deras egna varor blivit billigare, vilket betyder, ät skit så klarar ni er.

Ändrades av gorjos
Dela på andra sajter

On 2023-03-22 at 15:55, skrev Alarik:

12 timmar sedan, skrev Enis:

enis

11 timmar sedan, skrev gorjos:

Dessutom säger han att deras egna varor blivit billigare, vilket betyder, ät skit så klarar ni er.

Hur ICA och COOP ens får några kunder förbluffar mej!

LIDL och, framförallt Willys är mycket billigare, jag kan inte hitta en enda vara till normalpris som är billigare på ICA eller COOP än på Willys.

Exempel: Dotterns favorit glass 16 kronor på Willys, 23 kronor på COOP i Partille, idag.

Axfood (som äger Willys) har en märklig prissättning, deras "Snabbgross", där jag handlar en hel del är ofta dyrare än Willys på basvaror och grönsaker jag handlar till våra restauranger, många varor är dyrare på deras hyllor, där de prissätts utan moms, än vad samma vara kostar inklusive moms på deras egna Willysbutiker...

Ett par exempel: Krossade tomater 6,90 kr på Willys, 9,90 plus moms på Snabbgross (Exakt samma vara),

Broccoli 15,90 plus moms på Snabbgross idag, 14,90 inkl moms på Willys för ca 250gram (20kr för två som erbjudande denna veckan)... Ett svinpris riktat mot oss alla...

Andra leverantörer säljer broccoli för 7,25 kr/250gram, plus moms (från samma producent/ odlare).

När röd paprika kostade 80 kr på Snabbgross (och 89 kr på Willys) kunde jag köpa samma vara för 49kr/Kg (fortfarande dyrt) från en annan leverantör, levererat och inburet till köket.

Mjölken har ökat i pris med 35-40%, samtidigt som Arla just sänkt priset till mjölkbönderna "På grund av minskad efterfrågan" (Bor granne med en Mjölkbonde)...

Både ICA och Axfood ökade sina vinster förra året, sug på den...

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tommy:

LIDL och, framförallt Willys är mycket billigare, jag kan inte hitta en enda vara till normalpris som är billigare på ICA eller COOP än på Willys.

Exempel: Dotterns favorit glass 16 kronor på Willys, 23 kronor på COOP i Partille, idag.

Axfood (som äger Willys) har en märklig prissättning, deras "Snabbgross", där jag handlar en hel del är ofta dyrare än Willys på basvaror och grönsaker jag handlar till våra restauranger, många varor är dyrare på deras hyllor, där de prissätts utan moms, än vad samma vara kostar inklusive moms på deras egna Willysbutiker...

Ett par exempel: Krossade tomater 6,90 kr på Willys, 9,90 plus moms på Snabbgross (Exakt samma vara), Broccoli 15,90 plus moms på Snabbgross idag, 14,90 inkl moms på Willys för ca 250gram (20kr för två som erbjudande denna veckan)... Ett svinpris riktat mot oss alla...

Andra leverantörer säljer för 7,25 kr/Kg, plus moms (från samma producent).

När röd paprika kostade 80 kr på Snabbgross kunde jag köpa samma vara för 49kr/Kg (fortfarande dyrt) från en annan leverantör, levererat och inburet till köket.

Mjölken har ökat i pris med 35-40%, samtidigt som Arla just sänkt priset till mjölkbönderna "På grund av minskad efterfrågan" (Bor granne med en Mjölkbonde)...

MVH

Vem äger Citygross då?

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev audirs2:

Vem äger Citygross då?

Vet icke handlar inte där, har ingen butik i närheten.

MVH

Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev audirs2:

Vem äger Citygross då?

Citygross blev väl uppköpta i veckan

Måne

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Ett par exempel: Krossade tomater 6,90 kr på Willys, 9,90 plus moms på Snabbgross (Exakt samma vara),

Broccoli 15,90 plus moms på Snabbgross idag, 14,90 inkl moms på Willys för ca 250gram (20kr för två som erbjudande denna veckan)... Ett svinpris riktat mot oss alla...

Andra leverantörer säljer broccoli för 7,25 kr/250gram, plus moms (från samma producent/ odlare).

När röd paprika kostade 80 kr på Snabbgross (och 89 kr på Willys) kunde jag köpa samma vara för 49kr/Kg (fortfarande dyrt) från en annan leverantör, levererat och inburet till köket.

MVH

Finns det nån så kallad gross som är billigare än en vanlig affär? 

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jodå.

MVH

Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev måne:

Citygross blev väl uppköpta i veckan

Ja eller tidigare än så. Ägs nu av Axfood. Hur Konkurrensverket kan godkänna en sådan affär är för mig en gåta. 

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Grossarna jobbar väl  med rabatter. Ibland löjligt höga som 60-70%, men det kanske inte gäller matvaror.

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Fredman:

Ja eller tidigare än så. Ägs nu av Axfood. Hur Konkurrensverket kan godkänna en sådan affär är för mig en gåta. 

Axfood har köpt en liten del av City Gross. Största ägare är fortfarande familjen Bergendahl. Däremot köpte Axfood deras grossistverksamhet.

Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev JohanR:

Axfood har köpt en liten del av City Gross. Största ägare är fortfarande familjen Bergendahl. Däremot köpte Axfood deras grossistverksamhet.

Ja så var det ja och sedan har de option på en större del. 

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fredman:

Ja så var det ja och sedan har de option på en större del. 

Ja, de köpte ca 10% och har en option på att köpa 30% av City Gross.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...