Jump to content
IGNORERAD

Skitsaker som jag irriterar mig på.

andrejsdenruskige

Recommended Posts

27 minuter sedan, skrev Atom:

Enis skarvar lite

😏

annars hade det ju inte blivit ett sådant bra inlägg som det kom kommentarer på.

som alltid finns det ett visst mått av sanning i det jag skriver men man måste ju tvista till det lite.

får inte klaga så mycket  än så länge har endast lagt ut för flygbiljetterna.

Frugans dricks bekostar livet här just nu.

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Sedan är ju Thai som småbarn, sätter inte du gränsen så gör dom det. 

Typiskt trist generalisering av en gammal västerländsk gubbe. Ser man på de 5% som utgör överklassen och övre medelklassen så har de en levnadsstandard och utbildningsnivå som vida överstiger genomsnittet på MPR, och då de ofta är utbildade i väst så är skillnaden i tankesätt gentemot oss minimal. 

De 15-20% som tillhör medelklassen har det ungefär som genomsnittet på MPR och min erfarenhet är att deras tänkesätt också är ungefär som vårt.

Resterande 75-80% har givetvis en utbildningsnivå och levnadsstandard som ligger lite, eller mycket, efter vår. Ska erkänna att jag inte känner så många thailändare i denna grupp men de jag känner uppför sig inte som småbarn. Den  stora skillnaden mot svenskar är att blod är så mycket tjockare än vatten. I Sverige tror jag det är få som bryr sig sådär jättemycket om en morbror eller kusin och även ett syskon kan ofta hamna bakom ens bästa kompis i hierarkin. 

Min erfarenhet är att i Thailand är slitningarna mellan mannens och frugans familj den största anledningen till bråk och skilsmässor. Ska pengar som borde läggas på ungens utbildning gå till morsans late bror eller farsans alkoholiserade far?

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Atom:

Typiskt trist generalisering av en gammal västerländsk gubbe. Ser man på de 5% som utgör överklassen och övre medelklassen så har de en levnadsstandard och utbildningsnivå som vida överstiger genomsnittet på MPR, och då de ofta är utbildade i väst så är skillnaden i tankesätt gentemot oss minimal. 

De 15-20% som tillhör medelklassen har det ungefär som genomsnittet på MPR och min erfarenhet är att deras tänkesätt också är ungefär som vårt.

Resterande 75-80% har givetvis en utbildningsnivå och levnadsstandard som ligger lite, eller mycket, efter vår. Ska erkänna att jag inte känner så många thailändare i denna grupp men de jag känner uppför sig inte som småbarn. Den  stora skillnaden mot svenskar är att blod är så mycket tjockare än vatten. I Sverige tror jag det är få som bryr sig sådär jättemycket om en morbror eller kusin och även ett syskon kan ofta hamna bakom ens bästa kompis i hierarkin. 

Min erfarenhet är att i Thailand är slitningarna mellan mannens och frugans familj den största anledningen till bråk och skilsmässor. Ska pengar som borde läggas på ungens utbildning gå till morsans late bror eller farsans alkoholiserade far?

Man måste generalisera.

Kommer solen gå upp imorron.

Jag är inte 100% säker, men vi utgår från det. 

Generalisera = Antaganden baserat på erfarenhet. 

Undantag utgör inte regel. 

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Man måste generalisera.

Kommer solen gå upp imorron.

Jag är inte 100% säker, men vi utgår från det. 

Generalisera = Antaganden baserat på erfarenhet. 

Undantag utgör inte regel. 

Att göra bra generaliseringar är en förutsättning för ett framgångsrikt liv.

Att göra generaliseringar där man felaktigt inkluderar 80-90% som inte passar in i generaliseringen, tenderar att istället skapa missförstånd man hellre hade varit utan.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

generalisering

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Man måste generalisera.

jag kan då bara konstatera att ingen utveckling har skett i tankesätt häromkring sedan jag var här för 8 år sedan.

De gör inte ett skit om dagarna, risfälten klarar sig själv mångt och mycket

Alla gårdar runt omkring här borde se ut som exemplariska bilder från fina trädgårdskataloger med tanke på hur mycket folk som går ock slår dank hela dagarna..

tyvärr samma soptippar nu som då fortfarande.

en helt annan mentalitet helt enkelt, en del av charmen.

jag bryr mig inte men frugan blir sjukt irriterad

enis

Dela på andra sajter

Angående blodets tjocklek versus vatten. 

När alla bodde i byn var det tjockt, men när fler börjar söka sig ut i landet så tunnas det ut.

Jag minns mitt besök i min exfrus hemby på Kuba, (Puerto Padre), det var som om klockan hade stannat, nästan alla från hennes grundskola bodde kvar på samma ställe där hon lämnat dom. (dom kom inte därifrån, för att flytta inom Kuba var en kontrollerad sak av staten) 

Blodet flöt tjockt. 

Precis nyss, skrev Atom:

Att göra bra generaliseringar är en förutsättning för ett framgångsrikt liv.

Att göra generaliseringar där man felaktigt inkluderar 80-90% som inte passar in i generaliseringen, tenderar att istället skapa missförstånd man hellre hade varit utan.

Ömsom skriver du vin, ömsom vatten.

Dela på andra sajter

De förbannade sandormarna har bokat om min biljett.

Istället för 1.30 i Doha tycker de nu att jag ska tillbringa 13.30 där.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

De förbannade sandormarna har bokat om min biljett.

Istället för 1.30 i Doha tycker de nu att jag ska tillbringa 13.30 där.

Vet inte riktigt vad det är dom håller på med,, har fått 4 olika ” uppdateringar” senaste tiden, först tar dom in finnair på förstasträckan, sen byter dom från 380 till 777 doha-bkk. Efter ytterligare en tid byter dom 380 till 777 även på returresan , dagen efter så tidigarelägger dom doha-bkk med 20 min men behåller ankomsttiden..  

nåja,, det lär väl ramla in fler överraskningar gissar jag.

C;D 

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev C-dude:

Vet inte riktigt vad det är dom håller på med,, har fått 4 olika ” uppdateringar” senaste tiden, först tar dom in finnair på förstasträckan, sen byter dom från 380 till 777 doha-bkk. Efter ytterligare en tid byter dom 380 till 777 även på returresan , dagen efter så tidigarelägger dom doha-bkk med 20 min men behåller ankomsttiden..  

nåja,, det lär väl ramla in fler överraskningar gissar jag.

C;D 

Kan meddela att turkarna inte är ett dugg bättre. Bokade förra året en resa i Juli i år. Får meddelande om förändringar var och varannan vecka, nya avgångstider, ankomsttider och flygplan. Den värsta var en ombokning på hemvägen där flyget till Sverige lyft flera timmar innan vi kommit till Istanbul. Hur f-n tänker dom att man ska klara det… Fick boka om och åka hem en dag senare istället. Men det jag irriterar mig på är att jag måste välja sittplatser varje gång något ändras, så det gäller att vara på tå om man vill ha de platser man valde i ursprungsbokningen. Helt hopplöst.

Dela på andra sajter

Folk som ska skjuta lodjur trots att inga finns. 

Min far bodde bokstavligen mitt ute i den småländska skogen i 50 år. 

1 gång i sitt liv såg han ett lodjur. 

Jag har aldrig sett ett lodjur, och i mina yngre år spenderades ganska mycket tid i skogen. 

Gå loss på rådjur istället, men det är ju inte lika fränt. 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
5 minuter sedan, skrev Nicholas:

Folk som ska skjuta lodjur trots att inga finns. 

Min far bodde bokstavligen mitt ute i den småländska skogen i 50 år. 

1 gång i sitt liv såg han ett lodjur. 

Jag har aldrig sett ett lodjur, och i mina yngre år spenderades ganska mycket tid i skogen. 

Gå loss på rådjur istället, men det är ju inte lika fränt. 

Lodjur är ju både svårare att träffa och svårare att hitta än rådjur. 
Vill man ha det enkelt så kan man ju skaffa sig en skjutbana med fasta mål. 
Lodjursjakt är trevligt. 

Dela på andra sajter

Mickey1969

Har själv svårt för nöjesjakt, hur mycket kan man äta på ett lodjur normalt sett.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mickey1969:

Har själv svårt för nöjesjakt, hur mycket kan man äta på ett lodjur normalt sett.

Kött från lodjur smakar kattastrofalt illa.

Dela på andra sajter

Big boss, middle boss, little boss och allt annat som de kallar sig som alla andra kryper efter.

Farangen vill de supa med men de kan inte ett ord engelska

enis

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mickey1969:

Allt utom svansen...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev Mickey1969:

Man ska skjuta, inte äta. 
Det är väl ingen tjusning att springa in i grannbondens kohage och jaga kor. 
Nä, lodjur, pärluggla, pilgrimsfalk och diverse örnar är vettigare att jaga. 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
50 minuter sedan, skrev apknug:

Riktig hardcore är Snöleoparden.

Även den ett kattdjur för lite snöleopardssvanssoppa! 

Ja, den är ju riktigt svår att hitta i Sverige. Ser man en sådan så är det bäst att man har justerat sikte på sin AK47:a

Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, den är ju riktigt svår att hitta i Sverige. Ser man en sådan så är det bäst att man har justerat sikte på sin AK47:a

De brukar söka sig till bebyggda trakter med början nu i mars.

1047787707_Snleopard.thumb.jpg.2410fed9e6f59b661bef06965282e50f.jpg

Dela på andra sajter

Thailändskt tvättmedel. 

Ska vara för maskin men fyller hela maskinen med skum (rinner även ut genom tvättmedels-luckan) 

Ni får gärna tipsa om medel nåt som funkar. 

20230306_090629.jpg

Dela på andra sajter

Lite irriterande skylt... men bara ge sej av mot templet och träffa övriga Mpr gubbar som är här 🙏😉

IMG_20230306_103952601.thumb.jpg.df950b2ccec003f92052447d00005417.jpg

Dela på andra sajter

Mickey1969
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Thailändskt tvättmedel. 

Ska vara för maskin men fyller hela maskinen med skum (rinner även ut genom tvättmedels-luckan) 

Ni får gärna tipsa om medel nåt som funkar. 

20230306_090629.jpg

Tjejen säger att det du använder är ett väldigt bra tvättmedel, men man ska bara använda jättelite.

Men vi använder denna och det fungerar bra, inget överdrivet skummande, tyvärr är påsen öppnad i botten så du får läsa upp och ner...

IMG_20230306_113531.jpg

Dela på andra sajter

Mickey1969
12 minuter sedan, skrev Naam jai:

Lite irriterande skylt... men bara ge sej av mot templet och träffa övriga Mpr gubbar som är här 🙏😉

IMG_20230306_103952601.thumb.jpg.df950b2ccec003f92052447d00005417.jpg

Ja vilket jäkla påhitt, kan inte vara meningen att 2 kvällar ska förstöras på grund av 1 helig dag.

Men så blir det ju i nuläget, igår stängde dom vid midnatt och idag ska dom öppna vid midnatt.

Dela på andra sajter

65Selander

Att min jävla rygg fick en låsning igår. Åkte med supportertåg till Düsseldorf och det small till.

Var jävligt nära att Arenans sjukvård skickade mig till sjukhuset men lyckades krångla mig ur det. Satt ner så låsningen släppte i slutet av 3:e. Fick lite konstiga blickar jag inte hoppade upp vid målen :-))

20230305_145652.jpg

Ändrades av 65Selander
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev 65Selander:

Att min jävla rygg fick en låsning igår. Åkte med supportertåg till Düsseldorf och det small till.

Var jävligt nära de skickade mig till sjukhuset men lyckades krångla mig ur det. Satt ner så låsningen släppte i slutet av 3:e. Fick lite konstiga blickar jag inte hoppade upp vid målen :-))

20230305_145652.jpg

Har själv problem med ryggen. Ingen höjdare.

Dela på andra sajter

65Selander
1 minut sedan, skrev Peolito:

Har själv problem med ryggen. Ingen höjdare.

Nä fy fan, för några år sedan var jag sjukskriven, gick som ett S igår

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...