Alarik Inlagd Februari 22, 2022 Dela Inlagd Februari 22, 2022 Smuggling av hundar. Varje år stoppar tullen mängder av hundar från att komma in i Sverige. Hundsmugglingen handlar inte bara om att köpa billiga valpar utomlands för att sedan sälja dem dyrt i Sverige utan det handlar även om att människor blir lurade att köpa sjuka hundar som måste avlivas, om sjukdomar som kan smitta människor, valpfabriker i andra länder och miljonvinster för brottslingar. Beslutet att avliva 14 hundar som i september kom via Öresundsbron från Rumänien får bakläxa i domstol, rapporterar SVT Nyheter Skåne. Länsstyrelsen fattade avlivningsbeslutet när hundtransporten stoppats i tullen på grund av misstankar om förfalskade vaccinationsintyg och hundpass. De flesta av hundarna saknade skydd mot rabies eller hade låga halter av antikroppar mot sjukdomen. En annan orsak till avlivningsbeslutet var ett hundarna delvis bedömdes vara i dåligt skick. Men förvaltningsrätten konstaterar i en dom att hundarna inte är i så dåligt skick att de måste avlivas och risken för spridning av rabiessmitta har inte bevisats, enligt domstolen. – Det är länsstyrelsen som nu äger frågan vad som ska hända med djuren, men det de inte kan göra är att verkställa avlivningen, säger chefsrådman Peter Kristiansson till tv-stationen. Under domstolsprocessen har hundarna hållits i förvar på en gård i norra Skåne. Vad kommer nu att hända med dessa stackars hundar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Februari 22, 2022 Dela Inlagd Februari 22, 2022 3 minuter sedan, skrev Alarik: Smuggling av hundar. Varje år stoppar tullen mängder av hundar från att komma in i Sverige. Hundsmugglingen handlar inte bara om att köpa billiga valpar utomlands för att sedan sälja dem dyrt i Sverige utan det handlar även om att människor blir lurade att köpa sjuka hundar som måste avlivas, om sjukdomar som kan smitta människor, valpfabriker i andra länder och miljonvinster för brottslingar. Beslutet att avliva 14 hundar som i september kom via Öresundsbron från Rumänien får bakläxa i domstol, rapporterar SVT Nyheter Skåne. Länsstyrelsen fattade avlivningsbeslutet när hundtransporten stoppats i tullen på grund av misstankar om förfalskade vaccinationsintyg och hundpass. De flesta av hundarna saknade skydd mot rabies eller hade låga halter av antikroppar mot sjukdomen. En annan orsak till avlivningsbeslutet var ett hundarna delvis bedömdes vara i dåligt skick. Men förvaltningsrätten konstaterar i en dom att hundarna inte är i så dåligt skick att de måste avlivas och risken för spridning av rabiessmitta har inte bevisats, enligt domstolen. – Det är länsstyrelsen som nu äger frågan vad som ska hända med djuren, men det de inte kan göra är att verkställa avlivningen, säger chefsrådman Peter Kristiansson till tv-stationen. Under domstolsprocessen har hundarna hållits i förvar på en gård i norra Skåne. Vad kommer nu att hända med dessa stackars hundar? Kolla närmsta kinesrestaurang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Februari 22, 2022 Dela Inlagd Februari 22, 2022 2 timmar sedan, skrev Peolito: Kolla närmsta kinesrestaurang Jobbar du där? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Februari 22, 2022 Dela Inlagd Februari 22, 2022 11 minuter sedan, skrev Alarik: Jobbar du där? Nä bara äter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 22, 2022 Dela Inlagd Februari 22, 2022 (ändrad) 4 timmar sedan, skrev Alarik: Smuggling av hundar. Varje år stoppar tullen mängder av hundar från att komma in i Sverige. Hundsmugglingen handlar inte bara om att köpa billiga valpar utomlands för att sedan sälja dem dyrt i Sverige utan det handlar även om att människor blir lurade att köpa sjuka hundar som måste avlivas, om sjukdomar som kan smitta människor, valpfabriker i andra länder och miljonvinster för brottslingar. Beslutet att avliva 14 hundar som i september kom via Öresundsbron från Rumänien får bakläxa i domstol, rapporterar SVT Nyheter Skåne. Länsstyrelsen fattade avlivningsbeslutet när hundtransporten stoppats i tullen på grund av misstankar om förfalskade vaccinationsintyg och hundpass. De flesta av hundarna saknade skydd mot rabies eller hade låga halter av antikroppar mot sjukdomen. En annan orsak till avlivningsbeslutet var ett hundarna delvis bedömdes vara i dåligt skick. Men förvaltningsrätten konstaterar i en dom att hundarna inte är i så dåligt skick att de måste avlivas och risken för spridning av rabiessmitta har inte bevisats, enligt domstolen. – Det är länsstyrelsen som nu äger frågan vad som ska hända med djuren, men det de inte kan göra är att verkställa avlivningen, säger chefsrådman Peter Kristiansson till tv-stationen. Under domstolsprocessen har hundarna hållits i förvar på en gård i norra Skåne. Vad kommer nu att hända med dessa stackars hundar? Enbart svenska hundar är bra hundar. Lite rasistiskt. Eller är bara dyra hundar bra hundar? Kom ihåg vårat mantra, inga dåliga hundar bara dåliga ägare. Ändrades Februari 22, 2022 av Nicholas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Februari 22, 2022 Dela Inlagd Februari 22, 2022 Personer som ägnar sig åt någon slags intervallträning på gymmet som gör att de lägger beslag på upp till tre maskiner samtidigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 22, 2022 Dela Inlagd Februari 22, 2022 Personer som går på gym. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd Februari 22, 2022 Dela Inlagd Februari 22, 2022 Precis nyss, skrev Surin P3: Personer som går på gym. Dumheter. På gymmet skall man ju springa eller cykla... gå är bara meningslöst... 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Februari 22, 2022 Dela Inlagd Februari 22, 2022 Man behöver inte gå 😁 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Februari 22, 2022 Dela Inlagd Februari 22, 2022 57 minuter sedan, skrev Surin P3: Personer som går på gym. Samma här, det blir så trångt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Februari 27, 2022 Dela Inlagd Februari 27, 2022 Har inte fått någon lokaltidning de senaste veckorna troligen för att jag undanber mig reklam och då inte heller får samhällsinformation eftersom utdelaren inte förstår skillnaden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Mars 1, 2022 Dela Inlagd Mars 1, 2022 (ändrad) On 2022-02-22 at 09:53, skrev Peolito: Nä bara äter. Brukar du beställa hundragu? Ändrades Mars 1, 2022 av Alarik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Mars 1, 2022 Dela Inlagd Mars 1, 2022 ”Gyllene pass”, som gör det möjligt för ryska oligarker att köpa medborgarskap i ett EU-land. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Mars 2, 2022 Dela Inlagd Mars 2, 2022 Putin. "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Mars 2, 2022 Dela Inlagd Mars 2, 2022 Att det alltid ska ta så lång tid att hämta ut receptbelagd medicin på apoteket Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd Mars 2, 2022 Dela Inlagd Mars 2, 2022 44 minuter sedan, skrev Batting: Att det alltid ska ta så lång tid att hämta ut receptbelagd medicin på apoteket Jag har numret till en kille som gör hemleveranser, tar bara cash betalning och har öppet dygnet runt.... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krille Inlagd Mars 3, 2022 Dela Inlagd Mars 3, 2022 9 timmar sedan, skrev Batting: Att det alltid ska ta så lång tid att hämta ut receptbelagd medicin på apoteket Det har jag full förståelse för men om du visste hur ofta läkare ordinerar fel skulle du nog har större förståelse för att det tar lång tid. För din säkerhets skull måste personalen göra rätt omfattande kontroller innan du får medicinen i handen. Tro mig - Apoteken har precis samma intresse som du av att varje expediering går så snabbt som möjligt 🙂 /Krille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 3, 2022 Dela Inlagd Mars 3, 2022 Beställer medicin och annat på Apotea. Då hänger det på dörrhandtaget morgonen efter, levererat av tidningsbudet 🖕 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Mars 3, 2022 Dela Inlagd Mars 3, 2022 Myndigheterna ovh deras tänkesätt! Tex just nu håller på ansöka på att ansöka ersättning pga funktionsnedsättning. Man ska vara under 65, ha en merkostnad som är mer än minst 25% av pbb, prisbasbelopp/år som, pbb iår är 48 300 SEK. (25%= 12 075 SEK) Då jag och andra transplanterade måste gå på årskontroll varje år (första året varje månad, andra året var 3 mån och tredje året vart 6 mån, sen en gång per år) Då man är nere i Göteborg 3-5 vardagar har man merkostnader om man åker egen bil, egenavgifter för sjukresor och parkering. Men eftersom jag inte fått kallelse ännu (Ska ner mitten av juni som är årsdag för operation) godkänner inte FK dessa kostnader utan hänvisar att jag kan göra en ny ansökan då jag varit på kontroll. Denna ansökan har jag gjord 13 april 2021 och den fick handläggare i mitten av januari 2022 och 03. mars 2022 har beslut inte fattats ännu! Ska jag vänta tills mitten av juni och sen lämna ett nytt ansökan lär det bli nån gång sommaren 2023 när jag kan vänta ett beslut. Då har jag missat ersättning för perioden april 2021-maj 2022 alltså för drygt ett års ersättning. Både lung mottagning i Sunderby sjh och tranplantations avd på Sahlgrenska har bekräftat att årskontrollen är återkommande varje år och sker på Sahlgrenska de första 5 åren, sen lokalt. Det är en kostnad på 2 400 SEK i egenavgifter för sjukresor och 1260 SEK i parkering (ingår inte i milersättning eller rumpriset), just nu är jag uppe i 8192 SEK / år så med denna kostnad inräknat skulle jag ha rätt ill ersättningen. Det som jag inte fattar att de inte kan godkänna kostnaden fast den är återkommande o bekräftat? Men högkostnadskydd för läkemedel och vårdavgifter godkänns fast jag inte kommit upp i krävt belopp ännu? Vissa godkänns i förskott, andra inte? Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Mars 3, 2022 Dela Inlagd Mars 3, 2022 2 timmar sedan, skrev Krille: Det har jag full förståelse för men om du visste hur ofta läkare ordinerar fel skulle du nog har större förståelse för att det tar lång tid. För din säkerhets skull måste personalen göra rätt omfattande kontroller innan du får medicinen i handen. Tro mig - Apoteken har precis samma intresse som du av att varje expediering går så snabbt som möjligt 🙂 /Krille Ibland undrar man ju. När man kliver in på Apoteket och det är långa köer så tar det ju givetvis lång tid, men det tar ungefär lika lång tid när det är lite folk för då stänger man alla kassor utom möjligen en. Nu sist när jag var där så betjänades nummer 70, och jag hade nummer 73. Skönt tänkte jag, detta kommer att gå fort, men icke! Plötsligt lös det 632 eller något sådant på "Turtavlan". Det visade sig att man liksom kunde komma in lite från sidan liksom, -"Jaha du skulle hämta ett paket", sa apoteksdamen i den enda öppna kassan. Sedan lyste siffrorna 633 upp det hela. Det var fler som skulle hämta "Ett paket". Ja vem fan hade inte tänkt göra det? Men för fan öppna en kassa till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Mars 3, 2022 Dela Inlagd Mars 3, 2022 Vår djävla trånga hiss med AI som vet när man vill att dörrarna skall stänga sig så kvickt som möjligt, då är de öppna en evighet och när man vill att det skall vara öppna länge då stänger sig skiten innan den ens har öppnat enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krille Inlagd Mars 3, 2022 Dela Inlagd Mars 3, 2022 4 timmar sedan, skrev Batting: Ibland undrar man ju. När man kliver in på Apoteket och det är långa köer så tar det ju givetvis lång tid, men det tar ungefär lika lång tid när det är lite folk för då stänger man alla kassor utom möjligen en. Nu sist när jag var där så betjänades nummer 70, och jag hade nummer 73. Skönt tänkte jag, detta kommer att gå fort, men icke! Plötsligt lös det 632 eller något sådant på "Turtavlan". Det visade sig att man liksom kunde komma in lite från sidan liksom, -"Jaha du skulle hämta ett paket", sa apoteksdamen i den enda öppna kassan. Sedan lyste siffrorna 633 upp det hela. Det var fler som skulle hämta "Ett paket". Ja vem fan hade inte tänkt göra det? Men för fan öppna en kassa till! Alternativet är ju att man läser vad som står ovanför alla två knapparna innan man trycker fram kölappen 😉 /Krille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Mars 3, 2022 Dela Inlagd Mars 3, 2022 2 timmar sedan, skrev Krille: Alternativet är ju att man läser vad som står ovanför alla två knapparna innan man trycker fram kölappen 😉 /Krille Du menar att jag skulle trycka ut en nummerlapp som gällde något annat än det ärende jag hade? Jag gissade att dessa med höga nummer hade blivit hänvisade till det Apoteket som jag olyckligtvis rakat valt. Alltså dom hade säkert varit på ett apotek som inte hade den medicin de efterfrågade. Apotekaren där hade då sagt "Åk och stå i vägen på Apoteket XX dom har säker din medicin". Om dom då även får rådet att trycka på en speciell knapp vet jag inte, eller så är apoteken sammankopplade på något vis. Du tror uppenbarligen att de tryckte på någon speciell knapp, och att jag borde ha gjort det, alltså låtsas vara dom? Hum...det tycker jag verkar vara ett synnerligen korkat förslag. Något annat som var synnerligen korkat var avregleringen av Apoteksbolaget. Man utlovade att jag skulle få tillgång till fler Apotek. Det stämmer visserligen. Innom en cirkel på 3 km har jag nu tillgång till 3 Apotek. Utökar jag cirkeln till 10 km kan jag åtnjuta servicen 7 sådana där inrättningar. Fördubblar jag till 20 km så vet jag inte riktigt, men jag misstänker att antalet Apotek då minst även dom fördubblas. Det stämmer alltså att jag fått tillgång till fler Apotek + att jag kan beställa medicin även på nätet. Just det stämde alltså, men det händer inte sällan att dom olika apoteken inte har den medisin som efterfrågas. Det jag har fått tillgång till är alltså själva lokalerna, medicinen har jag en allt mer osäker tillgång till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd Mars 3, 2022 Dela Inlagd Mars 3, 2022 19 timmar sedan, skrev samet: Jag har numret till en kille som gör hemleveranser, tar bara cash betalning och har öppet dygnet runt.... 😉 Du är uppenbarligen vän med @swedenfarang , som kan det mest om medikament utan att vara farmaceut men som har de mesta lösningar kring alla "medicinska" problem som kan uppstå i LOS........ Har jag hört från en vän........ Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Mars 3, 2022 Dela Inlagd Mars 3, 2022 (ändrad) 57 minuter sedan, skrev Batting: Du menar att jag skulle trycka ut en nummerlapp som gällde något annat än det ärende jag hade? Jag gissade att dessa med höga nummer hade blivit hänvisade till det Apoteket som jag olyckligtvis rakat valt. Alltså dom hade säkert varit på ett apotek som inte hade den medicin de efterfrågade. Apotekaren där hade då sagt "Åk och stå i vägen på Apoteket XX dom har säker din medicin". Om dom då även får rådet att trycka på en speciell knapp vet jag inte, eller så är apoteken sammankopplade på något vis. Du tror uppenbarligen att de tryckte på någon speciell knapp, och att jag borde ha gjort det, alltså låtsas vara dom? Hum...det tycker jag verkar vara ett synnerligen korkat förslag. Något annat som var synnerligen korkat var avregleringen av Apoteksbolaget. Man utlovade att jag skulle få tillgång till fler Apotek. Det stämmer visserligen. Innom en cirkel på 3 km har jag nu tillgång till 3 Apotek. Utökar jag cirkeln till 10 km kan jag åtnjuta servicen 7 sådana där inrättningar. Fördubblar jag till 20 km så vet jag inte riktigt, men jag misstänker att antalet Apotek då minst även dom fördubblas. Det stämmer alltså att jag fått tillgång till fler Apotek + att jag kan beställa medicin även på nätet. Just det stämde alltså, men det händer inte sällan att dom olika apoteken inte har den medisin som efterfrågas. Det jag har fått tillgång till är alltså själva lokalerna, medicinen har jag en allt mer osäker tillgång till. De kan ju möjligen vara så att de med höga nummer hade förbeställt sin medicin. Bara en tanke. Var avregleringen korkad för att vissa apotek ibland inte har all medicin på hyllan? Jag är alldeles övertygat på att viss medicin kunde vara slut även innan avregleringen. Problemet var väl bara att det då inte fanns något annat apotek att gå till som det gör nu. Personligen tycker jag avregleringen var alldeles ypperlig bra. Korkat vore det om vi idag hade haft kvar monopolet. Ändrades Mars 3, 2022 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu