Alarik Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 10 minuter sedan, skrev apknug: Fast läs inlägget från apknug. Ja, det finns mycket att läsa 5.2 Vinsten som drivkraft I debatten om vinsterna i skolan har borgerliga politiker och näringslivsorganisationer, däribland Friskolornas Riksförbund, ofta hävdat att en vinstbegränsning hotar mångfalden och valfriheten. Ja, vinsten har närmast beskrivits som en förutsättning för mångfald och valfrihet. Men den drivkraft som i ett inledningsskede lockade entreprenörer till skolmarknaden har samtidigt fungerat som såväl morot som en förutsättning för den expansion och koncentration som på senare år undergrävt mångfalden. Syftet med expansion är förstås ökad vinst. Och ökad vinst ger i sin tur koncernerna möjlighet att expandera ytterligare. Koncernernas ägare och ledning brukar hävda att det mesta av rörelseresultatet, det vill säga intäkterna minus kostnaderna för den löpande verksamheten och avskrivningar på investeringar, har ”återinvesterats”. Men med det menas i huvudsak att en stor del av överskottet har använts till just expansion, till att starta nya skolor eller till att köpa mindre skolbolag och koncerner, i Sverige eller utomlands. Och även i de fall där uppköpen finansieras genom banklån krävs ett överskott för att betala räntekostnaderna. Man kan därför säga att koncernernas tillväxt, och koncentrationen, har betalats med skattemedel, med den skolpeng som varit ämnad för utbildning. 5.3 Vinstjakten ett hot de idéburna Sammanblandningen av mångfald, valfrihet och vinst är både olycklig och felaktig, menar Idéburna Skolors Riksförbund, branschorganisationen som företräder ett 80-tal icke vinstdrivande idéburna friskolor. I en debattartikel skriver man att det är ”viktigt att nyansera debatten och tydliggöra skillnaden mellan vinstsyfte och valfrihet på skolans område”. Att valfriheten skulle gynnas av möjligheten att tjäna pengar på skolan motsägs om inte annat av ”den snabba monopolisering vi ser av friskolesektorn med några börsnoterade bolag som äger en allt större andel av Sveriges skolor och förskolor”, argumenterar man. Ur Skolindustrin Hur mångfald blev enfald av Kent Werne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 10 timmar sedan, skrev HighWai: Men får de ett annat jobb styrelseuppdrag minskas ju avgångsvederlag krona för krona. Det ärbara delvis sant. Göran Persson t.ex. startade ett bolag, och när han åker runt och håller föredrag, så går betalningen till detta bolag.Han tar alltså inte emot någon lön, och därmed blir det inte något avdrag på"allmosorna" från staten! Born41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd December 11, 2021 Trådstartare Dela Inlagd December 11, 2021 19 minuter sedan, skrev born41: Det ärbara delvis sant. Göran Persson t.ex. startade ett bolag, och när han åker runt och håller föredrag, så går betalningen till detta bolag.Han tar alltså inte emot någon lön, och därmed blir det inte något avdrag på"allmosorna" från staten! Born41 Nä, han är ju inte korkad. Jag hade absolut gjort likadant, men jag hade aldrig hymlat om att jag är lite smått girig och tar alla tillfällen att dra in lite extra i kassan. I dagsläget kan jag dock bara syssla med småsvindel för att finansiera mitt liv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 22 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Nä, han är ju inte korkad. Jag hade absolut gjort likadant, men jag hade aldrig hymlat om att jag är lite smått girig och tar alla tillfällen att dra in lite extra i kassan. I dagsläget kan jag dock bara syssla med småsvindel för att finansiera mitt liv. Drar inte din matlagningskanal in multum på youtube? Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 13 timmar sedan, skrev HighWai: Men får de ett annat jobb styrelseuppdrag minskas ju avgångsvederlag krona för krona. Nu verkar det ju som om styrelseproffs har orimligt bra betalt, men ja det kan ju löna sig att aldrig mer jobba. Svenne Svensson skulle aldrig tillåtas slå sig till ro på det viset. Nä vi vanliga ska in på vuxendagis och bli mjölkko och några välbetalda coacher. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 (ändrad) 13 timmar sedan, skrev Fritz: Deras elever har nog högre betyg men det behöver inte betyda att dom har högre kunskap. Betyg och kunskap är inte riktig samma sak. "Friskoleelever har högre betyg i gymnasiet – men klarar sig sämre i högskolan än elever från kommunala skolor." https://www.altinget.se/artikel/friskoleelever-klarar-sig-samre-paa-hogskolan?ref=newsletter&refid=2321&SNSubscribed=true&utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=e-mail&utm_campaign=altingetse "Glädjebetyg Elever vid friskolor presterar sämre vid externa bedömningar i gymnasiet än vad elever från kommunala skolor gör." https://www.arbetsvarlden.se/gymnasieelever-fran-friskolor-samre-vid-extern-bedomning/ Engelska skolan är ett dåligt exempel på friskolor. De har ett bra rykte! vad beror det på? Mestadels på att man har bra ordningsregler och ställer krav på eleverna. Den disiplin som de har skulle aldrig en kommunal skola klara av. På de flesta kommunala skolor är det inte ledningen som bestämmer utan de har en lärarkår som drar åt alla möjliga olika håll, de flesta ska bestämma hur de ska ha det. Därför blir det inte någon konsekvens när lärarna tävlar om att vara mest kompisar med elever och ha de roligaste lektionerna. Edit. Bäst att lägga till att Fritz svarade på ett inlägg som hade engelska skolan som exempel. Det rykte som engelska skolan har gör att de har bra elever, de lägger ner mycket tid på studierna och är väldigt mycket självgående. Var tar eleverna som inte vill vägen, tror ni? Ändrades December 11, 2021 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bambam Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 Volymskillnaden mellan vanlig sändning och reklam på TVn, får ju nästan hörselskador när reklamen börjar. Vad beror detta på ? jävligt irriterande i alla fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 (ändrad) 16 timmar sedan, skrev Enis: För lite läkare på akuten... ingen skitsak direkt... men djävligt irriterande För två veckor sedan ramlade min gamla mor och hamnade på akuten. Det tog 5 timmar och tjugo minuter innan en läkare dök upp. Ändrades December 11, 2021 av Fredman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 20 timmar sedan, skrev apknug: Ja Svetsaren så ju till att höja pensionsåldern för ska andra i alla fall. Själv verka han inte behöva jobba mera.... Han behöver nog inte men mitt tips är att han blir proffesionell kaffe- och cocktaildrickare. Med andra ord landshövding eller ambassadör i något lilleputtland. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 36 minuter sedan, skrev bambam: Volymskillnaden mellan vanlig sändning och reklam på TVn, får ju nästan hörselskador när reklamen börjar. Vad beror detta på ? jävligt irriterande i alla fall. Är väl TV3 som fortfarande envisas med detta. Vansinnigt löjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bambam Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 1 minut sedan, skrev M33: Är väl TV3 som fortfarande envisas med detta. Vansinnigt löjligt. C-more. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 41 minuter sedan, skrev bambam: C-more. Där har jag fan inte reagerat över det. Men ser bara hockey där, då krävs rus, mindre känslig osv + Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 1 timme sedan, skrev Fredman: För två veckor sedan ramlade min gamla mor och hamnade på akuten. Det tog 5 timmar och tjugo minuter innan en läkare dök upp. Runt 5 timmar vekar vara standard då.... för det var det för frugan också /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 3 minuter sedan, skrev Enis: Runt 5 timmar vekar vara standard då.... för det var det för frugan också /Enis Det var väl en otroligt slutsats. I stunden förstår jag dig men inte resonemanget. 2 personer ger ger ju inget underlag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 55 minuter sedan, skrev M33: Är väl TV3 som fortfarande envisas med detta. Vansinnigt löjligt. Håller med till 100%....... Bara TV3 som fortfarande håller på med detta tramset.......🤬 Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 3 minuter sedan, skrev Kötthandlarn: Håller med till 100%....... Bara TV3 som fortfarande håller på med detta tramset.......🤬 Såklart du gör. Jag är chef, har alltid rätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
goli006 Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 Att det är alltid jag som måste laga mat å diska 😋😭 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 1 minut sedan, skrev M33: Såklart du gör. Jag är chef, har alltid rätt. Klart du har (som vanligt) med en som vanligt, genomgående analys...... En annan är ju bara en sketen knegare och kan aldrig ha rätt om det inte är så att chefen (du) har godkänt att mina åsikter är desamma som dina i specifika ärenden....... Egna ärenden vågar jag inte ha ngn åsikt om, då jag förmodligen har fel som knegare, om det inte är så att chefen tycker samma som jag, men de kan han inte veta innan, så jag väntar med åsikten tills dess att chefen har uttalat sig...... Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 6 minuter sedan, skrev Kötthandlarn: Klart du har (som vanligt) med en som vanligt, genomgående analys...... En annan är ju bara en sketen knegare och kan aldrig ha rätt om det inte är så att chefen (du) har godkänt att mina åsikter är desamma som dina i specifika ärenden....... Egna ärenden vågar jag inte ha ngn åsikt om, då jag förmodligen har fel som knegare, om det inte är så att chefen tycker samma som jag, men de kan han inte veta innan, så jag väntar med åsikten tills dess att chefen har uttalat sig...... Orkade inte läsa. Mitt svar kvarstår, dvs jag har rätt. (I egenskap av chef såklart) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 5 minuter sedan, skrev M33: Orkade inte läsa. Mitt svar kvarstår, dvs jag har rätt. (I egenskap av chef såklart) Oj, är du så trött redan??? Så långt var ju inte mitt inlägg...... Men i egenskap av chef, så har du givetvis rätt i det också....... 💙 Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 (ändrad) Sur på en firma som heter ”Wallstars.se” och kallar sig professionell. Någon pajas ” David Thornell” (vem är det) som snor andras bilder och säljer de på nätet…. Nu var det min bild från Flickr från Vilhelmina som den pajasen redigerat hårt i något program, säker gratis det också. Polisanmälan finns också. Ändrades December 11, 2021 av Rillex Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 1 minut sedan, skrev Rillex: Sur på en firma som heter ”Wallstars.se” och kallar sig professionell. Någon pajas ” David Thornell” (vem är det) som snor andras bilder och säljer de på nätet…. Nu var det min bild från Flickr från Vilhelmina som den pajasen redigerat hårt i något program, säker gratis det också. Man blir bra förbannad när folk försöker sno andras arbete.......🤬 Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev Fredman: Han behöver nog inte men mitt tips är att han blir proffesionell kaffe- och cocktaildrickare. Med andra ord landshövding eller ambassadör i något lilleputtland. 😉 STÖDENYTT AVSLÖJAR: HEMLIGA DOKUMENT OM SLUTFÖRVARING!! - Stödenytt har lyckats komma över känsliga hemligstämplade dokument rörande mellan- och slutförvaring. Då vissa meningar i dokumenten är överstrukna har det inte varit en lätt uppgift att tolka dem. Redaktionen har dock kommit fram till att dokumenten inte handlar om förvaring av uttjänt kärnbränsle, utan om förvaring av uttjänta politiker. Här följer några utdrag ur dokumenten som vi lyckats tolka. - En uttjänt politiker bör först mellanlagras genom att utses till landshövding. Under mellanlagringen avtar succesivt politikerns ambitioner och aktivitet. - Mellanlagringen som landshövding behöver vara i omkring fem år för att den uttjänta politikerns aktivitet ska minska till en nivå där slutförvaring kan ske. Exakt hur länge politikern behöver mellanlagras beror dels på hens egenskaper och dels på antal lediga slutförvaringsplatser. - Slutförvaringen sker genom att utnämna den uttjänta numera landshövdingen till ambassadör. För att förvissa sig om att den uttjänta landshövdingen ska falla i total glömska hos befolkningen bör hen slutförvaras som ambassadör i ett land så långt borta från Sverige som möjligt, alternativt i ett för allmänheten nästan okänt land. - När stödes John B. Lundh (s) läst igenom dokumenten utbrast han: ...............” vilken tur att jag tackade nej till erbjudandet att bli landshövding......om jag tagit jobbet kanske jag varit på Island nu. Ändrades December 11, 2021 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 46 minuter sedan, skrev Kötthandlarn: Oj, är du så trött redan??? Så långt var ju inte mitt inlägg...... Men i egenskap av chef, så har du givetvis rätt i det också....... 💙 Såklart jag har rätt, vad trodde du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd December 11, 2021 Dela Inlagd December 11, 2021 1 minut sedan, skrev Kötthandlarn: Man blir bra förbannad när folk försöker sno andras arbete.......🤬 Det är liksom så unket att att det riktigt luktar illa. Sen sett bild på pajasen som inte vet hur man håller i en kamera och hur man ställer in den också (vad jag tror och så är det punkt slut). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu