Rillex Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 Precis nyss, skrev Stefan: Det är just "knuta näven i fickan" mentaliteten jag retar mig på, dock ingen skitsak! //S Det är ju så lite vi sitter här och gör! Har du sett någon förutom "Greta" på senaste tid sätta sig vi regeringskansliet och bara protestera? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 2 minuter sedan, skrev Rillex: Det är ju så lite vi sitter här och gör! Har du sett någon förutom "Greta" på senaste tid sätta sig vi regeringskansliet och bara protestera? Ja, det är modigt och berömvärt av henne att göra detta i sin övertygelse om att rädda värden. //S There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 1 timme sedan, skrev Stefan: Det mest sjuka med denna restskatt är att den är på kapital jag ännu inte fått. Det är en lång och komplicerad historia. Jag är sedan länge delägare av ett företag som gått förhållandevis bra genom åren. När några av delägarna skulle gå i pension, en av dem VD,n blev det en del stora utsköp mm, vi hittade ingen passande ny VD inom organisationen så vi var tvungna att anlita en extern VD. Här hade vi ett allt för stort både obeskattat och beskattat kapital i företaget så vi beslutade att ta ut viss del som utdelning till delägarna samt att starta ett överliggande moderbolag. Förra året blev det således skatt på utdelningen med 96000 kr, det är helt OK för mig. Förra årets efterskatt är något helt annat, vi får betala skatt på den vinst vi lyfte upp till det nya moderbolaget, alltså pengar som jag ännu inte fått i handen. Dessa pengar är nu låsta och ingen utdelning törs tas i riktlinjer med Covid. Jag betalar således en restskatt på 200000 sek på något som jag inte fått! Lysande Sickan, lysande! Kan vara surt men du kommer undan en hel del skatt när du tar utdelning istället för lön. Sedan är jag den första att skriva under på att skattetrycket i Sverige är sjukt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 1 minut sedan, skrev Fredman: Kan vara surt men du kommer undan en hel del skatt när du tar utdelning istället för lön. Sedan är jag den första att skriva under på att skattetrycket i Sverige är sjukt. Japp, så är det, men bara nästan! Skatten på utdelningen regleras lite annorlunda då 7:12 reglerna är ganska elaka. Så endera blir det 20% i skatt på inkomst av kapital eller så blir det skatt på inkomst av tjänst, då blir det ca 65% i skatt, lite kommer tillbaka nästa år. Men! I detta fallet betalar jag ju skatt på ett låst kapital som privatperson i ett bolag, det är inte alls säkert att vi kan ta ut någon framtida utdelning alls, ok, det blir reglerat i kommande skatteår, men va tusan tänk om jag trillar av pinnen innan dess? There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 24 minuter sedan, skrev Stefan: Det är just "knuta näven i fickan" mentaliteten jag retar mig på, dock ingen skitsak! //S Till saken hör det. Kommer ihåg det då att jag pratade med "skattekontoret" stod uppe på ett tak och det var väl som nu, snö och kallt blåste småspik! och fick anstånd till betalningen. De sa att det var ok!! Skatteverket som är högprioriterat när det gäller betalningar 😉 Men som egen och ett litet "skit" enskilt bolag som man var då fick jag det.. Har fått höra det sedan att det tillhör inte vanligheten att man skulle får det.. Men det var bara att jobba stenhårt i 2 månader och betala in.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 5 minuter sedan, skrev Rillex: Till saken hör det. Kommer ihåg det då att jag pratade med "skattekontoret" stod uppe på ett tak och det var väl som nu, snö och kallt blåste småspik! och fick anstånd till betalningen. De sa att det var ok!! Skatteverket som är högprioriterat när det gäller betalningar 😉 Men som egen och ett litet "skit" enskilt bolag som man var då fick jag det.. Har fått höra det sedan att det tillhör inte vanligheten att man skulle får det.. Men det var bara att jobba stenhårt i 2 månader och betala in.. 2 månader? Luxury! There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 Nä, nu är vi OT av skitsaker, jag retar mig mest på att grannens katt tillåts att skita i föreningens sandlåda! There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 2 minuter sedan, skrev Stefan: 2 månader? Luxury! Har sparat min gamla inbetalningar till skattekontoret men kommer ihåg det.. Visst pröjsade jag Skatteverket men den bilen jag ville ha då vart lagd på is det var en "Cheva van" som jag faktiskt då hade större delen av pengar till.. Man var ju inte speciellt mogen då så att säga allt skulle omvandlas till prylar... Men en snyft historia till Skatteverket funkade.. Och jag betalade ur mig det hela utan några lån eller så... Sen kan man sitta och skylla på som vissa skriver "afghan bla, bla" blir faktiskt väldigt patetiskt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 2 minuter sedan, skrev Rillex: Har sparat min gamla inbetalningar till skattekontoret men kommer ihåg det.. Visst pröjsade jag Skatteverket men den bilen jag ville ha då vart lagd på is det var en "Cheva van" som jag faktiskt då hade större delen av pengar till.. Man var ju inte speciellt mogen då så att säga allt skulle omvandlas till prylar... Men en snyft historia till Skatteverket funkade.. Och jag betalade ur mig det hela utan några lån eller så... Sen kan man sitta och skylla på som vissa skriver "afghan bla, bla" blir faktiskt väldigt patetiskt.. Outgrundliga äro skatteverkets vägar, men min vän detta är för stora saker att diskutera i en "skitsak" diskussion. Vet, jag började och får "knuta näven i fickan" av skämsel för det! Vi bör ta vidare diskussioner angående skatt och skatteverket i en annan tråd! //S There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 35 minuter sedan, skrev Rillex: Sen kan man sitta och skylla på som vissa skriver "afghan bla, bla" blir faktiskt väldigt patetiskt.. Var tror du huvuddelen av skattepeningarna tar vägen då? Till våra gamla som byggt upp samhället, kanske... Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 4 timmar sedan, skrev Enis: Det var ju inte så mycket att grubbla över... Enis Hur har du lyckats spara 49 dagar? Vi får ju max spara 35 dagar. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 4 minuter sedan, skrev Mankan: Hur har du lyckats spara 49 dagar? Vi får ju max spara 35 dagar. Lång och trogen tjänst enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Januari 16, 2021 Dela Inlagd Januari 16, 2021 32 minuter sedan, skrev Enis: Lång och trogen tjänst enis Hmm något lurt här minsann. Om några år är maxgränsen sänkt till 30 dagar. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 1 timme sedan, skrev Benriach: Var tror du huvuddelen av skattepeningarna tar vägen då? Till våra gamla som byggt upp samhället, kanske... https://skattebetalarna.se/wp-content/uploads/2020/11/Vad-gar-egentligen-skatten-till.pdf typ...23,6 % Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 7 timmar sedan, skrev Rillex: Det är ju så lite vi sitter här och gör! Har du sett någon förutom "Greta" på senaste tid sätta sig vi regeringskansliet och bara protestera? Skulle Greta eller jag protestera mot invandringen i Sverige, så hade den så kallade journalistkåren gått i taket. Hon är ju rasist eller jag, men hon protestera för rätt sak som de flesta journalister står för rösta på miljöpartiet. Jag är så Djävla trött nästan all reklam miljösmart eller bättre för miljön. Ska man känna sig skamsen när jag tar min före detta miljöbil dieseldrivna Passat till staden för handla mat. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 10 timmar sedan, skrev Mankan: Hmm något lurt här minsann. Om några år är maxgränsen sänkt till 30 dagar. När jag började på Banverket så fick man spara hur mycket som helst. När Banverket och Vägverket slogs ihop så snodde Trafikverket överstigande saldo. Nu blir det utbetalt i mars tror jag enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 Ingen skitsak, men irriterande. Att thailändska polisen aldrig förnekar sig..... https://www.expressen.se/nyheter/gripen-kvinna-valdtagen-av-polis-pa-koh-samui/ Skulle inte förvåna mig om det slutar med att kvinnan blir åtalad för övergrepp mot polisen, alla vet ju att "burmesen" alltid är den skyldiga i Thailand..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 1 timme sedan, skrev Enis: När jag började på Banverket så fick man spara hur mycket som helst. När Banverket och Vägverket slogs ihop så snodde Trafikverket överstigande saldo. Nu blir det utbetalt i mars tror jag enis Aha du hade 14 dagar kvar från 2020 ja då blir de utbetalda i pengar. Jag tog ut 8 dagar i samband med jul och nyår men hade endå ett par dagar för mycket som går samma öde tillmötes. Har växlat dagar till tjänstepension tidigare år när jag haft några dagar över men denna gång blev det inte så. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krille Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 13 timmar sedan, skrev Stefan: Japp, så är det, men bara nästan! Skatten på utdelningen regleras lite annorlunda då 7:12 reglerna är ganska elaka. Så endera blir det 20% i skatt på inkomst av kapital eller så blir det skatt på inkomst av tjänst, då blir det ca 65% i skatt, lite kommer tillbaka nästa år. Men! I detta fallet betalar jag ju skatt på ett låst kapital som privatperson i ett bolag, det är inte alls säkert att vi kan ta ut någon framtida utdelning alls, ok, det blir reglerat i kommande skatteår, men va tusan tänk om jag trillar av pinnen innan dess? Låter som att du istället borde vara irriterad på den som föreslog hela "upplägget" för er 😉 Det finns inget som är så dyrt som dåliga ekonomiska rådgivare. Min första "bankkvinna" rådde mig att satsa allt mitt sparande i SEB:S egna "internetfond" år 00 - den gick bara back 50% 01 och och ytterligare 50% året därefter - tur att jag inte satsade alla pengarna.... /Krille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 13 timmar sedan, skrev Enis: Lång och trogen tjänst enis Liknande problem här Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 (ändrad) 21 minuter sedan, skrev Esspe: Se till att ta ut era semestrar eller ni gillar saltgruvorna? Hade samma problem sista åren jag jobbade och ansökte om 2 månaders vintersemester i samband med min 60 årsdag. Chefen beviljade men det blev ett jävla liv på den övriga personalen. Att jag täckte upp deras sommarsemester räknades liksom inte. Hela thailandssemestern frös inne på grund av Covid. Ingen mening att ta ut en månads semester för att sitta hemma och rulla tummarna i isolering. Då kan man lika gärna sitta hemma och jobba på dagarna vid datorn Ändrades Januari 17, 2021 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Januari 17, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 17, 2021 30 minuter sedan, skrev Esspe: Se till att ta ut era semestrar eller ni gillar saltgruvorna? Hade samma problem sista åren jag jobbade och ansökte om 2 månaders vintersemester i samband med min 60 årsdag. Chefen beviljade men det blev ett jävla liv på den övriga personalen. Att jag täckte upp deras sommarsemester räknades liksom inte. Jag brukade alltid ha minst 3 månader med ledighet att ta ut på förra jobbet. Det fick jag användning för när jag skickade in uppsägningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 Att public propaganda, SVT1 sitter en hel timme och tramsar med Stefan Löfven och hans fru. Märks att det närmar sig val och SVT drar sitt strå till stacken och fler ska det bli. Product placement. Vidrigt, avskyvärt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 (ändrad) 56 minuter sedan, skrev Nicholas: Att public propaganda, SVT1 sitter en hel timme och tramsar med Stefan Löfven och hans fru. Märks att det närmar sig val och SVT drar sitt strå till stacken och fler ska det bli. Product placement. Vidrigt, avskyvärt. Fick Löfven verkligen hela programtiden, var det inga fler gäster? Nyligen fick Mattias Karlsson en timmes myspys med Anna Hedemo i programmet Min sanning. Hur vidrigt och avskyvärt var inte det, jag bara frågar?? https://www.svtplay.se/video/29692902/min-sanning/min-sanning-mattias-karlsson-sasong-13-mattias-karlsson?start=auto Ändrades Januari 17, 2021 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HighWai Inlagd Januari 17, 2021 Dela Inlagd Januari 17, 2021 1 timme sedan, skrev Fritz: Fick Löfven verkligen hela programtiden, var det inga fler gäster? Nyligen fick Mattias Karlsson en timmes myspys med Anna Hedemo i programmet Min sanning. Hur vidrigt och avskyvärt var inte det, jag bara frågar?? https://www.svtplay.se/video/29692902/min-sanning/min-sanning-mattias-karlsson-sasong-13-mattias-karlsson?start=auto Mm och Löwen fick ju också tuffare frågor än Karlsson. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu