Jump to content
IGNORERAD

Om Friår införs igen, skulle ni ta det?


NiceBeaver

Recommended Posts

Googlade lite snabbt och hittade uppgifter om 85% av a-kassan,inte jättemycket kan man ju tycka men det är ju ändå pengar man får utan att göra ett skit.

http://www.kollega.se/index.cfm?c=4078

Var väl 70% när det togs bort?

Edit: missade att det gällde Finland :)

Ändrades av mackan33
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • hamnoi

    4

  • NiceBeaver

    3

  • Sangwal

    3

  • omarama

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inte många arbetsgivare som går med på detta så ganska orättvis reform.

kan bara utnyttjas av ett fåtal.

2-2 i hockey nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade gärna tagit friår men tanten hade aldrig köpt det. Vara ledig när man kan arbeta? Nu vill hon inte ens åka till Thailand på semester. :ledsen:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hade jag varit ung och utan familj hade jag nog inte tvekat en sekund. Nu ser ju spelplanen lite annorlunda ut.

 

:whoco5:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 100% av ordinarie lön utan att göra ett skit! :crazy:

 

Då är vi två!

 

Jag funderar på att ansöka om att få 160 % av lönen istället, för det kan man få efter fyllda 61! (Smaka på den ni matematiker på MPR) :6:

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ! Jag hade friår oktober 2005 - september 2006. Jag hjälpte samtidigt någon långtidsarbetslös att få självförtroende, ny erfarenhet och lättare att komma in på arbetsmarknaden. Det var kanon, men pengarna är svårt att klara sig på, trots att lägenheten i GBG hyrdes ut i 2.a hand. Tog ett lån och köpte en lya i Pattaya till kursen 100 kr = 507B., ungefär som nu. Det kändes tryggt att veta att det fanns jobb att komma tillbaka till och jag lärde mig mycket thai under det året. När Alliansen tog makten tog de ganska omgående bort denna variant, för den passade inte deras arbetslinje såklart. Kommer det tillbaka så ta chansen den som kan ! Nu kan jag aldrig få det igen, snyft !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

omarama, on 06 Jan 2014 - 01:24, said:

Eftersom Miljöpartiet är ett skämt så har dom inget att säga till om,inte ens sossarna vill ha tillbaka det så det är nog ingen chans att man får se friåret igen...med det sagt så är mitt svar ett tveklöst ja om det ändå skulle bli av.

 

Tog sex månader förra gången,ställde av bilen,hyrde ut lägenheten och köpte en sexmånaders tor til Bangkok...helt underbart att sitta på en sandstrand och 10 papp i månaden nerskickat...bästa jag har gjort.

 

Sandstrand i Bangkok?     :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Friår införs igen, skulle ni ta det?

 

Blev man fri från frugan i ett år, hell yes.        :)     :party1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag inte bor i Sverige skulle det inte gälla mig, och om det skulle gälla mig så skulle inte min arbetsgivare godkänna det och om min arbetsgivare skulle godkänna det så vore det inte ekonomiskt genomförbart och vore det ekonomiskt genomförbart så skulle jag sakna mitt jobb så, nää, det är nog inget för mig.

 

Isåfall skulle jag behöva ansöka om att bli moderator på MPR igen så jag hade något vettigt att sysselsätta mig med :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle lätt ta fri resten av livet om jag fick 75% av lönen.

Jag skulle inte heller behöva nån längre betänketid. Men ibland skulle jag kanske bli lite orolig över vem som skulle fixa allt det viktiga som jag uträttar,tänk om dom inte hittar nån ersättare som fixar allt det unika som jag kan :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag skulle inte heller behöva nån längre betänketid. Men ibland skulle jag kanske bli lite orolig över vem som skulle fixa allt det viktiga som jag uträttar,tänk om dom inte hittar nån ersättare som fixar allt det unika som jag kan :crazy:

Äh, spelar ingen roll om dom så finner tusen människor som fixar mitt jobb utan problem. Så länge jag får mina 75% så är det bra.

Problemet är om det bara är ett friår. Detta måste, för min del, vara livet ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, spelar ingen roll om dom så finner tusen människor som fixar mitt jobb utan problem. Så länge jag får mina 75% så är det bra.

Problemet är om det bara är ett friår. Detta måste, för min del, vara livet ut

Jo samma här,det skulle ju kännas rent förjävligt att behöva stämpla in om ett år igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte heller behöva nån längre betänketid. Men ibland skulle jag kanske bli lite orolig över vem som skulle fixa allt det viktiga som jag uträttar,tänk om dom inte hittar nån ersättare som fixar allt det unika som jag kan :crazy:

Eller att dom hittar en som är bättre och billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag skulle har råd med ännu ett friår. Tog ett sådant 2007 och efter ett tag i Thailand blev jag så rastlös att jag beslöt jag mig för att bygga ett hus. Med mycket påkostat byggmateriel. Det var iofs en intressant och lärorik tid men när huset väl var klart infann sig rastlösheten igen och jag frågade mig om det här skulle vara sista anhalten på detta livets resa. Trådlös Wifi och Changveranda till trots ville jag inte riktigt acceptera det och hade turen att springa på en nykär amerikan från Californien som ville ta över en nyckelfärdig kåk.

 

Men annars var det riktigt gôtt men bra segt att komma igång och jobba igen.  

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med friåret är att det är ett ganska orättvist system. Det är relativt få som har yrken där detta är praktiskt genomförbart. Skulle jag ha en ersättare för mig under ett år, hade den person behövt jobba med mig parallellt ett år minst. Då menar jag inte att jag är nåt märkvärdigt, men jag pysslar med krångliga saker på jobbet och det handlar om förtroenden hos kunder på säkerhetsnivå. För andra kan det vara klockrent förstås, men jag tror det är ganska få som passar in i modellen. Sitter man i kassan på en butik är det nog enkelt jämförelsevis. Modellen som sådan är sympatisk, men den slår ganska snävt och att få t.ex. 80 % av a-kassenivån tror jag är tufft för alla de som inte kan kapa förtöjningarna med Sverige rejält under ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus Murphy

Jag fick ut runt 9000 i månaden från juni 2006 till april 2007 när jag hade friåret och har för mig det var 80% av vad jag skulle fått från a-kassan. Upp till 40 år så kan man alltid plugga och man får runt 8000 i månaden varav ca 2000 är bidrag och 6000 är lån. Räntan ligger på runt 1.3% och du börjar betala tillbaka det först sex månader efter att du börjat jobba. Du har x antal veckor du kan utnyttja på högre nivå än gymnasiet och x antal veckor du kan utnyttja på gymnasie nivå. Du kan även låna till försäkring, skolavgift, studiematerial och flygbilljet. Jag klarar mig på runt 4500 per månad och kraven från skolan är inte direkt höga så om man vill resa så har man stora möjlighter till det. Har man jobb och ansöker om studieledigt så måste i princip företaget godkänna studieledigheten. De kan neka den men då får de gå till arbetsrättsdomstolen eller den instans som har hand om dessa fall och är väldigt svårt för dem att vinna där. Så ett annat alternativ till att komma hit och ha det gött. Man kan även jobba på skolan som man är student vid om de erbjuder dig en tjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ut runt 9000 i månaden från juni 2006 till april 2007 när jag hade friåret och har för mig det var 80% av vad jag skulle fått från a-kassan. Upp till 40 år så kan man alltid plugga och man får runt 8000 i månaden varav ca 2000 är bidrag och 6000 är lån. Räntan ligger på runt 1.3% och du börjar betala tillbaka det först sex månader efter att du börjat jobba. Du har x antal veckor du kan utnyttja på högre nivå än gymnasiet och x antal veckor du kan utnyttja på gymnasie nivå. Du kan även låna till försäkring, skolavgift, studiematerial och flygbilljet. Jag klarar mig på runt 4500 per månad och kraven från skolan är inte direkt höga så om man vill resa så har man stora möjlighter till det. Har man jobb och ansöker om studieledigt så måste i princip företaget godkänna studieledigheten. De kan neka den men då får de gå till arbetsrättsdomstolen eller den instans som har hand om dessa fall och är väldigt svårt för dem att vinna där. Så ett annat alternativ till att komma hit och ha det gött. Man kan även jobba på skolan som man är student vid om de erbjuder dig en tjänst.

Du har en del allvarliga faktafel i ditt inlägg! Så varför anger du inte någon källa för alla dina påståenden? För inte kan det väl vara du som anger alla regler du återger mer eller mindre felaktigt.

CSN-turismen är ett gissel för många som inte förstår konsekvenserna! Åka utomlands och "studera" något lagom slappt, så det kommer in någon Hp för att inte bli nekad CSN för nästa termin! Du kommer hem med skyhöga studielån utan gångbar utbildning, vad är finessen med det? Dessutom SKA återbetalning börja vare sig du fått jobb eller inte. Studielånet är ett annuitetslån och kommer att förfölja dig resten av livet då du inte amorterar något i början utan bara betalar ränta.

http://www.csn.se/hogskola/betala-tillbaka

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus Murphy

Klart att man måste betala tillbaka men att det skulle vara skyhöga lån vet jag inte riktigt om jag håller med om. Med en ränta på 1.2% och med en avgift på 6000kr per termin så blir det inte så mycket att snacka om i månadskostnad för min del. Jag kommer att ha ett lån på runt 283500 kr efter 3.5 år om jag har räknat rätt. Om jag skulle amortera 1000 kr per månad så skulle kostnaden vara ca 1285 kr med räntan och ta nästan 24 år att betala tillbaka. Något jag är villig att betala utan några problem. Beroende på vilken levnadstandrad man vill ha så kan man ju även spara en hel del av de pengarna man får eller välja att inte ta ut så mycket i lån. Skaffar man sig en bachelor här så kan man sennare ta en master i Sverige och då ha en utbildning som är gångbar om man nu har det som mål. Finnesen som jag ser det är att jag har möjlighet att bo i ett varmt land med en kultur som jag uppskattar och kan skaffa kontakter här så man eventuellt kan få ett jobb och stanna även efter utbildningen. Om du inte vill plugga här eller ser någon fördel med det så är det ju din subjektiva bedömning och jag tror att de flesta som väljer att göra det är medvetna om konsekvenserna efter studierna. Jag hade fel i att man börjar betala 6 månader efter att man fått ett jobb det var 6 månader efter att man avslutat studierna och räntan var inte 1.3% utan 1.2%. Jag var inte medveten om att det var ett krav att använda en källa för mina påståenden men skall tänka på det tills nästa gång. Jag tar dock för givet att de som är intresserade av att studera hämtar den fakta de behöver och ser över om de tycker det är värt det innan de tar beslutet och inte bara tar det jag skriver som absolut sanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra sätt att få friåret att åtminstone delvis minska Sveriges höga arbetslöshet hade varit om det kunde få människor som har ett arbete att gå i pension ett år tidigare än vad de annars skulle ha gjort! På detta sätt skulle lika många arbetslösa istället kunna få ett arbete.

 

Praktiskt sett skulle detta innebära att en arbetande 64:a åring fick A-kassa i ett år fram till ordinarie pension vid 65 år.

För en arbetslös skulle detta vara en möjlighet att få ett arbeta efter kanske åratal av arbetslöshet, A-kassa, diverse bidrag och mer eller mindre användningsbara utbildningar och vuxendagis.

 

Samhällsekonomiskt borde det gå någorlunda jämt ut, ty den arbetslöse med A-kassa börjar att arbeta och tjäna egna pengar. Personen med ett arbete får istället ett extra pensionsår med A-kassa, innan den ordinarie pensionen. Denne person har kanske börjat att arbeta redan i 18 årsåldern, och har vid uppnådda 64 år arbetat i 46 år. Den arbetslöse med A-kassa eller bidragsförsörjning är troligen redan i lägst 25 årsåldern, och kan på detta sätt få sitt första riktiga arbete!

 

 

Med vänlig hälsning.

 

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...