Jump to content
IGNORERAD

Om Friår införs igen, skulle ni ta det?


NiceBeaver

Recommended Posts

Jag tror det var Miljöpartiet som sa för någon månad sedan att dom funderar på att vilja införa Friår igen. Förmodligen för att ha något alternativ till Fas 3. Vi får väl se vad som lovas när valrörelsen drar igång.

I korta drag betyder det att man som anställd kan ta ett sabbatsår kanske för studier eller långresa där man får 75-80 % av lönen om en arbetslös tar din plats. Pengarna från staten blir väl detsamma oavsett vem som får dom.

 

Nu är det självklart en lång väg innan något sånt kan bli verklighet. Först måste ju det andra laget vinna valet.

 

Själv skulle jag naturligtvis ta mitt ansvar för en arbetslös och söka dag 1... :14:  Men lite allvar så har jag jobbat som chaffis i 30 år. Pension kan jag ta ut först om 15. Ett år som jag skulle kunna spendera en stor del av i Thailand och även gå en utbildning jag har funderat på länge. Det skulle betyda mycket.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • hamnoi

    4

  • NiceBeaver

    3

  • Sangwal

    3

  • omarama

    3

Mest aktiva i denna tråd

inte en chans att jag tar detta.

 

Skulle se ut det, en arbetslös kommer in direkt ifrån gatan och tar mitt jobb..

 

hur skulle jag då kunna motivera min arbetsgivare att ge mig den "lön" som jag har om vem som helst skulle kunna göra mitt jobb??

 

Sen blir det ju ett år när man inte kan betala av på lägenheten (75 % av a-kassan blir inte många kronor ) så i slutänden så blir det ju till att jobba ett år till innan man kan pensionera sig

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, njo, kanske om jag samtidigt gjorde något klokt av året å inte bara satt av det i någon Risby där det inte märktes om jag fanns eller inte ( förutom dom 75% av min lön dårå)

 

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog frimånader sist och skulle garanterat ansöka om detta igen!

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Miljöpartiet är ett skämt så har dom inget att säga till om,inte ens sossarna vill ha tillbaka det så det är nog ingen chans att man får se friåret igen...med det sagt så är mitt svar ett tveklöst ja om det ändå skulle bli av.

 

Tog sex månader förra gången,ställde av bilen,hyrde ut lägenheten och köpte en sexmånaders tor til Bangkok...helt underbart att sitta på en sandstrand och 10 papp i månaden nerskickat...bästa jag har gjort.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog frimånader sist och skulle garanterat ansöka om detta igen!

 

Jobbar du??? :crazy:

 

 

Topic: Nej det skulle bli alltför magert för familjen, hade jag varit singel så..JA, kröka ner sig ett år i Los kan väl inte vara fel..

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast  man fick inga 75-80% av lönen sist möjligtvis 80% av akassan.Jag fick i snitt Strax under 10.000 i månaden,ungefär halva min lön.

Men om rättar mun efter matsäck så kan man ha det riktigt bra i Asien utan att det går mycket pengar,la på 5000 i månaden av sparpengar så då blev det 15000 i månadsbudget.

Luffar man runt i Laos och Kambodja går det inte många kronor och så blåser man lite mer på andra ställen.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja utan tvekan.

Men tror inte företaget går med på det, jag försökte sist men fick nobben den gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar du??? :crazy:

 

 

Topic: Nej det skulle bli alltför magert för familjen, hade jag varit singel så..JA, kröka ner sig ett år i Los kan väl inte vara fel..

Blir svårt att kröka ner sig för dryga 10.000 sek/mån. :)

Nej, det blir att stanna hemma och invänta semestern...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt men skulle inte tro det.

Tror inte jag skulle få ledigt heller :(

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir svårt att kröka ner sig för dryga 10.000 sek/mån. :)

Nej, det blir att stanna hemma och invänta semestern...

Rock on!

 

Lao Khao är inte så dyrt :thumbsup: .

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Lao Khao är inte så dyrt :thumbsup: .

Orkar din kropp  ett år med Lao khao? min hade gått sönder efter ett par veckor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag varit singel så är svaret tveklöst ja.Jobba hinner man så man blir spyless.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte en chans att jag tar detta.

 

Skulle se ut det, en arbetslös kommer in direkt ifrån gatan och tar mitt jobb..

 

hur skulle jag då kunna motivera min arbetsgivare att ge mig den "lön" som jag har om vem som helst skulle kunna göra mitt jobb??

 

Sen blir det ju ett år när man inte kan betala av på lägenheten (75 % av a-kassan blir inte många kronor ) så i slutänden så blir det ju till att jobba ett år till innan man kan pensionera sig

 

Självklart har alla olika förutsättningar. Men som jag förstår byter man plats med den andra. Arbetsgivaren betalar ju fortfarande bara en lön. På mitt jobb är det ett antal som är timanställda och några måste stämpla för att få det att gå runt. Dom är de facto arbetslösa mellan passen då dom får hoppa in vid semestrar och sjukdomar. Dom kan ju redan jobbet och någon skulle säkert tacka ja till ett års vik.

 

Jag snackade med en amerikanare för några år sedan. Han hade plugga i Sverige och visste hur det funkar här. Han sa något väldigt målande:

"In America we live to work. In Sweden you live to work". Så sant.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

Självklart har alla olika förutsättningar. Men som jag förstår byter man plats med den andra. Arbetsgivaren betalar ju fortfarande bara en lön. På mitt jobb är det ett antal som är timanställda och några måste stämpla för att få det att gå runt. Dom är de facto arbetslösa mellan passen då dom får hoppa in vid semestrar och sjukdomar. Dom kan ju redan jobbet och någon skulle säkert tacka ja till ett års vik.

 

Jag snackade med en amerikanare för några år sedan. Han hade plugga i Sverige och visste hur det funkar här. Han sa något väldigt målande:

"In America we live to work. In Sweden you live to work". Så sant.

Same same but diferent???

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart har alla olika förutsättningar. Men som jag förstår byter man plats med den andra. Arbetsgivaren betalar ju fortfarande bara en lön. På mitt jobb är det ett antal som är timanställda och några måste stämpla för att få det att gå runt. Dom är de facto arbetslösa mellan passen då dom får hoppa in vid semestrar och sjukdomar. Dom kan ju redan jobbet och någon skulle säkert tacka ja till ett års vik.

 

Jag snackade med en amerikanare för några år sedan. Han hade plugga i Sverige och visste hur det funkar här. Han sa något väldigt målande:

"In America we live to work. In Sweden you live to work". Så sant.

Jag jobbar enbart för att ha råd att vara ledig.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar din kropp  ett år med Lao khao? min hade gått sönder efter ett par veckor!

 

Hahaha ...nej, klarar nog knappt en flaska.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Lao Khao är inte så dyrt :thumbsup: .

Nej, men du håller inte ett helt år. :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men du håller inte ett helt år. :)

Rock on!

 

Orkar nog inte kröka ett år oavsett vad jag dricker.

Men det handlade väl om att du sa att inte 10k/mån räcker, man tar väl från sitt konto och fyller på dom 10k så det blir 20k bara isåfall...Problemet löst :)

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar nog inte kröka ett år oavsett vad jag dricker.

Men det handlade väl om att du sa att inte 10k/mån räcker, man tar väl från sitt konto och fyller på dom 10k så det blir 20k bara isåfall...Problemet löst :)

För att slippa tömma sitt egna konto, kan jag "låna" av dotterns sparpengar... :)

Men sitta på stranden i ett år, med en sjövild flicka, nja, lättare dra till jobbet. :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Eftersom Miljöpartiet är ett skämt så har dom inget att säga till om,inte ens sossarna vill ha tillbaka det så det är nog ingen chans att man får se friåret igen...med det sagt så är mitt svar ett tveklöst ja om det ändå skulle bli av.

 

Tog sex månader förra gången,ställde av bilen,hyrde ut lägenheten och köpte en sexmånaders tor til Bangkok...helt underbart att sitta på en sandstrand och 10 papp i månaden nerskickat...bästa jag har gjort.

10 Papp/mån...Ja då är det minsann INTE 75% av a-kassan för den ger som MAX ca 10 papp/mån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart har alla olika förutsättningar. Men som jag förstår byter man plats med den andra. Arbetsgivaren betalar ju fortfarande bara en lön. På mitt jobb är det ett antal som är timanställda och några måste stämpla för att få det att gå runt. Dom är de facto arbetslösa mellan passen då dom får hoppa in vid semestrar och sjukdomar. Dom kan ju redan jobbet och någon skulle säkert tacka ja till ett års vik.

 

Jag snackade med en amerikanare för några år sedan. Han hade plugga i Sverige och visste hur det funkar här. Han sa något väldigt målande:

"In America we live to work. In Sweden you live to work". Så sant.

 

 

Blev ju helt fel!!! :crazy:

Så här sa han:

In America we live to work. In Sweden you work to live."

Ändrades av NiceBeaver

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 Papp/mån...Ja då är det minsann INTE 75% av a-kassan för den ger som MAX ca 10 papp/mån.

Googlade lite snabbt och hittade uppgifter om 85% av a-kassan,inte jättemycket kan man ju tycka men det är ju ändå pengar man får utan att göra ett skit.

http://www.kollega.se/index.cfm?c=4078

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...