Jump to content
IGNORERAD

ointresserad av ditt liv?


Neil

Recommended Posts

Har under alla år jag umgåtts med thai fascinerats av deras ointresse av mitt liv, detta gäller även flickvänner med tillhörande släkt. Som svensk så upplever jag att jag har frågor om det mesta som rör de människor jag träffar och lever med, t.e.x hur var det på jobbet idag? var konserten bra? hur mår dina kompisar? hur går det för barnen i skolan? var växte du upp någonstans? Sådan frågor ställer de thai som jag träffar mycket sällan och det gäller även min egen flickvän.

 

Har väl egentligen inte stört mig på detta tidigare men numera tycker jag att det blir rätt tråkigt och jag upplever det som att de flesta thai är mest intresserade av sig själva och att de konstant lever i nuet. Har under senare tid pratat med flera bekanta som lever med eller har levt med thaitjejer och de upplever ovanstående på samma vis som jag.

 

Känns det hela igen? Vore kul med lite reflektioner över ämnet.

 

Neil

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Neil

    8

  • Sid

    6

  • Kim

    4

  • måne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag känner igen det väldigt väl. Dom är oftast totalt ointresserade i vad som händer i andras liv. Men när det gäller dom själva så blir dom oftast tjuriga eller förbannade om man inte råkar vara intresserad i vad dom har att säga och får dom inte som dom vill så blir dom som en liten barnunge. Man ska väl inte dra alla över en kant men många är så. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har under alla år jag umgåtts med thai fascinerats av deras ointresse av mitt liv, detta gäller även flickvänner med tillhörande släkt. Som svensk så upplever jag att jag har frågor om det mesta som rör de människor jag träffar och lever med, t.e.x hur var det på jobbet idag? var konserten bra? hur mår dina kompisar? hur går det för barnen i skolan? var växte du upp någonstans? Sådan frågor ställer de thai som jag träffar mycket sällan och det gäller även min egen flickvän.

 

Har väl egentligen inte stört mig på detta tidigare men numera tycker jag att det blir rätt tråkigt och jag upplever det som att de flesta thai är mest intresserade av sig själva och att de konstant lever i nuet. Har under senare tid pratat med flera bekanta som lever med eller har levt med thaitjejer och de upplever ovanstående på samma vis som jag.

 

Känns det hela igen? Vore kul med lite reflektioner över ämnet.

 

Neil

Känns väl igen till viss del. Thailändare är definitivt inte ointresserade av andras liv. I Thailand visar man en oerhörd omtanke om andra. Både omtanke för att man bryr sig och ärligt vill veta vad andra har gjort och hur det gått för dom. Fast även en omtanke för att man är nyfiken och vill veta. Hur man frågar är ju lite omständigt när det gäller folk man inte känner så bra, och det är lite komplicerat vad man kan fråga en person om när det gäller personliga saker utan att göra bort sig. Är man osäker hur en person reagerar frågar man inte den personen personligen. Men man kan ju alltid fråga någon annan. När det gäller att fråga om andra finns det oftast inga spärrar.

 

När det gäller att fråga en närstående falang kan språket förklara en del är man osäker på hur man ska fråga och formulera sig kanske man drar sig. Kulturella skillnader kan också vara hämmande. Likaväl som att alla är individer och gör olika. Detta är naturligtvis min tanke om detta och jag har träffat många olika personer som gjort på många olika sätt. 

 

Att vi svenskar har olika komfortzon kan också spela in i denna frågeställning.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det känner jag delvis igen. 

- Hur mådde mormor?

- Sabaai dee. Tham mai?

 

Men det är nog väldigt individuellt som allt annat.

 

Ibland känner jag mig som en frågesportledare... för att man är nyfiken och vill veta hur saker fungerar.

Verkar som det förhållningssättet upplevs som lite udda. Säger att det är bara sån jag är... tycker det intressant att förstå det ena och det andra  :)
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra att en del har andra erfarenheter än jag själv. Grattis till er! Själv har jag bestämt att min nuvarande tgf blir den sista om det tar slut. Jag har träffat allt för många thaitjejer som bara är intresserade av sig själva och sina egna behov.

 

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra att en del har andra erfarenheter än jag själv. Grattis till er! Själv har jag bestämt att min nuvarande tgf blir den sista om det tar slut. Jag har träffat allt för många thaitjejer som bara är intresserade av sig själva och sina egna behov.

 

Neil

Så du blir näste man till Afrika då...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du blir näste man till Afrika då...

Haha

 

Nej, jag dras inte alls till afrikanska tjejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dras till alla sorters tjejer,tyvärr är det inte alltid damerna dras till mig,jag har alltid undrat varför,både vacker och trevlig  :thumbsup: Tacka vet jag köpetjejer,där är man alltid både snygg och snäll  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte igen det. Får ofta frågor hur det är med mina föräldrar.

 

Får du frågan hur du mår hur din dag har varit etc eller är det bara dina föräldrar hon frågar om och när du väl svarar och berättar om dina föräldrar lyssnar hon eller vad är reaktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar är tyvärr löjligt intresserade av hur andra har det. Har de haft en bra nyår, har den varit perfekt, har maten varit dyr, kläderna något extremt, specialimoprterad champagne etc etc. Jag är dundertrött på svenskars nyfiken på detaljer så de kan få veta att deras helg, semester eller nyår varit bättre än någons annans. Själv softar jag nyår och juli i sverige pga jobb, men kan leva ett icke svenssonliv 360 dagar om året. Svensson... ja det kräks jag över, helt klart bättre att leva för dagen. Är det fest tisdagen 2 februari, ja då är det så, behöver man jobba 31 dec ja då gör man det. 

Ändrades av nitramj77
Link to comment
Dela på andra sajter

Tacka vet jag amerikaner alltid intresserade hur man har det och om allt är ok osv. Ytligt? ja förtusan, men de frågar iallafall...

 

Men thai, ja munnen går som en lammaröv när de skall berätta om sin släkt, vänner kusiner ogud vet vad, men fråga om hur en själv mår...totalt ointresse...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att fånga intresset hos en Thai så ska det antingen vara något som går att äta, gälla pengar, någon av dennes släkt alternativt skvaller om den som flashade med mest guld sist egentligen inte har så mycket pengar ;)

Detta var väl ganska svepande och generellt men tyvärr vanligt, avsteg ifrån det generella finns också. Den bättre hälften hemma hör till undantagen, hade hon kunnat grupperas med ovanstående grupp så hade hon aldrig kvalificerat sig till platsen bättre hälft.

Tyvärr så är det inte kopplat till nationaliteten Thai utan finns även på närmare håll, titta er lite runt på de svenska klimakteriekossorna så kommer ni bli alldeles mörkrädda hur merparten tänker och prioriterar.

Konsten är väl att välja vad som passar en, är man själv rätt ytlig och inte har någon större mental kapacitet och liknande brist på intresse så känns det kanske ok. Har man ett större intresse och social kompetens (modeord just nu) så kanske man skulle ha valt någon som har lite djupare personlighet och andra värden i livet ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bättre hälften hemma hör till undantagen, hade hon kunnat grupperas med ovanstående grupp

 

Knepigt att alltid den bättre hälften är det perfekta exemplaret och det är alla andra som... och för att inte tala om deras blåsta gubbar som går på allt. 

 

 

 

Min K hustru är långt i från perfekt och det är väl inte jag heller men jag älskar henne och hon gör detsamma hoppas jag.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

För att fånga intresset hos en Thai så ska det antingen vara något som går att äta, gälla pengar, någon av dennes släkt alternativt skvaller om den som flashade med mest guld sist egentligen inte har så mycket pengar ;)

Detta var väl ganska svepande och generellt men tyvärr vanligt, avsteg ifrån det generella finns också. Den bättre hälften hemma hör till undantagen, hade hon kunnat grupperas med ovanstående grupp så hade hon aldrig kvalificerat sig till platsen bättre hälft.

Tyvärr så är det inte kopplat till nationaliteten Thai utan finns även på närmare håll, titta er lite runt på de svenska klimakteriekossorna så kommer ni bli alldeles mörkrädda hur merparten tänker och prioriterar.

Konsten är väl att välja vad som passar en, är man själv rätt ytlig och inte har någon större mental kapacitet och liknande brist på intresse så känns det kanske ok. Har man ett större intresse och social kompetens (modeord just nu) så kanske man skulle ha valt någon som har lite djupare personlighet och andra värden i livet ;)

 

Så är det väl i alla förhållande, oavsett ursprung. Men vad vet jag, jag är ju den evige festprissen/ ungkarln..  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att fånga intresset hos en Thai så ska det antingen vara något som går att äta, gälla pengar, någon av dennes släkt alternativt skvaller om den som flashade med mest guld sist egentligen inte har så mycket pengar ;)

Detta var väl ganska svepande och generellt men tyvärr vanligt, avsteg ifrån det generella finns också. Den bättre hälften hemma hör till undantagen, hade hon kunnat grupperas med ovanstående grupp så hade hon aldrig kvalificerat sig till platsen bättre hälft.

Tyvärr så är det inte kopplat till nationaliteten Thai utan finns även på närmare håll, titta er lite runt på de svenska klimakteriekossorna så kommer ni bli alldeles mörkrädda hur merparten tänker och prioriterar.

Konsten är väl att välja vad som passar en, är man själv rätt ytlig och inte har någon större mental kapacitet och liknande brist på intresse så känns det kanske ok. Har man ett större intresse och social kompetens (modeord just nu) så kanske man skulle ha valt någon som har lite djupare personlighet och andra värden i livet ;)

En del visa ord men nog tycker jag att svenska kvinnor är överlägsna thaitjejer när det gäller att visa intresse för sin partners arbete, hobbys, bakgrund osv. En gemensam bakgrund och språk underlättar förstås för helsvenska par.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är mycket att älska Enis!

Inte just nu :crazy:  klimakteriekossa :thumbsup:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Knepigt att alltid den bättre hälften är det perfekta exemplaret och det är alla andra som... och för att inte tala om deras blåsta gubbar som går på allt.

Min K hustru är långt i från perfekt och det är väl inte jag heller men jag älskar henne och hon gör detsamma hoppas jag.

/Enis

Nope, hon är inte perfekt men passar mig ganska bra. Det enda som jag retar mig på är hennes totala oförmåga att kunna planera. Särskilt matinköp verkar vara helt omöjligt.

Nu har väl detta med att göra att hon aldrig någonsin har behövt planera sådant i sitt hemland, dock har vi en bit till affären och kan inte åka och handla bara för att hon råkar bli hungrig, när vi handlar så får det vara för en vecka framöver typ

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, TS skall nog försöka få till det med en amerikanska för di frågar ju i tid och otid: How are you?

Å visst är det skönt att då få tala ut om alla krämpor och vedermödor som man råkat ut för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat en stund och kan inte komma på att svenskar eller andra skulle vara mer eller mindre intresserad än thailändare av vad jag eller andra gör, hur vi mår eller var vi kommer från. Frugan frågar visserligen aldrig vad jag gjort på jobbet, men det gör inga svenska bekanta heller så ärligt talat ser jag ingen större skillnad. Och om det nu finns några skillnader så är de nog mer individ- än kulturbaserade.

Tycker thailändare över lag är mycket mer beredd att rycka in och hjälpa till om man t ex är bortbjuden på middag hos någon än vad svenskar är. De hjälper oombedda till med disk, plocka fram och bort, intresserar sig för att hjälpa till att laga maten med mera med mera. Svenskar som är bortbjudna sitter mest still och tar för sig medan värdarna jobbar. Så inte vet jag om det är något fel på thailändarnas omtanke om andra, tycker de visar prov på stor omtänksamhet i praktiken.
Och då menar jag om man är bortbjuden till svenskar.

Jag har även erfarenhet av att hälsa på hos äldre släktingar då frugan omgående erbjuder hjälp med att städa osv. Och sådana EQ-förmågor tycker jag mig se genomgående hos thailändskor och jag har också märkt att de snabbt tenderar att bli omtyckta i sina nya svenska storfamiljer pga denna EQ och hjälpsamhet.

 

Däremot håller jag med om att thailändskor ofta, och i mycket större utsträckning än vi, lever i nuet. Något jag för övrigt anser vi svenskar gör alldeles på tok för sällan.
Har väl iofs både för- och nackdelar. Ofta kan man väl bli lyckligare av att försöka leva här och nu och ta tillvara på de små stunderna, å andra sidan så kan det ju hämma framtidsutsikterna till viss del. Svenskar å andra sidan lever alldeles för mycket i framtiden och unnar sig knappt något roligt i stunden. En dag ligger de sedan där med näsan i vädret eller kroniskt sjuka i sängen utan att ha hunnit göra allt det där vaga som skulle bli så bra i framtiden, bara man fick jobba bort lite först.
 

Men frun är i alla fall hopplös när det gäller att planera vardagen utan tar det mer som det kommer, vilket väl är ett utslag av att leva i nuet.. Inte ovanligt att hon börjar planera middagen först när magen kurrar framåt 4 på eftermiddagen, när alla köttbitar etc i frysen är omöjliga att använda till dagens måltid. Själv funderar jag i regel redan på morgonen vad som eventuellt kan ätas till middag och tar fram det så det hinner tina och handlar det jag eventuellt behöver till under dagen. Veckoplanerar gärna också så att matsedeln blir mer varierad och så att man klarar sig med ett färre antal besök på affären. Underlättar vardagen, gör den mycket effektivare och skapar tid till annat. Vardagsplanering är dock främmande för frugan, så där går mycket tid och pengar till spillo i onödan.

En annan sak är att hon är en, som det verkar, obotlig tidsoptimist och det draget tycker jag mig ha sett hos så många andra thailändskor att jag kan tänka mig att det är kulturellt betingat. Dvs, man tror alltid att något ska ta kortare tid än det egentligen gör vilket i slutändan gör att man ofta blir sen. För oss svenskar är ju punktlighet a och o, något som thailändskor tar betydligt lättare på. Och det är väl också ett utslag av livsfilosofin att "leva i nuet".

 

Men som med allt annat så är det bara att köpa skillnaderna när man valt att leva med en partner från en annan kultur. Finns så mycket annat i kulturskillnaderna som berikar förhållandet och jag anser nog Neil mfl i allt för stor utsträckning fokuserar på de negativa bitarna. I alla fall tyder det han skriver om på MPR om det.

Men även för mig, som för han, så blir det inget mer förhållande med en thai den dag det tar slut med frugan. Men så känner jag nog för förhållande överhuvudtaget. Den dagen har jag nog gjort mitt i förhållandesvängen, resten av livet tänker jag i så fall fortsätta ha kul som ungkarl.

Fast så kände jag ju för ett förhållande med en thailändska innan jag träffade frugan också, så man vet ju aldrig. Man är ju inte sämre karl än att man kan ändra sig.
 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du frågan hur du mår hur din dag har varit etc eller är det bara dina föräldrar hon frågar om och när du väl svarar och berättar om dina föräldrar lyssnar hon eller vad är reaktionen?

 

Lyssnar och frågar mer om det är något särskilt jag berättar. Jag frågar ungefär lika mycket om hennes föräldrar skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även erfarenhet av att hälsa på hos äldre släktingar då frugan omgående erbjuder hjälp med att städa osv. Och sådana EQ-förmågor tycker jag mig se genomgående hos thailändskor och jag har också märkt att de snabbt tenderar att bli omtyckta i sina nya svenska storfamiljer pga denna EQ och hjälpsamhet.

 

 

Fast det har nog mycket att göra med respekten för den äldre generationen, vilket för all del stora delar av den svenska befolkningen borde ta till sig. 

 

Men just jämförelsen om vem som haft den mest perfekta semester, julen, nyår tror jag är mycket medelklass svensken. För mig är den helt ointressant, jag gör gärna tvärtemot majoriteten. Men så får man inte vara i mellanmjölkens Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...