Jump to content
IGNORERAD

Körkortsfråga


trebh

Recommended Posts

Citat

Utbyte av körkort från länder utanför EES

Ett körkort från ett land utanför EES får inte bytas ut mot ett svenskt körkort med undantag för Schweiz och Japan.

För att få byta ut ett körkort från Schweiz eller Japan måste du uppfylla de personliga och medicinska kraven för körkort och vara permanent bosatt i Sverige. Om du vill fortsätta att köra bil i Sverige utan avbrott är det viktigt att din ansökan om utbyte kommer in till oss inom ett år från att du blev folkbokförd i Sverige, då ditt utländska körkort inte är giltigt här efter denna tid.

När du ansöker om utbyte av körkort från Schweiz eller Japan ska du skicka med ett intyg som styrker att körkortet är giltigt. Giltighet av körkort från Japan kan intygas genom ett certifikat som du ansöker om hos japanska ambassaden i Stockholm. Giltighet av körkort från Schweiz kan intygas genom intyg från körkortsmyndigheten i Schweiz.

Du ansöker om utbyte med blanketten ”Ansökan om utbyte av utländskt körkort”.

Till ansökan ska du även skicka med en hälsodeklaration och ett synintyg. Gäller utbytet körkort med behörigheter C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE krävs det ett läkarintyg.

 

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/

 

Du har själv citerat texten där det står att thailändska körkort ej får bytas mot svenska. Det är bara att läsa den rödfärgade meningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    7

  • janne_h

    5

  • Tallviking

    5

  • Mankan

    5

Mest aktiva i denna tråd

För att få lite påverkan i detta borde det var förbjudet att alls föra fordon med utländsk körkort utanför EES i Sverige.

 

Det kan jag hålla med, alltså blir man straffat för att ha bott i Sverige över ett år. Faan hur straffat blir jag då som bott 35 år?

Det är väl ett utmärkt sätt att få reda på om dom har rätt utbildning att framföra ett fordon i Sverige.

Har dom det kostar det inte många kronor, om inte, så slipper vi några förare ute i trafiken, som är tillräckligt farlig som den är.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Bakgrunden till att lagen är skriven så. Beror på att tidigare så var det många svenskar som vart av med körkortet för fortkörning, fylla etc.

Man åkte då ner till Gibraltar och tog ett sådant körkort. Och kunde fortsätta att köra lagligt i Sverige även fast det svenska var indraget.

Men det är ju helt annan sak att en Svensk kör med utländsk körkort i Sverige medans hen är skriven i Sverige än

att en invandrare byter sitt utländsk körkort mot ett Svenskt körkort eftersom hen bor permanent i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få lite påverkan i detta borde det var förbjudet att alls föra fordon med utländsk körkort utanför EES i Sverige.

 

Det kan jag hålla med, alltså blir man straffat för att ha bott i Sverige över ett år. Faan hur straffat blir jag då som bott 35 år?

 

Det är bara att flytta så slipper du det straffet!

Dags att göra slag i saken och flytta till ett bättre land, då slipper du låta så gnällig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jag hålla med, alltså blir man straffat för att ha bott i Sverige över ett år. Faan hur straffat blir jag då som bott 35 år?
  I Thailand får man väl bara köra i tre månader med ett Svensk körkort har jag för mig. Där kan man å andra sidan byta det Svenska mot ett Thailänsk. Men med tanke på det ställs betydligt högre krav på utbildning för att ta ett Svenskt körkort tycker jag inte det är orimligt. Så jag tycker nog inte reglerna är så konstiga.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det är bara att flytta så slipper du det straffet!

Dags att göra slag i saken och flytta till ett bättre land, då slipper du låta så gnällig.

Jag visar långfingret åt dig,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visar långfingret åt dig,

Är det tack för omtanken det?

Det är inte bra för hjärtat och säkert andra delar av kroppen vare sig att hetsa upp sig och att gå och vara upprörd över än det ena och det andra och ha för mycket negativa tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte på Dig, visst får man byta det. Kolla med körkortsportalen.se

Min fru hade thaikörkort när hon kom till sverige,fick köra på det 1år.Sen fick hon ta ett nytt körkort här i sverige med uppkörning o allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detsamma gäller min fru!

 

Dessutom så står all information klart och tydligt i den tidigare citerade informationen.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var lite otydlig när jag ställde frågan.det jag menade var om hon kan köra bil i Sverige med sitt thailändska körkort under sitt 3 månaders besök i Sverige eller behöver hon komplettera med te.x. Med ett internationellt körkort

 

Se bara till att hon har den varianten som är på engelska. Den som bara har på Thai måste hon få översatt isåfall av en auktoriserad översättare och verifierad av körkortsmyndigheten i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Se bara till att hon har den varianten som är på engelska. Den som bara har på Thai måste hon få översatt isåfall av en auktoriserad översättare och verifierad av körkortsmyndigheten i Thailand

Att få det verifierat av körkortsmyndigheten i Thailand har jag aldrig varit med om att det behövts. Hur ska de verifiera översättningen de har väl ingen kompetens på svenska språket.

Nu var det länge sedan eftersom de flesta verkar ha det thailändska körkortet med engelsk text. Innan dess så har jag vid olika tillfällen frågat polisen hur vi ska göra med översättningen. Då har jag fått svaret att bara någon som kan thailändska och bor i Sverige översätter det och skriver under med sitt Namn, adress (och jag kommer inte ihåg telefonnr och personnr.) så fungerade det för dom. Har frågat polisen i jämtland och västerbotten om detta.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få det verifierat av körkortsmyndigheten i Thailand har jag aldrig varit med om att det behövts. Hur ska de verifiera översättningen de har väl ingen kompetens på svenska språket.

Nu var det länge sedan eftersom de flesta verkar ha det thailändska körkortet med engelsk text. Innan dess så har jag vid olika tillfällen frågat polisen hur vi ska göra med översättningen. Då har jag fått svaret att bara någon som kan thailändska och bor i Sverige översätter det och skriver under med sitt Namn, adress (och jag kommer inte ihåg telefonnr och personnr.) så fungerade det för dom. Har frågat polisen i jämtland och västerbotten om detta.  

 

Läste du inlägg #5 i denna tråd ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har själv citerat texten där det står att thailändska körkort ej får bytas mot svenska. Det är bara att läsa den rödfärgade meningen.

Solklart fall av rasdiskriminering Vem anmäler Transportstyrelsen först?

Offe

Ändrades av 1609offe
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Att få det verifierat av körkortsmyndigheten i Thailand har jag aldrig varit med om att det behövts. Hur ska de verifiera översättningen de har väl ingen kompetens på svenska språket.

Nu var det länge sedan eftersom de flesta verkar ha det thailändska körkortet med engelsk text. Innan dess så har jag vid olika tillfällen frågat polisen hur vi ska göra med översättningen. Då har jag fått svaret att bara någon som kan thailändska och bor i Sverige översätter det och skriver under med sitt Namn, adress (och jag kommer inte ihåg telefonnr och personnr.) så fungerade det för dom. Har frågat polisen i jämtland och västerbotten om detta.

Jämtland är väl en egen republik och underkastar väl sig inte svenska lagar, västerbotten har väl heller inte mkt till övers för för vad tokjävlarna nere i Stockholm hitt på för sattyg :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämtland är väl en egen republik och underkastar väl sig inte svenska lagar, västerbotten har väl heller inte mkt till övers för för vad tokjävlarna nere i Stockholm hitt på för sattyg :crazy:

Haha, trots att du har världens sämsta smak när det gäller telefon så bara älskar jag dig din tokfan till knasen ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när TS har fått ett svar om vad som gäller så lånar jag tråden lite.

Vet någon om var man kan få tag i Magroods körkortsbok och vad den kostar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Haha, trots att du har världens sämsta smak när det gäller telefon så bara älskar jag dig din tokfan till knasen ;)

Hmm, är det nån form av omvänd psykologi för att försöka snärja in mig i sekten ??? Nä du, den går jag inte på :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte 100 % men tror att det krävs ett översättning med Thaikörkortet i Sverige. Finns ingen tydlig info på körkortsportalen.se

Körkort från andra länder än EES-länder

2008-12-30.

 

Har du körkort från ett annat land

som inte är ett EES-land?

Då får du använda det körkortet i Sverige

om du får använda körkortet i det land där du fick det.

Men inte om du har varit folkbokförd i Sverige mer än 1 år.

Du får inte heller ha ett svenskt körkort

som Transportstyrelsen har tagit tillbaka.

Du får heller inte använda ditt utländska körkort

om du har bytt ut det

mot ett svenskt körkort.

Följer ditt körkort inte de internationella reglerna

och är det inte på engelska, tyska eller franska?

Då måste du ha en översättning tillsammans med ditt körkort.

Översättningen ska vara till något av dessa språk:

Engelska, tyska, franska, svenska, danska eller till norska.

Översättningen ska göras av en auktoriserad översättare.

Den som har gjort översättningen

ska ha skrivit på att översättningen är korrekt.

Kammarkollegiets webbplats kan du

söka efter auktoriserade översättare.

 

 

 

 

Har nu läst om inlägg #5 men hittar inget om att översättningen måste verifieras av körkortsmyndigheten i Thailand.

Att det måste översättas är solklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämtland är väl en egen republik och underkastar väl sig inte svenska lagar, västerbotten har väl heller inte mkt till övers för för vad tokjävlarna nere i Stockholm hitt på för sattyg :crazy:

Tur att sunt förnuft får råda på en del ställen oavsett det gäller körkort eller mobiltelefoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när TS har fått ett svar om vad som gäller så lånar jag tråden lite.

Vet någon om var man kan få tag i Magroods körkortsbok och vad den kostar?

 

www.thaitolk.nu eller så söker du efter "Körkortsbok på thailändska" på prisjakt

 

 

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, är det nån form av omvänd psykologi för att försöka snärja in mig i sekten ??? Nä du, den går jag inte på :crazy:

resistance is futile ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej. Vad gäller för thaitjejer som vill köra bil i Sverige. Hur länge gäller hennes Thailändska körkort i Sverige? Behöver hon införskaffa någon typ av internationellt körkort innan avresa från Thailand?

Då har jag fått svar från transportstyrelsen som är det som skrivits här tidigare: Man får köra ett år, sen blir det olagligt helt plötsligt, konstig regel tycker jag.

 

Hej!

Man kan bara byta ett körkort till ett svenskt om körkortet är utfärdat i en stat inom EES.

Ett körkort från Thailand får man köra på i ett år från den dagen man blir folkbokförd i Sverige. Det går inte att byta ut, utan man får ta ett svenskt körkort precis som vanligt.

Läs gärna mer om utländska körkort här: www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/

Du är välkommen att skriva igen eller kontakta vår kundtjänst på 0771-81 81 81 om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning

Marie Kensby

Transportstyrelsen

Körkortsavdelningen

701 97 Örebro

www.transportstyrelsen.se

Telefon:0771-503 503

Fax:      0771-13 40 00

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...