Jump to content
IGNORERAD

Körkortsfråga


trebh

Recommended Posts

Hej. Vad gäller för thaitjejer som vill köra bil i Sverige. Hur länge gäller hennes Thailändska körkort i Sverige? Behöver hon införskaffa någon typ av internationellt körkort innan avresa från Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    7

  • janne_h

    5

  • Tallviking

    5

  • Mankan

    5

Mest aktiva i denna tråd

Oregistrerad

Thai kortet gäller ett år från att Hon bosätter sig i Sverige, inget annat behövs. Sen är det bara byta till ett Svenskt körkort under dessa 12 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Vad gäller för thaitjejer som vill köra bil i Sverige. Hur länge gäller hennes Thailändska körkort i Sverige? Behöver hon införskaffa någon typ av internationellt körkort innan avresa från Thailand?

Har för mig att Thai (köpta) körkort inte gäller i Sverige, men kolla med Svenska ambassaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 

Körkort från länder utanför EES

För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år.

Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik).

Om körkortet inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är skrivet på engelska, tyska eller franska, gäller det bara tillsammans med en bestyrkt översättning. Översättningen ska vara på engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det bara tillsammans med en identitetshandling med foto.

Utbyte av körkort från länder utanför EES

Ett körkort från ett land utanför EES får inte bytas ut mot ett svenskt körkort med undantag för Schweiz och Japan.

För att få byta ut ett körkort från Schweiz eller Japan måste du uppfylla de personliga och medicinska kraven för körkort och vara permanent bosatt i Sverige. Om du vill fortsätta att köra bil i Sverige utan avbrott är det viktigt att din ansökan om utbyte kommer in till oss inom ett år från att du blev folkbokförd i Sverige, då ditt utländska körkort inte är giltigt här efter denna tid.

När du ansöker om utbyte av körkort från Schweiz eller Japan ska du skicka med ett intyg som styrker att körkortet är giltigt. Giltighet av körkort från Japan kan intygas genom ett certifikat som du ansöker om hos japanska ambassaden i Stockholm. Giltighet av körkort från Schweiz kan intygas genom intyg från körkortsmyndigheten i Schweiz.

Du ansöker om utbyte med blanketten ”Ansökan om utbyte av utländskt körkort”.

Till ansökan ska du även skicka med en hälsodeklaration och ett synintyg. Gäller utbytet körkort med behörigheter C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE krävs det ett läkarintyg.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Är inte 100 % men tror att det krävs ett översättning med Thaikörkortet i Sverige. Finns ingen tydlig info på körkortsportalen.se

Körkort från andra länder än EES-länder

2008-12-30.

 

Har du körkort från ett annat land
som inte är ett EES-land?
Då får du använda det körkortet i Sverige
om du får använda körkortet i det land där du fick det.

Men inte om du har varit folkbokförd i Sverige mer än 1 år.
Du får inte heller ha ett svenskt körkort
som Transportstyrelsen har tagit tillbaka.
Du får heller inte använda ditt utländska körkort
om du har bytt ut det
mot ett svenskt körkort.

Följer ditt körkort inte de internationella reglerna
och är det inte på engelska, tyska eller franska?
Då måste du ha en översättning tillsammans med ditt körkort.
Översättningen ska vara till något av dessa språk:
Engelska, tyska, franska, svenska, danska eller till norska.
Översättningen ska göras av en auktoriserad översättare.

Den som har gjort översättningen
ska ha skrivit på att översättningen är korrekt.

Kammarkollegiets webbplats kan du
söka efter auktoriserade översättare.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai kortet gäller ett år från att Hon bosätter sig i Sverige, inget annat behövs. Sen är det bara byta till ett Svenskt körkort under dessa 12 månader.

Hon kan inte byta sitt thaikörkort mot ett svenskt.

Utbyte av körkort från länder utanför EES

Ett körkort från ett land utanför EES får inte bytas ut mot ett svenskt körkort med undantag för Schweiz och Japan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hon kan inte byta sitt thaikörkort mot ett svenskt.

Utbyte av körkort från länder utanför EES

Ett körkort från ett land utanför EES får inte bytas ut mot ett svenskt körkort med undantag för Schweiz och Japan.

Tror inte på Dig, visst får man byta det. Kolla med körkortsportalen.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte på Dig, visst får man byta det. Kolla med körkortsportalen.se

 

Peter A har redan kollat Körkortsportalen

 

Utbyte av körkort från länder utanför EES

Ett körkort från ett land utanför EES får inte bytas ut mot ett svenskt

körkort med undantag från Schweiz och Japan

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Okey, vi får npg svar inom sin tid, har skickat frågan direkt till transportstyrelsen

 

Hej!

Du har registerat en fråga eller synpunkt hos Transportstyrelsen med texten
Svar på formuläret - Körkort och förarbevis
 
Kategori: Utländska körkort i Sverige
Fråga: Hej.

Min sambo har ett Thailändskt körkort för personbil  Nu undrar vi hur ska man

göra med när man ska byta till ett Svenskt körkort?
Hon har för tillfället uppehållstillstånd och har bott i Sverige i 6m månader. Är det

bara att ansöka om ett svenskt, behövs det nån översättning, läkarintyg etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte på Dig, visst får man byta det. Kolla med körkortsportalen.se

Tro vad du vill, jag har kollat det innan frun tog sitt svenska körkort för 2 månader sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Det är bara att skriva in henne på körskolan.Teorin är det svåra.Magrood har gjort en översättning av teorin.Brukar ta lång tid att klara teorin.Lycka till.Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har rett ut detta ett antal gånger på MPR

 

Ett Thailändskt körkort går INTE att byta ut mot en svenskt utan det är bara att skriva in sig på körskolan och börja om från början om dom vill ha ett svenskt körkort

 

Och en person får köra på sitt utländska körkort ett år efter dom folkbokfört sig i Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Var lite otydlig när jag ställde frågan.det jag menade var om hon kan köra bil i Sverige med sitt thailändska körkort under sitt 3 månaders besök i Sverige eller behöver hon komplettera med te.x. Med ett internationellt körkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Var lite otydlig när jag ställde frågan.det jag menade var om hon kan köra bil i Sverige med sitt thailändska körkort under sitt 3 månaders besök i Sverige eller behöver hon komplettera med te.x. Med ett internationellt körkort

 

Hon behöver gå till där dom utfärdar körkort i Thailand och ta ut ett internationellt. Sen får hon köra på det när hon kommer till Sverige utan problem.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, vi får npg svar inom sin tid, har skickat frågan direkt till transportstyrelsen

 

Hej!

Du har registerat en fråga eller synpunkt hos Transportstyrelsen med texten

Svar på formuläret - Körkort och förarbevis

 

Kategori: Utländska körkort i Sverige

Fråga: Hej.

Min sambo har ett Thailändskt körkort för personbil  Nu undrar vi hur ska man

göra med när man ska byta till ett Svenskt körkort?

Hon har för tillfället uppehållstillstånd och har bott i Sverige i 6m månader. Är det

bara att ansöka om ett svenskt, behövs det nån översättning, läkarintyg etc?

 

Det var på 90 talet dom tog bort möjligheten för Thailandare att byta in sina körkort.

Min fru har svenskt körkort. Och hon var tvungen att göra prov och uppkörning i Sverige som vilken svensk som helst.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Är hon kvar i Thailand kan hon ordna ett internationellt körkort, då kan hon åtminstone ratta här i ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är hon kvar i Thailand kan hon ordna ett internationellt körkort, då kan hon åtminstone ratta här i ett år.

 

Så länge hon inte mantalsskriver sig här. Så kan hon ratta på Thailändskt internationellt körkort varje besök år efter år. 

Det är först när man skriver in sig som karensen på 1 år börjar gälla. Således gäller karensen ej för besöksvisum.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon behöver gå till där dom utfärdar körkort i Thailand och ta ut ett internationellt. Sen får hon köra på det när hon kommer till Sverige utan problem.

Står det på engelska på körkortet är jag ganska säker på att hon inte behöver något internationellt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det var på 90 talet dom tog bort möjligheten för Thailandare att byta in sina körkort.

Min fru har svenskt körkort. Och hon var tvungen att göra prov och uppkörning i Sverige som vilken svensk som helst.

Det må vara så, men jag tycker att det är en konstigt regel. Eller blir de sämre förare efter att ha

rattat ett år med sina thailändska körkort och dag ett på andra året blir det olagligt helt plötsligt?

Kanske nåt att ta itu med berörd myndighet. Men jag väntar på svaret från Transportstyrelsen först.

Det vet jag iallafall att i Finland byter man bara till ett nationellt körkort, kallas väl Europeiska körkortet nyförtiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må vara så, men jag tycker att det är en konstigt regel. Eller blir de sämre förare efter att ha

rattat ett år med sina thailändska körkort och dag ett på andra året blir det olagligt helt plötsligt?

Kanske nåt att ta itu med berörd myndighet. Men jag väntar på svaret från Transportstyrelsen först.

Det vet jag iallafall att i Finland byter man bara till ett nationellt körkort, kallas väl Europeiska körkortet nyförtiden

Tycker det är vettigt, då det går att köpa sig ett körkort i många länder..

Inte roligt att ha såna förare i trafiken..

Med tanke på hur det körs bil i Thailand, kanske dom inte borde få inneha ett körkort... :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må vara så, men jag tycker att det är en konstigt regel. Eller blir de sämre förare efter att ha

rattat ett år med sina thailändska körkort och dag ett på andra året blir det olagligt helt plötsligt?

Kanske nåt att ta itu med berörd myndighet. Men jag väntar på svaret från Transportstyrelsen först.

Det vet jag iallafall att i Finland byter man bara till ett nationellt körkort, kallas väl Europeiska körkortet nyförtiden

Visst kan det tyckas konstigt men jag tror det är en störra sak att förbjuda gäster från vissa länder i värden att köra bil i Sverige om det har ett som är giltigt i det egna landet. Det kanske till strider mot några internationella regler. När det gäller att att få ett körkort utbytt till ett Svenskt har nog Sverige helt enkelt större möjligheter att ställa krav. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var lite otydlig när jag ställde frågan.det jag menade var om hon kan köra bil i Sverige med sitt thailändska körkort under sitt 3 månaders besök i Sverige eller behöver hon komplettera med te.x. Med ett internationellt körkort

 

 

 

 

Som tidigare inlägg visar.

Det thailändska körkortet med engelsk text på fyller de internationella normerna för att vara godkännt internationellt.

Ett sådant får hon köra ett år på i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tycker det är vettigt, då det går att köpa sig ett körkort i många länder..

Inte roligt att ha såna förare i trafiken..

Med tanke på hur det körs bil i Thailand, kanske dom inte borde få inneha ett körkort... :)

Rock on!

För att få lite påverkan i detta borde det var förbjudet att alls föra fordon med utländsk körkort utanför EES i Sverige.

 

Det kan jag hålla med, alltså blir man straffat för att ha bott i Sverige över ett år. Faan hur straffat blir jag då som bott 35 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få lite påverkan i detta borde det var förbjudet att alls föra fordon med utländsk körkort utanför EES i Sverige.

 

Det kan jag hålla med, alltså blir man straffat för att ha bott i Sverige över ett år. Faan hur straffat blir jag då som bott 35 år?

Bakgrunden till att lagen är skriven så. Beror på att tidigare så var det många svenskar som vart av med körkortet för fortkörning, fylla etc.

Man åkte då ner till Gibraltar och tog ett sådant körkort. Och kunde fortsätta att köra lagligt i Sverige även fast det svenska var indraget.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...