Jump to content
IGNORERAD

Körkortsfråga


trebh

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai

Bakgrunden till att lagen är skriven så. Beror på att tidigare så var det många svenskar som vart av med körkortet för fortkörning, fylla etc.

Man åkte då ner till Gibraltar och tog ett sådant körkort. Och kunde fortsätta att köra lagligt i Sverige även fast det svenska var indraget.

 

Jag vill minnas att det upptäcktes massor med inbytta falska körkort från de som flytt från EX Jugoslavien därav de nya reglerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    7

  • janne_h

    5

  • Tallviking

    5

  • Mankan

    5

Mest aktiva i denna tråd

Då har jag fått svar från transportstyrelsen som är det som skrivits här tidigare: Man får köra ett år, sen blir det olagligt helt plötsligt, konstig regel tycker jag.

 

Hej!

Man kan bara byta ett körkort till ett svenskt om körkortet är utfärdat i en stat inom EES.

Ett körkort från Thailand får man köra på i ett år från den dagen man blir folkbokförd i Sverige. Det går inte att byta ut, utan man får ta ett svenskt körkort precis som vanligt.

Läs gärna mer om utländska körkort här: www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/

Du är välkommen att skriva igen eller kontakta vår kundtjänst på 0771-81 81 81 om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning

Marie Kensby

Transportstyrelsen

Körkortsavdelningen

701 97 Örebro

www.transportstyrelsen.se

Telefon:0771-503 503

Fax:      0771-13 40 00

Ja tänka sig... trodde allt var bättre i Sverige. Titta här: https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/46BA67851AA2ED21C2256C1500378392?opendocument och här: https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/B14F0E77DC16395EC2256C150037D5A9?opendocument

 

Detta betyder att det går att byta, men Thai-kortet gäller i ett år. Har även gjort detta, så jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta betyder att det går att byta, men Thai-kortet gäller i ett år. Har även gjort detta, så jag vet.

Jepp, det visste jag redan att i FInalandet kan man bara byta mot ett Finskt körkort, det ska ske iinom ett år från

att man bosätter sig i Finland. Men Finland ligger ju före, i tid också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, det visste jag redan att i FInalandet kan man bara byta mot ett Finskt körkort, det ska ske iinom ett år från

att man bosätter sig i Finland. Men Finland ligger ju före, i tid också.

Helt riktigt exact 1 tim :police:

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Lånar tråden med en fråga som gäller Thai-körkort.
Jag behöver förnya mina körkort i april, men hinner förmodligen inte innan utgångsdatum.
Hur kinkiga är dem med utgångsdatum? Kan man låta det gå en månad över tiden utan att behöva börja om från början?
 

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Lånar tråden med en fråga som gäller Thai-körkort.

Jag behöver förnya mina körkort i april, men hinner förmodligen inte innan utgångsdatum.

Hur kinkiga är dem med utgångsdatum? Kan man låta det gå en månad över tiden utan att behöva börja om från början?

 

MVH

Finns inga säkra svar.

Alt beror på den lokale tjänstemannens/kvinnans bedömning.

 

Ta med din dam och betala på sidan är mitt råd.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Lånar tråden med en fråga som gäller Thai-körkort.

Jag behöver förnya mina körkort i april, men hinner förmodligen inte innan utgångsdatum.

Hur kinkiga är dem med utgångsdatum? Kan man låta det gå en månad över tiden utan att behöva börja om från början?

 

MVH

Inga problem, säger jag.

Har fått sagt till mig att det inte ens går att förnya innan kortet gått ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem, säger jag.

Har fått sagt till mig att det inte ens går att förnya innan kortet gått ut.

Detsamma här, har för mig att jag väntade till det gamla gått ut innan jag bytte.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Svenska regler ändrar man inte på hursomhelst.Trots att det är lätt i Thailand att ta körkort så kan man väl konstatera att 

7års bilkörning i Thailand är en överlägsen bilskola.Har man överlevt 7 år så borde man kunna få kk i vilket land som helst. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Svenska regler ändrar man inte på hursomhelst.Trots att det är lätt i Thailand att ta körkort så kan man väl konstatera att 

7års bilkörning i Thailand är en överlägsen bilskola.Har man överlevt 7 år så borde man kunna få kk i vilket land som helst. 

 

Ren idi*ti!

Med tanke på hur den thailänska körkortsutbildningen är och hur thailändare i almänhet förstår och lyder trafikregler, så borde egentligen inga thailänska körkort vara giltiga i Sverige överhuvudtaget.

 

Det faktum att det i ett land med ungefär 8 gånger fler invånare än sverige dör ungefär 100 gånger fler i trafiken varje år bekräftar att dom inte kan köra bil,

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Statistik är statistik men jag kan garantera att min sambo är en

fan så mycket bättre bilförare en en nybakad 18 årig bilförare

i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Lånar tråden med en fråga som gäller Thai-körkort.

Jag behöver förnya mina körkort i april, men hinner förmodligen inte innan utgångsdatum.

Hur kinkiga är dem med utgångsdatum? Kan man låta det gå en månad över tiden utan att behöva börja om från början?

 

MVH

 

 

Jag bytte ut mina 1-åriga till 5-åriga för 10 dar sen i Nakhon Sawan. Det var en vecka innan de gamla hade gått ut. 

Dom klippte ett hål i de gamla och daterade de nya att gälla från dagen efter att de gamla hade gått ut.

Jag fick tillbaka de hålklippta också att ev visa upp tillsammans med det nya vid kontroll.

 

Fick göra om de fyra testerna reaktionstid, färg, avståndsbedömning och periferisyn (färger)

Inga körprov...

Kostade totalt 960 Baht (vitt med kvitto) för bil & motorcykelkorten.

 

Och just det, NON IMM-visa är ett måste för 5åriga. Med turistvisa eller visa-on arrival blir det bara 1-årigt

 

Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Alt beror på den lokale tjänstemannens/kvinnans bedömning.

Tack för svaren. Känns som det ska gå bra att låta "bäst före" passera med några veckor. Visserligen är det samma procedur som för det ettåriga, men klart bekvämt att få de femåriga.

MVH/Lelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Hej.

Lånar tråden med en fråga som gäller Thai-körkort.

Jag behöver förnya mina körkort i april, men hinner förmodligen inte innan utgångsdatum.

Hur kinkiga är dem med utgångsdatum? Kan man låta det gå en månad över tiden utan att behöva börja om från början?

 

MVH

 

Jag fick beskedet att det SKA gå att förnya upptill ett år efter utgång och jag har förnyat ett par månader efter utgång utan problem.

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Jag bytte ut mina 1-åriga till 5-åriga för 10 dar sen i Nakhon Sawan. Det var en vecka innan de gamla hade gått ut. 

Dom klippte ett hål i de gamla och daterade de nya att gälla från dagen efter att de gamla hade gått ut.

Jag fick tillbaka de hålklippta också att ev visa upp tillsammans med det nya vid kontroll.

 

Fick göra om de fyra testerna reaktionstid, färg, avståndsbedömning och periferisyn (färger)

Inga körprov...

Kostade totalt 960 Baht (vitt med kvitto) för bil & motorcykelkorten.

 

Och just det, NON IMM-visa är ett måste för 5åriga. Med turistvisa eller visa-on arrival blir det bara 1-årigt

 

Johan

 

I November 2012 bytte jag 1-års mot 5-års hos "Trafikverket" i On Nut BKK med turistvisum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, det visste jag redan att i FInalandet kan man bara byta mot ett Finskt körkort, det ska ske iinom ett år från

att man bosätter sig i Finland. Men Finland ligger ju före, i tid också.

Men bosätt er i Finnland då så slipper ni ju krångla med svenska regler.
Link to comment
Dela på andra sajter

I November 2012 bytte jag 1-års mot 5-års hos "Trafikverket" i On Nut BKK med turistvisum.

 

Jag återgav vad dom sa på myndigheten i Nakhon Sawan.

Inget 5-årigt utan NON-IMM-visa i passet var regeln där!!

Kanske en relativt ny regel..men det var mycket noga med det, för mitt visa är non-imm men det saknades införd "Non-Imm"-uppgift på stämpeln i passet från Suvan!!

Vart lite käbbel och diskussioner om jag skulle få 1 eller 5-årigt, så jag förutsätter att det är så.

 

Johan

.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Men bosätt er i Finnland då så slipper ni ju krångla med svenska regler.

Varför skulle jag flytta, har inte jag rätt att bo där jag vill? Höh, en va de dummaste inlägg som jag läst här, och jag har läst mycket.

Varför har mode raderat mitt svar och inte hans provo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, det visste jag redan att i FInalandet kan man bara byta mot ett Finskt körkort, det ska ske iinom ett år från

att man bosätter sig i Finland. Men Finland ligger ju före, i tid också.

Nog är det väl ändå ganska logiskt att det inte går att byta ett Thaikörkort till ett Svenskt? Eller tycker du att det känns som det är likvärdiga krav man ställer?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog är det väl ändå ganska logiskt att det inte går att byta ett Thaikörkort till ett Svenskt? Eller tycker du att det känns som det är likvärdiga krav man ställer?

Nej det känns inte alls logiskt att först låta köra ett år och sen förbjuda det. På det andra frågan säger jag:

i EU borde väl samma regel gälla i alla medlemsländer, även till dem som kommer utanför EU

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det känns inte alls logiskt att först låta köra ett år och sen förbjuda det. På det andra frågan säger jag:

i EU borde väl samma regel gälla i alla medlemsländer, även till dem som kommer utanför EU

 

Så inga turister skall få hyra en bil och köra i landet menar du eller ?

 

Det är för dessa ettårsregeln finns !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så inga turister skall få hyra en bil och köra i landet menar du eller ?

Det är för dessa ettårsregeln finns !

Nja inte riktigt. Då det inte finns någon karens över huvud taget för turister. Denna regel gäller endast folk som flyttat och skrivit sig i Sverige.

Jag har inga problem med 1 års regeln.

Men man borde kanske från Trafikverket göra så att proven kan skrivas på Thai. Då man bevisligen kan göra det på många andra språk.

Då min fru som hade högt betyg på sfi hade problem med ord som dom använde. Då dom på provet inte är konsekvent jämfört med boken.

Och provet blir då mera ett språkprov istället för ett trafikprov.

Vilket knappast kan ligga inom Trafikverket, s mandat.

Min fru tog sitt svenska för 3 år sen.

Dock faller sig 1 års regeln lite larvig om man sätter den mot att just turister till exempel Thailändska blåbärsplockare. Kan återkomma år efter år och köra på Thailändskt körkort.

Dock har jag förståelse för regelns tillkomst. Då detta med utländska körkort missbrukats av svenskar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Så inga turister skall få hyra en bil och köra i landet menar du eller ?

 

Det är för dessa ettårsregeln finns !

Det låter ganska ologiskt, för man kan turista 6 månader på ett års tid i EU om man kommer från icke EU land!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ganska ologiskt, för man kan turista 6 månader på ett års tid i EU om man kommer från icke EU land!

Man kan ju kanske tänka sig att det ska finnas en möjlighet till komma hit och arbeta en begränsad tid och då är det nog orimligt att begära att de måste ta ett ta ett svenskt körkort. Om man sedan skall bosätta sig i Sverige får man helt enkelt ta ett svenskt körkort. Väldigt vettigt tycker då jag.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog är det väl ändå ganska logiskt att det inte går att byta ett Thaikörkort till ett Svenskt? Eller tycker du att det känns som det är likvärdiga krav man ställer?

Logiskt eller inte, men jag e iallafall nöjd med det finska systemet. Sparade ca 2000 euro, ca. 18000 SEK kanske. Enligt min mening finns det mycket farligare saker på våra vägar än några enstaka Thailändare!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...