Jump to content
IGNORERAD

Storlek på incheckat bagage


biker

Recommended Posts

Hej

 

Man hör ju ibland talas om att folk får betala "böter" på incheckat bagage.

Dvs. när tillåten vikt överskrids.

Men hur vanligt är det att man får "böter" pga. storleken på incheckade väskor?

De flesta flygbolag har max tillåten storlek. B+H+L   max. 158 cm.

 

Om man t.ex har tillåten vikt 30 Kg. på sin biljett, men väskan bara väger 20 Kg.

Men den är t.ex 170 cm. B+H+L, så är ju detta inte tillåtet enligt reglerna.

 

158 cm. är inte speciellt stort mått för en resväska. Tror att många helt vanliga

väskor överstiger detta mått.

Är det någon som råkat ut för denna regel, eller är det fortfarande så att det

är vikten som kollas? 

 

Mvh

biker

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

158cm väska???? Inte speciellt stort??? Mitt Ex var under 158! Så jag har med andra ord slösat bort biljetter på henne när jag kunde köpt en "Liten" väska och skicka henne på bandet !

Link to comment
Dela på andra sajter

158cm väska? ??? Inte speciellt stort??? Mitt Ex var under 158! Så jag har med andra ord slösat bort biljetter på henne när jag kunde köpt en "Liten" väska och skicka henne på bandet !

Ja, thaidamerna kan oftast åka som handbagage. 

 

 

Faktum är att t.ex. en väska som mäter 80+45+35 cm. inte

kan checkas in, utan att man betalar en massa extra.

 

Så min fråga var om någon råkat ut för dessa "nya" regler?

 

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, thaidamerna kan oftast åka som handbagage. 

 

 

Faktum är att t.ex. en väska som mäter 80+45+35 cm. inte

kan checkas in, utan att man betalar en massa extra.

 

Så min fråga var om någon råkat ut för dessa "nya" regler?

 

/biker

Hey hey!

Jag hade en för stor väska nu när jag åkte i förra veckan och det var ingen som kollade.

Frågade till o med och dom brydde sig inte om den inte är apstor. 

Edit: Åkte med SAS

 

Men här på Maipenrai forumet så ska man inte fråga så mkt har jag lärt mig.

Bättre att kolla DIREKT med källan, oavsett om det är out of business hours  enligt endel här =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Man hör ju ibland talas om att folk får betala "böter" på incheckat bagage.

Dvs. när tillåten vikt överskrids.

Men hur vanligt är det att man får "böter" pga. storleken på incheckade väskor?

De flesta flygbolag har max tillåten storlek. B+H+L   max. 158 cm.

 

Om man t.ex har tillåten vikt 30 Kg. på sin biljett, men väskan bara väger 20 Kg.

Men den är t.ex 170 cm. B+H+L, så är ju detta inte tillåtet enligt reglerna.

 

158 cm. är inte speciellt stort mått för en resväska. Tror att många helt vanliga

väskor överstiger detta mått.

Är det någon som råkat ut för denna regel, eller är det fortfarande så att det

är vikten som kollas? 

 

Mvh

biker

 

Böter är enligt min mening fel ord. Flygbolaget konstaterar att man har för mycket bagage, och begär då ytterligare betalning,

 

Men man har ju åndå friheten att gallra i bagaget eller inte checka in det alls. Inte pengar man måste betala.

 

Herr Chang har talat,

Link to comment
Dela på andra sajter

Böter är enligt min mening fel ord. Flygbolaget konstaterar att man har för mycket bagage, och begär då ytterligare betalning,

 

Men man har ju åndå friheten att gallra i bagaget eller inte checka in det alls. Inte pengar man måste betala.

 

Herr Chang har talat,

 

Hej

 

Kanske var jag otydlig i min frågeställning. Om man har något kilo för tungt bagage, så har man,

precis som du säger, en viss möjlighet att plocka ur något.

Det jag pratar om är att din resväska är några centimeter för stor. Inte hjälper det att plocka ur

något då. Spelar ingen roll hur lite den väger. Jag menar, när man redan står i incheckningskön

så är det lite sent att t.ex. skaffa mindre väska. Och avgiften varierar, men något bolag säger 300Euro.

 

Undantaget som jag hittat, är Norwegian, som tillåter större bagage.

 

Dessa regler har gällt ett par år, men nu läser man att flygbolagen ska bli

hårdare på att kolla detta. Är naturligtvis ett sätt få in mera pengar på redan

pressade biljettpriser.

 

Mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor "normal" resväska tror jag inte är något problem om den skulle vara några cm över maxmåttet, men när väskorna börja likna små containers reagerar nog incheckningspersonalen på de flesta bolag.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kanske var jag otydlig i min frågeställning. Om man har något kilo för tungt bagage, så har man,

precis som du säger, en viss möjlighet att plocka ur något.

Det jag pratar om är att din resväska är några centimeter för stor. Inte hjälper det att plocka ur

något då. Spelar ingen roll hur lite den väger. Jag menar, när man redan står i incheckningskön

så är det lite sent att t.ex. skaffa mindre väska. Och avgiften varierar, men något bolag säger 300Euro.

 

Undantaget som jag hittat, är Norwegian, som tillåter större bagage.

 

Dessa regler har gällt ett par år, men nu läser man att flygbolagen ska bli

hårdare på att kolla detta. Är naturligtvis ett sätt få in mera pengar på redan

pressade biljettpriser.

 

Mvh

biker

Där ser man, Norwegian är bäst igen. :thumbsup: 

Har inte råkat ut för att nån skulle ha tagit mått på mina bagage, så är väskan "normal" är det ingen större risk för extra betalning.

För övrigt handlar det nog inte så mycket om pengar, utan nya flygplan har mindre utrymmen för bagage och de vill sätta stopp

för övermåttliga bagage som man ser ibland. Och frakt är ju en bättre inkomstkälla än passagerare inne i plan.

 

Oftast upplever vi konsumenter alla begränsingar som jävelskap eller ett sätt att blåsa oss på pengar, så behöver det inte vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Där ser man, Norwegian är bäst igen. :thumbsup:

Har inte råkat ut för att nån skulle ha tagit mått på mina bagage, så är väskan "normal" är det ingen större risk för extra betalning.

För övrigt handlar det nog inte så mycket om pengar, utan nya flygplan har mindre utrymmen för bagage och de vill sätta stopp

för övermåttliga bagage som man ser ibland. Och frakt är ju en bättre inkomstkälla än passagerare inne i plan.

 

Oftast upplever vi konsumenter alla begränsingar som jävelskap eller ett sätt att blåsa oss på pengar, så behöver det inte vara.

 

Synd bara att deras plan ofta inte flyger.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man, Norwegian är bäst igen. :thumbsup:

Har inte råkat ut för att nån skulle ha tagit mått på mina bagage, så är väskan "normal" är det ingen större risk för extra betalning.

För övrigt handlar det nog inte så mycket om pengar, utan nya flygplan har mindre utrymmen för bagage och de vill sätta stopp

för övermåttliga bagage som man ser ibland. Och frakt är ju en bättre inkomstkälla än passagerare inne i plan.

 

Oftast upplever vi konsumenter alla begränsingar som jävelskap eller ett sätt att blåsa oss på pengar, så behöver det inte vara.

synd bara att folk får vänta 20-40 timmar på boarding

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag behöver checka in ett bagage, mått 90*50*80 cm med norwegian.

Deras regler säger

Vi godkänner enskilda bagage med följande mått: längd 250cm, höjd 79cm, bredd 112cm Total omkrets (L+H+B) får ej överstiga 300cm.

Men, måste det vara en väska eller kan man ha en låda med dessa mått?

Blir det specialbagage om det är en låda?

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver checka in ett bagage, mått 90*50*80 cm med norwegian.

Deras regler säger

Vi godkänner enskilda bagage med följande mått: längd 250cm, höjd 79cm, bredd 112cm Total omkrets (L+H+ B) får ej överstiga 300cm.

Men, måste det vara en väska eller kan man ha en låda med dessa mått?

Blir det specialbagage om det är en låda?

Någon som vet?

 

När jag reste för några år sen med thai hade jag stort skrymmande bagage som dom förklarade var att

dessa var för stor för röntgen så jag fick då gå till en specialställe på arn där den röntgade den manuellt sedan

checkade dom in den där.

och detta utan kostnad men det kan ju ha ändrats eller olika för flygbolag ring och kolla.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver checka in ett bagage, mått 90*50*80 cm med norwegian.

Deras regler säger

Vi godkänner enskilda bagage med följande mått: längd 250cm, höjd 79cm, bredd 112cm Total omkrets (L+H+ B) får ej överstiga 300cm.

Men, måste det vara en väska eller kan man ha en låda med dessa mått?

Blir det specialbagage om det är en låda?

Någon som vet?

 

När jag reste för några år sen med thai hade jag stort skrymmande bagage som dom förklarade var att

dessa var för stor för röntgen så jag fick då gå till en specialställe på arn där den röntgade den manuellt sedan

checkade dom in den där.

och detta utan kostnad men det kan ju ha ändrats eller olika för flygbolag ring och kolla.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte se några hinder för ditt kolli. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte se några hinder för ditt kolli. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Största problemet med stora väskor är väll att max vikten är ändå 36kg och väskan tar en stor bit av den vikten. Så har man inte massa skrymmande lätta saker att packa så har man ingen större nytta av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Bör väl inte vara något problem med ditt kolli.

Själv hade jag en racercykel med mig på senaste resan, åkte med Qatar Airways.

Incheckning som vanligt, men fick lämna det stora kollit vid "Odd Size Baggage".

Där har de större scanner än vid de vanliga väskbanden.

Kostade inte en krona extra.

 

Mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...