Jump to content
IGNORERAD

Kostnad bygga hus?


Naam jai

Recommended Posts

Vårt hus kostade 160 000 SEK 116 m2 2 sovrum en farang toalett. Huset är byggd på mark som gavs oss som bröllopspresent.

 

post-9848-0-59990500-1388024006_thumb.jp

post-9848-0-46731900-1388024223_thumb.jp

post-9848-0-96620200-1388024478_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Naam jai

    7

  • Galten

    5

  • Wangthong

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Denis Blomgren

 mer än det normala att man kan loosa kärring och då huset  :y2:  ...tips och råd mottages tacksamt   :wai:

 

Hej !

 

Ni älskar varandra idag väldigt mycket och tänker naturligtvis aldrig skiljas ....mitt råd till dej är att en dag när ni känner er på topp, och älskar varandra väldigt mycket.

 

Tycker jag att du föreslår ett besök hos en advokat som skriver ett avtal, att du får hyra den biten av mark typ 30 år som ditt betalda hus kommer att stå på. Sedan registrerar ni detta dokument på myndigheten där ni bor.Skulle väl inte vara några problem ni älskar varandra,bara som en säkerhet för dej en kostnad några hundra bath.

 

Huset du bygger skall vara skrivet på dej om du betalar det med dina pengar, Husboken utfärdas på dej och hustrun inskriven i boken och andra som bor där inga konstigheter allt görs på myndigheten där ni bor.

 

Då har du skyddat dej från detta ordet "LOSER" som så många utlänningar i Thailand känner igen.

 

Du måste skydda dej lagligt, det handlar inte om att vara snäll och tänka det händer aldrig. Du har för avsikt att leva med din kvinna för evigt, och hon med dej, så hon borde förstå att du inte vill förlora huset och dina pengar.

 

Mvh Denis

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

 mer än det normala att man kan loosa kärring och då huset  :y2:  ...tips och råd mottages tacksamt   :wai:

 

Hej !

 

Ni älskar varandra idag väldigt mycket och tänker naturligtvis aldrig skiljas .mitt råd till dej är att en dag när ni känner er på topp, och älskar varandra väldigt mycket.

 

Tycker jag att du föreslår ett besök hos en advokat som skriver ett avtal, att du får hyra den biten av mark typ 30 år som ditt betalda hus kommer att stå på. Sedan registrerar ni detta dokument på myndigheten där ni bor.Skulle väl inte vara några problem ni älskar varandra,bara som en säkerhet för dej en kostnad några hundra bath.

 

Huset du bygger skall vara skrivet på dej om du betalar det med dina pengar, Husboken utfärdas på dej och hustrun inskriven i boken och andra som bor där inga konstigheter allt görs på myndigheten där ni bor.

 

Då har du skyddat dej från detta ordet "LOSER" som så många utlänningar i Thailand känner igen.

 

Du måste skydda dej lagligt, det handlar inte om att vara snäll och tänka det händer aldrig. Du har för avsikt att leva med din kvinna för evigt, och hon med dej, så hon borde förstå att du inte vill förlora huset och dina pengar.

 

Mvh Denis

 

 

Eller så gör man som man hade gjort om man var gift med en svensk kvinna.

 

Totala tillgångar = 1.000.000Sek

Tillgångar i Thailand = 300.000Sek

 

Frugan tar tillgångar i Thailand + löses ut med 200.000Sek

 

 

Ser inte problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren

Eller så gör man som man hade gjort om man var gift med en svensk kvinna.

 

Totala tillgångar = 1.000.000Sek

Tillgångar i Thailand = 300.000Sek

 

Frugan tar tillgångar i Thailand + löses ut med 200.000Sek

 

 

Ser inte problemet.

Nu är det väl inte så att alla har stora förmögenheter i Sverige om man  har för avsikt att bo i Thailand resten av sitt liv.Kanske det finns dom som inte är rika och har tillgångar i Sverige rent av sålt allt för att bo i Thailand resten av sitt liv.Var inte så enkelspårig öppna ditt sinne och tänk alla har det inte som dej eller mej det finns många som inte har något i Sverige sålt allt för att bo i Thailand. Man bygger ett hus i Thailand lever på pensionen med sin älskade kvinna som man tror aldrig lämnar eller hon lämnar mej. Så sker katastrofen skilsmässa  Thailändska lagar gäller  här inte kan du ändra på det har du då inte skyddat dej i detta landet står du där utan något ting, förlorat allt till kvinnans favör om du inte skyddat dej på laglig väg.Du får nog tänka till en runda till  för att förstå problemet som inträffar allt för ofta i Thailand.

Det är inte alla kvinnor som varit i Sverige med sina män allt för ofta är det mannen som kommer hit för att bosätta sig med sin kvinna han  träffat vid sina besök i Thailand. Det finns massor av män som blivit utblottade i detta landet endast för dom trott blint på kärleken har du en annan syn så får det stå för dej jag bara förmedlar ett sätt att skydda sig som man i Thailand när man bygger hus,  för man vill väl inte åka hem utblottad man kom hit för att bosätta sig och stanna i Thailand.Kan vara skönt att få behålla det då också när man betalt allt med sina pengar annars får kvinnan det oftast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så gör man som man hade gjort om man var gift med en svensk kvinna.

 

Totala tillgångar = 1.000.000Sek

Tillgångar i Thailand = 300.000Sek

 

Frugan tar tillgångar i Thailand + löses ut med 200.000Sek

 

 

Ser inte problemet.

Nja,tillgångar i Thailand,då förlorar ju jag multum,och dela på det vi har i Sverige!!!Jepp då förlorar jag multum igen.Nä,hon får nog ta allt utan strid,då är det lugnt i farstun  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

 mer än det normala att man kan loosa kärring och då huset  :y2:  ...tips och råd mottages tacksamt   :wai:

 

Hej !

 

Ni älskar varandra idag väldigt mycket och tänker naturligtvis aldrig skiljas .mitt råd till dej är att en dag när ni känner er på topp, och älskar varandra väldigt mycket.

 

Tycker jag att du föreslår ett besök hos en advokat som skriver ett avtal, att du får hyra den biten av mark typ 30 år som ditt betalda hus kommer att stå på. Sedan registrerar ni detta dokument på myndigheten där ni bor.Skulle väl inte vara några problem ni älskar varandra,bara som en säkerhet för dej en kostnad några hundra bath.

 

Huset du bygger skall vara skrivet på dej om du betalar det med dina pengar, Husboken utfärdas på dej och hustrun inskriven i boken och andra som bor där inga konstigheter allt görs på myndigheten där ni bor.

 

Då har du skyddat dej från detta ordet "LOSER" som så många utlänningar i Thailand känner igen.

 

Du måste skydda dej lagligt, det handlar inte om att vara snäll och tänka det händer aldrig. Du har för avsikt att leva med din kvinna för evigt, och hon med dr ej, så hon borde förstå att du inte vill förlora huset och dina pengar.

 

Mvh Denis det gå

 

nja,hoppas det går ihop sig i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

 mer än det normala att man kan loosa kärring och då huset  :y2:  ...tips och råd mottages tacksamt   :wai:

 

Hej !

 

Ni älskar varandra idag väldigt mycket och tänker naturligtvis aldrig skiljas .mitt råd till dej är att en dag när ni känner er på topp, och älskar varandra väldigt mycket.

 

Tycker jag att du föreslår ett besök hos en advokat som skriver ett avtal, att du får hyra den biten av mark typ 30 år som ditt betalda hus kommer att stå på. Sedan registrerar ni detta dokument på myndigheten där ni bor.Skulle väl inte vara några problem ni älskar varandra,bara som en säkerhet för dej en kostnad några hundra bath.

 

Huset du bygger skall vara skrivet på dej om du betalar det med dina pengar, Husboken utfärdas på dej och hustrun inskriven i boken och andra som bor där inga konstigheter allt görs på myndigheten där ni bor.

 

Då har du skyddat dej från detta ordet "LOSER" som så många utlänningar i Thailand känner igen.

 

Du måste skydda dej lagligt, det handlar inte om att vara snäll och tänka det händer aldrig. Du har för avsikt att leva med din kvinna för evigt, och hon med dej, så hon borde förstå att du inte vill förlora huset och dina pengar.

 

Mvh Denis

 

 

Dolle han har en sjuk Thai-tjej med faderlösa barn och ingen släkt till tjejen att umgås med, så ja jag kan förlora huset men sannolikheten är obefintlig

Allt jag köper ska stå på hon.

Har mycket svårt att se hon kasta ut mig ur huset för i så fall skulle väl jag ha åkt ut ur huset för flera år sen.

 

Allt kan hända, men sannolikheten att jag ska förlora huset är obefintligt om så fallet skulle bli så har jag inte investerat mer än jag kan "losa"

Husets pris vid köp 2006 var 1,2 milj baht sen på kostat lite då och då efteråt.

 

Är mycket större risk att översvämningarna som kan bli ibland tar huset ifrån oss båda.

 

Mvh-Dolle

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det största misstaget vi gjorde när vi byggde för något år sedan, var att bygga på mark som vi fått av frugans far, i anslutning till flera andra släktingar.

Hade jag gjort om husbygget, var det första jag skulle gjort, köpt en tomt en bit bort, för vissa i Thailand har verkliga problem med att skilja på ditt och mitt...

Sen har man kunnat göra mycket annorlunda, det var andra huset jag byggt i asien, tredje gången kanske man lyckas... :rolleyes:

 

Mvh. borje222

Vi har en lite bitsk hund det hjälper kanonbra.Folk springer inte in i onödan om man säger så,perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det största misstaget vi gjorde när vi byggde för något år sedan, var att bygga på mark som vi fått av frugans far, i anslutning till flera andra släktingar.

Hade jag gjort om husbygget, var det första jag skulle gjort, köpt en tomt en bit bort, för vissa i Thailand har verkliga problem med att skilja på ditt och mitt...

Sen har man kunnat göra mycket annorlunda, det var andra huset jag byggt i asien, tredje gången kanske man lyckas... :rolleyes:

 

Mvh. borje222

Vi har 3.5 rai I södra Thailand nära gummans släkt och en granne har börjat bråka om gränser på marken och satt dit en egen gränsstolpe.

I sommar vill jag helst inte åka dit utan gumman får åka själv och jag stannar i jomtien i vårat hus med dottern så får de bråka hur mycket de vill.

Blir fel I alla fall när de tänker känns det som.

Varför kan inte saker göras rätt från början?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har 3.5 rai I södra Thailand nära gummans släkt och en granne har börjat bråka om gränser på marken och satt dit en egen gränsstolpe.

I sommar vill jag helst inte åka dit utan gumman får åka själv och jag stannar i jomtien i vårat hus med dottern så får de bråka hur mycket de vill.

Blir fel I alla fall när de tänker känns det som.

Varför kan inte saker göras rätt från början?

Vi hade samma problem för några år sedan. Tog dit poo jai ban. Hon fixade dit lantmäteriet och de satte ut nya stolpar. Enligt grannen var det helt onödigt han kunde väl skänka bort dom metrar som vi tyckte var fel. Lantmäteriet kom och det stämde varken det som frugan sa eller vad grannen sa. Tydligen hade grannen gjort likadant för väldigt länge sedan så att orginalstolparna skulle inte stå på det ställe där de hade stått innan han flyttade sista gången. Så grannen tappade inte bara de metrar han flyttade sist utan också några metrar från tidigare flytt. Dessutom fick han betala lantmäteriet som grädde på moset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade samma problem för några år sedan. Tog dit poo jai ban. Hon fixade dit lantmäteriet och de satte ut nya stolpar. Enligt grannen var det helt onödigt han kunde väl skänka bort dom metrar som vi tyckte var fel. Lantmäteriet kom och det stämde varken det som frugan sa eller vad grannen sa. Tydligen hade grannen gjort likadant för väldigt länge sedan så att orginalstolparna skulle inte stå på det ställe där de hade stått innan han flyttade sista gången. Så grannen tappade inte bara de metrar han flyttade sist utan också några metrar från tidigare flytt. Dessutom fick han betala lantmäteriet som grädde på moset.

Det här med att grannen fick betala kalaset låter intressant :thumbsup:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har 3.5 rai I södra Thailand nära gummans släkt och en granne har börjat bråka om gränser på marken och satt dit en egen gränsstolpe.

I sommar vill jag helst inte åka dit utan gumman får åka själv och jag stannar i jomtien i vårat hus med dottern så får de bråka hur mycket de vill.

Blir fel I alla fall när de tänker känns det som.

Varför kan inte saker göras rätt från början?

Verkar vara standard att folk går och flyttar på stolparna.Kanske speciellt direkt efter att det har kommit nya ägare och att dom är osäkra på var stolparna står/stått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi byggde huset på frugans tomt för 5 årsedan och det blev åt helvete för stort pga hon ändrade sig om vilket hus vi skulle ha . Från 150kvadrat till cirka 400 blev det . Okey fint är men stort byggdes med super blocks och bra isolering i taket . Nackdelarna är att det byggdes för tidigt 15år före min pension . Det betyder en del renoveringar och underhåll . Fördelen är huset ligger 1km från byn och vi har öppna fält runt huset så det fläktar ganska bra det har väl kostat 500 svenska ungefär .och huset ligger mellan satuk o surin . OCH jag har inte lagt en krona på det allt är hennes mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi byggde huset på frugans tomt för 5 årsedan och det blev åt helvete för stort pga hon ändrade sig om vilket hus vi skulle ha . Från 150kvadrat till cirka 400 blev det . Okey fint är men stort byggdes med super blocks och bra isolering i taket . Nackdelarna är att det byggdes för tidigt 15år före min pension . Det betyder en del renoveringar och underhåll . Fördelen är huset ligger 1km från byn och vi har öppna fält runt huset så det fläktar ganska bra det har väl kostat 500 svenska ungefär .och huset ligger mellan satuk o surin . OCH jag har inte lagt en krona på det allt är hennes Med vänlig hälsning

 

JA huset är stiligt som ni har, ja jag har varit inne hos dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...