Jump to content
IGNORERAD

Tycker ni hon är pålitlig?


Yangsri surat

Recommended Posts

Så är det även i fiskebyn. Enklare jobb som tex städjobb eller att jobba som servitris så är nog snarare en dagslön på 200 bath det som gäller. om ens det.

 

Pessimistkonsulten Fritz..

 

Inte konstigt att man får rummet bra städat när man lägger 50 baht i dricks varje dag i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 157
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Yangsri surat

    21

  • Baa

    10

  • civona

    10

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Enkla jobb som att sälja åt andra och inte ha sin egen business ger sällan 500bath för en dags arbete, troligare under 300bath.

 

Visst finns det många i Thailand som har enkla låglönejobb. Men att som Uffeh dra slutsatsen att en thailändska "säljer sig själv" bara för att hon tjänar 500 Baht per dag känns lite långsökt.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu står det i första inlägget att hon åkt till Hua Hin för att sälja mat, då tolkar jag det som hon säljer åt någon annan och troligen inte får 500bath för detta. Kanske 300bath.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du känner inte befolkningen speciellt väl om du tror dig veta att 500 om dagen är normalt, varför tror du regeringen i landet för bara ett eller ett par år sedan införde en lägstalön på 300 om snittlönen eller "normal lön" redan var 500?

Snarare är det nog så att sett till antalet arbetstagare ligger nog inkomsten på snarare under än över 300 THB/dag fortfarande!

 

Hur väl känner du befolkningen?  ;)

 

Genomsnittslönen Q3 2013 i Thailand var ca 12 500 Baht/mån (d v s 480 Baht/dagen räknat på 26 arbetsdagar i månaden) enligt http://www.tradingeconomics.com/Thailand/wages. Enligt NSO 

var den genomsnittliga hushållsinkomsten drygt 23 000 Baht/mån redan 2011. (http://web.nso.go.th/en/survey/house_seco/data/Whole%20Kingdom_11_summary.pdf)

 

Det jag vänder mig emot är att det finns personer som drar slutsatsen att hon "säljer sig själv" bara för att hon har en lön på den nivån.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur väl känner du befolkningen?  ;)

 

Genomsnittslönen Q3 2013 i Thailand var ca 12 500 Baht/mån (d v s 480 Baht/dagen räknat på 26 arbetsdagar i månaden) enligt http://www.tradingeconomics.com/Thailand/wages. Enligt NSO 

var den genomsnittliga hushållsinkomsten drygt 23 000 Baht/mån redan 2011. (http://web.nso.go.th/en/survey/house_seco/data/Whole%20Kingdom_11_summary.pdf)

 

Det jag vänder mig emot är att det finns personer som drar slutsatsen att hon "säljer sig själv" bara för att hon har en lön på den nivån.

 

/Krille

 

 

De minns bara vad deras fruar gjorde innan. . . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon nämnde; sätt din dotter i främsta rummet och ta er till sol och bad. Långt ifrån nöjesindustrin. Det är liksom inte läge att leka kärlekskrank försmådd deckare med sin egen dotter som ressällskap. Det är ju alldeles uppenbart vad lite du betyder för henne genom att hon väljer ett jobb som matförsäljare före dig, visserligen för en lön som gör vilken thai som helst grön av avund. Nästan den dubbla, helt nyligen rekommenderade, minlönen för ett dagsverke. 

 

Skillnad hade kanske varit om du rest ensam. Då hade det möjligen varit lite kul att kolla upp hur det förhöll sig även om resultatet inte varit särskilt upplyftande eftersom hon av någon outgrundlig anledning inte vill ha dig dit, där hon befinner sig.

 

Klockorna borde väl f.ö. ringa redan när hon vantrivdes med sin situation senast hon besökte dig här i Sverige. Det är ju 9 av 10 thaidamers våta dröm. Iaf de från nordost.

 

Glöm och gå vidare och se till att du får en fin semester med ditt eget kött och blod, är det bästa råd iaf jag kan komma på utifrån kända förutsättningar. 

Det framkom ju att hon hade ett jobb och då gäller det inte 8 timmar som i Sverige. Nej den här damen jobbar säkert 15-16 timmar per dag och som nyanställd, tror du hon skulle få smita i väg för att träffa sin älskare från Sverige? Tror heller inte att man har så mycket energi över efter att ha stått och krängt mat en hel dag.

 

Hon skrev ju att de ska träffas den 28:e det är väl bara att ta det lugnt tills dess och sedan åka och ha det skönt tillsammans med familjen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det framkom ju att hon hade ett jobb och då gäller det inte 8 timmar som i Sverige. Nej den här damen jobbar säkert 15-16 timmar per dag och som nyanställd, tror du hon skulle få smita i väg för att träffa sin älskare från Sverige? Tror heller inte att man har så mycket energi över efter att ha stått och krängt mat en hel dag.

 

Hon skrev ju att de ska träffas den 28:e det är väl bara att ta det lugnt tills dess och sedan åka och ha det skönt tillsammans med familjen.

 

Nja, har man ett "distansförhållande" så åker man inte bort och jobbar då den ena parten kommer på ett av troligen få årliga kortbesök, och samtidigt förbjuder denna att komma för ett ens hälsa på. . . . . det sitter en gädda i trädtoppen här som inte luktar gott!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, har man ett "distansförhållande" så åker man inte bort och jobbar då den ena parten kommer på ett av troligen få årliga kortbesök, och samtidigt förbjuder denna att komma för ett ens hälsa på. . . . . det sitter en gädda i trädtoppen här som inte luktar gott!

Jag tror delvis också att det har att göra med ekonomi. hans kvinna vill inte tappa ansiktet genom att säga att 500/dag (som TS erbjudit henne för att komma till honom) inte är tillräckligt. Det räcker ju knappt till bussen till Pattaya. Jag tror faktiskt att han måste lösa ut henne från jobbet, förslagsvis 500 till hennes chef och 700-800 till henne för förlorad inkomst och hennes övriga utgifter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror delvis också att det har att göra med ekonomi. hans kvinna vill inte tappa ansiktet genom att säga att 500/dag (som TS erbjudit henne för att komma till honom) inte är tillräckligt. Det räcker ju knappt till bussen till Pattaya. Jag tror faktiskt att han måste lösa ut henne från jobbet, förslagsvis 500 till hennes chef och 700-800 till henne för förlorad inkomst och hennes övriga utgifter

 

Visst kan det ha att göra med ekonomi, hon måste kanske känna av vad andra intressenter/prospect har att erbjuda för framtid, före hon definitivt bestämmer sig.

 

Jag hade inte accepterat det hela en sekund. . . men har förståelse för att kärleken kan göra en blind, speciellt eftersom att TS troligen har "investerat" lite i donnan.

 

Sen att hon som anställd tjänar 500bth om dagen för en enklare matförsäljning, det är inte riktigt rimligt, så som fler påpekar i tråden. . . som sagt så lurar det nog en uggla i vassen här!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutar säkert med..Och dom levde lyckliga i alla sina dagar :)

Det är vad jag hoppas att det gör för dom.

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

De minns bara vad deras fruar gjorde innan. . . . .

Jag vet exakt vad min fru gjorde "innan", och fortsatte att göra efter att vi gift oss, ända tills hon blev gravid (tog 1 år eller så).

Hon tjänade ca 28.000 i månaden plus dricks i varuhuset MBK i Bangkok (för 8-10 år sen), så 500 om dagen låter helt troligt.

 

Det som TS funderar över är väl snarast tjejens ovilja att träffas?

DET hade jag också haft svårt för och funderat en hel del på.

Hoppas det inte är en annan man inblandad, fast som jag känner en del  thaidamer från barerna, så är det antagligen så... Lycka till.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 2 år tillsammans med en thai kvinna i sverige så tycker jag att frågan känns väldigt underligt.

Antingen trollvarning eller dåligt omdöme.

Att fråga den här frågan på ett forum och dessutom lägga ut en bild på henne och låta andra tycka som dom vill om den damen som man ska älska

känns lite otrevligt...

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 2 år tillsammans med en thai kvinna i sverige så tycker jag att frågan känns väldigt underligt.

Antingen trollvarning eller dåligt omdöme.

Att fråga den här frågan på ett forum och dessutom lägga ut en bild på henne och låta andra tycka som dom vill om den damen som man ska älska

känns lite otrevligt...

Visst, men tänk dej att din kära inte ville träffa dej när du kom ner i början av ert förhållande (trots att ni planerat det i förväg), för att hon "sålde mat" och att hon inte ville ha dej i samma stad ens...

 

Vad hade du tänkt?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur väl känner du befolkningen?  ;)

 

Genomsnittslönen Q3 2013 i Thailand var ca 12 500 Baht/mån (d v s 480 Baht/dagen räknat på 26 arbetsdagar i månaden) enligt http://www.tradingeconomics.com/Thailand/wages. Enligt NSO 

var den genomsnittliga hushållsinkomsten drygt 23 000 Baht/mån redan 2011. (http://web.nso.go.th/en/survey/house_seco/data/Whole%20Kingdom_11_summary.pdf)

 

Det jag vänder mig emot är att det finns personer som drar slutsatsen att hon "säljer sig själv" bara för att hon har en lön på den nivån.

 

/Krille

Hur väl?

Jovars!

Nu skrev jag inte en googlesökningssiffra utan en realistisk siffra baserad på befolkningsmäng och inte på inkomstsnitt emedan det i en by kan finnas en person med en hög eller t.o.m. väldigt hög inkomst som ju då skulle höja medelinkomsten rejält, men detta är ju inte sant emedan det endast är statistik och med den kan man ju framkalla önskade resultat, så sett till antalet inkomsttagare och därifrån utgå i ett statistiskt antagande ger ett helt annat resultat och du kan roa dig själv med att ta en tripp ut på landet och gå från hus till hus och se själv så komeer dina "minst 500" att stå som ett unikum i sammandraget!

En fabriksarbetare har i dag runt 9000 THB/månad, en outbildad byggjobbare ung 7500-9000 THB/månad en jordbruksarbetare, typ gummitappare c:a 8000 THB/månad.

ett affärsbiträde 250/300 THB dag precis som de som serverar på restaurang o bar! Att det finns de som tjänar betydligt mer vet jag också, men att påstå att majoriteten av löntagare skall ha "500" THB/dag eller 15-20 000 THB/månad gäller deffinitivt inte landet i genomsnitt, då är du uppe på lärar och sjukvårdslöner och dom är väl knappast i majoritet?

Sedan har du mitt fulla stöd i det befängda att utgå från att det inte GÅR att ha en inkomst på 500 THB/dag utan att sälja sig, det går säker om man har tur att hitta ett arbete där övertids är möjligt att få tillgång till!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Slaven" som lagar mat, städar, tvättar osv på mitt guesthouse i Chiang Mai tjänar 220 THB/ dag + mat.

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur väl?

Jovars!

Nu skrev jag inte en googlesökningssiffra utan en realistisk siffra baserad på befolkningsmäng och inte på inkomstsnitt emedan det i en by kan finnas en person med en hög eller t.o.m. väldigt hög inkomst som ju då skulle höja medelinkomsten rejält, men detta är ju inte sant emedan det endast är statistik och med den kan man ju framkalla önskade resultat, så sett till antalet inkomsttagare och därifrån utgå i ett statistiskt antagande ger ett helt annat resultat och du kan roa dig själv med att ta en tripp ut på landet och gå från hus till hus och se själv så komeer dina "minst 500" att stå som ett unikum i sammandraget!

En fabriksarbetare har i dag runt 9000 THB/månad, en outbildad byggjobbare ung 7500-9000 THB/månad en jordbruksarbetare, typ gummitappare c:a 8000 THB/månad.

ett affärsbiträde 250/300 THB dag precis som de som serverar på restaurang o bar! Att det finns de som tjänar betydligt mer vet jag också, men att påstå att majoriteten av löntagare skall ha "500" THB/dag eller 15-20 000 THB/månad gäller deffinitivt inte landet i genomsnitt, då är du uppe på lärar och sjukvårdslöner och dom är väl knappast i majoritet?

Sedan har du mitt fulla stöd i det befängda att utgå från att det inte GÅR att ha en inkomst på 500 THB/dag utan att sälja sig, det går säker om man har tur att hitta ett arbete där övertids är möjligt att få tillgång till!

Baa

 

Aha - så din realistiska siffra bygger på rena gissningar från din sida?  ;) Du får ursäkta men jag väljer hellre att tro på den statistik som faktiskt finns tillgänglig och publicerad av t ex NSO. Hur räknar du förresten ut att en dagslön 500 Baht blir 15-20 K per månad? 

 

Visst finns det väldigt många som har låglönejobb enligt dina exempel men det finns faktiskt också många i Thailand som inte lever på minimilön. Jag påstår fortfarande att 500 Baht per dag är en ganska normal lön i Thailand oavsett statistiska antaganden. 

 

Slutligen hoppas jag Yangsri surat återkopplar i tråden nu när hon förhoppningsvis ändå kom till honom igår som planerat. Min vilda spekulation utan belägg att att hon kanske känner sig osäker på relationen då de efter två år varken är gifta eller bor ihop och därför vill ha en "backup-plan". Om den planen bara innefattar att få ett eget jobb eller att faktiskt träffa någon annan har jag dock ingen som helst aning om. Känns dock väldigt konstigt att hon inte ville träffa honom och hans dotter på flygplatsen samt att han absolut inte fick komma och hälsa på. Fast samtidigt måste jag erkänna att jag aldrig upphör att förvånas över alla "konstigheter" i Thailand. :unsure:

 

Hoppas dock att det löser sig till det bästa för Yangsri surat!

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har månadsinkomsten/dagslönen att göra med hennes pålitlighet?     :unsure:

 

Tyvärr finns det många "stenbordsexperter" som tycker att kvinnor som tjänar över minimilönen inte är "pålitliga". ;)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Damen i fråga har varit i Sverige och trivdes tydligen  inte, om det sedan berodde på landet eller pojkvännen förtäljer inte historien. I vilket fall som helst är Sverigealternativet inget att satsa på, enligt kvinnan.

Varför ska hon då offra ett jobb bara för att vara hålldam åt något som ändå inte är långsiktigt?

Jag håller på thaikvinnan, hon handlar säkert efter sina känslor, vad hon sen gör på sin fritid har ingen med att göra. Tydligen tillhör hennes hjärta inte falangen, varför då vara falsk och ställa upp på ett kortvarigt förhållande?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha - så din realistiska siffra bygger på rena gissningar från din sida? Du får ursäkta men jag väljer hellre att tro på den statistik som faktiskt finns tillgänglig och publicerad av t ex NSO. Hur räknar du förresten ut att en dagslön 500 Baht blir 15-20 K per månad? Visst finns det väldigt många som har låglönejobb enligt dina exempel men det finns faktiskt också många i Thailand som inte lever på minimilön. Jag påstår fortfarande att 500 Baht per dag är en ganska normal lön i Thailand oavsett statistiska antaganden.

 

Tja, gissning eller inte, men om man ska ta ett exempel som du borde fatta då!

En viss person tjänar 18 miljoner THB samt 99 personer noll så tjänar dessa 99 alltså rätt bra statistiskt sett, eller hur!

Just de stora inkomstskillnaderna gör att statistiken skenar!

Mina grannar tillhöt medelklassen i Thailand, VA ingenjör, lärare, kommunalpamp,bilförsäljare samt liknande arbeten och lönesnittet här bland de 115 hushållen ligger säkert på 500THB, eller mer per dag, men dessa 115 hushåll jmf det område min fru kommer ifrån som dessutom är tre ånger så stort är garanterat stort och i det samhället finns det kanske 20-30 som har en capitainkomst på 500THB/dag.

Du har säkert rätt i att snittlönen sett ur THB  kan vara rätt hög, men sett till antalet läglönade som ju inte får ta del i realiteten av de måmgmiljoninkomster som ett lönesnitt ger så kommer saken i ett helt annat sken.

Sen får du tro vad du vill men ta av dig skygglapparna, realitet och statistik stämmer inte alltid, för då hade om vi slog oss ihop statistiskt du fått en helt annan ålder!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, gissning eller inte, men om man ska ta ett exempel som du borde fatta då!

En viss person tjänar 18 miljoner THB samt 99 personer noll så tjänar dessa 99 alltså rätt bra statistiskt sett, eller hur!

Just de stora inkomstskillnaderna gör att statistiken skenar!

Mina grannar tillhöt medelklassen i Thailand, VA ingenjör, lärare, kommunalpamp,bilförsäljare samt liknande arbeten och lönesnittet här bland de 115 hushållen ligger säkert på 500THB, eller mer per dag, men dessa 115 hushåll jmf det område min fru kommer ifrån som dessutom är tre ånger så stort är garanterat stort och i det samhället finns det kanske 20-30 som har en capitainkomst på 500THB/dag.

Du har säkert rätt i att snittlönen sett ur THB  kan vara rätt hög, men sett till antalet läglönade som ju inte får ta del i realiteten av de måmgmiljoninkomster som ett lönesnitt ger så kommer saken i ett helt annat sken.

Sen får du tro vad du vill men ta av dig skygglapparna, realitet och statistik stämmer inte alltid, för då hade om vi slog oss ihop statistiskt du fått en helt annan ålder!

 

Tack för statistiklektionen man jag har en gång i tiden pluggat statistik och kom då "lite längre" än att förstå det grundläggande begreppet genomsnitt.  :)

 

Ber om ursäkt för OT och hoppas mest på en uppdatering från TS på hur det gått.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla MPR vänner jag har en fråga, hur skulle  ni gjort med er tjej. Jag har känt  henne i nästan 2 år ,o under den tiden har jag varit i Thailand och besökt henne 4 ggr med denna. Hon har varit 2 månader i Sverige i år men hon längtade hem så jag ombokade billjetten ,planen va 3 månader

Fick reda på att en vecka innan vi  kmr ner till Thailand att  jag o min 19 åriga dotter som hon känner sedan 1 år tillbaka, att min tjej inte kommer.att möta mig på flygplatsen . för att hon fått jobb i Hua hin att sälja mat. 500 bath om dagen (hon säljer mat)   Hon har inget fast jobb och brukar annars stanna hemma och bara ta hand om sina föräldrar. Jag förstår att hon vill tjäna pengar och att hon inte kan bara sitta hemma och vänta på mig. Jag har erbjudigt mig att betalas 500  varje dag bara hon kommer till hotellet i Pattaya nu. Vi kom överens att vi skulle bo här på hotellet i 10 dagar med frukost och det visste hon 4 månader  innan att vi skulle komma ner till Thailand. men hon kan inte komma hit förrän 28 dec o hon vill inte att vi ska komma till hua hin och besöka henne där hon jobbar.

Den 28 dec kommer hon och hämtar oss så vi kan åka till Isan att fira nyår tillsammans med familjen som gärna vill träffa oss igen ,jag vill höra er åsikt innan jag agerar.MVH.

Var inte för snabb med att dömma henne efter hon varit på besök i 2 månader. Att mamman fick cancer måste du också ta hänsyn till. Åk upp till hennes föräldrar och träffa familjen, gör ett gott intryck och sen är du hemma.

Ändrades av Rave on
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta alla drömmar om löner i Thailand.Servitris i Cha Am 4000/ mån. Servitris Jomtien 5000 / mån. Tv-reporter Nordöstra Thailand med jour 7/24/365 10.000 / mån. Personalchef mindre sjukhus i nordöstra Thailand 9000 thb / mån . Mina svärföräldrar har en liten risgård i nordöstra Thailand c:a 10 rai mark ( 1 rai = 1600 m2) Nettoinkomst av gården 15-20.000 thb / ÅR. = 1500 thb / månad. Anställd på Big C nordöstra Thailand = ca 4000-5000 thb  / mån. Dessa personer känner jag personligen. Min förra flickvän som är laboratoriesköterska bad sin chef, överläkaren tillika Vd på det lokala sjukhuset om rekommendationer för visum till Sverige. Läkaren en kvinna i 50-års- åldern frågade mig skämtsamt om hon kunde få följa med till Sverige som barnflicka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet ursprunglige insändaren här, att flickvännen säljer mat om han inte varit där och kollat osett. Jag har blivit totalblåst även på plats i Thailand. Många av dessa undersköna kvinnor platsar lätt på Dramaten. Min förra tiggde till sg 400.000 thb. på 10 mån och måste varit i maskopi med sin thailändske man, som jag senare konfroterade,

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...