Jump to content
IGNORERAD

Hyra cykel i Thailand


biker

Recommended Posts

Hej

 

Har på senare tid börjat motionera med cykling. Utomhus när det är

möjligt, annars på motionscykel i källaren. Har investerat i en hyfsad

kolfiberracer. Har googlat lite, och många tar tydligen med sin cykel på

flygresor. Finns speciella väskor för detta. Kollat lite hos Thai airways.

Antingen klarar man sig inom normala bagagevikten, då blir det inget extra.

Men troligen får man väl ett extra kolli, detta kostar i så fall 119 Usd.

Men frågan är, det kanske går att hyra cykel till skapligt pris, på plats.

Jag håller till i Korat.

Måste inte vara allra värsta landsvägsracern, men ändock hyfsad.

 

Mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

En ny kostar fran 1200b Beg fran 600 Billigare att kopa o slanga alt. ge bort  Men kan man ta med fran Sverige for 129 D Kan jag tanka mig ta ner ( Broms pa ratt stalle o hogre kvalitet )

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Häromdagen var jag inne på Probike i Bangkok för att köpa nya racerdäck. Därinne träffade sprang jag på en nyanländ kanadensare som tvingats köpa en ny racer då han inte fått med sig sin vanliga. Det var en instegsracer från Trek med listpris 18500 Baht som säkert kan prutas en del.

Om du ska komma regelbundet hade jag köpt något sådant och parkerat i Thailand (glöm inte talka allt gummi innan hemfärd).

Själv kör jag på en 10 år gammal landsvägscykel (Trek) som jag köpte begagnad via thailands största cykelfotum www.thaimtb.com

Surfa in på www.probike.co.th och kolla. Dom är inte billigast men dom har stort utbud

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av en enkel cykel av "dammodell" som jag köpte ny 3400bath i centrala Korat.

Oväxlad men ger bra motion. Ingen bra kvalité men håller än. Brukar trampa 20-50km per dag.

Det finns ett stort utbud av cyklar att köpa i alla prisklasser i Korat.

Kanske någon hyr ut också.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Häromdagen var jag inne på Probike i Bangkok för att köpa nya racerdäck. Därinne träffade sprang jag på en nyanländ kanadensare som tvingats köpa en ny racer då han inte fått med sig sin vanliga. Det var en instegsracer från Trek med listpris 18500 Baht som säkert kan prutas en del.

Om du ska komma regelbundet hade jag köpt något sådant och parkerat i Thailand (glöm inte talka allt gummi innan hemfärd).

Själv kör jag på en 10 år gammal landsvägscykel (Trek) som jag köpte begagnad via thailands största cykelfotum www.thaimtb.com

Surfa in på www.probike.co.th och kolla. Dom är inte billigast men dom har stort utbud

Hej

Tackar för tipset. Probike verkar ju ha en hel del att välja på. i alla prisklasser. Väljer man

en aluminiumram, så skenar ju inte priset så högt. Sen är ju frågan, det är inte helt riskfritt

med smala racerhjul. Har på något ställe sett dagvattenbrunnar i vägen med längsgående

spår... Gissa om det blir tvärstopp där.

Man får intryck av att cykelsporten är på frammarsch i Thailand, precis som här hemma?

Jag håller till på landsbygden utanför Korat, har hittat en hel del fina vägar för cykling.

Men mitt i stadstrafiken känns det inte alltid så bra.

 

Förresten, man kan ju cykla till Thailand från Sverige. Det löser ju hela problemet.. :thumbsup:

Fantastisk resa ni gjorde, men det finns ju i en annan tråd.

 

Mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tackar för tipset. Probike verkar ju ha en hel del att välja på. i alla prisklasser. Väljer man

en aluminiumram, så skenar ju inte priset så högt. Sen är ju frågan, det är inte helt riskfritt

med smala racerhjul. Har på något ställe sett dagvattenbrunnar i vägen med längsgående

spår... Gissa om det blir tvärstopp där.

Man får intryck av att cykelsporten är på frammarsch i Thailand, precis som här hemma?

Jag håller till på landsbygden utanför Korat, har hittat en hel del fina vägar för cykling.

Men mitt i stadstrafiken känns det inte alltid så bra.

 

Mvh

biker

Stämmer att cykelsporten exploderat de senaste åren här i Thailand. För tio år sedan var det mest MTB och en del touring. Nu kryllar det av fixies överallt precis som i resten av världen. 

Själv tränar jag i en cykelklubb hemma i Sverige och har en begagnad racer här som jag kör på under semestrarna. Brukar träna med en grupp från Bangkok och många är rejält duktiga och har asdyra cyklar. Dom brukar undra vad jag är för kusin från landet när jag kommer med mina gamla hoj, men det gäller att veta att snabbheten sitter i hjärtat och benen och inte i någon dyr kolfiberram... :-)

 

När jag cyklar i Bangkok gäller det att hålla koll på vilket håll gallren över dräneringsbrunnarna ligger. Det spelar ingen roll om man kör med 23 mm racerdäck eller breda MTB däck - resultatet blir detsamma så jag utgår alltid från att gallren ligger på fel håll. I Bangkok cyklar jag dock bara när jag måste flytta cykeln men ute på landet brukar jag köra ut på småvägar och träna allt från lugn distansträning till jobbigare intervallpass. Thailand är faktiskt ett utmärkt land att cykla i, särskilt under deras vinter.

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tänkte också på en helt annan sak. Hur fungerar det försäkringsmässigt, om olyckan skulle vara framme?

Det är väl skillnad på att köra "motorbike" och MC, dvs. motorfordon? 

Det kanske räcker med en fullgod reseförsäkring när man

är ute och cyklar?

 

Mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tänkte också på en helt annan sak. Hur fungerar det försäkringsmässigt, om olyckan skulle vara framme?

Det är väl skillnad på att köra "motorbike" och MC, dvs. motorfordon? 

Det kanske räcker med en fullgod reseförsäkring när man

är ute och cyklar?

 

Mvh

biker

 

Hej

Vet inte hur det ligger till med försäkringar för MC men för träning på racer och långfärd har vår vanliga hemförsäkring med Trygghansa fungerat. Under vår långresa var den dock löjligt dyr att förlänga så vi tog en internationell försäkring från World Nomads (vanlig bland backpackers) och den täcker långfärdscykling även i sådana områden som svenska UD avråder ifrån. Bästa försäkringen är dock sunt förnuft och en backspegel. ;-)

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vet inte hur det ligger till med försäkringar för MC men för träning på racer och långfärd har vår vanliga hemförsäkring med Trygghansa fungerat. Under vår långresa var den dock löjligt dyr att förlänga så vi tog en internationell försäkring från World Nomads (vanlig bland backpackers) och den täcker långfärdscykling även i sådana områden som svenska UD avråder ifrån. Bästa försäkringen är dock sunt förnuft och en backspegel. ;-)

Hej

 

Jo, försiktighet och sunt förnuft behövs alltid. Bäst är såklart att aldrig behöva få reda på om en försäkring är bra, eller inte.

 

Mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...