Jump to content
IGNORERAD

Thailand är världens tredje trafikfarligaste land


MPR Nyheter

Recommended Posts

Jag har bara cyklat  många km i Thailand och upplever inte trafiken farligare än i Sverige , men cykeln är ju en väldigt långsam motobike så det kanske förklarar varför jag fortfarande lever, dessutom är en tvåhjuling väldigt förekommande fordon i Thailand och inte en överraskning som i Sverige när det våras, så mitt tips på säkert fordon är en cykel, företrädesvis dagtid.

Jo hejsan :ahh: I Thailand omkommer i runda slängar 9000 pers varje år i trafikolyckor mot i Sverige mellan 3-400. Ditt tips för att få rätsida på detta är alltså att vi ska börja cykla...företrädes dagtid naturligtvis...inte så dum ide' när man tänker efter. :)

 

Cyklisten Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    8

  • Baa

    5

  • leifen

    5

  • Soengsang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har bara cyklat  många km i Thailand och upplever inte trafiken farligare än i Sverige , men cykeln är ju en väldigt långsam motobike så det kanske förklarar varför jag fortfarande lever, dessutom är en tvåhjuling väldigt förekommande fordon i Thailand och inte en överraskning som i Sverige när det våras, så mitt tips på säkert fordon är en cykel, företrädesvis dagtid.

En viss skilnad alltså. I Sverige borde cyklister förbjudas! Ingen har så dåligt trafikvett som cyklister i Sverige. De tror att alla cyklister har företräde så fort det är ett övergångsställe, de kommer som raketer skjutna ur en kanon skymda bakom en husvägg i en korsning. Finns inte en sportslig för en bilist att stanna om man inte ligger och krypkör på så låg hastighet att kopplingen överhettas. 

 

Fungerar jättebra om alla går över till cykel! Hur lång tid tar det med samlor från Pattaya till Nana? Eller med samlor från Udon till Nana? Har alla hjälm bör det vara väldigt säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa er bara :police:

 

Just nu finns det en svensk i Issan med glasögon och högt blodtryck som är lite folkilsken som dessutom tycker

att han är guds gåva till mänskligheten när det gäller att köra bil.

 

 

Så ser ni en röd Mitshubishi Triton så håll er undan för helvete

 

 

Det kan vara jag

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa er bara :police:

 

Just nu finns det en svensk i Issan med glasögon och högt blodtryck som är lite folkilsken som dessutom tycker

att han är guds gåva till mänskligheten när det gäller att köra bil.

 

 

Så ser ni en röd Mitshubishi Triton så håll er undan för helvete

 

 

Det kan vara jag

Hur lång räckvidd har du?

Vågar jag mig ut på cykeln?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ca 20.000 mil i den Thailändska trafiken sen jag köpte min första bil här. Inte en endaste olycka...ta i trä!

Fan vad jag ljuger. Skulle flytta min bil på tomten en kväll...givetvis drängfull...frugan erbjöd sig att flytta bilen.

Fulle Falangen,stor i korken som vanligt. Jag lyckades på 20 meter att sätta vänstersidan i en stolpe.

Olycka nr. 2: Samma fulle Falang skulle visa hur man använder slangbella för att skjuta en kyckling.

La an och spände gummibanden med en hyfsat stor sten i. Träffade klykhelvetet på slangbellan,

stenen girade 90 grader rätt igenom sidorutan på min bil. Stort jubel bland Thaiarna.

Sista gången jag försökte skjuta slangbella! :crazy:  :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara cyklat  många km i Thailand och upplever inte trafiken farligare än i Sverige , men cykeln är ju en väldigt långsam motobike så det kanske förklarar varför jag fortfarande lever, dessutom är en tvåhjuling väldigt förekommande fordon i Thailand och inte en överraskning som i Sverige när det våras, så mitt tips på säkert fordon är en cykel, företrädesvis dagtid.

 

Jag håller i princip med Stefan. Tvärtemot vad många tror är Thailand ett utmärkt land att cykla i. Fina vägar, mycket att se samt en trafik som är relativt OK.

 

Under vår resa från Sverige till Thailand på cykel trampade vi 1500 mil genom 15 länder. De länderna som kändes farligast trafikmässigt var Polen, Georgien, Azerbaijan samt delar av Kina. Säkrast kände vi oss i Uzbekistan. Thailand kändes faktiskt som ett av dom säkrare länderna men det gäller att välja rätt väg och tidpunkt. Vi umgås en hel del i cyklistkretsar här i Thailand och lokala cyklister säger ofta att dom passar sig för att sticka ut på träningsrundor "suparhelger" som t.ex. songkran eller nyår. 

Ändrades av Banankontakt

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ca 20.000 mil i den Thailändska trafiken sen jag köpte min första bil här. Inte en endaste olycka...ta i trä!

Fan vad jag ljuger. Skulle flytta min bil på tomten en kväll...givetvis drängfull...frugan erbjöd sig att flytta bilen.

Fulle Falangen,stor i korken som vanligt. Jag lyckades på 20 meter att sätta vänstersidan i en stolpe.

Olycka nr. 2: Samma fulle Falang skulle visa hur man använder slangbella för att skjuta en kyckling.

La an och spände gummibanden med en hyfsat stor sten i. Träffade klykhelvetet på slangbellan,

stenen girade 90 grader rätt igenom sidorutan på min bil. Stort jubel bland Thaiarna.

Sista gången jag försökte skjuta slangbella! :crazy:  :17:

 

Och hur mycket läste frugan for dig efter dina fadäser, farang ting tong eller. :giggle: 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur mycket läste frugan for dig efter dina fadäser, farang ting tong eller. :giggle: 

Hon kan lite Svenska bl.a ko-dum i huvudet.det passade bra att säga ca 10ggr om dagen i nästan 2 veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är Thailand trafikfarligt, men inte så illa som det gärna vill framställas( tydligen roar det många på mpr att spy så mycket galla på div saker ang Thailand de bara kan).

Sen litar jag inte särskilt mycket dessa undersökningar, de värsta länderna tex många i Afrika har med all säkerhet inte en ens något tillförlitlig statistik över trafikskadade/döda.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, här har vi som jag ser det ännu ett statistiskt trick.

Visst kan man dra paralleller mellan farligt i trafiken och att olyckor händer i trafiken.

 

Men går man närmare och får en mera detaljerad syn på trafiksituationen, så får man en lite annan bild.

Jag kan t.ex. inte tro att det är det tredje farligaste landet att åka bil liksom helt vanligt i.

 

Bussolyckor pga "dåliga" chaufförer och pickisar fulla med folk, måste vara en avgörande orsak till antalet döda i trafiken.

Och då många gånger helt utan andra fordon delaktiga i olyckan.

 

Skulle bara bussarna få bättre förare och pickisar inte tilläts ha personer på flaken, så skulle statistiken ändras en hel del.

 

Sen lämnar självklart körkunskapsnivån en väldig massa att önska.

Men i det stora hela, skulle jag vilja påstå att det är relativt säkert att bege sig ut i trafiken, så länge man inte sitter i en långfärdsbuss, på flaket i en pickis eller är onykter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, här har vi som jag ser det ännu ett statistiskt trick.

Visst kan man dra paralleller mellan farligt i trafiken och att olyckor händer i trafiken.

 

Men går man närmare och får en mera detaljerad syn på trafiksituationen, så får man en lite annan bild.

Jag kan t.ex. inte tro att det är det tredje farligaste landet att åka bil liksom helt vanligt i.

 

Bussolyckor pga "dåliga" chaufförer och pickisar fulla med folk, måste vara en avgörande orsak till antalet döda i trafiken.

Och då många gånger helt utan andra fordon delaktiga i olyckan.

 

Skulle bara bussarna få bättre förare och pickisar inte tilläts ha personer på flaken, så skulle statistiken ändras en hel del.

 

Sen lämnar självklart körkunskapsnivån en väldig massa att önska.

Men i det stora hela, skulle jag vilja påstå att det är relativt säkert att bege sig ut i trafiken, så länge man inte sitter i en långfärdsbuss, på flaket i en pickis eller är onykter.

 

Helt rätt, såg också i en tidigare undersökning i ämnet att ca 80% av alla dödsolyckor är mc-realiterade.

Så alltså, håller man sig ifrån MC, flakåkning, minibussar och alkohol bakom ratten så har man förbättrat oddsen avsevärt.

 

Jag kan nog påstå att jag kört rätt mycket bil i Thailand, avsevärt mer än medel-mpr:aren, och upplever inte det som särskilt besvärligt. Jag skulle nog vilja påstå att det är obekvämare att köra i tex Polen, Frankrike, Italien för att nämna några andra länder jag kan jämföra med på egen erfarenhet

 

Thailändare må ha dålig trafikutbildning, saker som riskbedömning, ecodrive och liknande finns det nog inte ens ord för i deras språk, men trotts det så vill jag nog påstå att de generellt har bra trafikbedömning och trafikförståelse, ofta mycket bättre än vad vi har i Sverige.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt, såg också i en tidigare undersökning i ämnet att ca 80% av alla dödsolyckor är mc-realiterade.

Så alltså, håller man sig ifrån MC, flakåkning, minibussar och alkohol bakom ratten så har man förbättrat oddsen avsevärt.

 

Jag kan nog påstå att jag kört rätt mycket bil i Thailand, avsevärt mer än medel-mpr:aren, och upplever inte det som särskilt besvärligt. Jag skulle nog vilja påstå att det är obekvämare att köra i tex Polen, Frankrike, Italien för att nämna några andra länder jag kan jämföra med på egen erfarenhet

 

Thailändare må ha dålig trafikutbildning, saker som riskbedömning, ecodrive och liknande finns det nog inte ens ord för i deras språk, men trotts det så vill jag nog påstå att de generellt har bra trafikbedömning och trafikförståelse, ofta mycket bättre än vad vi har i Sverige.

 

Ja, MC, förstås. I samband med alkohol och storhelg, så har du den största delen olyckor, helt säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt, såg också i en tidigare undersökning i ämnet att ca 80% av alla dödsolyckor är mc-realiterade.

Så alltså, håller man sig ifrån MC, flakåkning, minibussar och alkohol bakom ratten så har man förbättrat oddsen avsevärt.

 

Jag kan nog påstå att jag kört rätt mycket bil i Thailand, avsevärt mer än medel-mpr:aren, och upplever inte det som särskilt besvärligt. Jag skulle nog vilja påstå att det är obekvämare att köra i tex Polen, Frankrike, Italien för att nämna några andra länder jag kan jämföra med på egen erfarenhet

 

Thailändare må ha dålig trafikutbildning, saker som riskbedömning, ecodrive och liknande finns det nog inte ens ord för i deras språk, men trotts det så vill jag nog påstå att de generellt har bra trafikbedömning och trafikförståelse, ofta mycket bättre än vad vi har i Sverige.

 

Håller med. Har samma erfarenhet. Många andra länder jag kört i är betydligt värre än Thailand och jag har kört flera tusen mil i Thailand

 

Värsta tror jag var Egypten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Trafiken i Thailand är intensiv och hektisk och kan säkert upplevas som farlig för en ständigt både kamera och manuellt övervakad 90 kuskande svensk och visst är det obehagligt att bli omkörd både på höger såväl som vänstersidan om fordonet. Det gäller att ha ordentlig koll i bakspeglarna. det som jag upplever som en av de största farorna är MC dårar som kör om på insidan och sedan tvärar mitt framför fordonet, har upplevt det flera ggr i trafiken. En annan sak, vansinniga chansningar som omkörning i backkrön utan någon sikt. Lyckades för bara två dagar sedan att med millimetrar undvika en smäll. fick möte med en som låg på omkörning just i ett backkrön, tack o lov så var där så pass bred vägren att jag kunde undkomma Undrar ibland om inte religionen kan ha en viss inverkan. Åk till templet tänd ett ljus och tre rökelsestavar få en saisin bundet om handleden av munken och lite heligt vatten stänkt över både förare och fordon, häng upp en pungmalai i backspegeln sen är det bara att ge järnet, Buddha vakar ju och inget kan hända.  

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo hejsan :ahh: I Thailand omkommer i runda slängar 9000 pers varje år i trafikolyckor mot i Sverige mellan 3-400. Ditt tips för att få rätsida på detta är alltså att vi ska börja cykla...företrädes dagtid naturligtvis...inte så dum ide' när man tänker efter. :)

 

Cyklisten Fritz..

 

Sorry, Fritz,

 

Thailand hade knappast figurerat i skalans botten med endast 9000 omkomna i trafikolyckor per år.

 

Dessvärre är den verkliga siffran mer än det tredubbla eftersom man enbart räknar personer som avlider på olycksplatsen. Dvs alla de som dör någon eller några dagar senare på sjukhus till följd av svåra olycksskador är inte medräknade. Lägg alltså till det dubbla för dessa trafikoffer (ca 18000) så hamnar du långt över 25000.

 

En chockerande siffra när man ser hur fullständigt onödigt och till ingen nytta detta gigantiska årliga blodbad egentligen är.

 

Kolla på Wikipedia här: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate och sortera/klicka på kolumn "Road fatalities per 100000 inhabitants per year". Då ser du direkt i vilket skrämmande sällskap Thailand hamnar när det gäller trafikvett och tillhörande resultat.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det blivit bättre sen 2010 i alla fall i trafiken.

Självsanering då de sämsta förarna redan kvaddat och inte har pengar till nytt fordon.

Men tider då barnen skall till skolan eller hämtas är det kaos på vissa gator.

 

Sen när man startar med moped någon sekund för tidigt vid grönt ljus och andra kör någon sekund för sent mot rött blir det mycket glassplitter i korsningarna men sällan skadade.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, här har vi som jag ser det ännu ett statistiskt trick.

Visst kan man dra paralleller mellan farligt i trafiken och att olyckor händer i trafiken.

 

Men går man närmare och får en mera detaljerad syn på trafiksituationen, så får man en lite annan bild.

Jag kan t.ex. inte tro att det är det tredje farligaste landet att åka bil liksom helt vanligt i.

 

Bussolyckor pga "dåliga" chaufförer och pickisar fulla med folk, måste vara en avgörande orsak till antalet döda i trafiken.

Och då många gånger helt utan andra fordon delaktiga i olyckan.

 

Skulle bara bussarna få bättre förare och pickisar inte tilläts ha personer på flaken, så skulle statistiken ändras en hel del.

 

Sen lämnar självklart körkunskapsnivån en väldig massa att önska.

Men i det stora hela, skulle jag vilja påstå att det är relativt säkert att bege sig ut i trafiken, så länge man inte sitter i en långfärdsbuss, på flaket i en pickis eller är onykter.

Instämmer, men jag har en smula annan uppfattning om "körkunskap" och trafikvett, dessa skall icke förväxlas för om jag är en jävel på att fickparkera hjälper det föga om jag inte förstår och uppfattar onormala situationer framför mig, inte fan fortsätter en trafikskolerutbildad person med oförminskad hastighet rätt in i en situation som alla med något som helst normalt seende borde ha sett och då insett att det hänt någonting, typ hastig inbromsning eller vejning några hundra meter framför dig, men, det gör väldigt många Thailändare, fortsatt hastighet ända in i situationen och dessvärre icke sällan försent, med konsekvensen att det blir fler inblandade än det var från början. Framförhållning är liksom konsekvensanalys inte vardagsspråk i Thailand!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer, men jag har en smula annan uppfattning om "körkunskap" och trafikvett, dessa skall icke förväxlas för om jag är en jävel på att fickparkera hjälper det föga om jag inte förstår och uppfattar onormala situationer framför mig, inte fan fortsätter en trafikskolerutbildad person med oförminskad hastighet rätt in i en situation som alla med något som helst normalt seende borde ha sett och då insett att det hänt någonting, typ hastig inbromsning eller vejning några hundra meter framför dig, men, det gör väldigt många Thailändare, fortsatt hastighet ända in i situationen och dessvärre icke sällan försent, med konsekvensen att det blir fler inblandade än det var från början. Framförhållning är liksom konsekvensanalys inte vardagsspråk i Thailand!

 

"Framförhållning" och "Thailand" i samma mening !!??

 

Du behagar skämta med mig aprillo va !!??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"Framförhållning" och "Thailand" i samma mening !!??

 

Du behagar skämta med mig aprillo va !!??

Ursäkta mig så mycket, nästa gång ska jag sätta punkt och ny mening så alla känner tillfredställelse! :thumbsup:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig så mycket, nästa gång ska jag sätta punkt och ny mening så alla känner tillfredställelse! :thumbsup:

 

Nja. Så länge framförhållning och Thailand ens finns någonstans i närheten av varandra med någon mil eller två är det en överdrift ! :crazy:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är väldigt många skickliga fordonsförare men kan inte tänka trafik.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hemby Vag 3048Ta Lan  Fredag 1 Mc dod Krock Lastbil Lordag Samma och samma plats 1 skadad vid marknaden 4 filig genomfart De flesta kor 60 eller mer Lkv parkerar dar sa det ar lite trangt 

Respeckt for de avlidna saknas Upp med liket pa flacket pa en pickis bara 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hemby Vag 3048Ta Lan  Fredag 1 Mc dod Krock Lastbil Lordag Samma och samma plats 1 skadad vid marknaden 4 filig genomfart De flesta kor 60 eller mer Lkv parkerar dar sa det ar lite trangt 

Respeckt for de avlidna saknas Upp med liket pa flacket pa en pickis bara 

Offe

 

Förstod inte riktigt vad du hade skrivit, så jag gjorde en Google-översättning till engelska. Blev inte klokare av den.    :rolleyes:

 

"My home village Vag 3048Ta Lan Friday 1 Mc dod Crash Truck Saturday Same same place one wounded at the market four lane thoroughfare Most cows 60 or more Lkv park days so it is a little trangt"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstod inte riktigt vad du hade skrivit, så jag gjorde en Google-översättning till engelska. Blev inte klokare av den.    :rolleyes:

 

"My home village Vag 3048Ta Lan Friday 1 Mc dod Crash Truck Saturday Same same place one wounded at the market four lane thoroughfare Most cows 60 or more Lkv park days so it is a little trangt"

 

Det är inte engelska du ska välja i Google translate.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Har samma erfarenhet. Många andra länder jag kört i är betydligt värre än Thailand och jag har kört flera tusen mil i Thailand

 

Värsta tror jag var Egypten

Jag kan inte säga emot.

I slutet av 70-talet tjänstgjorde jag som bilförare på FN-bataljonen i Sinai, jag har kört bil en hel del i Kairo och har aldrig sett maken till trafikkaos varken förr eller senare.

Bilarna kom från alla håll utom uppifrån och alla tutade hela tiden, tutar man inte så finns man inte och blir förmodligen överkörd! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...