Jump to content
IGNORERAD

Thailand är världens tredje trafikfarligaste land


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailand är nu rankat trea i världen på listan över länderna med flest döda i trafiken, med 38,1 dödsfall per 100,000 invånare under 2010.

Panada Disakul - vice ständig sekreterare för Inrikesdepartementet - avslöjade siffrorna under det 11e Vägsäkerhetsseminariet. Han sade att den thailändska regeringen har utannonserat en tioårig nationell policy om vägsäkerhet från 2011-2020 i ett försök att minska antalet olyckor och dödsfall. Men trots att policyn har utannonserats och åtgärder för trafiksäkerhet har tagits så är siffrorna fortsatt höga, med 26,000 dödsfall under 2010.

Världshälsoorganisationen har släppt en lista baserad på siffror från 2010 som visar att Thailand endast är bättre än Eritrea och Libyen.

 

Källa: http://englishnews.thaipbs.or.th/Thailand-ranks-worlds-third-highest-road-fatalities/

 

post-8073-0-11372800-1386864555.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    8

  • Baa

    5

  • leifen

    5

  • Soengsang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Pickuppar med ett ett arbetslag på flaket eller familj mm bidrar nog.

Lao kao och hjälmlöst körning med mc likaså.

Listan kan göras lång men att jag som passagerade inte får dricka en öl var nog inte lösningen.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Krävs inga kunskaper för att få körkort och låga straff för dom som kör utan körkort är det bäddat för problem

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge polisen står och tittar på vid rödljuskörningar e.t.c. bara för att sopa hem sin 200 battare för de utan hjälm lär det inte bli mycket bättre. Interna utredare vore kanske en lösning, men säkert en temporär för dom blir nog inte gamla!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om alla som kör mot enkelriktat för det är glest mellan U-turn ställen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pickuppar med ett ett arbetslag på flaket eller familj mm bidrar nog.

Lao kao och hjälmlöst körning med mc likaså.

Listan kan göras lång men att jag som passagerade inte får dricka en öl var nog inte lösningen.

Glöm inte köpta körkort, därav har man ingen kunskap om trafikregler eller vägskyltar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt http://roadskillmap.com/ så är Thailand 2:a efter Dominikanska republiken men där saknas uppgifterna från bl.a. Libyen och Eritrea.

Skulle det stämma att även de är värre än Thailand så är de ju bara 4:a.

 

Sverige ligger näst sist i den statistiken före "jumbon" Island.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och fylle körningar, alla tar ju bilen till puben.

Men om polisen började göra sitt jobb så skulle

Nog det bli bättre snabbt.

Sen blir ju alla lite självisk så fort dom sätter sig i en bil,

Man gasar hellre än släpper fram någon i trafiken.

Och mopparna kör ju överallt och krockar dom med en bil

Så är det alltid bilens fel enligt moppe föraren.

Många på en pickup kan man förstå med tanke på ekonomi.

Men varje gång man är på någon pub så är det ju minst en 10

St som kör därifrån fulla.

Polisen måste börja göra sitt jobb. Då kanske kan det bli bättre.

Då länge polisen också skiter i regler och kör fulla

är det ju svårt att få folket att följa regler

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning till fyllekörning är ju att det saknas allmännatransportmedel efter mörkrets inbrott, där skulle Disakul kunna uträtta en hel del i kombination med alkokontroller och riktiga straff för grova och återkommande akoholbrott, men så länge det går att köpslå vid vägkanten hjälper ingenting, i Udon är det numer vanligt med alkokontroller och i alla fall märks det på farangerna, dom åker mer taxi o tucisar från barstreetan än förr! Några torskade i början och det kostade en bra slant att köpa sig fri, en bra början i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattis börjar dom bli hårda med både hjälm, driver license och fyllkörning. Mycket kontroller lite överallt, dygnet runt... Å sen om man lär sig så mycket av att få en bot på 400 bath vetifan...  

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattis börjar dom bli hårda med både hjälm, driver license och fyllkörning. Mycket kontroller lite överallt, dygnet runt... Å sen om man lär sig så mycket av att få en bot på 400 bath vetifan...  

Men eftersom 400 battingar motsvarar ungefär 2 dagslöner för många thaiare så är det många av dom som börjat använda hjälm sen poliserna började utöka kontrollerna för ung 1 år sen. Det där med 300 battingar i minilön som det skrivs så mycket om existerar inte annat än på papperet här i fiskebyn, verkligheten är tyvärr en helt annan.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning till fyllekörning är ju att det saknas allmännatransportmedel efter mörkrets inbrott, där skulle Disakul kunna uträtta en hel del i kombination med alkokontroller och riktiga straff för grova och återkommande akoholbrott, men så länge det går att köpslå vid vägkanten hjälper ingenting, i Udon är det numer vanligt med alkokontroller och i alla fall märks det på farangerna, dom åker mer taxi o tucisar från barstreetan än förr! Några torskade i början och det kostade en bra slant att köpa sig fri, en bra början i alla fall!

det svåra är väl att få allmännatransportmedel gå ihop ute på landsbygden, i städer funkar det säkert men runt byarna blir det svårare.

 

det är skönt med bangko att det alltid finns taxi och nu finns appen grabtaxi  :thumbsup:

själv försöker jag pynta någon släkting att hålla sig nykter och vara taxi när vi besöker svärmor. så då är det 1 av 10 bilar som lämnar pubben med

en nykter förare ;)

Ändrades av beerchang$
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju en följd av ett land som bara bråkar om makten.  Inga styr landet, bara Bangkok vill vara Thailand, inga reformer blir genomförda.
Inga satsningar genomförs. Pengar åker ner i korrupta fickor.

Alla får sköta sig själva. Varje polisstation avgör vad som är rätt och fel. Ingen i befolkningen vågar säga halv sju -

Thailändare läser engelska i skolan lika mycket som i Sverige men förstår inget. Regler skapas men ingen behöver följa dem -

Mai pen Rai...

Thaiarna vill inte ha några faranger i landet i alla fall inte några som äger något, det kan rubba svartekonomin och korruptionen

Ett land utan struktur, ett land utan demokrati. Lycka till Thailand och Libyen

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom 400 battingar motsvarar ungefär 2 dagslöner för många thaiare så är det många av dom som börjat använda hjälm sen poliserna började utöka kontrollerna för ung 1 år sen. Det där med 300 battingar i minilön som det skrivs så mycket om existerar inte annat än på papperet här i fiskebyn, verkligheten är tyvärr en helt annan.

 

Fritz..

Det har du rätt i! Och dessutom är det många thai som börjat använda "riktiga" hjälmar istället för dom där vanliga plastpottorna... Speciellt moppetaxi chaffisarna har börjat använda riktiga mc hjälmar har jag märkt denna vintern..

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av olyckorna kan man säga är ettresultat av det som folk demonstrerar mot just nu-korruptionen.

 

Alla vet att polisen är Thailands mest korrupta yrkeskår-tätt följda av politiker-och så länge polisen tar emot mutor istället för att straffa de som begår trafikbrott så lär aldrig statistiken för Thailand bättra sig

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Krävs inga kunskaper för att få körkort och låga straff för dom som kör utan körkort är det bäddat för problem

 

Det är väl ungefär som jag minns från forr när man saker i Kalaspuffspaketen, i Thailand kan man ju tro att dom får korkort i rissäckar och nudelpåsar. Det finns ju trafikskolor i Thailand men hur dom fungerar är ju en helt annan sak.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av olyckorna kan man säga är ettresultat av det som folk demonstrerar mot just nu-korruptionen.

 

Alla vet att polisen är Thailands mest korrupta yrkeskår-tätt följda av politiker-och så länge polisen tar emot mutor istället för att straffa de som begår trafikbrott så lär aldrig statistiken för Thailand bättra sig

 

och man skulle nog behöva ställa lite krav av dom som blir poliser, och höja deras lön då skulle man inte behöva ta mutor för att dryga ut kassan.

det är ju bara toppen inom polisen som tjänar bra fotfolket som är den största delen har ju rätt taskig lön.

Ändrades av beerchang$
Link to comment
Dela på andra sajter

vilket land är värst så jag vet var jag inte ska åka :ahh:

 

Eritrea. 2:a är Libyen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara cyklat  många km i Thailand och upplever inte trafiken farligare än i Sverige , men cykeln är ju en väldigt långsam motobike så det kanske förklarar varför jag fortfarande lever, dessutom är en tvåhjuling väldigt förekommande fordon i Thailand och inte en överraskning som i Sverige när det våras, så mitt tips på säkert fordon är en cykel, företrädesvis dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang körkort för Motobike, vi har ju inte det fordonet i Sverige, enligt en uthyrare här i CM måste jag ha ett internationellt körkort alternativt en översättning av det svenska körkortet till Thailändska för att få hyra en moped/motobike, även om det framgår av mitt svenska körkort att det gäller både för bil och mc, hur har ni hanterat detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang körkort för Motobike, vi har ju inte det fordonet i Sverige, enligt en uthyrare här i CM måste jag ha ett internationellt körkort alternativt en översättning av det svenska körkortet till Thailändska för att få hyra en moped/motobike, även om det framgår av mitt svenska körkort att det gäller både för bil och mc, hur har ni hanterat detta?

Det är mc, alltså mc kort, endera internationellt, eller Thailändskt, det är det enda som gäller. . . . Enkelt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...