Jump to content
IGNORERAD

Thailand är världens tredje trafikfarligaste land


MPR Nyheter

Recommended Posts

Jag kan inte säga emot.

I slutet av 70-talet tjänstgjorde jag som bilförare på FN-bataljonen i Sinai, jag har kört bil en hel del i Kairo och har aldrig sett maken till trafikkaos varken förr eller senare.

Bilarna kom från alla håll utom uppifrån och alla tutade hela tiden, tutar man inte så finns man inte och blir förmodligen överkörd! :crazy:

 

Det mest fascinerande var trafikljusen i korsningarna. Dom var enbart där som dekoration för ingen brydde sig om dom utan bara tutade och körde

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    8

  • Baa

    5

  • leifen

    5

  • Soengsang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det mest fascinerande var trafikljusen i korsningarna. Dom var enbart där som dekoration för ingen brydde sig om dom utan bara tutade och körde

I bästa fall drog man ner lite på farten om man hade rött ljus!

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

I fredags 2 veckor sedan 1 dod vid krock med Lastbil ( Lkw ) ( Tyska ) Samma pa lordagen en skadad Personbil ar Pkw LastKraftWagen PersonKraftWagen Annu en tysk forkortning GroFFaZZ Groste Feldtherren aller Zeiten Mera kand som A Hitler

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

I fredags 2 veckor sedan 1 dod vid krock med Lastbil ( Lkw ) ( Tyska ) Samma pa lordagen en skadad Personbil ar Pkw LastKraftWagen PersonKraftWagen Annu en tysk forkortning GroFFaZZ Groste Feldtherren aller Zeiten Mera kand som A Hitler

Offe

 

Det du nu dricker eller röker kanske inte är så lämpligt?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du nu dricker eller röker kanske inte är så lämpligt?

 

Så länge han inte sätter sig bakom ratten är det nog inget problem. Tror det handlar om en överdos av Underberg!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

MaiChai, on 14 Dec 2013 - 20:46, said:

Det är inte engelska du ska välja i Google translate.

 

Provade en svensk översättning först, fick samma text i retur.   :blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du nu dricker eller röker kanske inte är så lämpligt?

 

 

Kommer ihåg första gången jag skulle hyra moppe i Thailand. Jag hade varit i Thailand totalt 10 dagar och det var min första resa.

 

Jag frågade moped uthyraren om man kunde få en hjälm med... Han sa att det hade han, så jag fick en liten röd hjälm med. Sedan frågade moped uthyraren om jag ville köpa lite "ganja". Det var då jag började bilda mig en uppfattning om thai trafiken. Efter att ha kört ca 4000 mil med bil i landet så får jag en känsla av att helger är dem dagarna man ska vara extra försiktig i trafiken.

 

Tex i Bangkok där det står bilar parkerade på gatorna utanför diverse barer och restauranger så ska man gärna ha i åtanke att när någon sätter sig i bilarna parkerad utanför baren och svänger ut på vägen så är den personen oftast alkoholpåverkad. Oftast kan dom bara svänga ut så det är bra att ligga lite längre ut på filen och helt enkelt inte hålla på gasen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte säga emot.

I slutet av 70-talet tjänstgjorde jag som bilförare på FN-bataljonen i Sinai, jag har kört bil en hel del i Kairo och har aldrig sett maken till trafikkaos varken förr eller senare.

Bilarna kom från alla håll utom uppifrån och alla tutade hela tiden, tutar man inte så finns man inte och blir förmodligen överkörd! :crazy:

Det värsta som kan hända en arabisk taxichauför är att tutan går sönder. Bara att lämna bilen och skaffa en ny!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är Thailand trafikfarligt, men inte så illa som det gärna vill framställas

Tycker det är precis så illa som det framställs.

Jag hatar verkligen allt som har med trafik att göra när jag är i Thailand.

 

Oavsett om jag promenerar, cyklar, åker moppe, buss, bil eller sitter på flaket så är jag tvärnojjig.

 

Sen kan man säkert dividera statistik, och om det finns länder som räknar si, eller så. Egentligen ointressant om de liger 3.a, 5.a eller 10:a på listan. Men faktum är att Thailand är i bottenskrapet av länder där folk inte kan köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 80-talet gick vi förbi en moppeuthyrare i Koh Samui och frågade om någon av hans kunder hade dragit ner rullgardinen :rabbi: -Nej var svaret.

Jag bodde på Lamai i 3 månader och när jag vid ett senare tillfälle gick förbi hans ställe så skrek han Mr Mr, 1 av mina kunder hade :skull:  "lagt på luren". :tele:

Link to comment
Dela på andra sajter

I fredags 2 veckor sedan 1 dod vid krock med Lastbil ( Lkw ) ( Tyska ) Samma pa lordagen en skadad Personbil ar Pkw LastKraftWagen PersonKraftWagen Annu en tysk forkortning GroFFaZZ Groste Feldtherren aller Zeiten Mera kand som A Hitler

Offe

 

Varför blanda in en massa tyska förkortningar? :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blanda in en massa tyska förkortningar? :)

Han är kanske tysk och då kommer det fram vid tangentsbordsfyllan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang, on 17 Dec 2013 - 19:06, said:swedenfarang, on 17 Dec 2013 - 19:06, said:

Varför blanda in en massa tyska förkortningar? :)

 

Han kanske är tysk, en del av hans inlägg är ju lite kryptiska.     :rolleyes:

 

Edit. Såg att leifen var lite snabbare på att svara.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

GÅ ÖVER TILL HÖGERTRAFIK, enligt all thailändsk logik kommer det med all säkerhet att sänka antalet olyckor i trafiken. 

 

Titta bara så få olyckor vi har i Sverige, efter det att vi införde högertrafiken 1969.

 

Ett förslag skulle kunna vara att man provar under 2014 med högertrafik för tung trafik.

 

Faller försöket väl ut tar man personbilar och övriga fordon under 2015.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta bara så få olyckor vi har i Sverige, efter det att vi införde högertrafiken 1969

 

Ehhhh..högertrafik i Sverige infördes den 3:e sept 1967.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Ehhhh..högertrafik i Sverige infördes den 3:e sept 1967.

 

Fritz..

 

WAXO tillhörde grupp3 som inte bytte förrän  1969.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Köra MC utan hjälm visar hur galet det landet är, krockar dom så blir det som en krossad vattenmelon av huvudet istället för att dom reser

sig och gråter över den söndriga MC'n :(

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Och fylle körningar, alla tar ju bilen till puben.

Men om polisen började göra sitt jobb så skulle

Nog det bli bättre snabbt.

Sen blir ju alla lite självisk så fort dom sätter sig i en bil,

Man gasar hellre än släpper fram någon i trafiken.

Och mopparna kör ju överallt och krockar dom med en bil

Så är det alltid bilens fel enligt moppe föraren.

Många på en pickup kan man förstå med tanke på ekonomi.

Men varje gång man är på någon pub så är det ju minst en 10

St som kör därifrån fulla.

Polisen måste börja göra sitt jobb. Då kanske kan det bli bättre.

Då länge polisen också skiter i regler och kör fulla

är det ju svårt att få folket att följa regler

alla tar ju bilen till från puben.

Link to comment
Dela på andra sajter

GÅ ÖVER TILL HÖGERTRAFIK, enligt all thailändsk logik kommer det med all säkerhet att sänka antalet olyckor i trafiken. 

 

Titta bara så få olyckor vi har i Sverige, efter det att vi införde högertrafiken 1969.

 

Ett förslag skulle kunna vara att man provar under 2014 med högertrafik för tung trafik.

 

Faller försöket väl ut tar man personbilar och övriga fordon under 2015.

 

WAXO

Menar du verkligen att tung trafik ska börja med högertrafifik

å senare ska resten utav trafiken ändra sig .....

Om jag vill ta bilen med famijen och åka iväg - kan du

snälla - säga vilken sida ska vi köra på ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Thailand är nu rankat trea i världen på listan över länderna med flest döda i trafiken, med 38,1 dödsfall per 100,000 invånare under 2010.

Panada Disakul - vice ständig sekreterare för Inrikesdepartementet - avslöjade siffrorna under det 11e Vägsäkerhetsseminariet. Han sade att den thailändska regeringen har utannonserat en tioårig nationell policy om vägsäkerhet från 2011-2020 i ett försök att minska antalet olyckor och dödsfall. Men trots att policyn har utannonserats och åtgärder för trafiksäkerhet har tagits så är siffrorna fortsatt höga, med 26,000 dödsfall under 2010.

Världshälsoorganisationen har släppt en lista baserad på siffror från 2010 som visar att Thailand endast är bättre än Eritrea och Libyen.

 

Källa: http://englishnews.thaipbs.or.th/Thailand-ranks-worlds-third-highest-road-fatalities/

 

attachicon.gifroad-fatilities-728x413.jpg

Om Thailand är nummer tre så är Ghana klar tvåa om inte etta .

Härejävlarhadde en taxidriver som hadde en kommbi hanvart helgalen typ stod som 5 te bil vid rödlju när det slog om till grönt hängde hansig på tutan å sen gasen i botten typ stollarna som kör minibussarna i Los

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Thailand är nummer tre så är Ghana klar tvåa om inte etta .

Härejävlarhadde en taxidriver som hadde en kommbi hanvart helgalen typ stod som 5 te bil vid rödlju när det slog om till grönt hängde hansig på tutan å sen gasen i botten typ stollarna som kör minibussarna i Los

Stannade de vid rödljus???

Det hade aldrig hänt i Kairo! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Stannade de vid rödljus???

Det hade aldrig hänt i Kairo! :crazy:

Jo det står mutkolvar vid korsningarna sen börjar tutandet å gasen i botten men man undrar ju vem som är etta

Jo kann ju tillägga en sak alla skrotbilar eller lång milare trafikerar Ghana sen finns ju en medelklass och di rika typ sama som i Thailand

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Men eftersom 400 battingar motsvarar ungefär 2 dagslöner för många thaiare så är det många av dom som börjat använda hjälm sen poliserna började utöka kontrollerna för ung 1 år sen. Det där med 300 battingar i minilön som det skrivs så mycket om existerar inte annat än på papperet här i fiskebyn, verkligheten är tyvärr en helt annan.

 

Fritz..

300 baht i minimilön fungerar i alla fall här i Khao lak, det är näst intill omöjligt att få någon arbetare under 300 även Burmeser

Link to comment
Dela på andra sajter

300 baht i minimilön fungerar i alla fall här i Khao lak, det är näst intill omöjligt att få någon arbetare under 300 även Burmeser

De ju bra,skulle va 500 bath :thumbsup:

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...