Jump to content
IGNORERAD

Behöver snabbt svar ang ID och Pass med olika namn vid vigsel


Jocke

Recommended Posts

Tjenare, tacksam för svar av de som har erfarenhet eller vet med säkerhet, nätet är fullt av information som alla är så olika att man blir orolig.

 

 

Frugan och jag gifte oss och registrerade oss i BKK i november och hon valde att använda mitt efternamn, strax efter fick vi UT som kom till BKK i fredags och då i hennes gamla efternamn.

 

Vår plan(efter tidigare frågor i detta forum) var att hon bytar Thai ID innan hon åker men använder sitt gamla pass och sedan skaffar nytt pass och UT på plats i Sverige.

 

Dock så har hon läst och hört och även jag hittar lite trådar om det när jag googlar där det står att hennes pass blir ogiltigt när hon byta namn på ID kort och att detta kommer synas när hon går igenom Thai immigation när hon lämnar landet vilket kan göra att hon inte får lämna.

 

Så frågan är då om någon gjort något liknande nyligen, dvs inte allt för gamla erfarenheter efter som dom kanske uppdaterat data systmen eller nåt eller kanske är det någon som med säkerhet vet hur det ligger till.

 

Tacksam för snabbt svar eftersom hon skall byta ID denna veckan som det ser ut.

 

 

 

Mvh

 

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hon pass och ID i samma namn så är det OK(hon har väl kvar båda och ni har registrerat det)Namnbytet framgår ju av vigselbeviset.Svenska ambassaden fixar väl det.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hon pass och ID i samma namn så är det OK(hon har väl kvar båda och ni har registrerat det)Namnbytet framgår ju av vigselbeviset.Svenska ambassaden fixar väl det.

 

Hon kommer byta Thai ID innan avfärd för vad vi vet går det inte att få nytt Thai ID kort från Sverige dvs genom Thai ambassaden, så när hon åker kommer hon ha Thai ID med nya efternamnet och pass med det gamla efternamnet, hade dett gått att fixa Thai ID från Sverige hade hon inte bytat nu.

 

Mvh

 

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kommer byta Thai ID innan avfärd för vad vi vet går det inte att få nytt Thai ID kort från Sverige dvs genom Thai ambassaden, så när hon åker kommer hon ha Thai ID med nya efternamnet och pass med det gamla efternamnet, hade dett gått att fixa Thai ID från Sverige hade hon inte bytat nu.

 

Mvh

 

Jocke

Hon kan göra ett nytt pass! I det nya passet skriver de in en notice att hon tidigare rest på ett pass med det tidigare namnet. Detta borde fungera med UT i det gamla namnet. Ett sådant pass fick frugan när hon bytte namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kan göra ett nytt pass! I det nya passet skriver de in en notice att hon tidigare rest på ett pass med det tidigare namnet. Detta borde fungera med UT i det gamla namnet. Ett sådant pass fick frugan när hon bytte namn.

 

Tacksam för svar men "borde" räcker inte till

 

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacksam för svar men "borde" räcker inte till

 

Jocke

Förstår dig. Naturligtvis kan jag ej ge någon garanti för vad migration på Suvan kommer att göra, därför skrev jag "borde". Men det skulle förvåna mig mycket om man har ett nytt pass där det står att innehavaren tidigare hade namnet som det står på UT-kortet, om dom inte kan tolka den informationen  och släpper iväg henne. Vill man vara säker får man fråga migration.

Link to comment
Dela på andra sajter

UT kort och pass måste ha samma namn när man passerar passkontrollen, annars blir det problem.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Thai-id behövs varje gång hon ska förnya sitt thaipass.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren nu kommer vi i allafall att köra som Thai ambassaden rekommenderar samt som vi planerat från början, dvs innan hon fick för sig att olika namn på pass och ID kunne ställa till det.

 

För att klargöra för någon annan som eventuellt är i samma sits så har vi i allafall gift oss i Thailand både inför myndighet och med cermoni. Hon har även då valt att byta till mitt efternamn och kommer innan resan till Sverige registrera detta på amphur samt fixa nytt thai ID. Nytt pass fixar hon inte i Thailand efter som hon har fått UT i sitt gamla efternamn och vi vill inte vänta på nytt UT kort, väl i Sverige kommer hon att byta sitt thai pass på Thai ambassaden i Köpenhamn eller i Stockholm.

 

Har även fått reda på att Thai ambassaden i Stockholm även gör ID kort men dom kan inte ändra nått i Thailands folkbokföring dvs namnbyte eller att ändra ogift till gift mm. Fick även reda på att det Thailändska folkbokförings systemet inte är i kontakt med pass och migrations systemet, som både jag och frugan oroade oss för efter vi läst nått om det på nätet.

 

Mest för informationens skull så kan jag berätta att jag i denna veva snackade med svensk och dansk gränspolis och enligt dom går att passera in i schengen med olika namn på UT och pass, om man har en förklaring och tex ett vigselbevis som förklarar detta namnbyte, det kan innebära en fördjupad kontroll och ett par timmar på flygplatsen men dock. Danska gränspolisen sa till och med att ett vigselbevis på Thai fungerar men en verifierad översättning så klart sparar tid. Dock vete fan om man kommer ut ur Thailand med oilka namn på UT och pass.

 

End of story för vår del och frugan kommer innan ny år. hoppas jag ;)

 

Tack

 

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren nu kommer vi i allafall att köra som Thai ambassaden rekommenderar samt som vi planerat från början, dvs innan hon fick för sig att olika namn på pass och ID kunne ställa till det.

 

För att klargöra för någon annan som eventuellt är i samma sits så har vi i allafall gift oss i Thailand både inför myndighet och med cermoni. Hon har även då valt att byta till mitt efternamn och kommer innan resan till Sverige registrera detta på amphur samt fixa nytt thai ID. Nytt pass fixar hon inte i Thailand efter som hon har fått UT i sitt gamla efternamn och vi vill inte vänta på nytt UT kort, väl i Sverige kommer hon att byta sitt thai pass på Thai ambassaden i Köpenhamn eller i Stockholm.

 

Har även fått reda på att Thai ambassaden i Stockholm även gör ID kort men dom kan inte ändra nått i Thailands folkbokföring dvs namnbyte eller att ändra ogift till gift mm. Fick även reda på att det Thailändska folkbokförings systemet inte är i kontakt med pass och migrations systemet, som både jag och frugan oroade oss för efter vi läst nått om det på nätet.

 

Mest för informationens skull så kan jag berätta att jag i denna veva snackade med svensk och dansk gränspolis och enligt dom går att passera in i schengen med olika namn på UT och pass, om man har en förklaring och tex ett vigselbevis som förklarar detta namnbyte, det kan innebära en fördjupad kontroll och ett par timmar på flygplatsen men dock. Danska gränspolisen sa till och med att ett vigselbevis på Thai fungerar men en verifierad översättning så klart sparar tid. Dock vete fan om man kommer ut ur Thailand med oilka namn på UT och pass.

 

End of story för vår del och frugan kommer innan ny år. hoppas jag ;)

 

Tack

 

Jocke

Om ni har registrerat inför myndighet måste ni ju varit på amphur och då gör man ju namnbytet.

vilket kräver att ni båda med 2 vittnen är där annars borde ni ju inte ha ett registrerat giftemål.

Om jag inte missminner mig stämplar dom bara om datumet i passet på ambassaden.

Har för mig att min fruga hade två olika namn du har ju 2 pass vissa upp båda

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni har registrerat inför myndighet måste ni ju varit på amphur och då gör man ju namnbytet.

vilket kräver att ni båda med 2 vittnen är där annars borde ni ju inte ha ett registrerat giftemål.

Om jag inte missminner mig stämplar dom bara om datumet i passet på ambassaden.

Har för mig att min fruga hade två olika namn du har ju 2 pass vissa upp båda

 

Mvh Pho

 

Vi gifte inte oss på den amphur som hon är skriven på och vittnen ordande dom till oss där i form av personal på kontoret, registrering i husboken måste tydligen ske i hennes hem amphur och därefter ID kort.

 

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gifte inte oss på den amphur som hon är skriven på och vittnen ordande dom till oss där i form av personal på kontoret, registrering i husboken måste tydligen ske i hennes hem amphur och därefter ID kort.

 

Jocke

Att registrera giftemål kan dun sedan ett par år sedan göra tydligen på flera amphur men har

ni gjort det så borde hon redan ha bytt namn.

Om ni har översatt ditt efternamn och vart hos ministry of foregien affairs för att få dokumenten godkända 

Då har ni väl registrerat ert nya namn men att hon kan skaffa nytt pass och id hos den lokala amphur.

Ni måste ju har fått äktenskapslicensen på amphur vad står det för namn på det.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Att registrera giftemål kan dun sedan ett par år sedan göra tydligen på flera amphur men har

ni gjort det så borde hon redan ha bytt namn.

Om ni har översatt ditt efternamn och vart hos ministry of foregien affairs för att få dokumenten godkända

Då har ni väl registrerat ert nya namn men att hon kan skaffa nytt pass och id hos den lokala amphur.

Ni måste ju har fått äktenskapslicensen på amphur vad står det för namn på det.

Mvh Pho

Korrekt, och på amphur där vi registrerade oss fick vi vars ett vigsel bevis, samt ett form av vigselbevis där alla info samt vittnens namn står samt en namn ändrings lapp till henne vilket hon måste visa på hennes hemma amphur så dom för in det i husboken och hon kan göra ID med sitt nya namn.

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt, och på amphur där vi registrerade oss fick vi vars ett vigsel bevis, samt ett form av vigselbevis där alla info samt vittnens namn står samt en namn ändrings lapp till henne vilket hon måste visa på hennes hemma amphur så dom för in det i husboken och hon kan göra ID med sitt nya namn.

Jocke

Namnändringen måste ju redan registrerats hos amphur bara läsa vilket namn på pappret

Som  jag förstår så är då hennes pass o id ogiltigt redan så hon måste skaffa ny hos den lokala amphur

samt införa ändringarna i den gula boken troligtvis i den blåa också.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Namnändringen måste ju redan registrerats hos amphur bara läsa vilket namn på pappret

Som jag förstår så är då hennes pass o id ogiltigt redan så hon måste skaffa ny hos den lokala amphur

samt införa ändringarna i den gula boken troligtvis i den blåa också.

Mvh Pho

Har svårt att tro att hennes ID är ogiltigt men för att undvika det så var det kan kanske vara därför hon fick en namnändrings lapp att ta med till hennes amphur, dock så är pass och folkbokföring system och myndigheter inte samkörda.

När jag ändrade mitt efternamn för 10 år sen använde jag mina ID handlingar lång tid efter tills jag fick fixat med alla mina papper och namn bytet gjorde inte mina handlingar ogiltiga, varför skulle det vara så i Thailand.

Vilka husböcker hon skall ändra i överlåter jag till henne och de Thailändska myndigheterna.

mvh

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tro att hennes ID är ogiltigt men för att undvika det så var det kan kanske vara därför hon fick en namnändrings lapp att ta med till hennes amphur, dock så är pass och folkbokföring system och myndigheter inte samkörda.

När jag ändrade mitt efternamn för 10 år sen använde jag mina ID handlingar lång tid efter tills jag fick fixat med alla mina papper och namn bytet gjorde inte mina handlingar ogiltiga, varför skulle det vara så i Thailand.

Vilka husböcker hon skall ändra i överlåter jag till henne och de Thailändska myndigheterna.

mvh

Jocke

Min Fru var tvungen att göra det men vi fixade allt hos den lokala amphur

Du kan använda ett gammalt eller förfalskat ID i Thai ganska vanligt

men går du till amphur för att skaffa nytt pass el dyl som ex husboken kollar de ju

fingeravtrycken som finns på ID kortet mm sy att de stämmer tycker du att vi är ett

kontroll samhälle inte närheten av thai.

Enklaste är att maila MIG men tyvärr tar det minst 2 veckor att få hej kom och hjälp mig svar.

 

En fråga gäller det UT eller PUT.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Fru var tvungen att göra det men vi fixade allt hos den lokala amphur

Du kan använda ett gammalt eller förfalskat ID i Thai ganska vanligt

men går du till amphur för att skaffa nytt pass el dyl som ex husboken kollar de ju

fingeravtrycken som finns på ID kortet mm sy att de stämmer tycker du att vi är ett

kontroll samhälle inte närheten av thai.

Enklaste är att maila MIG men tyvärr tar det minst 2 veckor att få hej kom och hjälp mig svar.

En fråga gäller det UT eller PUT.

Mvh Pho

Allting är löst som jag skrev ovan, men vi trodde det skulle kunna bli ett problem eftersom frugan hört samt jag googlat fram att det kunde uppstå problem när hon lämnar Thailand, då trodde vi att dom i passkontrollen kunde se i sitt system att hon bytat namn/id, men det är klar gjort att dessa system inte samkörs och att det inte kommer skapa nåt problem.

Hon kommer som sagt att fixa med husbok och byta id innan av resa och sedan fixa med pass och rätt namn på UT här i Sverige.

Slutet gott allting gott.

mvh

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...