Jump to content
IGNORERAD

Mobilt bredband i Sverige


Guest BpaijingKatai

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai

Ni som har erfarenhet av mobilt bredband i sverige, hur är det med:

1. Kvalitéten på nätet?

2. Supportens effektivitet, kunnande och framförallt bemötandet?


 

Frågorna beror på att jag kommer under våren att flytta ut på landet och behöver skaffa dylika grejor och jag har helt plötsligt fått massor med tid över att börja kolla upp detta då jag blivit avstängd från mitt arbete året ut och sambon fick tydligen för sej att det var dags att flytta när jag var på tjänsteresa förra veckan.

På alla operatörers täckningskartor så ska det vara full fart, men det vet vi nog att det finns så många om och men att detta betyder inte ett dugg i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    5

  • andrejsdenruskige

    3

  • Nisse Hult

    2

  • Robbanthai

    2

Mest aktiva i denna tråd

Som sagt. Hör med en lokal handlare vilken operatör som har bäst täckning där du ska hålla till.

Jag tror att Telia har bäst täckning totalt i Sverige. Men jag kan ju ha fel. Har för mig att jag hade det en gång på 70:talet.

Jag köpte en trådlös router från comviq som går att ansluta 5 användare på med kontantkort. Funkar jättebra. Fast om en sån

funkar där du ska hålla till vet jag inte.  :_russian:

Ändrades av Nisse Hult
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Som sagt. Hör med en lokal handlare vilken operatör som har bäst täckning där du ska hålla till.

Jag tror att Telia har bäst täckning totalt i Sverige. Men jag kan ju ha fel. Har för mig att jag hade det en gång på 70:talet.

Jag köpte en trådlös router från comviq som går att ansluta 5 användare på med kontantkort. Funkar jättebra. Fast om en sån

funkar där du ska hålla till vet jag inte.  :_russian:

 

Alla täckningskartor visar högsta möjliga värde för området, så det är därför jag undrar vilken erfarenhet folk har av operatörernas support=handhavande vid problem.

Priserna skiljer marginellt, som du säjer så finns det fördelar med Comviq då man bara betalar för de delar av året då man är hemma Tele2 har ett system där man pausar sitt abonnemang under bindningstiden högst 6 månader åt gången till en kostnad av 99:-.

 

Edit: det finns numera även Wifog(kommer under dec)

 

http://wifog.com/

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla täckningskartor visar högsta möjliga värde för området, så det är därför jag undrar vilken erfarenhet folk har av operatörernas support=handhavande vid problem.

Priserna skiljer marginellt, som du säjer så finns det fördelar med Comviq då man bara betalar för de delar av året då man är hemma Tele2 har ett system där man pausar sitt abonnemang under bindningstiden högst 6 månader åt gången till en kostnad av 99:-.

 

Telenor gör reklam för att man kan pausa sitt abonnemang också har jag för mig

 

Telia och Tre brukar ha bästa kundsupporten. Tele2 brukar ta bottennoteringen i de mesta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Net1 om du inte behöver mobilt bredband i telefonen

 

Net1 är ju mera nästan att kalla ett smalband av frekvensmässiga skäl

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Telenor gör reklam för att man kan pausa sitt abonnemang också har jag för mig

 

Telia och Tre brukar ha bästa kundsupporten. Tele2 brukar ta bottennoteringen i de mesta

 

Min erfarenhet av TRE är att de suger getpung...

Därför vill jag ha andras erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

 

Mobilt bredband kan var sådär oavsett var man bor eller vad operatörerna säger.

Jag själv jobbar på 3 och har mobilt Bredband från 3 och där mitt hus står 18 km från Stockholm city (Färingsö) är det helt värdelöst. Endast täckning vid ett fönster eller utomhus.

3 säger att jag ska ha full 4G täckning men jag vet att det inte är så, de har dessutom vridit om antenner så jag ska få bättre mottagning då jag har beredskap då och då.

 

Så kräv att få ta hem och prova från de leverantörer som säger sig ha täckning. Det ska vara full retur rätt hos alla mobilföretag i Sverige.

 

Men får du mottagning på ditt 3 bredband och dessutom har 4G mottagning så blir det åka av. Då jag har vänner som når upp till 70Mb/sec ner samt över 10Mb upp.

 

//Robbanthai

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Net1 om du inte behöver mobilt bredband i telefonen

 

Det ska vara ett brdband som används mestadels i huset, inte i mobilen där finns redan internet.

 

 

Vad betyder detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Hej!

 

Mobilt bredband kan var sådär oavsett var man bor eller vad operatörerna säger.

Jag själv jobbar på 3 och har mobilt Bredband från 3 och där mitt hus står 18 km från Stockholm city (Färingsö) är det helt värdelöst. Endast täckning vid ett fönster eller utomhus.

3 säger att jag ska ha full 4G täckning men jag vet att det inte är så, de har dessutom vridit om antenner så jag ska få bättre mottagning då jag har beredskap då och då.

 

Så kräv att få ta hem och prova från de leverantörer som säger sig ha täckning. Det ska vara full retur rätt hos alla mobilföretag i Sverige.

 

Men får du mottagning på ditt 3 bredband och dessutom har 4G mottagning så blir det åka av. Då jag har vänner som når upp till 70Mb/sec ner samt över 10Mb upp.

 

//Robbanthai

 

Enigt en bekant som jobbat i en Tre butik så ska Tre ha "dumpat" en massa defekta Netgear routers hos sina kunder helt avsiktligt......

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag Telenor 4g med en router wifi  huwaie (felstavat),,kan koppla in tio användare i den. ligger alltid i bilen då har man internet med sig var man än är med bilen. Hyffsat bra täckning vid mitt hus inget som jag klagar på , Uppe på jakten mellan kosta o Lessebo mitt ute i skogen har jag kanontäckning av någon konstig anledning. Jag e iaf nöjd med mitt abonnemang. Men vad jag förstått så e det så olika hur o var man bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enigt en bekant som jobbat i en Tre butik så ska Tre ha "dumpat" en massa defekta Netgear routers hos sina kunder helt avsiktligt...

Jag jobbar ju inte med Routrarna men om det är så att defekta routrar har lämnats ut är det tråkigt. (Och är de defekta så har ju Netgear som tillverkar dem gjort fel och inte 3)

3 har dessutom en kundservice grupp för enbart bredband nu, så det är bara och höra av sig till dem så löser de eventuella problem.

Nu mer så har vi nya routrar från Huawei och det är mer tillförlitliga.  Kör en sådan själv.

 

//Robbanthai

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige kör jag 4G från Tele2, i Botkyrka, som funkar bra. Men som nämnts tidigare så beror det på många faktorer om du får bra fart eller inte. Jag pausar mitt abb när jag åker till LOS, det funkar bra.

 

Mvh

BBJ

:thumbsup:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Net1 är ju mera nästan att kalla ett smalband av frekvensmässiga skäl

 

Jo, fast har han tänkt bo i "skogen" så är det en lösning som fungerar.

Funkar relativt bra ute på havet och i fjällen.

Dessutom så är det ingen roamingavgift om han skulle få för sig att dra till Norge eller Danmark

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Telenor gör reklam för att man kan pausa sitt abonnemang också har jag för mig

 

Telia och Tre brukar ha bästa kundsupporten. Tele2 brukar ta bottennoteringen i de mesta

 

Den senaste undersökningen jag läste(i SVD) så var det 3 som vann bottenligan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Jag jobbar ju inte med Routrarna men om det är så att defekta routrar har lämnats ut är det tråkigt. (Och är de defekta så har ju Netgear som tillverkar dem gjort fel och inte 3)

3 har dessutom en kundservice grupp för enbart bredband nu, så det är bara och höra av sig till dem så löser de eventuella problem.

Nu mer så har vi nya routrar från Huawei och det är mer tillförlitliga.  Kör en sådan själv.

 

//Robbanthai

 

Du som jobbar hos 3 går nog en intressant tid till mötes, jag läste att Hutchison Whampoa(som äger 3) eventuellt kommer att köpa Tele 2 från Kinnevik.

Frågan blir nog hur man gör för att få maximala synergieffekter av köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag Telenor 4g med en router wifi  huwaie (felstavat),,kan koppla in tio användare i den. ligger alltid i bilen då har man internet med sig var man än är med bilen. Hyffsat bra täckning vid mitt hus inget som jag klagar på , Uppe på jakten mellan kosta o Lessebo mitt ute i skogen har jag kanontäckning av någon konstig anledning. Jag e iaf nöjd med mitt abonnemang. Men vad jag förstått så e det så olika hur o var man bor.

Hualigen.  :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara ett brdband som används mestadels i huset, inte i mobilen där finns redan internet.

 

 

Vad betyder detta?

 

Dom använder det gamla 450NMT-bandet och jämfört med 2100 Mhz kan 450 Mhz inte få igenom samma bandbredd eftersom det har betydligt lägre frekvens

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Dom använder det gamla 450NMT-bandet och jämfört med 2100 Mhz kan 450 Mhz inte få igenom samma bandbredd eftersom det har betydligt lägre frekvens

 

Men längre räckvidd och bättre täckning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Dom använder det gamla 450NMT-bandet och jämfört med 2100 Mhz kan 450 Mhz inte få igenom samma bandbredd eftersom det har betydligt lägre frekvens

 

Aha, detta minns jag nu att det stod en del om i någon tekniktidning för några år sedan.

Bandbredd betyder det att det inte funkar bra med många användare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, detta minns jag nu att det stod en del om i någon tekniktidning för några år sedan.

Bandbredd betyder det att det inte funkar bra med många användare?

 

Det handlar om antalet Mb/sek som blir lägre ju lägre frekvensen är

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Det handlar om antalet Mb/sek som blir lägre ju lägre frekvensen är

 

Så för min del som inte kollar film på nätet eller spelar spel så är det inga större problem gissar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av TRE är att de suger getpung...

Därför vill jag ha andras erfarenheter.

Samma här. Jag VÄGRAR att ha något med dom att göra. SÄMST på ALLT, HELA tiden borde vara deras slogan.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av TRE är att de suger getpung...

Därför vill jag ha andras erfarenheter.

 

Jag har TRE och tycker det är helt bedrövligt

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Så för min del som inte kollar film på nätet eller spelar spel så är det inga större problem gissar jag?

 

Nej. Rent tekniskt borde det räcka

 

Jag är dock lite tveksamt inställd till bolaget som sådant och deras framtid

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...