Jump to content
IGNORERAD

Förnya thaikörkort


Bananen

Recommended Posts

Senast gången jag förlängde på Samui krävdes inget läkarintyg, fick ta syn test på plats.

 

Kom dagen efter din födelsedag (alla Thai körkort utfärdas till födelsedagen)

 

Kommer du innan så får du ett år, kommer du efter så får du ett år + tiden tills din nästa födelsedag, dvs två år i ditt fall( jag får alltid 5 år och 364 dagar ).

Detta gäller nog bara det 5 åriga. När det gäller det 1 åriga gäller det exakt 1 år från utfärdandet och har inget med din födelsedag att göra. Så har det i alla fall varit för mig de tre gånger jag tagit ett årigt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Juha

    8

  • Soengsang

    7

  • janne_h

    5

  • Bananen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ok, fixade det idag.

 

Ner till immigration, lämna in 3 foton,pass,  kopior på pass samt visa, kopior på gamla körkortet (bak och framsida).

 

Väntade ca 1 halvtimma, 500 bath, sen vidare och "köpa" 2 st läkarintyg, hade väl kanske fungerat med ett samt en kopia på det, 200 bath.

 

Körde sen ut till "trafikverket" ute vid regent school.

 

Lämnade in mina 2 papper från immigration, pass, kopior på gammla körkort, kopior pass samt visa och läkarintygen.

 

Sen syntest och koordinationsförmåga, vänta, ta foto, och lösa ut dom nya körkorten för 460 bath.

 

Så dryga tusen bath och några tråkiga timmar senare så behöver man inte köra omvägar runt poliskontrollerna, det tråkiga är ju att denna procedur lär man få göra om igen om ett år :crazy:

 

Var även gissningsvis en äldre engelsman där som hade stora problem med det sk syntestet på ca 4 meters avstånd, dom drillade han hårt och han hade väl ungefär hälften rätt, ny personal tillkallades som löste detta problem galant genom att han fick göra testet på max 1 meters avstånd, då fixade han det och blev godkänd.

 

Inte konstigt det händer olyckor här...

Räckte det med de gamla körkorten på immigrations. Behövde du inte något nytt adressintyg typ hyreskontrakt etc.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, fixade det idag.

Ner till immigration, lämna in 3 foton,pass, kopior på pass samt visa, kopior på gamla körkortet (bak och framsida).

Väntade ca 1 halvtimma, 500 bath, sen vidare och "köpa" 2 st läkarintyg, hade väl kanske fungerat med ett samt en kopia på det, 200 bath.

Körde sen ut till "trafikverket" ute vid regent school.

Lämnade in mina 2 papper från immigration, pass, kopior på gammla körkort, kopior pass samt visa och läkarintygen.

Sen syntest och koordinationsförmåga, vänta, ta foto, och lösa ut dom nya körkorten för 460 bath.

Så dryga tusen bath och några tråkiga timmar senare så behöver man inte köra omvägar runt poliskontrollerna, det tråkiga är ju att denna procedur lär man få göra om igen om ett år :crazy:

Var även gissningsvis en äldre engelsman där som hade stora problem med det sk syntestet på ca 4 meters avstånd, dom drillade han hårt och han hade väl ungefär hälften rätt, ny personal tillkallades som löste detta problem galant genom att han fick göra testet på max 1 meters avstånd, då fixade han det och blev godkänd.

Inte konstigt det händer olyckor här...

Tala inte om det. Man blir mörkrädd bara man tänker på det. Min Svärfar 86 år åker varje dag och dricker kaffe på morgonen i Amnat Chaoren.

En dag då han inte såg den körde han på en hund. Då konstaterade han att det var mycket säkrare (för honom ej för omgivningen) om han bytte moppen mot bilen. Då skulle han ju inte skada sig om han råkade köra på något på grund av att han inte såg så bra.

Som sagt mörkrädd blir man över thailändsk logik, eller brist på den.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Räckte det med de gamla körkorten på immigrations. Behövde du inte något nytt adressintyg typ hyreskontrakt etc.

På baksidan av körkortet står min adress, han skrev ner den, räckte tydligen.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

På baksidan av körkortet står min adress, han skrev ner den, räckte tydligen.

Ok bra då ska jag prova det så kanske jag slipper fixa något nytt adressintyg denna gång.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller nog bara det 5 åriga. När det gäller det 1 åriga gäller det exakt 1 år från utfärdandet och har inget med din födelsedag att göra. Så har det i alla fall varit för mig de tre gånger jag tagit ett årigt.

 

Det har du nog rätt i.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooohh... Några dagar före mitt går ut. :D

 

Är ganska säker på att alla körkort ska gå ut på födelsedagen.

Tror det är falskt annars. :D

 

 

Jag har en norsk kamrat vars körkort inte går ut på hans födelsedag.

Beror på att hans födelse datum är felinslaget i datasystemet.

På körkortet är bägge datumen samma.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h, on 27 Nov 2013 - 15:35, said:

Tala inte om det. Man blir mörkrädd bara man tänker på det. Min Svärfar 86 år åker varje dag och dricker kaffe på morgonen i Amnat Chaoren.

En dag då han inte såg den körde han på en hund. Då konstaterade han att det var mycket säkrare (för honom ej för omgivningen) om han bytte moppen mot bilen. Då skulle han ju inte skada sig om han råkade köra på något på grund av att han inte såg så bra.

Som sagt mörkrädd blir man över thailändsk logik, eller brist på den.

 

Köp några förpackningar av detta till honom, så kan han göra sitt kaffe hemma.    :)

 

 

post-8930-0-93878700-1385554878.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Tala inte om det. Man blir mörkrädd bara man tänker på det. Min Svärfar 86 år åker varje dag och dricker kaffe på morgonen i Amnat Chaoren.

En dag då han inte såg den körde han på en hund. Då konstaterade han att det var mycket säkrare (för honom ej för omgivningen) om han bytte moppen mot bilen. Då skulle han ju inte skada sig om han råkade köra på något på grund av att han inte såg så bra.

Som sagt mörkrädd blir man över thailändsk logik, eller brist på den.

 

 

Inte bara Thai, jag känner en tysk som tar bilen när han är full för att han är rädd att åka omkull.

Kanske 25 år i Thailand har tagit ut sin rätt.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika turer uppenbarligen, förnyade mitt ettårs till femårs, Pass med visa, läkarintyg, två st, samt gamla KK var allt jag behövde!

Inge tester bara ta nytt foto och så hade man två nya KK.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika turer uppenbarligen, förnyade mitt ettårs till femårs, Pass med visa, läkarintyg, två st, samt gamla KK var allt jag behövde!

Inge tester bara ta nytt foto och så hade man två nya KK.

Vart var detta någonstans?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart var detta någonstans?

Udon, transportministeriet har en liten lokalavdelning inne i staden dit man går och slipper på så sätt åka de två milen till deras lokala huvudkontor! Gäller endast vid förnyelse!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Olika turer uppenbarligen, förnyade mitt ettårs till femårs, Pass med visa, läkarintyg, två st, samt gamla KK var allt jag behövde!

Inge tester bara ta nytt foto och så hade man två nya KK.

 

Turgubbe!

 

Uppsökte lokala DLT kontoret i AEK Udons bottenvåning idag. Medförde dubbla kopior pass/visa/uppehållstillstånd, hyresvärdens husbok och ID-kort (bägge undertecknade) samt bil och MC-kort.

 

En vänlig, tillmötesgående man talade om att han behövde läkarintyg (hade räknat med det) samt Certificate of Residence för att kunna ordna nya körkort. Påpekade att ifjol då ville DLT huvudkontor utanför Udon inte ha Certificate of Residence (Immigration hade sålt på mig två stycken!, ett till varje körkort) utan krävde kopia hyresvärds husbok samt ID-kort. Han bad då om ursäkt för detta, sa att han måste följa reglementet. Berättade att det räckte med ett certifikat plus kopia. Samma med läkarintyget, original plus en kopia duger för bil och MC-kort.

Tack för det!  

 

Alltså en resa västerut genom centrum till Immigration, fick köa en halvtimma ihop med diverse uppehållstillståndsärenden mm. Fick certifikatet efter att lämnat kopia hyresvärdens husbok och ID-kort (verkar det bekant:-) samt kopia på pass/visa/uppehållstillstånd och bilkörkortet. Kostnad 500 bath.

 

Tillbaka till Aek Udon, fick ett läkarintyg efter blodtryckstest samt kort samtal med läkare. Kostnad 200 bath.

 

Sedan in på DLT kontoret, fråga finns det kopieringsservice i huset? En våning upp blev svaret, gick till sjukhusets reception, fick kopior på alla fem papperen. Kostnad? 10 bath!    

 

Ibland är Thailand verkligen ännu mera fantastiskt. Tack vare att den vänliga mannen tipsade om att kopior duger så kostade  femåriga bil ,och MC-kort totalt 500+200+10+960= 1.670 bath. Nu kan man köra till september 2563 (ja, jag hade väntat mig 2562 men ifrågasatte inte dateringen :-)

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan man köra till september 2563 (ja, jag hade väntat mig 2562 men ifrågasatte inte dateringen

Dateringen har att göra med din födelsedag, står samma på mitt.

4ema4eby.jpg

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dateringen har att göra med din födelsedag, står samma på mitt.

 

Jomenvisst, första körkortet man tar gäller i ett år. När man sen förlänger det nästa gång får man 5 år + fram till sitt födelsedatum. Sen är det slut med bonus och man får 5 år i taget. Så har jag fattat det i alla fall är det väl bäst att gardera sig med :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomenvisst, första körkortet man tar gäller i ett år. När man sen förlänger det nästa gång får man 5 år + fram till sitt födelsedatum. Sen är det slut med bonus och man får 5 år i taget. Så har jag fattat det i alla fall är det väl bäst att gardera sig med :)

 

Fritz..

Exakt så förklarade min fru och.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dateringen har att göra med din födelsedag, står samma på mitt.

4ema4eby.jpg

 

 

Tack för klargörandet.

Nu ser jag ju att det faktiskt står Expire Date med västerländska årtal dagen före min födelsedag längre ned. Tidigare hade jag tittat på thaiårtalen, inte begripit månadsbeteckningen.  :bag:  :bag:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...