Jump to content
IGNORERAD

Förnya thaikörkort


Bananen

Recommended Posts

Minnet sviker mig lite, tänkte åka och förnya mina thaikörkort (bil/mc), vilka dokument/handligar behöver jag ha med mig?

 

pass + kopior, gamla körkort samt svenska, papper från immigration, foton, något mer?

 

Förnyade det förra året, men fick bara ett år, vad för kriterier krävs för att få 5 år?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Juha

    8

  • Soengsang

    7

  • janne_h

    5

  • Bananen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Minnet sviker mig lite, tänkte åka och förnya mina thaikörkort (bil/mc), vilka dokument/handligar behöver jag ha med mig?

 

pass + kopior, gamla körkort samt svenska, papper från immigration, foton, något mer?

 

Förnyade det förra året, men fick bara ett år, vad för kriterier krävs för att få 5 år?

Normalt ska du få 5 år efter första året. Jag tror att det är kompletta papper. Om du menar intyg på vad du bor från immigration.

Syntestet gör du där nu förtiden.

Om du bara  fick 1 år så kan det bero på vlket visum du har. Jag har haft non immigrant i många år. Och därmed inte haft problem att få 5 årigt. Är nu inne på mitt tredje 5åriga.

ock har jag läst att på många turistorter så tillåter dom  Thaikörkort på bara turistvisum, och då endast ger ettårigt varje gång.

Förut var det kört lopp att försöka få körkort i Pattaya t.ex om mam inte hade non immigrant.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt ska du få 5 år efter första året. Jag tror att det är kompletta papper. Om du menar intyg på vad du bor från immigration.

Syntestet gör du där nu förtiden.

Om du bara  fick 1 år så kan det bero på vlket visum du har. Jag har haft non immigrant i många år. Och därmed inte haft problem att få 5 årigt. Är nu inne på mitt tredje 5åriga.

ock har jag läst att på många turistorter så tillåter dom  Thaikörkort på bara turistvisum, och då endast ger ettårigt varje gång.

Förut var det kört lopp att försöka få körkort i Pattaya t.ex om mam inte hade non immigrant.

Jag har bara turist visum, non immigrant visa kan man bara få om man är över 50 år eller?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara turist visum, non immigrant visa kan man bara få om man är över 50 år eller?

Har ej koll på åldern då jag har ett O (för gifta) OA heter det visumet som ger folk över en viss ålder Non Immigrant utan någon relation med Thailand.

Turistvisum. Då får du nog vara glad att du har körkort ö.h.t och får nog leva med det ettåriga under överskådlig tid tyvärr.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara turist visum, non immigrant visa kan man bara få om man är över 50 år eller?

 

Du kan få Non immigrant om du är gift med Thailändsk medborgare, tror de har tagit bort möjligheten att få det via att man har barn.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få Non immigrant om du är gift med Thailänds medborgare, tror de har tagit bort möjligheten att få det via att man har barn.

Det var uppe på tapeten här på forumet för ett tag sen. Jag frågade Thailändska ambassaden i Stockholm om detta då. Enligt dom går det alldeles utmärkt att få Non Immigrant i relation till barn! Non Immigrant OA kan man ju söka efter viss ålder. Dock har jag ej koll på vilken ålder det är?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var uppe på tapeten här på forumet för ett tag sen. Jag frågade Thailändska ambassaden i Stockholm om detta då. Enligt dom går det alldeles utmärkt att få Non Immigrant i relation till barn! Non Immigrant OA kan man ju söka efter viss ålder. Dock har jag ej koll på vilken ålder det är?

Ok, då gäller det med barn anknytning fortfarande bra det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

pass + kopior, gamla körkort samt svenska, papper från immigration, foton, något mer?

 

Ett läkarintyg behövs också men inga foton

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förnyade mina körkort den 14/11 i Chiang Mai, bil o Mc.

 

Nödvändiga papper:

 

Läkarintyg + kopia. Ram Hospital 100 Bath.

 

"Certification of Nationality and Residence" + kopia från konsulatet i Mae Rim. 570 Bath.

 

Pass med turistvisa (dubbelt) + två kopior.

 

Gamla körkorten.

 

Får enbart ettårskort med turistvisa, varje gång får jag påpekande att skaffa bättre visa för femårs kort.

 

Detta gäller i Chiang Mai och har varit så i minst fem år. Andra distrikt kan ha andra regler.

 

Lennart

Link to comment
Dela på andra sajter

Förnyade mina körkort den 14/11 i Chiang Mai, bil o Mc.

 

Nödvändiga papper:

 

Läkarintyg + kopia. Ram Hospital 100 Bath.

 

"Certification of Nationality and Residence" + kopia från konsulatet i Mae Rim. 570 Bath.

 

Pass med turistvisa (dubbelt) + två kopior.

 

Gamla körkorten.

 

Får enbart ettårskort med turistvisa, varje gång får jag påpekande att skaffa bättre visa för femårs kort.

 

Detta gäller i Chiang Mai och har varit så i minst fem år. Andra distrikt kan ha andra regler.

 

Lennart

 

Räckte det med ett originalintyg för båda körkorten, eller måste man betala för två?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få Non immigrant om du är gift med Thailändsk medborgare, tror de har tagit bort möjligheten att få det via att man har barn.

 

 

 

 

Du får non-O om du är legal fader till barnet.

För förlängning i Thailand krävs det även att du är vårdnadshavare.

Att stå som fader på ett födelsebevis betyder inget i Thailand.

Antingen är du gift med modern eller så har du legitimerat barnet via domstol eller vid Amphuren (går enbart om barnet är äldre).

 

För att få non-O som fader vid ett konsulat utomlands är det olika regler från konsulat till konsulat.

 

Non-O som pensionär och non-OA krävs en ålder på 50 år.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast gången jag förlängde på Samui krävdes inget läkarintyg, fick ta syn test på plats.

 

Kom dagen efter din födelsedag (alla Thai körkort utfärdas till födelsedagen)

 

Kommer du innan så får du ett år, kommer du efter så får du ett år + tiden tills din nästa födelsedag, dvs två år i ditt fall( jag får alltid 5 år och 364 dagar ).

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tappat , mitt femåriga mc kort vad göra

 

Ha det

 

Rapportera till polisen.

Gå till DLT och skaffa nytt med ditt pass och polisrapport.

Underlättar och du har en kopia med körkorts-numret.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast gången jag förlängde på Samui krävdes inget läkarintyg, fick ta syn test på plats.

 

Kom dagen efter din födelsedag (alla Thai körkort utfärdas till födelsedagen)

 

Kommer du innan så får du ett år, kommer du efter så får du ett år + tiden tills din nästa födelsedag, dvs två år i ditt fall( jag får alltid 5 år och 364 dagar ).

Precis samma för mig. Krävdes inget läkarintyg då syntest gjordes på plats i Bangkok.

Samt att man även fick titta på en Thailändsk film om trafiksäkerhet. Vilket var obligatoriskt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis samma för mig. Krävdes inget läkarintyg då syntest gjordes på plats i Bangkok.

Samt att man även fick titta på en Thailändsk film om trafiksäkerhet. Vilket var obligatoriskt.

 

Filmen var obligatorisk för alla Thai här på Samui.

Alla utlänningar slapp, även burmeser och indier. :thumbsup:

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast gången jag förlängde på Samui krävdes inget läkarintyg, fick ta syn test på plats.

 

Kom dagen efter din födelsedag (alla Thai körkort utfärdas till födelsedagen)

 

Kommer du innan så får du ett år, kommer du efter så får du ett år + tiden tills din nästa födelsedag, dvs två år i ditt fall( jag får alltid 5 år och 364 dagar ).

 

Thai-style på hög nivå. Hur tänker dom med sådana regler? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast gången jag förlängde på Samui krävdes inget läkarintyg, fick ta syn test på plats.

 

Kom dagen efter din födelsedag (alla Thai körkort utfärdas till födelsedagen)

 

Kommer du innan så får du ett år, kommer du efter så får du ett år + tiden tills din nästa födelsedag, dvs två år i ditt fall( jag får alltid 5 år och 364 dagar ).

Alla har tydligen sina egna regler, i NangRong så är läkarintyg obligatoriskt vi förnyelse, samt att födelsedatumet inte har något att göra med körkortets giltighetstid vid utfärdandet/förnyelse.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har tydligen sina egna regler, i NangRong så är läkarintyg obligatoriskt vi förnyelse, samt att födelsedatumet inte har något att göra med körkortets giltighetstid vid utfärdandet/förnyelse.

 

 

Kolla ditt körkort, vilket datum går det ut?

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla ditt körkort, vilket datum går det ut?

 

Inte på min födelsedag.inte ens i närheten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte på min födelsedag.inte ens i närheten.

 

Mitt är utfärdat 20 April 2007 och går ut 9 Juli 2018. (Min födelsedag)

Jag har förnyat två ggr.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt är utfärdat 20 April 2007 och går ut 9 Juli 2018. (Min födelsedag)

Jag har förnyat två ggr.

 

Ok, men som sagt, i Thailand så är ju inget lika på två platser, mycket beror ju på hur den lokale tjänstemannen tolkar det hela, samma med visum, gula böcker etc etc etc, allt i olkika tolkningar olika på olika ställen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Räckte det med ett originalintyg för båda körkorten, eller måste man betala för två?

 

 

Det räckte med ett originalintyg, därför en kopia till det andra kortet. Samma med läkarintyget.

 

Lennart

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, fixade det idag.

 

Ner till immigration, lämna in 3 foton,pass,  kopior på pass samt visa, kopior på gamla körkortet (bak och framsida).

 

Väntade ca 1 halvtimma, 500 bath, sen vidare och "köpa" 2 st läkarintyg, hade väl kanske fungerat med ett samt en kopia på det, 200 bath.

 

Körde sen ut till "trafikverket" ute vid regent school.

 

Lämnade in mina 2 papper från immigration, pass, kopior på gammla körkort, kopior pass samt visa och läkarintygen.

 

Sen syntest och koordinationsförmåga, vänta, ta foto, och lösa ut dom nya körkorten för 460 bath.

 

Så dryga tusen bath och några tråkiga timmar senare så behöver man inte köra omvägar runt poliskontrollerna, det tråkiga är ju att denna procedur lär man få göra om igen om ett år :crazy:

 

Var även gissningsvis en äldre engelsman där som hade stora problem med det sk syntestet på ca 4 meters avstånd, dom drillade han hårt och han hade väl ungefär hälften rätt, ny personal tillkallades som löste detta problem galant genom att han fick göra testet på max 1 meters avstånd, då fixade han det och blev godkänd.

 

Inte konstigt det händer olyckor här...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt är utfärdat 20 April 2007 och går ut 9 Juli 2018. (Min födelsedag)

Jag har förnyat två ggr.

 

Ooohh... Några dagar före mitt går ut. :D

 

Är ganska säker på att alla körkort ska gå ut på födelsedagen.

Tror det är falskt annars. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...