Jump to content
IGNORERAD

cellular data=mobildata ?


Neil

Recommended Posts

Hej

 

Skall till Paris imorgon och tjejen envisas med att hon skall med sin iphone på resan så att hon kan surfa på fri wifi på hotellet. Snackade med teleoperatören idag och enligt dem så skall man stänga roaming och mobildata för att undvika att få betala extra för surfen. Tjejen har dock sina iphone inställningar på engelska så nu undrar jag om cellular data är detsamma som mobildata?

 

Förvisso har tjejen en spärr på max 79 kr per dag för surf i utlandet och max 625 kr per månad men det har jag inte upplyst henne om då jag befarar att iphonen kommer att sitta som klistrad i handen på henne om hon får reda på det.

 

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt "Cellular Data" vara på men stäng av "Roaming" så blir det rätt

 

Då funkar surfen ute på stan i Sverige men inte i Frankrike

 

Wifi är en separat funktion

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Men mobildata som skall stängas, är inte det cellular data?

 

Varför skall man stänga det ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall man stänga det ??

 

Avaktivera mobildata om du vill begränsa all dataöverföring till Wifi, inklusive e-post, websurfning och push-notiser

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man dataroaming avslaget, så stänger telefonen automatiskt av datatrafik när du befinner utanför Sverige och sätter på den igen när du kommer hem.

Fördelen med detta är att du inte behöver vara orolig för att glömma bort att slå av datatrafiken när du kommer till ett annat land.

Brukar vara standardinställningen på telefonen.

Självklart kan du även stänga av datatrafik (cellular data) manuellt om du är osäker, men så länge som dataroaming är avslagen så skall det inte vara några problem.

Om du dessutom inte vill att någon skall kunna ringa/sms:a till dig när du är utomlands, så kan du även stänga av vanlig roaming.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avaktivera mobildata om du vill begränsa all dataöverföring till Wifi, inklusive e-post, websurfning och push-notiser

 

/Enis

 

Har man roaming avslagen ger ju det bara effekt i Sverige ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite OT, men för alla som har skaffat sig mobilt internet här i Thailand, tex genom ett förutbetalt SIM-kort från DTAC, True etc, är det nog oftast bättre att stänga av "Mobil Data" och öppna enbart när man behöver ha tillgång till internet och saknar tillgång till WiFi.

De flesta prisplaner i Thailand är volymbegränsade och mängder med processer i mobilen gör att taxametern tickar ständig om man har öppnat för "Mobil Data". Man förbrukar då sin kvot långt tidigare än vad man har betalt för.

Låt er inte heller luras av termen "Unlimited". Oftast finns det ett volymvillkor som gör att överföringshastigheten sjunker till snigelfart när ett visst datavolym har förbrukats.

Jag har nu DTAC Happy Internet "Unlimited 1.5 GB" och betalar 399 THB/mån. Detta betyder att jag kan köra internet (3G) med en komfortabel hastighet upp till 42 Mbps för de första 1.5 GB i datatrafik. Därefter sjunker hastigheten till urusla 64 Kbps, dvs i praktiken blir internet oanvändbart. Detta förhindras genom att slå av "Mobil Data" och sätta på enbart när jag behöver internet för att surfa/skypa.

Skulle jag ständigt ha öppet för "Mobil Data" skulle min mobil förbruka min kvot på 1.5 GB på 7-10 dagar. Dvs långt tidigare än giltighetstiden som jag har betalt för. Jag fick lära mig detta den hårda vägen eftersom jag (som många andra) tolkade termen "Unlimited" efter ordens betydelse. Eftersom jag har WiFi hemma så behöver jag egentligen inte ha "Mobil Data" annars när jag är ute och behöver ha tillgång till internet.

 

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man roaming avslagen ger ju det bara effekt i Sverige ?

Om operatören finns utanför landets gränser också då?

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...