Jump to content
IGNORERAD

Hur köper man beg. fordon privat i Thailand


WAXO

Recommended Posts

Hej, är det någon som vet hur man gör privata affärer i Thailand?

 

Vilka papper behöver man se, få med sig ifrån säljaren?

 

Hur får man registeringen överförd på köparen?

 

Kan man äga ett fordon utan att ha husbok?

 

Kan man försäkra utan husbok?

 

Med vänlig hälsning

 

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    5

  • janne_h

    3

  • Nemo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Hej, är det någon som vet hur man gör privata affärer i Thailand?

 

Vilka papper behöver man se, få med sig ifrån säljaren?

 

Hur får man registeringen överförd på köparen?

 

Kan man äga ett fordon utan att ha husbok?

 

Kan man försäkra utan husbok?

 

Med vänlig hälsning

 

 

WAXO

 

Man kan göra som jag, vilket inte är att rekommendera.

 

En kompis kollade upp en bil, såg bra ut sade han. En Honda Civic 2011, tråkigt nog endast 1.8 liters motor, fast 2.0:an är inte någon raket den heller.

 

Skickade pengar, bilen på gården (tror jag). Papper får frun ta när vi åker ner.

Går det åt helvete så förlorar jag lite tålar (det kan jag ta) och jag får säga som nam na till frun och hon tappar ansiktet.

Går det bra så är alla glada och nöjda.

 

Sedan kommer det väl till något jävla solskydd (carport) och annat tjafs som jag inte vill ha på den redan allt för trånga tomten.

Slutar väl med att man får köpa grannens hus och tomt för att kunna parkera bilen någonstans.

 

Pappersexercis har jag nog av på jobb och hemma, så frun får ta försäkringar och ägande av bilen. Jag orkar inte hålla på med sådant.

 

 

Biljävulen

post-3653-0-82834000-1384847305_thumb.jp

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är man på jävelshumör idag? 

 

Ja, jävlar det är man. 

 

Det kan bero på "mitt" bilköp  :crazy:

 

Dock inte första gången jag spontanköper en bil.

Har tatt mig några enkelbiljetter inom Sveriges gränser med laddat VISA-kort och köpt bilar.

Jag är enkel att göra med när det gäller affärer.

 

Det är enklare att köpa bil av privatperson i Sverige så länge man har samma bank.

Köper man hos bilfirma så måste man dra kortet flera gånger.

Köpa bil osett börjar nästan bli en hobby.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går utmärkt att skaffa sig fordon, ny som begagnat i Thailand behövs ingen husbok för det.

 

1. Först letar Du upp bilen Du faller för, bilhandlare eller privat (min personliga åsikt är att priset på begagnade bilar i Thailand är hög jämfört med nya)

 

2. När Du väl hittat objektet, går Du till immigrationen på ditt ort, begär att få ett "boende intyg"  residence certificate, behövs lite kopior på passet o visum,

samt hyresavtal (går bra med intyg från gästhus/hotel också, kanske bra att ha med elräkning som står på ditt namn eller dyligt.

 

3. Sen åker man till besiktnings kontoret för att göra en ägarbyte, blanketter finns hos dem, ev kan bilhandlare alt annan ombud göra det mot ersättning.

Ha med bilens gröna bok dit, beror lite på orten / kontoret men på kontoret vid Sukhumvit i Pattaya tar det ett par dagar att fixa pappren, kanse går det

fortare på beskitningskontoret i Banglamung (vid gamla BKK vägen nära Regent skolan)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det går utmärkt att skaffa sig fordon, ny som begagnat i Thailand behövs ingen husbok för det.

 

1. Först letar Du upp bilen Du faller för, bilhandlare eller privat (min personliga åsikt är att priset på begagnade bilar i Thailand är hög jämfört med nya)

 

2. När Du väl hittat objektet, går Du till immigrationen på ditt ort, begär att få ett "boende intyg"  residence certificate, behövs lite kopior på passet o visum,

samt hyresavtal (går bra med intyg från gästhus/hotel också, kanske bra att ha med elräkning som står på ditt namn eller dyligt.

 

3. Sen åker man till besiktnings kontoret för att göra en ägarbyte, blanketter finns hos dem, ev kan bilhandlare alt annan ombud göra det mot ersättning.

Ha med bilens gröna bok dit, beror lite på orten / kontoret men på kontoret vid Sukhumvit i Pattaya tar det ett par dagar att fixa pappren, kanse går det

fortare på beskitningskontoret i Banglamung (vid gamla BKK vägen nära Regent skolan)

 

Problemet med ny bil är att det kan vara lång leveranstid på dessa. Det samma gäller Sverige.

Enklast är att hitta en lätt begagnad bil som har den utrustningen man vill ha.

Beställer man en ny BMW så kan man nog förvänta sig 3 månaders leveranstid och i vissa fall upp till 6 månader.

 

I Sverige är det dock en fördel med att köpa begagnat när priset rasar rätt rejält bara man rullar ut bilen ur butiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det går utmärkt att skaffa sig fordon, ny som begagnat i Thailand behövs ingen husbok för det.

1. Först letar Du upp bilen Du faller för, bilhandlare eller privat (min personliga åsikt är att priset på begagnade bilar i Thailand är hög jämfört med nya)

2. När Du väl hittat objektet, går Du till immigrationen på ditt ort, begär att få ett "boende intyg" residence certificate, behövs lite kopior på passet o visum,

samt hyresavtal (går bra med intyg från gästhus/hotel också, kanske bra att ha med elräkning som står på ditt namn eller dyligt.

3. Sen åker man till besiktnings kontoret för att göra en ägarbyte, blanketter finns hos dem, ev kan bilhandlare alt annan ombud göra det mot ersättning.

Ha med bilens gröna bok dit, beror lite på orten / kontoret men på kontoret vid Sukhumvit i Pattaya tar det ett par dagar att fixa pappren, kanse går det

fortare på beskitningskontoret i Banglamung (vid gamla BKK vägen nära Regent skolan)

Vid punkt 3 antar jag att även säljare av bilen måste hänga med för att signera ägarbytet, eller hur går det till?

Kan nog vara klokt att inte överlämna några pengar innan ägarbytet har signerats på besiktningskontoret.

Med vänlig hälsning,

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vid punkt 3 antar jag att även säljare av bilen måste hänga med för att signera ägarbytet, eller hur går det till?

Med vänlig hälsning,

SN

Jepp, vissa papper ska även säljaren signera, har lyckats göra ägarbytet (scooter men i princip samma procedur) utan att

säljaren varit med, men pappren påfyllda i förväg. Enklast om båda åker till kontoret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid punkt 3 antar jag att även säljare av bilen måste hänga med för att signera ägarbytet, eller hur går det till?

Kan nog vara klokt att inte överlämna några pengar innan ägarbytet har signerats på besiktningskontoret.

Med vänlig hälsning,

SN

Inga problem! Det är den som har boken i sin hand som har makten över ägarbytet. Det är därför finansbolag behåller boken tills bilen är betald som exempel. Man begär bostadsintyg antingen från svenska ambassaden eller imigration. Thailand tar även ut skatt på bytet baserat på ett värde som dom uppskattar bilens värde till. Det fick jag surt erfara för ett år sedan då min då nya Fortuner levererades en månad innan jag kom till Thailand. Varav min frus systerson stod som ägare till bilen i några veckor. Jag fick således betala skatt för ägarbytet till mig själv.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Inga problem! Det är den som har boken i sin hand som har makten över ägarbytet. Det är därför finansbolag behåller boken tills bilen är betald som exempel. Man begär bostadsintyg antingen från svenska ambassaden eller imigration. Thailand tar även ut skatt på bytet baserat på ett värde som dom uppskattar bilens värde till. Det fick jag surt erfara för ett år sedan då min då nya Fortuner levererades en månad innan jag kom till Thailand. Varav min frus systerson stod som ägare till bilen i några veckor. Jag fick således betala skatt för ägarbytet till mig själv.

 

Vad gick skatten på?

Är den i form av % på bilens värde eller schablonmässig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyckats både köpa en ny Honda Wawe hos en Honda handlare och sälja den privat till en annan medlem på MPR utan att ha någon husbok så jag antar att det går bra om man har ett Non-Immigrant visum som ger dig rätt att jobba i Thailand också.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gick skatten på?

Är den i form av % på bilens värde eller schablonmässig?

Det är % på bilens värde som dom beräknar enligt någon tabell

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är % på bilens värde som dom beräknar enligt någon tabell

 

Ok, blandning mellan schablon och % med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem! Det är den som har boken i sin hand som har makten över ägarbytet. Det är därför finansbolag behåller boken tills bilen är betald som exempel. Man begär bostadsintyg antingen från svenska ambassaden eller imigration. Thailand tar även ut skatt på bytet baserat på ett värde som dom uppskattar bilens värde till. Det fick jag surt erfara för ett år sedan då min då nya Fortuner levererades en månad innan jag kom till Thailand. Varav min frus systerson stod som ägare till bilen i några veckor. Jag fick således betala skatt för ägarbytet till mig själv.

Inte har Svenska ambassaden nåt med fordons kop att göra, konstigt vore det minnsann, att ett Svenskt myndighet ger intyg gällande bosättning i Thailand. Nej Immigrationen är den rätta adressen att hämta den intygen. Har inte heller hört om skatten vid byte? Var det en bilhandlare, bytte Du begagnad till en ny? Ska kolla det för en polare köpte en begagnad pick-up privat förra veckan. Den skatten förekommer inte vid scooter registrering iallafall, det vet jag med 100% Dom tar en mindre avgift vid ägarbyte men det är nog en administrations avgift för två veckor dedan var det 900 THB för scooter när jag sålde två st. Per scooter.

Link to comment
Dela på andra sajter

900bath är en mindre avgift på en begagnad scooter?

 

Bör ju bi en hög procentsats.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte har Svenska ambassaden nåt med fordons kop att göra, konstigt vore det minnsann, att ett Svenskt myndighet ger intyg gällande bosättning i Thailand. Nej Immigrationen är den rätta adressen att hämta den intygen.

 

Tyvärr så har du fel.   Det funkar lika bra med ett intyg från ambassaden eller konsulatet.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så har du fel.   Det funkar lika bra med ett intyg från ambassaden eller konsulatet.    :)

Okey, man kan väl åka till Bangkok istället då, även om det finns ett immigration på orten. Då måste man väl ha flytta hit permanent eller?

Det var ingen snack om priset eller värde för två veckor sedan.  Bara skriva under ett par blankett. Alltså vid ägarbytet

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, man kan väl åka till Bangkok istället då, även om det finns ett immigration på orten. Då måste man väl ha flytta hit permanent eller?

Det var ingen snack om priset eller värde för två veckor sedan.  Bara skriva under ett par blankett.

 

Nä, det är snarare något dyrare att få intyget från konsulatet, men man slipper ju att vänta i det överfyllda väntrummet på Immigration.      :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl polaren enda avgiften han åkte på var 2 200 THB i administrationsavgift. Köpte alltså privat, begagnat och utan byte, 4- dörrars pick-up.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Inte har Svenska ambassaden nåt med fordons kop att göra, konstigt vore det minnsann, att ett Svenskt myndighet ger intyg gällande bosättning i Thailand. Nej Immigrationen är den rätta adressen att hämta den intygen. Har inte heller hört om skatten vid byte? Var det en bilhandlare, bytte Du begagnad till en ny? Ska kolla det för en polare köpte en begagnad pick-up privat förra veckan. Den skatten förekommer inte vid scooter registrering iallafall, det vet jag med 100% Dom tar en mindre avgift vid ägarbyte men det är nog en administrations avgift för två veckor dedan var det 900 THB för scooter när jag sålde två st. Per scooter.

 

Senaste resan så gick jag in på Ambassaden med en kopia på sambons husbok och fick ett adressintyg som jag använde till att förnya mitt körkort, mycket smidigare än att strula med folket på immigration!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det väsentliga är ju att man måste ha ett intyg om boende med sig till kontoret för att kunna göra ägarbytet.

Det kan vi väl vara överens om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl polaren enda avgiften han åkte på var 2 200 THB i administrationsavgift. Köpte alltså privat, begagnat och utan byte, 4- dörrars pick-up.

Troligen så uppskattade dom värdet på din kompis bil till 440000 Baht då skatten är 0.5 procent av bilens värde. Min bil uppskattade dom till1200000 då jag ca 1 månad tidigare betalt 1500000

Jag betalade således ca 6000 i skatt

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
lasseiudon

Vilka visum krävs för att köpa bil

Principen när man köper bil är att man skall kunna uppge sin adress. Ett visum som ger en rätt till en gul bok är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...