Jump to content
IGNORERAD

Vilket kort funkar bäst? Eller vilket ska man ha och varför?


Falken

Recommended Posts

Sitter och kollar och har för avsikt att uppgradera kortparken i plånboken.

Det jag önskar är ett kort som inte kostar något och inte har några avgifter... räntor hit eller dit räknar jag inte utan det är de fasta kostnaderna jag vill ha bort eller ha grymt låga. Jag vet att ICA banken har ett bra kort om då de har fria uttag i utlandet.

Jag hittade detta kortet... Någon som har det här kortet och vill dela med sig av hur det funkar. Jag syftar på kundservice, försäkringen, fakturor mm

Mastercard från GE, bra eller inte?

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bankortet(mastercard) ifrån Ge. Funkar perfekt. Inga avgifter men man é begränsad till endast 12 fria uttag per år. Men för 260:- som ett ICA kort kostar så kan man juh ta ut några extra gånger. Får inga räkningar lr dyl. hem utan man får logga in sig på deras sida med hjälp av E-legitimation och kolla saldo osv.

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Snårigt, villkoren för de olika korten.

En nackdel med detta kort är att du inte kan välja bort krediten.

(Det är kreditkostnadsintäkterna som finansierar detta alternativ åt GEM)

Upp till 60 dagar utan ränta iofs, men därefter 15,5 %

Tar du ut kontanter är det ränta från dag 1.

Använder du kortet för överföring till "släkt o vänner" i Thailand vill det till

att du håller koll på saldot och fyller på härifrån för att undvika ränta.

Ett kort med kredit innebär skimningsrisk.

ICA kortet går att välja utan kredit men har en årsavgift på 240:-

GM har en sparkortsvariant där de första 12 uttagen är avgiftsfria.

Därefter 15:- pr uttag.

Svårt att säga vad som är bäst. Jag tror ICA-kortet blir billigast i längden

men dina behov får avgöra vad som är bäst för dig.

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Hej.

Är ny här så om det blir fel så flå mig inte direkt.

Jag är ICAbankkund sedan flera år tbx. Har deras Bankkort med MCfunktion utan kredit. Har alla mina affärer där. Kundtjänst är jättebra! Bra ränta på lönekontot. Bra att ha att göra med om man behöver låna. Man har hur många uttag man vill på kortet. Har bara tagit ut pengar i väggen i Helsingör hittills. Ica tog inget betalt för det men det gjorde den danska banken däremot. 50.-

Åker till Thailand den 10 feb o då blir det första eg. gången jag kommer att använda kortet. Jag räknar inte danmarksresan..

Rekomenderar ICABank varmt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 Banker Nordea och ICA-Banken och jag använder ICA till det mästa och har Nordea till nödresev.

Uttag utanför Sverige endast ICA-Banken!!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Statoil Mastercard funkade bra också

Inga uttagsavgifter eller ränta, (om man nu inte använder krediten)

Tror växelkursen är samma som SEB

Link to comment
Dela på andra sajter

GE moneybank är det många som förordar,tydligen kan man få upp till 60-dagars kredit på inköp inga uttagsavgifter(12 uttag)utomlands så tydligen kan man "låna"till att betala hotell och andra inköp men ska nog passa sig för kontantuttag utomlands där räntan nog tas från dag 1.Slutligen,kontant är billigast.Mvh Måne  :he:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Använde ICA Under mina 6 mån i Thai Laos och Camboidja under förra året.Hade ett kort UTAN kredit, med den anledningen att det är lättare att ha koll på då du ser direkt alla trans. omdelbart. För över så mycket jag behöver via nätet från annat konto så det inte finns så mycket där.Glöm inte att ha reservkort.

Åkte dit på några extra uttag ej från mig utan dubbeldebitering, som jag emailade Ica om och bad dom kolla. 1 vecka senare fanns mina pengar åter på kotet. Bra !!!

Tar gärna  dom 240 :- utan kredit tycker det är bra att ha bättre koll.

Om ni beställer kort så se noga till att ni får kortet utan kredit, dom är väldigt villiga att skicka kort med kredit.

Har hört att det finns några som nekats kort hos ICA Tyvärr. Men då ringer ni upp dom och för klarar att öppna bankkonto i Sverige har alla som har pronnummer rätt enligt lagen att få ett konto med kort, utan kredit.

Sedan ett litet TIPS om så enkelt emn värdefullt.

Skrapa BORT din CIP code ( den lilla 3 siffriga på baksida) den vill alla åt för då kan man handla på nätet, en del hotell vill ha den om du betalar med kort.Gör inte det, om du viill vara säker på att ha kvar dina pengar på kortet, gå till bakomat och betala kontant i stället, detta gäller alla länder. För att handla på nätet så behöver du inte adress fast det står att du skall ange den, men du kan skriva Kalle Anka där om du vill.bara kontonr och cip samt giltighetstid behövs. och det kan man avläsa om kortet snabbt dras i gammal slipmaskin..Åkte på detta för ett par år sedan (Torskade 105000:- fick  dom åter av min bank HB denna gång) så nu finns det ingen cip-code på mina kort mer. Trevlig resa alla Thaiälskare mm .

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nypan, var har du för underlag för det du säger att alla ska få öppna bankkonto om man har p-nr. Min dam fick nämnligen nobben av ICA pga hon inte har jobb. Hon går ju på SFI, men jag ville att hon skulle ha ett ICA-kort (utan kredit) när vi skulle åka till Thailand, för pengar har hon ju som är hennes egna i Sverige. Hon har Swebank men ville byta då deras kort blir så dyrt att använda i Thailand.

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Nypan, var har du för underlag för det du säger att alla ska få öppna bankkonto om man har p-nr. Min dam fick nämnligen nobben av ICA pga hon inte har jobb. Hon går ju på SFI, men jag ville att hon skulle ha ett ICA-kort (utan kredit) när vi skulle åka till Thailand, för pengar har hon ju som är hennes egna i Sverige. Hon har Swebank men ville byta då deras kort blir så dyrt att använda i Thailand.

Mvh

BigBossJacken

Konstigt, för min tjej gick det smidigt att hämta ut ett icakort utan kredit, med tillhörande internettjänst,  hon har ingen inkomst än heller. Utan idkort dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick besked av ICA -Banken idag att min tjej inte beviljats något kort ( ansökte utan kredit ) pga hon inte har ngn inkomst.

Skulle vara väldigt intressant att få reda på om det verkligen stämmer med att bankerna är tvingade att öppna ett bankkonto till dem som vill..

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Nypan, var har du för underlag för det du säger att alla ska få öppna bankkonto om man har p-nr. Min dam fick nämnligen nobben av ICA pga hon inte har jobb. Hon går ju på SFI, men jag ville att hon skulle ha ett ICA-kort (utan kredit) när vi skulle åka till Thailand, för pengar har hon ju som är hennes egna i Sverige. Hon har Swebank men ville byta då deras kort blir så dyrt att använda i Thailand.

Mvh

BigBossJacken

Ett kort svar:

Har en Thaikompis som sökte kort på ICA UTAN  kredit och blev nekad.Jag ringde upp deras marknadschef och frågade varför dom nekar till att öppna konto. Han hade inget svar på det . Då sa jag att du och din personal om någon borde veta att alla har rätt att öppna bankkonto utan kredit om du har personnummer. Jag sa att man kan  inte sätta in pengar om man inta har konto ej heller ta ut om man inte har kort. Det tog 3 dagar sedan kom kortet.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett kort svar:

Har en Thaikompis som sökte kort på ICA UTAN  kredit och blev nekad.Jag ringde upp deras marknadschef och frågade varför dom nekar till att öppna konto. Han hade inget svar på det . Då sa jag att du och din personal om någon borde veta att alla har rätt att öppna bankkonto utan kredit om du har personnummer. Jag sa att man kan  inte sätta in pengar om man inta har konto ej heller ta ut om man inte har kort. Det tog 3 dagar sedan kom kortet.

Hej

Min sambo läser på SFI, har pnr och id. Hon fick inget ICA-kort med Mastercard eller Visa p.g.a 0 inkomst, däremot gick det bra att få ICA Electron som fungerar i ATM-maskinerna i Thailand bl.a.

Mvh

le_bump

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Min sambo läser på SFI, har pnr och id. Hon fick inget ICA-kort med Mastercard eller Visa p.g.a 0 inkomst, däremot gick det bra att få ICA Electron som fungerar i ATM-maskinerna i Thailand bl.a.

Mvh

le_bump

Electron?Du måste mena detta kort  Maestro?

Med ICA Bankkort Online får du:

- Ett konto med bra ränta på insatta pengar

- Maestro, som accepteras världen över

- Internet- och telefonbank med personlig service

- Banktjänster i ICA-butikerna

- ICA Bonus när du handlar på ICA och Statoil

Mvh Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Quote

Hej Nypan, var har du för underlag för det du säger att alla ska få öppna bankkonto om man har p-nr. Min dam fick nämnligen nobben av ICA pga hon inte har jobb. Hon går ju på SFI, men jag ville att hon skulle ha ett ICA-kort (utan kredit) när vi skulle åka till Thailand, för pengar har hon ju som är hennes egna i Sverige. Hon har Swebank men ville byta då deras kort blir så dyrt att använda i Thailand.

Mvh

BigBossJacken

Hej !

Läs och gör som jag gjorde se ovan

Nypan igen

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Nypan,

Ok, vi får ta tag i det när vi återvänder till Sverige.

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...