Jump to content
IGNORERAD

Templet tillhör... Kambodja


Joe

Recommended Posts

ICJ awards flashpoint temple area to Cambodia

 

THE HAGUE, November 11, 2013 (AFP) - The UN's top court ruled Monday that the area around a flashpoint ancient temple on the Thai border belongs to Cambodia.

 

The International Court of Justice interpreted a 1962 ruling saying that "Cambodia had sovereignty over the whole territory of the promontory of Preah Vihear," Judge Peter Tomka said.

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/680853-cambodia-Thailand-await-ruling-in-border-temple-row-court-rules-in-favour-of-cambodia/?p=7025220

 

Nu blir det liv...

 

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    8

  • Tallviking

    6

  • andersbangkok

    3

  • born41

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-24897805

 

Det var väl den förväntade domen-för alla oss som ser lite neutralt på det hela. Nu är ju inte thailändare-oavsett klasstillhörighet-de som accepterar ett sådant här "loose face" stillatigande.

 

Utrikesministern, även kallad svågern, försökte ju tidigare i veckan skjuta över skulden för den förväntade förlusten i ICJ på Surayud Chulanont som han hade bevis för att han var den som "lämnade över marken" till Kambodja. Ingen har förstås fått se de här bevisen...

 

De enda bevis som finns är när Noppadom Pattama-Thaksins husadvokat och vid detta tillfälle utrikesminister i juni 2008 signerar ett dokument som stödjer Kambodjas anökan om världsarvsstatus för Preah Viharn och därmed som officiell representant för Thailands regering erkänner Kambodjas suveränitet över området.

 

Får se hur PTP och Thksin gör för att rida ut det här?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Ett väntat och riktigt beslut, men det bryr sig nog inte demokraterna och deras gulskjortor om så bråk av något slag är nog att vänta, har man inte majoritet i parlamentet kan man ju alltid flytta ut politiken på gatan och försöka ordna till kaos.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det här blir en nyttig käftsmäll åt alla stöddiga och nationalistiska Thailändare som plötsligt hade fått för sig att ett utpräglat ”Khmer tempel” på Kambodjansk mark istället skulle vara ett Thai-tempel på Thailändsk mark.

Den nu ifrågasatta geografiska gränsdragningen godkände ju Thailand redan 1962 (dvs de protesterade inte emot beslutet då) och då är det lite sent påkommet att börja tjafsa om detta nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ett väntat och riktigt beslut, men det bryr sig nog inte demokraterna och deras gulskjortor om så bråk av något slag är nog att vänta, har man inte majoritet i parlamentet kan man ju alltid flytta ut politiken på gatan och försöka ordna till kaos.

 

Mvh isan lover

Du menar som rödskjortorna gör?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

ICJ awards flashpoint temple area to Cambodia

 

THE HAGUE, November 11, 2013 (AFP) - The UN's top court ruled Monday that the area around a flashpoint ancient temple on the Thai border belongs to Cambodia.

 

The International Court of Justice interpreted a 1962 ruling saying that "Cambodia had sovereignty over the whole territory of the promontory of Preah Vihear," Judge Peter Tomka said.

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/680853-cambodia-Thailand-await-ruling-in-border-temple-row-court-rules-in-favour-of-cambodia/?p=7025220

 

Nu blir det liv...

 

 

  / Joe

 

Ja det är ju för jävligt. Jag som åkte till Thailand för att se alla tempel, nu måste jag ju köpa mig ett kambodiansk visum för att se detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju för jävligt. Jag som åkte till Thailand för att se alla tempel, nu måste jag ju köpa mig ett kambodiansk visum för att se detta.

Nej då, en bra kikare räcker. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju för jävligt. Jag som åkte till Thailand för att se alla tempel, nu måste jag ju köpa mig ett kambodiansk visum för att se detta.

 

Du kan fortfarande se alla tempel i Thailand. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Ett väntat och riktigt beslut, men det bryr sig nog inte demokraterna och deras gulskjortor om så bråk av något slag är nog att vänta, har man inte majoritet i parlamentet kan man ju alltid flytta ut politiken på gatan och försöka ordna till kaos.

 

Mvh isan lover

Ett väntat inlägg från en som inte fattar bättre.

Nu är detta domslut säkert något som Demokraterna påverkat.kanske genom mutor a la Thaksin???

 

Att demonstrera kallas demokrati men det har du aldrig fatta och kommer nog aldrig att fatta

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är för dåligt insatt men jag litar på ICJ, de är både experter och neutrala. Frugan och hennes vänninnor tyckte det var ett bra beslut, de hade räknat med att Thailand skulle förlora hela det omtvistade området vilket de inte gjorde.

 

Det finns säkert några gulskjortor och andra hard-core nationalister som kommer försöka vända det här mot regeringen men jag tror att det blir svårt att elda på de stora massorna, de flesta inser nog att det blivit samma resultat oavsett vem som har regeringsmakten nu eftersom ICJ egentligen bara konfirmerade beslutet som togs 1962 och även om T säkert var en otrevlig jävel även som 13-åring så bör han inte kunna beskyllas för vad som hände då.

 

Det finns garanterat gulskjortor och en del av de mer extrema Demokraterna som hoppas på att denna motgång är den berömda droppen som får bägaren att rinna över och regeringen att kollapsa men det tror jag inte, hoppas inte heller för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog det är början till slutet för Yingluck som PM-och lika glad för det är hon nog själv.

 

Hon valdes ut eftersom hon som en av få i klanen inte var bannlyst för valfusk som storasyrran Yaowapha var 2011. Men nu är syrran som är en klart slugare och mer rutinerad politiker än Yingluck åter valbar så scenariot där Yingluck väljer att upplösa parlamentet och utlysa nyval medan hon samtidigt tar på sig ansvaret för den misslyckade amnestilagen genom att inte ställa upp i nyvalet utan det gör syrran istället.

 

Tror att PTP kommer att få i runda tal 35% av rösterna i ett nyval, Demokraterna runt 30% sedan beror det på vart de som lämnat PTP av olika anledningar väljer att lägga sina röster, BJT, Chart Pattana, Phalang Chon eller Puea Paendin? Tror nog att Thaksin vill ha koll på sina vindflöjlar till koalitionspartier innan han utlyser ett nyval...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett väntat inlägg från en som inte fattar bättre.

Nu är detta domslut säkert något som Demokraterna påverkat.kanske genom mutor a la Thaksin???

 

Att demonstrera kallas demokrati men det har du aldrig fatta och kommer nog aldrig att fatta

Ja men bara rödskjortorna demonstrerar. :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag när jag åkte hem från jobbet så hörde jag på P1. Efter det att Yingluck sagt några ord på thailändska om tempeldomen så gjorde Michael Töppfer en del kommentarer. Jag tyckte att han var väldigt pro Thaksin. Nu när jag går in och lyssnar hemifrån verkar det som om det inte är samma kommentarer.

 

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/280244?programid=4540

 

Dagens eko P1 kl 17.45 ca 8 minuter in i sändningen.

 

Nu tycker jag de är en betydligt mera balanserad utsändning än när jag hörde första gången. Är det någon annan som hört?

 

 

Här är en annan sändning om det hela.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5700641

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan kan man bråka om gamla tempelruiner? ?????? En sjuk värld vi lever i .. ???

 

Du har aldrig varit i Thailand eller ?

 

Thailändare är extremt nationalistiska och är beredda till vad som helst förutom "lose face"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan kan man bråka om gamla tempelruiner? ?????? En sjuk värld vi lever i .. ???

Templet är ett Världsarv och kommer att locka många turister från hela Världen och turister är liktydigt med pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har aldrig varit i Thailand eller ?

 

Thailändare är extremt nationalistiska och är beredda till vad som helst förutom "lose face"

 

Förvisso har jag besökt Thailand, det enda som drar nuförtiden är ju svärfars o svärmors gravar.- Att thailändarna tror att di ska få Viharn tillbaka e ungefär som att tro att Sverige skulle få Finland tillbaka  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso har jag besökt Thailand, det enda som drar nuförtiden är ju svärfars o svärmors gravar.- Att thailändarna tror att di ska få Viharn tillbaka e ungefär som att tro att Sverige skulle få Finland tillbaka  :crazy:

. eller att Danmark får tillbaka Skåne!  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso har jag besökt Thailand, det enda som drar nuförtiden är ju svärfars o svärmors gravar.- Att thailändarna tror att di ska få Viharn tillbaka e ungefär som att tro att Sverige skulle få Finland tillbaka  :crazy:

 

Templet är inte det man strider om. Där är båda länderna överens om att det ligger i kambodja

 

Det är de drygt 4 kvadratkilometerna land vid sidan av templet man inte är överens om. Bl.a vägen till templet går genom den del som ligger i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...