Jump to content
IGNORERAD

Nissan micra


kycklingen

Recommended Posts

Finns det någon här som vet om det finns en kamrem på Nissan micra -03?

Om? När ska den bytas? ( innan den går sönder jag vet)

Bilen har gått ca 6500 mil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står säkert i serviceboken, gissningsvis vid 10-12000 mil.

 

Trodde att jag skulle kunna googla fram ett svar åt dej, men det var inte så lätt

Från Vi bilägare:

Kamaxeln drivs av kedja i stället för kamrem, vilket är en fördel från underhållssynpunkt. Normalt sett behöver inte kamkedja bytas under bilens livslängd. Men på äldre Micra har den rasslat och behövts byta ändå...

http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-nissan-micra-12427 men bilen har tidigare funnits med rem, så kolla upp det.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en Nissan micra ??? en kyckling eller cykel ??? har en cykel kamräm ????

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan hitta så har den kamkedja och behöver således inte bytas om du inte hör ett onormalt "rassel"..

 

Hör med Knasen ,han köpte väl en micra?  Hur fan han nu får plats i den?

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det rasslar är det antagligen ventil tryckarna. Kan gå till sig med ett oljebyte om man har tur och då ska du byta till en bra(dyr) olja.

Kamremmen har även ett bäst före datum. Dvs om den är gammal (5år?) så ska den bytas oavsett hur långt den har gått.

Köp ett kamrems kit med spännrullar & vattenpump så behöver du inte bry dig om det i framtiden.

 

Äldre bilar kan ha ganska kort intervall 8-10 000mil medan nyare har upp emot 20 000mil.

Kommer i håg att jag åkte i en micra på 90talet som kamrems havererade. Några ventiler pajade i samma veva. Minns inte ur långt den gått dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det rasslar är det antagligen ventil tryckarna. Kan gå till sig med ett oljebyte om man har tur och då ska du byta till en bra(dyr) olja.

Kamremmen har även ett bäst före datum. Dvs om den är gammal (5år?) så ska den bytas oavsett hur långt den har gått.

Köp ett kamrems kit med spännrullar & vattenpump så behöver du inte bry dig om det i framtiden.

 

Äldre bilar kan ha ganska kort intervall 8-10 000mil medan nyare har upp emot 20 000mil.

Kommer i håg att jag åkte i en micra på 90talet som kamrems havererade. Några ventiler pajade i samma veva. Minns inte ur långt den gått dock.

Denna bil verkar ju ha kamkedja enligt tidigare länkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, kör BMW som säger till när den behöver service. 

Farsans Renault gjorde ungefär likadant, fast den behövde ingen dator, de kan de där Franspersonerna (Pk?).

 

Den bara dog, sen sa verkstaden att det var dags att byta kamrem...

Och ventiler, ventilstyrningar osv, kostade en fin slant!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna bil verkar ju ha kamkedja enligt tidigare länkar

Ja dom nyare har kedja, men inte dom äldre googlade jag just fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

På något sätt verkar Nissan ha fått dit monterat en cykelkjedja eller något liknande.

 

En kamkjedja håller väl nästan hela bilens livslängd, normalt sett.

Något konstruktioinsfel verkar ha uppstått enligt mina googlingar.

 

Det ser dessvärre ut att vara dyrt (relativt) i jämförelse med vad bilen kostar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja dom nyare har kedja, men inte dom äldre googlade jag just fram.

 2003 har kamkjedja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det rasslar är det antagligen ventil tryckarna. Kan gå till sig med ett oljebyte om man har tur och då ska du byta till en bra(dyr) olja.

Kamremmen har även ett bäst före datum. Dvs om den är gammal (5år?) så ska den bytas oavsett hur långt den har gått.

Köp ett kamrems kit med spännrullar & vattenpump så behöver du inte bry dig om det i framtiden.

 

Äldre bilar kan ha ganska kort intervall 8-10 000mil medan nyare har upp emot 20 000mil.

Kommer i håg att jag åkte i en micra på 90talet som kamrems havererade. Några ventiler pajade i samma veva. Minns inte ur långt den gått dock.

Jo men, mitt googlande tidigare ikväll indikerade att det har varit problem även med kamkedjan på Micra, så om det rasslar, be en verkstad du litar på kolla upp det.

Om "ventil tryckarna" (hydrauliska ventillyftare), som du kallar dem behöver bytas så låter det ofta som ett knackande, speciellt vid start av motorn, försvinner det strax efter start så är det inga problem...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla.

Motorn rasslar inte, min bil är till salu och en äldre dam med sina söner var här igår och skulle titta på bilen.

Tanten frågade om kamremmen var bytt, jag svarade att jag vet inte, den är servad och jag vet inte vad dom gör där.

Tanten började pruta för det är dyrt att byta kamrem.

Jag sa till dom att det blir ingen affär för det är inte lönt att pruta, jag sa att det kommer en ny och ska titta idag.

Tror dock att tanten kommer att höra av sig under dagen bilen är fin och har bara gått 6500 mil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör dom av sig igen kan jag ju säga att kamremmen kommer jag aldrig att byta eftersom det inte finns någon.

Jag vill inte sälja min lilla pärla till en sån tant,

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kul hade kompisarna i helgen..Canonball på moppe , fan va kul, de du  Odin de e nåt annat än å stå i skogen å lyssna på regnet :crazy:

 

va själv med nåt år å körde Canonball Kårsta  - - Hedemora

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kul hade kompisarna i helgen..Canonball på moppe , fan va kul, de du  Odin de e nåt annat än å stå i skogen å lyssna på regnet :crazy:

 

va själv med nåt år å körde Canonball Kårsta  - - Hedemora

Är det fritt trim eller är det begränsningar
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det fritt trim eller är det begränsningar

Max 90 cc

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör dom av sig igen kan jag ju säga att kamremmen kommer jag aldrig att byta eftersom det inte finns någon.

Jag vill inte sälja min lilla pärla till en sån tant,

Hade det varit ett kamrem så hade det inte varit så dyrt och byta.

Hade en rem i kofferten sist på förr förra bilen men väntade för länge och byta den av lathet (skulle byta själv).

Gick nog på 3000 spänn plus bärgning när den gick av.

Som tur var så gick inte ventilerna i kolvarna på  den modellen.

Själv kör jag också med kedja numera och räknar inte och behöva byta den så länge jag äger den vilket kan bli åtskilliga år.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Max 90 cc

En klart " lagom" motorsport som vi vanliga kan hålla på med, och vilka grabbar tycker inte om moppar...?

( Förmodligen även en hel del jäntor...)

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

och vilka grabbar tycker inte om moppar

 

felstavat där.. ett p för mycket

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

felstavat där.. ett p för mycket

 

 

/Enis

Vi vanliga får nöja oss med 2p:n...Tyvärr...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Volvo 740 Jag b;t kamr. efter 16 000 m Bytt av todagre agare oxa 3000 sek med delar Inte sa dyrt 

Att sedan verkstan bot frambromsar Allt for 4000 till har inte med kammen att gora Men gjorde att jag aldrig later dem gora nagot at mig 

Har kunnat byta allt for 1 000 sek plus hyra av Ok gds

Pa en opel 53 rasde kammdrivningen bilen var nog bara 13 ar Kedjedrift

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...