Jump to content
IGNORERAD

Är Thailand verkligen det land jag vill leva i?


Lasse M

Recommended Posts

Jag har snart bott här i 7 år. Mina bästa 7 år av mitt 55-åriga liv. Vet inte om jag lever i en skyddad verkstad eller vart jag hamnat? Bryr mig lika lite om politiken här som jag gjorde i Sverige.

Korruption finns i hela Asien även i Svedala om man vill granska noga. Tycker det är ett jävla gnällande på Thailand och folket här. Luras,ser ner på Falanger,ser sig som bättre än oss Falanger,vi blir blåsta hela tiden m.m m.m Listan kan göras hur lång som helst. Tbx till min skyddade verkstad. Kostar en t-shirt här 120 Baht,så är det samma pris för mig som för Thai.

Jag åker ofta ensam till marknader,lokala byggvaruhus,affärer m.m och möts med en respekt som utlänning som är helt otrolig. Folk vailar,välkomnar mig med ett stort hjärta.

Kanske beror det på att jag tar allt med en klackspark. Skojar,skämtar,visar respekt tillbaka till alla jag möter. Nu bor jag inte i Bangkok,Pukhet eller Pattaya.

Har varit inbjuden till många stora fester,kommunala fester,bröllop,begravningar och alltid möts av värme och respekt. Tyvärr kan jag bara lite Thai så frugan har fått

tolka på många tillställningar. Dom flesta kommer fram,frågar en massa. Var kommer du ifrån,är du gift,har du barn i Sverige,är det kallt m.m

Eventuellt är jag skadad eller dum i huvudet men jag tror och litar på folk tills motsatsen inträffar. Så levde jag i Sverige och lever likadant i Thailand.

Har lärt känna underbara människor plus några stolpskott men dom finns ju överallt.

Det gäller att gilla läget...finns ju svenskar som blir förbannade när det inte finns Gevalia-kaffe på hotellet i Spanien!

Så jag kör mitt race och älskar Thailand,folket,värmen m.m 

 

Så från min skyddade verkstad i Thailand.Jag flyttar aldrig tbx till Svedala! :crazy:  :17:

Jag kan skriva under på allt du säger,det gäller att bjussa på sig själv(integrera sig själv) så kommer hundrafallt åter överallt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • Moipenyang

    5

  • Nemo

    5

  • 1609offe

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag var 60+ när jag flyttade till Thailand för drygt 10 år sedan och jag har aldrig ångrat den flytten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst denna tråd får i alla fall jag en liten mer nyanserad bild av hur de flesta tänker och, faktiskt, känns det som, är rädda för.

Alkoholism, beror naturligtvis på var o ens intressen, men till syvende och sist, karaktär! Det är lika viktigt var i världen man befinner sig!

Tristess, same same, har man hus, eget eller hyrt, så finns det ju mängder att syssla med, samma sak med husdjur eller hobby, vill man så kan man!

Lurad av myndigheter, nja,allt har ju en gräns, men bara för att vi är svenskar upphör inte den asiatiska traditionen att makt och pengar går han i hand.

 

Själv har jag levt här i snart 10 år, nästan på heltid, och det går knappast en dag eller i varje fall vecka utan att man upptäcker nya seder o bruk som i vissa fall känns helt uppåt väggarna, men det är ingenting jag kan förändra, OK, man behöver inte acceptera och deltaga i alla krumbukter men påverkan har man lite chans till, bara gå den långa vägen genom familj vänner och bekanta och fråga sig fram hur man kan låta det ena eller andra passera utan åtgärd. Förhoppningsvis skall sådana frågor gro i det Thailändska samhället för förändringar kommer, det finns inte en chans att negligera den globalisering som fortgår, inte ens i censurens rike, och med intågandet av ASEAN samarbetet kommer det, i alla fall hoppas jag det, att gå lite fortare mot normaliseringar t.ex. sociala skyddsnät och upprustning av skolväsendet ute på landsorterna!

Tror nog att det går ganska bra att stå ut här, bara man släpper "svenska" värderingar!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag såg jag en utmärkt film med Judy Foster som heter "Anna och kungen". Jag blev lite förvånad över att min sambo inte hade sett den då det var hennes typ av film och film är hennes stora intresse. Hon sa att det inte var möjligt att visa den i Thailand. Jag tycker att det sätter stopp för alla diskussioner om Thailand är en demokrati.

Du menar val Yol Bruner Urs. Stvning 

Offe

Ps vad ar det for Us dynga om nan texaslag som dycker upp i varje trad

Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glomer vara Komungubbar Gummor o tjansteman Se UG

Offe

Bra tråd !!  Tror många med dig känner samma osäkerhet ...Visst är det ett land med många brister, men också ett underbart land på många sätt ...Känner bara igen mig delvis av din beskrivning.Personligen angagerar jag mig inte i Thailänsk politik.Jag är Gäst i Thailand...Vi får nog finna oss i att bli behandlade som andra klassens medborgare precis som de manniskor som kommer utifrån och bosätter sig i Sverige...

Mutor och korruption sträcker sig over alla samhällsklasser i Thailand ,   Titta pa dom forna oststatslanderna i europa...hela sydamerika..De flesta Afrikanska landerna Alla lander i mellanostern , sa framstar Thailand som ganska beskedligt i det avseendet...I manga lander ska man vara glad att man kommer undan med livet i behall, om man ar en vit man ..Vi lever i en ond varld, men det finns nagra paradis kvar pa jorden, och jag tycker nog att Thailand ar en av dom.. 

Sjalv drar jag hemmat efter 7 ar i Thailand...Jag saknar barn o barnbarn, jag saknar arstiderna  jag saknar den svenska naturen..jag saknar  den friska luften  tussilago trattkantarellerna ...jag saknar  morgnarna i ekan pa den spegelblanka sjon med metspoet och kaffetermosen...Thailand !!  Visst !!  December januari februari mars.Sa far det bli !!!  Snuten som snor mig pa 200 baht struntar jag i.Det raknar jag som driftskostnader  !!!  MVH NONG

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte heller att jag skulle kunna bo i Thailand på heltid.

Sverige är bra sommartid och Thailand instabilt politiskt för att jag skulle gå "all in".

 

Svårigheten att få arbetstillstånd passar inte mig då jag vill ha saker att göra och har mycket svårt att se mig själv som en turist på heltid. 

Tristessen skulle nog kväva mig så vi får se hur jag klarar denna vinter.

I Sverige kan jag tjäna pengar i alla fall och ha tillfredställelsen att vara nyttig

 

Även att inte kunna äga egendom stör kraftigt så intressanta investeringar går inte att göra.

 

Avsaknaden av trygghet gällande bra sjukvård gör att man vill ha halva livet kvar i Sverige.

 

Att inte kunna bli medborgare utan måste visa upp sig var 90:e dag fast man helt står för sin egen försörjning känns nedvärderande, när man tänker på hur generösa vi är mot Thailändare och andra nationaliteter.

Dom får bli svenska medborgare och ta del av våra skyddsnät.

 

Men jag trivs i Thailand nu, men det behövs nog inte så mycket för att vågskålen skall tippa åt det andra hållet.

 

Framför allt är jag hatisk till all form av korruption och maktmissbruk.

Det sitter i min uppfostran och kultur så visst kan sånt påverka mitt liv i Thailand.

 

Därför hyr jag och nöjer mig med vinterhalvåret och någon sväng till per år.

Om några år vet jag nog mer vad jag vill och känner för.

Huvudet pa spiken Tamej Fan

Offe

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Budda grejen forstar jag ej Hur kan man kopa Fanta och tro att den dricks upp Pengar sager jag inget om for det gar val till nagot bra Hoppas jag och Kungfjesket nae..Annars trivs jag bra Men bofast nej Finns inget att gora an att ata dricka datan sova

Offe som bor pa landet

Link to comment
Dela på andra sajter

Budda grejen forstar jag ej Hur kan man kopa Fanta och tro att den dricks upp Pengar sager jag inget om for det gar val till nagot bra Hoppas jag och Kungfjesket nae..Annars trivs jag bra Men bofast nej Finns inget att gora an att ata dricka datan sova

Offe som bor pa landet

Jag är glad att Buddha inte dricker upp. frugan öppnar i bland ett helrör Wiskey till Buddha. Slår upp en skvätt i glas. Helrören ställer hon bredvid.

Efter ett par timmar.Buddha drack inget. Kanske det dunstade bort lite. Men ett helrör till mig...tackar man ju inte nej till. Tack till Buddha!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Efter att ha läst denna tråd får i alla fall jag en liten mer nyanserad bild av hur de flesta tänker och, faktiskt, känns det som, är rädda för.

Alkoholism, beror naturligtvis på var o ens intressen, men till syvende och sist, karaktär! Det är lika viktigt var i världen man befinner sig!

Tristess, same same, har man hus, eget eller hyrt, så finns det ju mängder att syssla med, samma sak med husdjur eller hobby, vill man så kan man!

Lurad av myndigheter, nja,allt har ju en gräns, men bara för att vi är svenskar upphör inte den asiatiska traditionen att makt och pengar går han i hand.

 

Själv har jag levt här i snart 10 år, nästan på heltid, och det går knappast en dag eller i varje fall vecka utan att man upptäcker nya seder o bruk som i vissa fall känns helt uppåt väggarna, men det är ingenting jag kan förändra, OK, man behöver inte acceptera och deltaga i alla krumbukter men påverkan har man lite chans till, bara gå den långa vägen genom familj vänner och bekanta och fråga sig fram hur man kan låta det ena eller andra passera utan åtgärd. Förhoppningsvis skall sådana frågor gro i det Thailändska samhället för förändringar kommer, det finns inte en chans att negligera den globalisering som fortgår, inte ens i censurens rike, och med intågandet av ASEAN samarbetet kommer det, i alla fall hoppas jag det, att gå lite fortare mot normaliseringar t.ex. sociala skyddsnät och upprustning av skolväsendet ute på landsorterna!

Tror nog att det går ganska bra att stå ut här, bara man släpper "svenska" värderingar!

 

Bra tankar för en gångs skull.

 

Där växte du en aning i mina ögon

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har snart bott här i 7 år. Mina bästa 7 år av mitt 55-åriga liv. Vet inte om jag lever i en skyddad verkstad eller vart jag hamnat? Bryr mig lika lite om politiken här som jag gjorde i Sverige.

Korruption finns i hela Asien även i Svedala om man vill granska noga. Tycker det är ett jävla gnällande på Thailand och folket här. Luras,ser ner på Falanger,ser sig som bättre än oss Falanger,vi blir blåsta hela tiden m.m m.m Listan kan göras hur lång som helst. Tbx till min skyddade verkstad. Kostar en t-shirt här 120 Baht,så är det samma pris för mig som för Thai.

Jag åker ofta ensam till marknader,lokala byggvaruhus,affärer m.m och möts med en respekt som utlänning som är helt otrolig. Folk vailar,välkomnar mig med ett stort hjärta.

Kanske beror det på att jag tar allt med en klackspark. Skojar,skämtar,visar respekt tillbaka till alla jag möter. Nu bor jag inte i Bangkok,Pukhet eller Pattaya.

Har varit inbjuden till många stora fester,kommunala fester,bröllop,begravningar och alltid möts av värme och respekt. Tyvärr kan jag bara lite Thai så frugan har fått

tolka på många tillställningar. Dom flesta kommer fram,frågar en massa. Var kommer du ifrån,är du gift,har du barn i Sverige,är det kallt m.m

Eventuellt är jag skadad eller dum i huvudet men jag tror och litar på folk tills motsatsen inträffar. Så levde jag i Sverige och lever likadant i Thailand.

Har lärt känna underbara människor plus några stolpskott men dom finns ju överallt.

Det gäller att gilla läget...finns ju svenskar som blir förbannade när det inte finns Gevalia-kaffe på hotellet i Spanien!

Så jag kör mitt race och älskar Thailand,folket,värmen m.m 

 

Så från min skyddade verkstad i Thailand.Jag flyttar aldrig tbx till Svedala! :crazy:  :17:

Hej

 

Även detta inlägg instämmer jag till fullo i, kunde i princip ha skrivit det själv.

 

Jag är oerhört glad och tacksam över att jag en gång i tiden reste till Thailand och fick det liv jag nu har, jag har väldigt positiva erfarenheter av Thailändarna (då speciellt i Isaan) blir precis som du bra behandlad, betalar inga falang priser, känner mig välkommen överallt på egen hand, är en respekterad bybo som ingår i gemenskapen.

 

Har precis som du varit på fester i kommunhus, polisstationer, militärbaser och deltar alltid i alla vigslar och begravningar som jag förväntas göra detta på, har gott om släkt och vänner att umgås med, känner mig i princip aldrig lurad eller annorlunda behandlad än andra, möjligtvis lite positivt särbehandlad,.

 

Jag litar som du på alla jag möter i livet tills jag ev. får anledning till att inte göra detta, går mycket på känsla i nya situationer och oftast stämmer den, gillar dessutom den accepterande inställningen till samkönade relationer och tranvestiter, här har vi utlänningar mycket att lära.

 

Jag tycker att man ska ta seden dit man kommer och gilla läget, jag bryr mig inte så mycket om sånt som verkar upprör andra, tar det mesta med en klackspark och trivs med det, att försöka leva som i Sverige och med svensk moral och regler är väl egentligen helt döfött i Thailand och då speciellt ute på landet i en by.

 

Mitt motto är att ha skoj samtidigt som man gör lite nytta, tjänar lite pengar och bidrar till allas bästa och det är väl egentligen inte så mycket som blir bättre för att man deppar och hänger med huvudet, jag tackar sällan eller aldrig nej till en inbjudan och ett par öl eller groggar hos vänner och släkt sitter väl aldrig fel.

 

Sen har vi ju alla andra aktiviteter i byn som tempel, fester, marknad m.m och skolan med sin barnens dag, idrottsvecka, olika aktiviteter och arrangemang, det finns hur mycket som helst att göra bara man vill själv, att arbeta tillsammans med släkt och vänner ger också en gemenskap och naturlig sysselsättning.

 

Det negativa i Thailand är enligt mig landets stora klyftor, politiska bråken, korruptionen i kombination med att militären inte står under civil kontroll men det positiva öveväger absolut.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Även detta inlägg instämmer jag till fullo i, kunde i princip ha skrivit det själv.

 

Jag är oerhört glad och tacksam över att jag en gång i tiden reste till Thailand och fick det liv jag nu har, jag har väldigt positiva erfarenheter av Thailändarna (då speciellt i Isaan) blir precis som du bra behandlad, betalar inga falang priser, känner mig välkommen överallt på egen hand, är en respekterad bybo som ingår i gemenskapen.

 

Har precis som du varit på fester i kommunhus, polisstationer, militärbaser och deltar alltid i alla vigslar och begravningar som jag förväntas göra detta på, har gott om släkt och vänner att umgås med, känner mig i princip aldrig lurad eller annorlunda behandlad än andra, möjligtvis lite positivt särbehandlad,.

 

Jag litar som du på alla jag möter i livet tills jag ev. får anledning till att inte göra detta, går mycket på känsla i nya situationer och oftast stämmer den, gillar dessutom den accepterande inställningen till samkönade relationer och tranvestiter, här har vi utlänningar mycket att lära.

 

Jag tycker att man ska ta seden dit man kommer och gilla läget, jag bryr mig inte så mycket om sånt som verkar upprör andra, tar det mesta med en klackspark och trivs med det, att försöka leva som i Sverige och med svensk moral och regler är väl egentligen helt döfött i Thailand och då speciellt ute på landet i en by.

 

Mitt motto är att ha skoj samtidigt som man gör lite nytta, tjänar lite pengar och bidrar till allas bästa och det är väl egentligen inte så mycket som blir bättre för att man deppar och hänger med huvudet, jag tackar sällan eller aldrig nej till en inbjudan och ett par öl eller groggar hos vänner och släkt sitter väl aldrig fel.

 

Sen har vi ju alla andra aktiviteter i byn som tempel, fester, marknad m.m och skolan med sin barnens dag, idrottsvecka, olika aktiviteter och arrangemang, det finns hur mycket som helst att göra bara man vill själv, att arbeta tillsammans med släkt och vänner ger också en gemenskap och naturlig sysselsättning.

 

Det negativa i Thailand är enligt mig landets stora klyftor, politiska bråken, korruptionen i kombination med att militären inte står under civil kontroll men det positiva öveväger absolut.

 

Mvh isan lover

 

Nu måste jag medge att jag förmodligen är lite skadad pga att jag tycker olika politiskt än dig.

Satt och letade efter "fel" jag kunde påpeka på. :(

 

Men, jag kan nog också säga att ditt inlägg kunde likaväl jag skrivit själv också. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse M, on 09 Nov 2013 - 22:08, said: ÄR Thailand VERKLIGEN DET LAND JAG VILL LEVA I ?

 

Jämfört med Flemingsberg, utan tvekan. Jämfört med en liten ö i Stockholms skärgård, tveksamt.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tycker Sverige är världens bästa land så skall man antagligen INTE bosätta sig i LOS.

Många trivs ypperligt med att bo här vintertid, t.ex. jag själv. Inne på 14de vintern nu har byggt hus här men

kommer absolut aldrig byta ut den fantastiska vår och sommar vi har hemma mot en regnperiod i Thailand.

Man skall har klart för sig att som falang kommer man aldrig kunna påverka politik och korruption.

Många kommer hit med inställningen att försöka lära thaierna hur allt skall vara för " vi vet bättre och

kan allt ". Så var även jag det första året men fick ge mej rätt fort, annars hade man säkert senare brutit ihop.

Jag tror att det första man bör lära sig om man vill bo här längre tid, är hur tänker thai och inte blint fokusera

på hur man själv skulle vilja att allt skall vara eller fungera.

Sätta sig in i hur verkligheten är och på bästa sätt anpassa sig till spelet. För livet är ett spel och men lite tur samt kunskaper

om förutsättningar så kan man leva riktigt lycklig.

 

Sanningen är att Thailand är så bra som man själv, kan anpassa sig till thai-livet. Tänk på det gott folk.

 

Lycka till!

 

Jag funderar också fram och tillbaka om jag skall flytta till Thailand eller inte. Jag har rest fram och tillbaka mellan Sverige och min frus hemby i Isaan några gånger. Har som mest bott i Thailand ett par månader som mest och då i byn. Jag trivs kanon i byn. Lugnt och skönt. Familjen och min fru tjatar inte om pengar och vi har byggt ett fint hus..Faktiskt utan några som helst problem vilket förvånade mig stort. Jag hade förberett mig på att i princip bli totalblåst men det blev jag inte tack vare min fru som som hade järnkoll på bygget hela tiden in i minsta detalj. Helt otroligt. Nej livet i byn har fungerat förvånansvärt klockrent dom gånger vi varit där. Men att bo där permanent är en annan fråga. Vad skall jag syssla med i hembyn ? Jag får inte jobba. Jag har ingen erfarenhet av företagande så att starta något i Thailand är uteslutet. Nej jag är mest rädd för att jag efter ett tag kommer att fä så tråkigt att jag börjar längta hem till Sverige mår dåligt och kanske börjar supa för att överleva dagen.  

En ide som jag har haft är att kanske tänka om och flytta till en del av Thailand där det finns mycket andra Svenskar. Någon typ av Svenskkoloni där risken att hamna i triistess är mindre. Min fru har sagt hon inte alls behöver bo i hembyn. 

Jag trivs bra i Sverige men hade tänkt att få uppleva något annorlunda i livet genom att flytta till Thailand. Jag är 55 år. 

 

Finns det någon som bor i en typ "Svenskkoloni" på Kho Lanta eller Huay Yang t.ex och kan berätta lite om vardagslivet.

 

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar också fram och tillbaka om jag skall flytta till Thailand eller inte. Jag har rest fram och tillbaka mellan Sverige och min frus hemby i Isaan några gånger. Har som mest bott i Thailand ett par månader som mest och då i byn. Jag trivs kanon i byn. Lugnt och skönt. Familjen och min fru tjatar inte om pengar och vi har byggt ett fint hus..Faktiskt utan några som helst problem vilket förvånade mig stort. Jag hade förberett mig på att i princip bli totalblåst men det blev jag inte tack vare min fru som som hade järnkoll på bygget hela tiden in i minsta detalj. Helt otroligt. Nej livet i byn har fungerat förvånansvärt klockrent dom gånger vi varit där. Men att bo där permanent är en annan fråga. Vad skall jag syssla med i hembyn ? Jag får inte jobba. Jag har ingen erfarenhet av företagande så att starta något i Thailand är uteslutet. Nej jag är mest rädd för att jag efter ett tag kommer att fä så tråkigt att jag börjar längta hem till Sverige mår dåligt och kanske börjar supa för att överleva dagen.  

En ide som jag har haft är att kanske tänka om och flytta till en del av Thailand där det finns mycket andra Svenskar. Någon typ av Svenskkoloni där risken att hamna i triistess är mindre. Min fru har sagt hon inte alls behöver bo i hembyn. 

Jag trivs bra i Sverige men hade tänkt att få uppleva något annorlunda i livet genom att flytta till Thailand. Jag är 55 år. 

 

Finns det någon som bor i en typ "Svenskkoloni" på Kho Lanta eller Huay Yang t.ex och kan berätta lite om vardagslivet.

 

Tack på förhand

Om du är orolig för att börja kröka ska du inte ge dig till en "svenskkolloni", där tas det nog både ett o annat glas ganska frekvent!

En personlig undran, varför ska man bo i Thailand om man vill umgås med svenskar hela tiden?

Skaffa dig en hobby, det får man ha även som farang!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Tja,

Jag tror att det är bäst att stanna i Sverige om man störs av böter för att köra utan hjälm samt köra i andra distrikt på röda plåtar.

De har ju faktiskt dessa lagar.

Ett tips, ta på Er hjälmen, beställ vita plåtar direkt och strunta att visa åt folk att Ni har en ny bil.

Puss

Erkki

 

För oss så tog det 5-6 veckor innan vi fick vita plåtarna, annars så hade jag helst sett att dessa suttit på från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Även detta inlägg instämmer jag till fullo i, kunde i princip ha skrivit det själv.

 

Jag är oerhört glad och tacksam över att jag en gång i tiden reste till Thailand och fick det liv jag nu har, jag har väldigt positiva erfarenheter av Thailändarna (då speciellt i Isaan) blir precis som du bra behandlad, betalar inga falang priser, känner mig välkommen överallt på egen hand, är en respekterad bybo som ingår i gemenskapen.

 

Har precis som du varit på fester i kommunhus, polisstationer, militärbaser och deltar alltid i alla vigslar och begravningar som jag förväntas göra detta på, har gott om släkt och vänner att umgås med, känner mig i princip aldrig lurad eller annorlunda behandlad än andra, möjligtvis lite positivt särbehandlad,.

 

Jag litar som du på alla jag möter i livet tills jag ev. får anledning till att inte göra detta, går mycket på känsla i nya situationer och oftast stämmer den, gillar dessutom den accepterande inställningen till samkönade relationer och tranvestiter, här har vi utlänningar mycket att lära.

 

Jag tycker att man ska ta seden dit man kommer och gilla läget, jag bryr mig inte så mycket om sånt som verkar upprör andra, tar det mesta med en klackspark och trivs med det, att försöka leva som i Sverige och med svensk moral och regler är väl egentligen helt döfött i Thailand och då speciellt ute på landet i en by.

 

Mitt motto är att ha skoj samtidigt som man gör lite nytta, tjänar lite pengar och bidrar till allas bästa och det är väl egentligen inte så mycket som blir bättre för att man deppar och hänger med huvudet, jag tackar sällan eller aldrig nej till en inbjudan och ett par öl eller groggar hos vänner och släkt sitter väl aldrig fel.

 

Sen har vi ju alla andra aktiviteter i byn som tempel, fester, marknad m.m och skolan med sin barnens dag, idrottsvecka, olika aktiviteter och arrangemang, det finns hur mycket som helst att göra bara man vill själv, att arbeta tillsammans med släkt och vänner ger också en gemenskap och naturlig sysselsättning.

 

Det negativa i Thailand är enligt mig landets stora klyftor, politiska bråken, korruptionen i kombination med att militären inte står under civil kontroll men det positiva öveväger absolut.

 

Mvh isan lover

Kan väl instämma med Ditt inlägg om man byter ordet Thailand mot Skåne  :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är orolig för att börja kröka ska du inte ge dig till en "svenskkolloni", där tas det nog både ett o annat glas ganska frekvent!

En personlig undran, varför ska man bo i Thailand om man vill umgås med svenskar hela tiden?

Skaffa dig en hobby, det får man ha även som farang!

 

Jo det kan man undra. Låter ganska ologiskt från min sida. Men eftersom jag är gift och har barn med en Thailändska så är jag ute efter ett miljöombyte från Sverige som inte nödvändigtvis behöver betyda att leva bland Thailändare till 100 % utan det är själva miljön jag är ute efter. Lugnet, värmen, havet, solen. Vilken nationalitet som finns runt mig i denna miljö spelar inte så stor roll bara det finns kul grejor att göra och då tillsammans med nya vänner. Röjet i Phuket och Pattaya intresserar mig inte utan en mycket lugnare miljö skall det vara. Jo en hobby är bra eller studera kanske. På Kho Lanta har dom en  skola där man kan plugga Thailändska på heltid. Kostar en del men då skulle jag ha någonting konkret direkt att syssla med som också jag skulle ha mycket nytta av i byn t.ex. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nee, i och med att jau ente kan språket finns det ingen anledning att vistas där mer än c.a 2 veckor om året...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kan man undra. Låter ganska ologiskt från min sida. Men eftersom jag är gift och har barn med en Thailändska så är jag ute efter ett miljöombyte från Sverige som inte nödvändigtvis behöver betyda att leva bland Thailändare till 100 % utan det är själva miljön jag är ute efter. Lugnet, värmen, havet, solen. Vilken nationalitet som finns runt mig i denna miljö spelar inte så stor roll bara det finns kul grejor att göra och då tillsammans med nya vänner. Röjet i Phuket och Pattaya intresserar mig inte utan en mycket lugnare miljö skall det vara. Jo en hobby är bra eller studera kanske. På Kho Lanta har dom en  skola där man kan plugga Thailändska på heltid. Kostar en del men då skulle jag ha någonting konkret direkt att syssla med som också jag skulle ha mycket nytta av i byn t.ex. 

Kan inte frun lära dig basic Thai?

Hur ofta har du varit i Thailand?

 

Svaren kan ge mycket bättre förslag,

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har sagt att det ente e hälsosamt för maj att vistas i Thailand eftersom jau bara kan di värsta skitorden  ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glad att Buddha inte dricker upp. frugan öppnar i bland ett helrör Wiskey till Buddha. Slår upp en skvätt i glas. Helrören ställer hon bredvid.

Efter ett par timmar.Buddha drack inget. Kanske det dunstade bort lite. Men ett helrör till mig...tackar man ju inte nej till. Tack till Buddha!

Det är viktigt att ta seden dit man kommer. Buddha tar och Buddha ger, även till falang :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa, on 11 Nov 2013 - 21:08, said:

 

En personlig undran, varför ska man bo i Thailand om man vill umgås med svenskar hela tiden?

 

 

:thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Varför inte vara lite ärliga här?

 

De flesta av er/oss har ju inte direkt flyttat till Thailand p.g.a. vackert väder och bra mat.

Lätt tillgänglig f*tta och snygga fruntimmer är ju anledningen till att vi hamnat i detta land.

 

Räcker ju med att titta på lite bildtrådar så inser man ju att ytterst få på detta forum skulle fixa en snygg tjej i Sverige.

 

Att leva i Thailand som utlänning är ju en sak för självplågare, förutom för de få som har ett riktigt arbete i landet och därmed accepteras av samhället. Men kåta gubbar som flyttar hit måste nog inse att de aldrig blir en del av Thailand, bara en vandrande pengamaskin.

 

Självinsikt är rätt bra ibland.

 

Kan bara hålla med och sen dessutom är det praktisk taget omöjligt för en 60+are att hitta en 30 år yngre svensk kvinna.

 

Det går säkert att hitta en svensk kvinna men då får man nog ligga lågt om sina thailandseskapader och sin kärlek till vissa saker i landet.

 

En gammal thailandsresenär är inget direkt kap för en svensk kvinna om man ska uttrycka det milt.

 

BTT

 

BTT

Ändrades av broder tuk tuk

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är orolig för att börja kröka ska du inte ge dig till en "svenskkolloni", där tas det nog både ett o annat glas ganska frekvent!

En personlig undran, varför ska man bo i Thailand om man vill umgås med svenskar hela tiden?

Skaffa dig en hobby, det får man ha även som farang!

Jag är inte helt övertygad om att det krökas mer bland vi långliggare i tex Pattaya än på nån annan plats i Thailand.

 

Sedan kan man få bo var i världen man vill för mig även om man bara vill umgås med svenskar, inget som jag ens ids bry mig i.

 

Själv trivs jag utmärkt i Pattaya med lagom svenskt och norskt umgänge, det behöver väl inte vara antingen eller. Därför inte sagt att jag på något sätt ser ner på thailändare.

 

Jag har en hobby som jag ägnar ganska mycket tid åt, den är en av flera anledningar till att jag bosatt mig just i Pattaya.

 

Att detta passar mig behöver naturligtvis inte betyda att det ska passa andra, alla är vi olika, tack och lov.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...