Jump to content
IGNORERAD

Är Thailand verkligen det land jag vill leva i?


Lasse M

Recommended Posts

Hej

Min fru kommer från Isaan och uppe i byn och närliggande Udon Thani så känns det bra, klimatet, kulturen, familjen och människorna i byn.

Vi har eller hade tänkt, bygga ett hus på min frus mark i byn, men jag blir mer och mer tveksam.

Jag kan inte hjälpa det, men jag blir mer och mer tveksam till att bosätta mig i Thailand.

 

Det thailändska parlamentet och regeringen är ju rena lekstugan, alla utan undantag verkar arbeta enbart för sina egenintresse och inte för sina väljare.

Korruptionen bland politiker, ämbetsmän i statsförvaltningen, tullpersonal och  poliser är skrämmande.

Ännu mer skrämmande är vanliga thailändares acceptans för att det fungerar så här.

 

Många s.k statstjänstemän har en nedlåtande attityd mot faranger och ska ha extra betalt för att utföra sina arbetsuppgifter när en farang vill ha en tjänst utförd. Att betala en avgift för en tjänst mot ett kvitto är helt okej, men att man dessutom ska behöva betala tjänstemännen en extra summa för att de ska utföra sitt arbete är fan inte klokt.

 

Faranger är fritt villebråden, det är helt fritt att lura och skinna oss. Var ska vi klaga? 

Vill vi klaga på något så måste vi betala en tjänsteman lite extra för att få klaga!

 

Vid inresa via flyg så får man en månads visum, men åker man över gränsen till ett av grannländerna under denna tid så förverkas det visum vi fick vid inresan.När man sedan återvänder efter en dag i grannlandet så har man helt plötsligt bara 14 dagars visum, och inte en djävel berättar detta för den dumma farangen. Sedan får man betala overstay avgift när man ska resa ut.

 

Thailand vill att vi stannar max. en månad och att vi då får finna oss i att bli lurade och blåsta i stort sett var gång man rundar ett gathörn.

 

Gud förbjude det, men är en farang i närheten när det sker en trafikolycka så nog fan är det farangens fel, även om han sitter i baksätet.

 

Jag läste här på Maipenrai om någon vars anhörig hade avlidit i Thailand och sjukhuset ville ha 30000 baht per dygn för att förvara den avlidna.

 

Nu ska man ta ut en avgift på alla turister för eventuell sjukvård när man är i landet, oavsett om man har en egen försäkring eller ej.

Den dumme farangen ska betala och några thailändska politruker kommer naturligtvis att tillskansa sig delar av dessa miljarder baht som denna pålaga kommer att generera 

 

Vad fan är detta för land???

 

ÄR Thailand VERKLIGEN DET LAND JAG VILL LEVA I ?

 

Tacksam för argument för och emot.

 

Lasse M

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • Moipenyang

    5

  • Nemo

    5

  • 1609offe

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ligger en hel del i det du skriver och framtiden verkar ännu svajigare.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nils Andersson

Mycket bra skrivet, är själv tveksam till att åka till Thailand något mera. FInns andra länder att resa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lasse!

Det va en hel del som snurrat runt i skallen på dig, och till stor del berättigad kritik och rätt att ifrågasätta landet med smilet!

Visumfrågan är väl bara en konstighet där Thailogiken skiner igenom, lätt att skylla på oegentligheter hos faranger och så gör man det lätt för sig med en tidsgräns som man på förhand borde kunnat räkna ut är så snålt satt att det inte håller för många resande, t.ex. de som backpackar sig igenom landet, det enda positiva med visa hit är att den är gratis till skillnad från grannländerna i norr!

Nu är det inte bara faranger som tvingas överlämna dokument 2000 till stats eller kommunanställda för att få något gjort, även Thai råkar ut för detta ganska frekvent, därmed inte sagt att det ska vara så.

Om du nu kommer till skott och tänker bygga dig ett hus, ta med ett gäng Losec från Sverige, annars klarar du dig inte om du är tveksam redan nu!

Regeringen kommenterar jag inte för det har ju varit en bananmonarki i eviga tider och kommer så att förbli, nu är detta inget specifikt för Thailand, de övriga länderna i denna del av världen är mer eller mindre likadana kålsupare dom med!

Du får börja med att testbo i längre perioder och bygga dig en gäststuga åt dig själv, då blir det lite enklare att lämna när det blir för körigt!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig Lasse, det som definitivt fick mig att verkligen börja fundera var bildandet av röda byar,

 

tyckte det började likna för mycket Nord Korea för min smak.

 

Frugans mamma är sjuk , dock inte livshotande så hon vill ju åka tillbaka, men jag tror vi väntar och ser vart senaste bråket för med sig.

 

Observera att jag skrev senaste för sista är det nog inte.

 

MVH. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenting av det du hävdar känns på något sätt fel, ändå känner jag inte igen mig, det är inte det Thailand lag lever min vardag i (sedan fyra år), även om jag stöter på problemen du beskriver emellanåt.

Men visst, det är svårt att anpassa till ett annat land, när man ska bosätta sig där, och på ett annat sätt börja uppleva och leva efter lagar, regler (eller bristen på dem), byråkrati, kulturskillnader, språkförbistring, med mera, med mera, än man behövt göra som besökare/turist.. Jag har svurit många gånger över sakernas tillstånd, absolut är det så.

 

Men, omvänt att t.ex. som thailändska flytta till Sverige har säkert också sina utmaningar och man möts av mängder av problem och upplever kulturskillnader. .Här skulle en thailändska säker kunna skriva en lika lång harang som kan handla om regelverket vid PUT, besöksvisum till Schengen och utredningsprocesserna kring dessa, kanske tom politiker som är korrupta och/eller missköter sitt ämbete (jo vi har många exempel på det med), hur thailändskor och thai/svenska par blir bemötta i det dagliga livet och umgänget med svenskar, hur rättlösa de kan känna sig när det blir konflikt/skilsmässa i äktenskapet . Eller annat de känner att de drabbas av som immigranter i ett nytt land, vad vet jag.

 

Eller så kan man skippa det negativa och lista ned allt det positiva med Thailand. Varför man en gång fastnade för landet. Alla underbara thailändare man trots allt träffat och kommer att träffa, den mer avslappnade livsstilen, den internationella atmosfären (I BKK och Pattaya där jag bott, kanske inte så tillämpligt på Udon Thani J ). Att allting går att lösa. Väder, vin (nä , öl och thaiwhisky förresten, importskatten tar ju död på gjädjen att dricka vin :-),), kvinnor, sång. Att bo i en del av världen som är framtiden, även när det gäller ekonomiskt välstånd, För den som missat det är USA och Europa på dekis, Kina och ASEAN på frammarsch. 

 

Och sist men inte minst, känslan, det som är så svårt att beskriva med ord, varför känner jag mig så mycket bättre här, varför upplever jag människor som så mycket mer levande än i t.ex. Sverige? Känner man inte det i grunden, ja då ska man nog inte heller flytta hit. Eller flytta "hem" igen.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt gnäll för lite motgångar..:) Blir man lurad runt varje hörn?? Verkligen inte i Isaan, sicket skitsnack. Byråkratin är vad det är och det gäller även lokalbefolkningen, take it or leave it men de tar det själva allt med ro utan att hetsa upp sig som en bebis som inte får nått på en gång.

Ta re lugnt, ta en toy för allt löser sig till slut, varför hetsa upp sig? Älskar Isaan själv och trivs där bättre för varje år då man får lite grepp om vardagslivet där som är inte så jäkla efter klockan hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

en mix  av  bägge länderna  tror jag  kommer passa mig alldeles  utmärkt  Sverige  sommar höst å vår  å  tre   kanske  fyra månader i Thailand   som det känns nu  men  tar  en dag i taget ska  pröva med  två månader i vinter å känna på det

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga:

Avser tråden endast pensionärer eller inkluderar den även oss stackars satar som fortfarande måste släpa oss till jobbet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vad jag vet inte förbjudet att säga ifrån och sätta lite gränser. Helt enkelt visa lite stake och tala om vart man står,lallar man bara på och svarar ja på alla frågor så är det nog upplagt för problem. Vissa saker är ju bara som dom är och det gäller väll som gäst i landet att försöka att anpassa sig. Men inte fasen tycker jag iaf att det är så svårt att fixa till det så man kan leva där utan några större problem.Allt hänger nog  på vart man sätter ribban? Man ska nog inte räkna med att leva där med PK regler och villkor. Open your mind och släpp sargen lite så tror jag nog att man kan hitta ett eget litet paradis :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag flyttade hitt var det många som sa till mig Thailand passar inte alla det ligger mycke i detta jag klagade på korruptionen klassklinader som finns här karma som drabbar människor och djur. De behandlar min fru som prostituerad bara för att hon hade utländsk man vilket gör att hon får tänk mycket mera på hur man klär sig och vilka nöjes kvarter hon besöker hur sent man är ute på kvällar och nätter. Detta har blivit bättre de senaste åren i takt med att det inte enbart är tjejer från denna branschen som väljer utländsk man. Tycker att problemen med denna uppfattningen är större på lands byggden också detta pga alla hus som blir byggda av tjejerna och hela släkter som slutar jobba. I BKK är det inte på samma vis utan där är mycket lättare överhuvudtaget. Trivs man med det svenska systemet passar Thailand oftast dåligt. De som trivs bra här har ofta en konstig mäniskosyn om man jämför med Sverige de flesta är kriminella lurendrejare som hittar sin plats på jorden. Trivs som fisken i vatten brukar jag säga. De klagar ännu mera i dag hela deras Thailand håller på att förändras jag tycker det är bra till skillnad mot de flesta jag ser mera ordning och reda mindre korruption oroligheterna som ibland blommat upp är lätt att hålla sig borta från. Så om du gillar Sverige med ordning och reda ge det lite tid så kommer Yingluck och hennes bror får ordning på landet lönerna har gått upp och alla har fått det ekonomiskt bättre. Vilket har gjort att utlänningar inte längre framstår som superrika och blir behandlade bättre kommer de nu höja inkomst gränserna som det talas om för att få uppehållstillstånd kommer även detta att göra att det blir bättre. Så det som händer just nu är bra för visa sämre för andra och Thailand passar inte alla det gäller fortfarande.

 

Jag ser också positivt på att snart kommer vi här att få en ny kung som redan idag lever som en kung skall leva tror det är bra för Thailand att utvecklingen går framåt och kan bara se positiva förändringar i framtiden. Det finns en liten medelklass grupp som har svårt med förändringarna som nu sker men ser inte det som något allvarligt problem utan bara en del av förändringen.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske man inte ska mata ett troll men. men.

 

Saobath som trivs bra i Thailand har ju men det har vi väl redan märkt en konstig människosyn och är en kriminell som hittat sin plats på jorden.enligt sin egen utsago. trivs

som fisken i vattnet

 

Då är ju åtminstone jag inte förvånad att han hyllar Thakshin och tycker att tronarviingen är bra trots att Thailands befolkning till 99 % tycker att han är värdelös playboy.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som trivs bra här har ofta en konstig mäniskosyn om man jämför med Sverige de flesta är kriminella lurendrejare som hittar sin plats på jorden. Trivs som fisken i vatten brukar jag säga. De klagar ännu mera i dag hela deras Thailand håller på att förändras jag tycker det är bra

 

Jag tror nog att du skojar lite :jester:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Idag såg jag en utmärkt film med Judy Foster som heter "Anna och kungen". Jag blev lite förvånad över att min sambo inte hade sett den då det var hennes typ av film och film är hennes stora intresse. Hon sa att det inte var möjligt att visa den i Thailand. Jag tycker att det sätter stopp för alla diskussioner om Thailand är en demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man välja ett land?

Själv har jag bott både längre och kortare tid i asien, sedan -86. De senaste åren har jag tillbringat mycket tid i Sverige, på grund av barnens skolgång.

Den tiden börjar gå mot sitt slut, då minstingen fyller arton, och om några år är jag "fri" igen. Jag tror inte att jag kommer att bo på heltid framöver i Thailand,

hus har vi byggt, så det är inte där det stupar...I mitt fall känns det som vinterhalvåret i Thailand, och sommaren i Sverige.

Men alla är vi olika.

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man välja ett land?

Själv har jag bott både längre och kortare tid i asien, sedan -86. De senaste åren har jag tillbringat mycket tid i Sverige, på grund av barnens skolgång.

Den tiden börjar gå mot sitt slut, då minstingen fyller arton, och om några år är jag "fri" igen. Jag tror inte att jag kommer att bo på heltid framöver i Thailand,

hus har vi byggt, så det är inte där det stupar...I mitt fall känns det som vinterhalvåret i Thailand, och sommaren i Sverige.

Men alla är vi olika.

 

Mvh. borje222

 

 

Med andra ord är du bara halvkriminell enligt en aktuell analytiker här på MPR, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej på er alla ,jäkligt bra tråd och kul läsa allas erfarenheter,just köpt hus i Thai med min fru och många tankar flyger runt i knoppen min,men då tar jag en stänkare och lugnar nerven .(sommar i Sverige o vinter i Thailand )bästa av 2 världar

hej alla glada.Thai är bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ta det väldigt lugnt med flytten om jag var du.

Kapa inte alla förbindelserna med Sverige innan du är säker.

Om man ser på Thailand med kritiska ögon så är det ett j-a skit land för en farang som vill bosätta sig där. Både ekonomiskt & rättsligt. Framtiden ser inte direkt ljus ut heller.

Sedan så har du allt det positiva ochså!

Knepet är antagligen att kunna registrera allt det dåliga, dra slutsatser, lära sig & sedan leva livet utan att fokusera på all skit som pågår.

 

En annan aspekt som jag själv har tänkt på är att Thailand gör mig lat, fet(med tiden) & alkoholiserad. Perfekt för semester eller halvårs boende, men jag tror att om jag bodde permanent så skulle jag förvandlas till ovanstående.

 

Är du i färd med att gå i pension & är i övrigt frisk så skulle jag nog tänka till mer än en gång innan jag flyttade permanent. Tvivlar på att du förlänger livet av att gå & dra fötterna efter dig i flipflops med en massa god mat & chang öl inom meters räckvidd.

...men du kanske har starkare karaktär än mig...

Glöm inte av våra svenska fantastiska somrar som har mycket gott att bjuda på i form av natur upplevelser & aktiviteter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...