Jump to content
IGNORERAD

Är Thailand verkligen det land jag vill leva i?


Lasse M

Recommended Posts

Varför inte vara lite ärliga här?

 

De flesta av er/oss har ju inte direkt flyttat till Thailand p.g.a. vackert väder och bra mat.

Lätt tillgänglig f*tta och snygga fruntimmer är ju anledningen till att vi hamnat i detta land.

 

Räcker ju med att titta på lite bildtrådar så inser man ju att ytterst få på detta forum skulle fixa en snygg tjej i Sverige.

 

Att leva i Thailand som utlänning är ju en sak för självplågare, förutom för de få som har ett riktigt arbete i landet och därmed accepteras av samhället. Men kåta gubbar som flyttar hit måste nog inse att de aldrig blir en del av Thailand, bara en vandrande pengamaskin.

 

Självinsikt är rätt bra ibland.

OPS let the fight begin :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • Moipenyang

    5

  • Nemo

    5

  • 1609offe

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gillar Thailand starkt men har vart där för kort tid och för få gånger för slutligen bestämma mig om jag kommer att flytta dit med sambon. Har även för många år kvar att jobba så jag har inte bråttom med att bestämma mig om framtiden heller.

Men det som får mig att fundera är den allmänna nedskräpningen som stör mig och som troligen kommer att bli värre innan det vänder till det bättre. Jag har hittills inte lyckats ta mig från A till B i det här fallet Suvvan till KhonBuri utan att någon brunskjorta har stoppas oss för att tacksamt ta emot en hundring när inget är fel. Korruptionen är verkligen något som de måste ta tag i.

 

Systerdottern fick en bot på 500Thb bara för att hennes bil var registrerad i ett annat distrikt, Bilen är spritter ny och alla papper i ordning. Hon vägrade att betala och det slutade med att de helt sonika tog hennes körkort som hon fick lösa ut dagen efter. Men då hon känner en polis med lite högre rang så kunde de riva boten dagen efter och hon fick körkortet åter.

 

Det är sådana saker som får mig att fundera om framtiden i Thailand och jag är säker på att om det var jag som hade kört så hade boten vart på det tredubbla.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Thailand starkt men har vart där för kort tid och för få gånger för slutligen bestämma mig om jag kommer att flytta dit med sambon. Har även för många år kvar att jobba så jag har inte bråttom med att bestämma mig om framtiden heller.

Men det som får mig att fundera är den allmänna nedskräpningen som stör mig och som troligen kommer att bli värre innan det vänder till det bättre. Jag har hittills inte lyckats ta mig från A till B i det här fallet Suvvan till KhonBuri utan att någon brunskjorta har stoppas oss för att tacksamt ta emot en hundring när inget är fel. Korruptionen är verkligen något som de måste ta tag i.

 

Systerdottern fick en bot på 500Thb bara för att hennes bil var registrerad i ett annat distrikt, Bilen är spritter ny och alla papper i ordning. Hon vägrade att betala och det slutade med att de helt sonika tog hennes körkort som hon fick lösa ut dagen efter. Men då hon känner en polis med lite högre rang så kunde de riva boten dagen efter och hon fick körkortet åter.

 

Det är sådana saker som får mig att fundera om framtiden i Thailand och jag är säker på att om det var jag som hade kört så hade boten vart på det tredubbla.

 

Hade den röda nybilsskyltar ?

 

Har för mig det finns regler om var och när man får köra den då. Finns säkert de som kan de reglerna bättre här på forumet !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

...och den mutade personen var svensk?

Tror inte det.

Förmodligen en thai.

Pratade väldigt bra svenska för att vara Thai faktiskt. Men det är klart, inte håller svenska folket på med nått fuffens. Speciellt inte höjdarna,allt räknas som förmåner väl..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant frågeställning och en del tänkvärda svar.

Jag älskar Thailand för allt vad Thailand står för, på gott och ont. Det finns flera saker jag kan reta upp mig till förbannelse på, men som tur är dubbelt så många saker som glädjer mig.

Jag åker i princip inte någon annanstans, men jag tror jag skulle ha svårt för att bosätta mig där för alltid. Vi får se - får göra en ny bedömning när det är dags för pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade den röda nybilsskyltar ?

 

Har för mig det finns regler om var och när man får köra den då. Finns säkert de som kan de reglerna bättre här på forumet !

Har man äkta röda skyltar plus boken som tillhör bilen så är det ok att köra i hela Thailand. Ofta får man deponera 2-4000baht hos en del bilhandlare(inte alla) för

att få dom röda skyltarna. Många erbjuder kopior men snutarna ser skillnad på äkta o kopia. En del väljer att köra utan röda skyltar,tror att man då endast får köra

i provinsen där bilen köptes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag tror att det är bäst att stanna i Sverige om man störs av böter för att köra utan hjälm samt köra i andra distrikt på röda plåtar.

De har ju faktiskt dessa lagar.

Ett tips, ta på Er hjälmen, beställ vita plåtar direkt och strunta att visa åt folk att Ni har en ny bil.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man äkta röda skyltar plus boken som tillhör bilen så är det ok att köra i hela Thailand. Ofta får man deponera 2-4000baht hos en del bilhandlare(inte alla) för

att få dom röda skyltarna. Många erbjuder kopior men snutarna ser skillnad på äkta o kopia. En del väljer att köra utan röda skyltar,tror att man då endast får köra

i provinsen där bilen köptes.

 

http://Pattaya-times.com/a6131-crackdown-on-red-number-plates

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt ner mina planer på att flytta dit för gott.

Med en sviktande hälsa så vore det bara dumt.

Så jag får fortsätta åka dit någon eller några månader om året så länge jag klarar det.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte vara lite ärliga här?

 

De flesta av er/oss har ju inte direkt flyttat till Thailand p.g.a. vackert väder och bra mat.

Lätt tillgänglig f*tta och snygga fruntimmer är ju anledningen till att vi hamnat i detta land.

 

 

Veritabelt struntprat.  Blev du nobbad av Ulla på posten eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har snart bott här i 7 år. Mina bästa 7 år av mitt 55-åriga liv. Vet inte om jag lever i en skyddad verkstad eller vart jag hamnat? Bryr mig lika lite om politiken här som jag gjorde i Sverige.

Korruption finns i hela Asien även i Svedala om man vill granska noga. Tycker det är ett jävla gnällande på Thailand och folket här. Luras,ser ner på Falanger,ser sig som bättre än oss Falanger,vi blir blåsta hela tiden m.m m.m Listan kan göras hur lång som helst. Tbx till min skyddade verkstad. Kostar en t-shirt här 120 Baht,så är det samma pris för mig som för Thai.

Jag åker ofta ensam till marknader,lokala byggvaruhus,affärer m.m och möts med en respekt som utlänning som är helt otrolig. Folk vailar,välkomnar mig med ett stort hjärta.

Kanske beror det på att jag tar allt med en klackspark. Skojar,skämtar,visar respekt tillbaka till alla jag möter. Nu bor jag inte i Bangkok,Pukhet eller Pattaya.

Har varit inbjuden till många stora fester,kommunala fester,bröllop,begravningar och alltid möts av värme och respekt. Tyvärr kan jag bara lite Thai så frugan har fått

tolka på många tillställningar. Dom flesta kommer fram,frågar en massa. Var kommer du ifrån,är du gift,har du barn i Sverige,är det kallt m.m

Eventuellt är jag skadad eller dum i huvudet men jag tror och litar på folk tills motsatsen inträffar. Så levde jag i Sverige och lever likadant i Thailand.

Har lärt känna underbara människor plus några stolpskott men dom finns ju överallt.

Det gäller att gilla läget...finns ju svenskar som blir förbannade när det inte finns Gevalia-kaffe på hotellet i Spanien!

Så jag kör mitt race och älskar Thailand,folket,värmen m.m 

 

Så från min skyddade verkstad i Thailand....Jag flyttar aldrig tbx till Svedala! :crazy:  :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra anledningar till att vilja bo Thailand men dessa 2 känns väl lite sådär. Är det positivt?

 

Själv löser jag dessa punkter genom att bära hjälm och hålla hastigheten. De flesta lagar finns till av nå'n anledning.

Det finns övergångsställen för att skydda fotgängare.

Det finns bilbälten för att skydda bilister.

Det finns plasthjälmar med ett hängande snöre för att skydda folk på motorcyklar

Det finns besiktningshallar för att se till att fordonen är säkra i det här landet.

Prostitutionen är olaglig.osv.osv

Lagarna finns till för att maf/polisen skall kunna utöka sin lön och kunna ha en sjysst bil och villa och Mia nio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagarna finns till för att maf/polisen skall kunna utöka sin lön och kunna ha en sjysst bil och villa och Mia nio

 

Nu börjar du vara på samma nivå som när du hävdade att du var bättre än Fimpen i styrkelyft därför att du slagit honom totalt. Att han pga sitt handikapp bara deltog i en av tre grenar hade ju inte med saken att göra. :ahh:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns övergångsställen för att skydda fotgängare.

Det finns bilbälten för att skydda bilister.

Det finns plasthjälmar med ett hängande snöre för att skydda folk på motorcyklar

Det finns besiktningshallar för att se till att fordonen är säkra i det här landet.

Prostitutionen är olaglig.osv.osv

Lagarna finns till för att maf/polisen skall kunna utöka sin lön och kunna ha en sjysst bil och villa och Mia nio.

 

Övergångsställen: Finns tyvärr ingen kultur i det här landet för det. Där har jag åkt på böter för att jag stod och väntade på grönt. Numera tutar folk ilsket på mig för att jag stannar framför övergångsstället.

 

Bilbälten: Ingen är väl så jävla dum att han kör bil utan?

 

Plasthjälm: Nej tack, det finns ju riktiga hjälmar att köpa för den som har något att vara rädd om.

 

Beiktningshallar: Vad är det för konstigt med det? Alla besiktigar väl sina fordon, eller?

 

Prostution: Där har man väl fuskat nå'n gång oavsett vad man tycker om det.

 

Vad det gäller att betala "böter" direkt till polisen så göder man bara systemet.

 

Nu är vi lite off topic kanske men att leva i ett land handlar om att anpassa sig och följa de lagar och bestämmelser som gäller. Precis som vi tycker att alla invandrare i Sverige skall göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar du vara på samma nivå som när du hävdade att du var bättre än Fimpen i styrkelyft därför att du slagit honom totalt. Att han pga sitt handikapp bara deltog i en av tre grenar hade ju inte med saken att göra. :ahh:

 

Fritz..

Nu ska du inte fastna i små petitesser.

Han fick möjligen handikapp av mig pga. Jag möjligen var lättare än han också.

Jag är bättre i längd o höjdhopp också tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Övergångsställen: Finns tyvärr ingen kultur i det här landet för det. Där har jag åkt på böter för att jag stod och väntade på grönt. Numera tutar folk ilsket på mig för att jag stannar framför övergångsstället.

 

Bilbälten: Ingen är väl så jävla dum att han kör bil utan?

 

Plasthjälm: Nej tack, det finns ju riktiga hjälmar att köpa för den som har något att vara rädd om.

 

Beiktningshallar: Vad är det för konstigt med det? Alla besiktigar väl sina fordon, eller?

 

Prostution: Där har man väl fuskat nå'n gång oavsett vad man tycker om det.

 

Vad det gäller att betala "böter" direkt till polisen så göder man bara systemet.

 

Nu är vi lite off topic kanske men att leva i ett land handlar om att anpassa sig och följa de lagar och bestämmelser som gäller. Precis som vi tycker att alla invandrare i Sverige skall göra.

Nu pratar vi Thailand och om lagar va.

Det är väl olagligt att köra mot rött även i Thailand.

Taijarna verkar tycka att jag är dum i huvet för att jag använder bilbälte.Lag om bilbälte finns

Det finns riktiga hjälmar men hur många har det i Thailand?Det går bra med en potta på huvet.

Prostitutionen är olaglig men vem bryr sig i Thailand.

Besiktningen finns i Thailand och det är lag på det men titta på en del ekipage iThailand.

Betala direkt till polisen göder systemet ja men 98% betalar på plats ändå.

Jag har sett polisbil körande emot min riktning på min körfil.

Sitter och dricker sprit och leker med pickan med andra handen.osv.

Du sa att det finns skäl till att lagarna finns, men jag undrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta spotta på det land som du har vuxit i :ahh: .

 

För egen del tycker jag inte dagens svedala är samma som jag växte upp i utan att det är på väg utför

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade den röda nybilsskyltar ?

 

Har för mig det finns regler om var och när man får köra den då. Finns säkert de som kan de reglerna bättre här på forumet !

Man får inte köra med röda skyltar efter 18:00 har jag för mig det är. Har själv kommit undan med 300 battingar för det misstaget. Annars var den boten på 1000 battingar om jag hellre ville ta grejen på stationen, det var 2008.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska du inte fastna i små petitesser.

Han fick möjligen handikapp av mig pga. Jag möjligen var lättare än han också.

Jag är bättre i längd o höjdhopp också tror jag.

Ja det är viktigt att vara bäst...
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte köra med röda skyltar efter 18:00 har jag för mig det är. Har själv kommit undan med 300 battingar för det misstaget. Annars var den boten på 1000 battingar om jag hellre ville ta grejen på stationen, det var 2008.

 

/ SatanG

Jag parkerade "fel" en gång och på polisstationen ville dom ha 1000฿ men han kom ner till 300฿ efter ett tag men min tant var hård och sa att nej,betalar bara 200฿ och så fick det bli.
Link to comment
Dela på andra sajter

"Att inte kunna bli medborgare..."

Skrev även detta i en annan tråd...

 

På Thailandguiden.se finns en moderator som är thailändsk medborgare. Han känner flera faranger som oxå är det.

Du kanske kan höra med honom hur han gick till väga. Då skulle dom flesta av dina problem vara ur världen när det gäller

äga mark och arbetstillstånd.

Ändrades av THAISWEDE
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tycker Sverige är världens bästa land så skall man antagligen INTE bosätta sig i LOS.

Många trivs ypperligt med att bo här vintertid, t.ex. jag själv. Inne på 14de vintern nu har byggt hus här men

kommer absolut aldrig byta ut den fantastiska vår och sommar vi har hemma mot en regnperiod i Thailand.

Man skall har klart för sig att som falang kommer man aldrig kunna påverka politik och korruption.

Många kommer hit med inställningen att försöka lära thaierna hur allt skall vara för " vi vet bättre och

kan allt ". Så var även jag det första året men fick ge mej rätt fort, annars hade man säkert senare brutit ihop.

Jag tror att det första man bör lära sig om man vill bo här längre tid, är hur tänker thai och inte blint fokusera

på hur man själv skulle vilja att allt skall vara eller fungera.

Sätta sig in i hur verkligheten är och på bästa sätt anpassa sig till spelet. För livet är ett spel och men lite tur samt kunskaper

om förutsättningar så kan man leva riktigt lycklig.

 

Sanningen är att Thailand är så bra som man själv, kan anpassa sig till thai-livet. Tänk på det gott folk.

 

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...