Jump to content
IGNORERAD

Är Thailand verkligen det land jag vill leva i?


Lasse M

Recommended Posts

tur att man slipper all skit, har kanonvänner i t-land som fixar alla problem som uppstår

 

fick precis bilder på polarns nya kåk i klaeng rayong där jag har "stående plats

 

 

 

post-3153-0-26557300-1384035910_thumb.jppost-3153-0-71020100-1384035916_thumb.jppost-3153-0-41895100-1384035935_thumb.jppost-3153-0-18867400-1384035973_thumb.jp

Ändrades av Lung King

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • Moipenyang

    5

  • Nemo

    5

  • 1609offe

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

broder tuk tuk

Idag såg jag en utmärkt film med Judy Foster som heter "Anna och kungen". Jag blev lite förvånad över att min sambo inte hade sett den då det var hennes typ av film och film är hennes stora intresse. Hon sa att det inte var möjligt att visa den i Thailand. Jag tycker att det sätter stopp för alla diskussioner om Thailand är en demokrati.

 

Thailand har väl aldrig varit någon demokrati vad gäller vördnaden av kungahuset?

 

Demokratin växte fram i Grekland under antiken och betyder folkstyre.

 

Att sedan thaiare har sån respekt gentemot kungahuset bottnar givetvis i att dom inte vågar vara något annat.

 

Precis som det var med kungarna i europa för 500 år sedan

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Min lilla lista varför jag älskar att bo här. Håller med Baa...bryr mig inte om politiken.
Denna har jag visat innan men passar väl bra in i denna tråd!

1. Köra moped utan hjälm.(har faktiskt köpt hjälm idag den 9/5-2012)

2. Framföra bilen i 160km/tim och veta om att man inte blir av med körkortet(böter givetvis men sällan mer än 100-200 Baht till polisens egen frukostklubb)

3. Tanka bilen för ca 6.50sek/litern (diesel)

4.Kunna beställa en Chang kl.09.00 på resturang om så önskas.

5.Kunna inhandla samma dryck när som helst på dygnet.

6.Ta en chang till middagen på krogen även fast man har bilen med sej.

7.Inte betala någon fastighetsskatt.(är huset betalt så är det betalt)

8.Måla om huset,bygga om som jag själv vill. (slippa söka bygglov,betala avgifter m.m)

9.Besöka Soi 6 i Pattaya,få två vackra 20-åringar att ta hand om min icke så vackra kropp
i en timme. Kostnad 1000-1500 Baht.(tyvärr inte aktuellt längre p.g.a att man är gift)

10. Oljemassage i en timme 300 Baht. (tillåtet enl. frugan)

11. Ha ett svenskt pass så man i princip kan besöka hela världen.

12. Ett paket röka för ca 40-80 Baht.

13. Ett kg fläskfile för 120 Baht.

14. Bo på den Thailändska landsbygden.

15. ha underbara thai-vänner (allt från farmare till polischefer)

16. Vara ödmjuk inför Thailändarna(har jag kommit långt med)

17. Ha en underbar Thailändsk fru som jag älskar och dyrkar.(Har varit gift i Sverige två ggr tidigare,tre underbara barn i Svedala)

18. Ha 3 svågrar och 3 svägerskor(Thai) som har ställt upp för mej i många lägen.

19. Ett leende,en klackspark,ett skratt och inte ta allt så jävla allvarligt,det kommer man som Svensk långt med här i Thailand.

20. Tänk på att vi är gäster i Thailand.så för fan: Försök o ta seden dit du kommer.
Lovar att livet blir mer kul med ett flabb och en stor klackspark. (kanske några kalla Chang hjälper till)

P.s Har inte rankat det i någon speciell ordning! Bara tankar o allmänna funderingar.


Från en nöjd svensk i Thailand  :thumbsup:  :17:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min fru kommer från Isaan och uppe i byn och närliggande Udon Thani så känns det bra, klimatet, kulturen, familjen och människorna i byn.

Vi har eller hade tänkt, bygga ett hus på min frus mark i byn, men jag blir mer och mer tveksam.

Jag kan inte hjälpa det, men jag blir mer och mer tveksam till att bosätta mig i Thailand.

 

Det thailändska parlamentet och regeringen är ju rena lekstugan, alla utan undantag verkar arbeta enbart för sina egenintresse och inte för sina väljare.

Korruptionen bland politiker, ämbetsmän i statsförvaltningen, tullpersonal och  poliser är skrämmande.

Ännu mer skrämmande är vanliga thailändares acceptans för att det fungerar så här.

 

Många s.k statstjänstemän har en nedlåtande attityd mot faranger och ska ha extra betalt för att utföra sina arbetsuppgifter när en farang vill ha en tjänst utförd. Att betala en avgift för en tjänst mot ett kvitto är helt okej, men att man dessutom ska behöva betala tjänstemännen en extra summa för att de ska utföra sitt arbete är fan inte klokt.

 

Faranger är fritt villebråden, det är helt fritt att lura och skinna oss. Var ska vi klaga? 

Vill vi klaga på något så måste vi betala en tjänsteman lite extra för att få klaga!

 

Vid inresa via flyg så får man en månads visum, men åker man över gränsen till ett av grannländerna under denna tid så förverkas det visum vi fick vid inresan.När man sedan återvänder efter en dag i grannlandet så har man helt plötsligt bara 14 dagars visum, och inte en djävel berättar detta för den dumma farangen. Sedan får man betala overstay avgift när man ska resa ut.

 

Thailand vill att vi stannar max. en månad och att vi då får finna oss i att bli lurade och blåsta i stort sett var gång man rundar ett gathörn.

 

Gud förbjude det, men är en farang i närheten när det sker en trafikolycka så nog fan är det farangens fel, även om han sitter i baksätet.

 

Jag läste här på Maipenrai om någon vars anhörig hade avlidit i Thailand och sjukhuset ville ha 30000 baht per dygn för att förvara den avlidna.

 

Nu ska man ta ut en avgift på alla turister för eventuell sjukvård när man är i landet, oavsett om man har en egen försäkring eller ej.

Den dumme farangen ska betala och några thailändska politruker kommer naturligtvis att tillskansa sig delar av dessa miljarder baht som denna pålaga kommer att generera 

 

Vad fan är detta för land???

 

ÄR Thailand VERKLIGEN DET LAND JAG VILL LEVA I ?

 

Tacksam för argument för och emot.

 

Lasse M

Bra tråd !!  Tror många med dig känner samma osäkerhet ...Visst är det ett land med många brister, men också ett underbart land på många sätt ...Känner bara igen mig delvis av din beskrivning.Personligen angagerar jag mig inte i Thailänsk politik.Jag är Gäst i Thailand...Vi får nog finna oss i att bli behandlade som andra klassens medborgare precis som de manniskor som kommer utifrån och bosätter sig i Sverige...

Mutor och korruption sträcker sig over alla samhällsklasser i Thailand ,   Titta pa dom forna oststatslanderna i europa...hela sydamerika..De flesta Afrikanska landerna Alla lander i mellanostern , sa framstar Thailand som ganska beskedligt i det avseendet...I manga lander ska man vara glad att man kommer undan med livet i behall, om man ar en vit man ..Vi lever i en ond varld, men det finns nagra paradis kvar pa jorden, och jag tycker nog att Thailand ar en av dom.. 

Sjalv drar jag hemmat efter 7 ar i Thailand...Jag saknar barn o barnbarn, jag saknar arstiderna  jag saknar den svenska naturen..jag saknar  den friska luften  tussilago trattkantarellerna ...jag saknar  morgnarna i ekan pa den spegelblanka sjon med metspoet och kaffetermosen...Thailand !!  Visst !!  December januari februari mars.Sa far det bli !!!  Snuten som snor mig pa 200 baht struntar jag i.Det raknar jag som driftskostnader  !!!  MVH NONG

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag flyttade hitt var det många som sa till mig Thailand passar inte alla det ligger mycke i detta jag klagade på korruptionen klassklinader som finns här karma som drabbar människor och djur. De behandlar min fru som prostituerad bara för att hon hade utländsk man vilket gör att hon får tänk mycket mera på hur man klär sig och vilka nöjes kvarter hon besöker hur sent man är ute på kvällar och nätter. Detta har blivit bättre de senaste åren i takt med att det inte enbart är tjejer från denna branschen som väljer utländsk man. Tycker att problemen med denna uppfattningen är större på lands byggden också detta pga alla hus som blir byggda av tjejerna och hela släkter som slutar jobba. I BKK är det inte på samma vis utan där är mycket lättare överhuvudtaget. Trivs man med det svenska systemet passar Thailand oftast dåligt. De som trivs bra här har ofta en konstig mäniskosyn om man jämför med Sverige de flesta är kriminella lurendrejare som hittar sin plats på jorden. Trivs som fisken i vatten brukar jag säga. De klagar ännu mera i dag hela deras Thailand håller på att förändras jag tycker det är bra till skillnad mot de flesta jag ser mera ordning och reda mindre korruption oroligheterna som ibland blommat upp är lätt att hålla sig borta från. Så om du gillar Sverige med ordning och reda ge det lite tid så kommer Yingluck och hennes bror får ordning på landet lönerna har gått upp och alla har fått det ekonomiskt bättre. Vilket har gjort att utlänningar inte längre framstår som superrika och blir behandlade bättre kommer de nu höja inkomst gränserna som det talas om för att få uppehållstillstånd kommer även detta att göra att det blir bättre. Så det som händer just nu är bra för visa sämre för andra och Thailand passar inte alla det gäller fortfarande.

 

Jag ser också positivt på att snart kommer vi här att få en ny kung som redan idag lever som en kung skall leva tror det är bra för Thailand att utvecklingen går framåt och kan bara se positiva förändringar i framtiden. Det finns en liten medelklass grupp som har svårt med förändringarna som nu sker men ser inte det som något allvarligt problem utan bara en del av förändringen.

Du verkar ha en hel del hat mot den thailändska medelklassen. Hur klassar du din fru nu när ni är gifta, låg eller överklass?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag flyttade hitt var det många som sa till mig Thailand passar inte alla det ligger mycke i detta jag klagade på korruptionen klassklinader som finns här karma som drabbar människor och djur. De behandlar min fru som prostituerad bara för att hon hade utländsk man vilket gör att hon får tänk mycket mera på hur man klär sig och vilka nöjes kvarter hon besöker hur sent man är ute på kvällar och nätter. Detta har blivit bättre de senaste åren i takt med att det inte enbart är tjejer från denna branschen som väljer utländsk man. Tycker att problemen med denna uppfattningen är större på lands byggden också detta pga alla hus som blir byggda av tjejerna och hela släkter som slutar jobba. I BKK är det inte på samma vis utan där är mycket lättare överhuvudtaget. Trivs man med det svenska systemet passar Thailand oftast dåligt. De som trivs bra här har ofta en konstig mäniskosyn om man jämför med Sverige de flesta är kriminella lurendrejare som hittar sin plats på jorden. Trivs som fisken i vatten brukar jag säga. De klagar ännu mera i dag hela deras Thailand håller på att förändras jag tycker det är bra till skillnad mot de flesta jag ser mera ordning och reda mindre korruption oroligheterna som ibland blommat upp är lätt att hålla sig borta från. Så om du gillar Sverige med ordning och reda ge det lite tid så kommer Yingluck och hennes bror får ordning på landet lönerna har gått upp och alla har fått det ekonomiskt bättre. Vilket har gjort att utlänningar inte längre framstår som superrika och blir behandlade bättre kommer de nu höja inkomst gränserna som det talas om för att få uppehållstillstånd kommer även detta att göra att det blir bättre. Så det som händer just nu är bra för visa sämre för andra och Thailand passar inte alla det gäller fortfarande.

 

Jag ser också positivt på att snart kommer vi här att få en ny kung som redan idag lever som en kung skall leva tror det är bra för Thailand att utvecklingen går framåt och kan bara se positiva förändringar i framtiden. Det finns en liten medelklass grupp som har svårt med förändringarna som nu sker men ser inte det som något allvarligt problem utan bara en del av förändringen.

HiHi, mycket har jag blivit kallad tidigare i livet, men "kriminell lurendrejare" va något nytt, måste nog in och beställa nya visitkort och ändra i mitt CV!

 

Var bor du någonstan, måste vara ett av landets underligaste platser med tanke på hur du upplever landet du trivs så bra i!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag flyttade hitt var det många som sa till mig Thailand passar inte alla det ligger mycke i detta jag klagade på korruptionen klassklinader som finns här karma som drabbar människor och djur. De behandlar min fru som prostituerad bara för att hon hade utländsk man vilket gör att hon får tänk mycket mera på hur man klär sig och vilka nöjes kvarter hon besöker hur sent man är ute på kvällar och nätter. Detta har blivit bättre de senaste åren i takt med att det inte enbart är tjejer från denna branschen som väljer utländsk man. Tycker att problemen med denna uppfattningen är större på lands byggden också detta pga alla hus som blir byggda av tjejerna och hela släkter som slutar jobba. I BKK är det inte på samma vis utan där är mycket lättare överhuvudtaget. Trivs man med det svenska systemet passar Thailand oftast dåligt. De som trivs bra här har ofta en konstig mäniskosyn om man jämför med Sverige de flesta är kriminella lurendrejare som hittar sin plats på jorden. Trivs som fisken i vatten brukar jag säga. De klagar ännu mera i dag hela deras Thailand håller på att förändras jag tycker det är bra till skillnad mot de flesta jag ser mera ordning och reda mindre korruption oroligheterna som ibland blommat upp är lätt att hålla sig borta från. Så om du gillar Sverige med ordning och reda ge det lite tid så kommer Yingluck och hennes bror får ordning på landet lönerna har gått upp och alla har fått det ekonomiskt bättre. Vilket har gjort att utlänningar inte längre framstår som superrika och blir behandlade bättre kommer de nu höja inkomst gränserna som det talas om för att få uppehållstillstånd kommer även detta att göra att det blir bättre. Så det som händer just nu är bra för visa sämre för andra och Thailand passar inte alla det gäller fortfarande.

 

Jag ser också positivt på att snart kommer vi här att få en ny kung som redan idag lever som en kung skall leva tror det är bra för Thailand att utvecklingen går framåt och kan bara se positiva förändringar i framtiden. Det finns en liten medelklass grupp som har svårt med förändringarna som nu sker men ser inte det som något allvarligt problem utan bara en del av förändringen.

Ar du ocksa en krimminell lurendrejare ?? Marklig slutsats du drar !! Sedan ar jag alldeles overtygad om att det allra flesta kan skillja pa ett fnask och en  vanlig  rekordelig tos..Du verkar ocksa ha en glasklar bild over det politiska statsskicket och villken som  ar bast skickad att styra landet for folkets basta..Tank om vi andra krimminella lurendrejare kunde vara lika insiktsfull som du!!!!  MVH NONG

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man så negativ som TS redan innan man flyttat hit är det nog helt fel, TS kommer bli tokig här för visst fn finns det mycket som är skit i Thailand.

Men vilket land är perfekt då? Berätta det så flyttar jag på stört.

Nä Thailand är inget paradis men betydligt bättre än Sverige, man måste lära sig att blunda lite och inte tillåta sig att bli lurad hela tiden. Än så länge har jag inte behövt muta nån mer än polisen med 200 baht för att jag körde moppe utan hjälm men då får jag ju skylla mig själv. Åk ut till en turistort i Sverige på sommaren så kan man snacka om att bli lurad, 120 kr för en pizza..

Tyvärr tror jag att Thailand är lite för giriga och inte fattar hur mycket nedsmutsningen i naturen betyder så om 20 år vill man nog inte bo här längre men just nu trivs jag rätt bra. Hyra en lyxkåk med pool inkl trädgårdsmästare för 6000 kr/mån och käka lunch för 8 kr får iaf mig att flabba åt dom där 200 bahten till polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

 

Min lilla lista varför jag älskar att bo här. Håller med Baa...bryr mig inte om politiken.
Denna har jag visat innan men passar väl bra in i denna tråd!

1. Köra moped utan hjälm.(har faktiskt köpt hjälm idag den 9/5-2012)

2. Framföra bilen i 160km/tim och veta om att man inte blir av med körkortet(böter givetvis men sällan mer än 100-200 Baht till polisens egen frukostklubb)

3. Tanka bilen för ca 6.50sek/litern (diesel)

4.Kunna beställa en Chang kl.09.00 på resturang om så önskas.

5.Kunna inhandla samma dryck när som helst på dygnet.

6.Ta en chang till middagen på krogen även fast man har bilen med sej.

7.Inte betala någon fastighetsskatt.(är huset betalt så är det betalt)

8.Måla om huset,bygga om som jag själv vill. (slippa söka bygglov,betala avgifter m.m)

9.Besöka Soi 6 i Pattaya,få två vackra 20-åringar att ta hand om min icke så vackra kropp

i en timme. Kostnad 1000-1500 Baht.(tyvärr inte aktuellt längre p.g.a att man är gift)

10. Oljemassage i en timme 300 Baht. (tillåtet enl. frugan)

11. Ha ett svenskt pass så man i princip kan besöka hela världen.

12. Ett paket röka för ca 40-80 Baht.

13. Ett kg fläskfile för 120 Baht.

14. Bo på den Thailändska landsbygden.

15. ha underbara thai-vänner (allt från farmare till polischefer)

16. Vara ödmjuk inför Thailändarna(har jag kommit långt med)

17. Ha en underbar Thailändsk fru som jag älskar och dyrkar.(Har varit gift i Sverige två ggr tidigare,tre underbara barn i Svedala)

18. Ha 3 svågrar och 3 svägerskor(Thai) som har ställt upp för mej i många lägen.

19. Ett leende,en klackspark,ett skratt och inte ta allt så jävla allvarligt,det kommer man som Svensk långt med här i Thailand.

20. Tänk på att vi är gäster i Thailand.så för fan: Försök o ta seden dit du kommer.

Lovar att livet blir mer kul med ett flabb och en stor klackspark. (kanske några kalla Chang hjälper till)

P.s Har inte rankat det i någon speciell ordning! Bara tankar o allmänna funderingar.

Från en nöjd svensk i Thailand  :thumbsup:  :17:

 

Hej

 

Min lista med det positiva i Thailand skulle till stor del se ut som din, gillar det okomplicerade livet på landet tillsammans med släkt och vänner, den lättsamma mai pen rai attityden, livsglädjen. ärligheten, den sociala kontrollen som finns på landet, den goda maten, den gemenskap det innebär att bo i en by, närheten till naturen, det enkla livet som levs utan stress och måsten, gillar att vakna med tuppen och laga mat över öppen eld, solen är klockan, fritt fram att arbeta utan tillstånd, fiska och jaga, deltaga i byns traditioner och ceremonier, medverka till byns sammanhållning och utveckling, att man sen får köra moppe utan hjälm och bara har fått betala en bot (i Hua Hin) på 28 år gör det inte sämre, att man kan ta en öl när som helst om man känner för det utan att någon tycker att det är märkligt o.s.v.  

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Min lista med det positiva i Thailand skulle till stor del se ut som din, gillar det okomplicerade livet på landet tillsammans med släkt och vänner, den lättsamma mai pen rai attityden, livsglädjen. ärligheten, den sociala kontrollen som finns på landet, den goda maten, den gemenskap det innebär att bo i en by, närheten till naturen, det enkla livet som levs utan stress och måsten, gillar att vakna med tuppen och laga mat över öppen eld, solen är klockan, fritt fram att arbeta utan tillstånd, fiska och jaga, deltaga i byns traditioner och ceremonier, medverka till byns sammanhållning och utveckling, att man sen får köra moppe utan hjälm och bara har fått betala en bot (i Hua Hin) på 28 år gör det inte sämre, att man kan ta en öl när som helst om man känner för det utan att någon tycker att det är märkligt o.s.v.  

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Aldrig fått böter själv än så länge och mutat endast en gång och det var på svenska ambassaden när vi skulle fixa visum till frugan. Omöjligt då de tog bara 20 ansökningar om dagen då och första dagen var vi nummer 23 i kön..:) Andra dagen såg också hopplöst ut så vi ringde runt lite och till slut ringde de från våningen ovan visum ansökningar att om vi pröjsar 5000 baht har vi garanterat visum. Hade nog kostat mer i hotell o respengar så vi tog det.
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Köra moped utan hjälm.(har faktiskt köpt hjälm idag den 9/5-2012)

 

Många bra anledningar till att vilja bo Thailand men dessa 2 känns väl lite sådär. Är det positivt?

 

Själv löser jag dessa punkter genom att bära hjälm och hålla hastigheten. De flesta lagar finns till av nå'n anledning.

Ändrades av Chryzaliz
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför man alltid måste hata det ena eller det andra? Ni vet Sverige vs Thailand, Phuket vs Pattaya, thaimat vs farangmat, svenskor vs thailändskor osv.

 

Själv älskar jag Thailand med alla dess fel och brister men jag älskar också Sverige med årstider, ordning och reda osv. Jag vill inte vara utan någon av länderna och kommer därför aldrig bosätta mig i Thailand, inte ens som pensionär. Det optimala vore 2 mån Sverige, 2 mån Thailand, 2 mån Sverige, 2 mån Thailand osv så man inte missar några av årstiderna i Sverige.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vad fan är detta för land???

 

ÄR Thailand VERKLIGEN DET LAND JAG VILL LEVA I ?

 

 

Efter att ha läst din trådstart, så kan jag slå vad om att Thailand är inte ett land du kommer att trivas i som fast boende, som turist ja men inte att vara bofast här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte heller att jag skulle kunna bo i Thailand på heltid.

Sverige är bra sommartid och Thailand instabilt politiskt för att jag skulle gå "all in".

 

Svårigheten att få arbetstillstånd passar inte mig då jag vill ha saker att göra och har mycket svårt att se mig själv som en turist på heltid. 

Tristessen skulle nog kväva mig så vi får se hur jag klarar denna vinter.

I Sverige kan jag tjäna pengar i alla fall och ha tillfredställelsen att vara nyttig

 

Även att inte kunna äga egendom stör kraftigt så intressanta investeringar går inte att göra.

 

Avsaknaden av trygghet gällande bra sjukvård gör att man vill ha halva livet kvar i Sverige.

 

Att inte kunna bli medborgare utan måste visa upp sig var 90:e dag fast man helt står för sin egen försörjning känns nedvärderande, när man tänker på hur generösa vi är mot Thailändare och andra nationaliteter.

Dom får bli svenska medborgare och ta del av våra skyddsnät.

 

Men jag trivs i Thailand nu, men det behövs nog inte så mycket för att vågskålen skall tippa åt det andra hållet.

 

Framför allt är jag hatisk till all form av korruption och maktmissbruk.

Det sitter i min uppfostran och kultur så visst kan sånt påverka mitt liv i Thailand.

 

Därför hyr jag och nöjer mig med vinterhalvåret och någon sväng till per år.

Om några år vet jag nog mer vad jag vill och känner för.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte vara lite ärliga här?

 

De flesta av er/oss har ju inte direkt flyttat till Thailand p.g.a. vackert väder och bra mat.

Lätt tillgänglig f*tta och snygga fruntimmer är ju anledningen till att vi hamnat i detta land.

 

Räcker ju med att titta på lite bildtrådar så inser man ju att ytterst få på detta forum skulle fixa en snygg tjej i Sverige.

 

Att leva i Thailand som utlänning är ju en sak för självplågare, förutom för de få som har ett riktigt arbete i landet och därmed accepteras av samhället. Men kåta gubbar som flyttar hit måste nog inse att de aldrig blir en del av Thailand, bara en vandrande pengamaskin.

 

Självinsikt är rätt bra ibland.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte vara lite ärliga här?

 

De flesta av er/oss har ju inte direkt flyttat till Thailand p.g.a. vackert väder och bra mat.

Lätt tillgänglig f*tta och snygga fruntimmer är ju anledningen till att vi hamnat i detta land.

 

Räcker ju med att titta på lite bildtrådar så inser man ju att ingen på detta forum skulle fixa en snygg tjej i Sverige.

Är det bara snygga lättillgängliga thailändskor man är ute efter finns ingen anledning att lämna Sverige.

 

Dom verkar finns överallt, har jag märkt efter några resor till Sveriges större städer och även Köpenhamn.

Hur har dom kommit hit?

Verkar vara lika tillgängliga i Sverige som Thailand.

Lampaffär som lampaffär.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte vara lite ärliga här?

 

De flesta av er/oss har ju inte direkt flyttat till Thailand p.g.a. vackert väder och bra mat.

Lätt tillgänglig f*tta och snygga fruntimmer är ju anledningen till att vi hamnat i detta land.

 

Räcker ju med att titta på lite bildtrådar så inser man ju att ingen på detta forum skulle fixa en snygg tjej i Sverige.

Fixade min tjej i Sverige men ändå byggde vi Thailand.

Det ultimata för mig är 6 månader i Thailand och 6 månader i Sverige.

Avskyr den kalla årstiden som här i Borås består av blask och vind oftast.

Jobbarkompisen vars finska fru inte släpper han ur sikte är förälskad i Thailand åker snart ytterligare 11 veckor och kanske stannar snart för alltid.

osv

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att under en dryg tioårsperiod gjort en mängd resor till Thailand har jag nästan tröttnat på Thailandsresor. Om ett tiotal år då jag borde kunna vara pensionär med obegränsat med tid kanske jag skulle tänka annorlunda. Om det finns några pensioner värda namnet kvar då är en annan sak? 

 

Jag har dock inga som helst planer på att flytta till Thailand för gott, inte ens under längre perioder än under ett antal månader per år. Jag trivs alldeles för bra i Sverige för att göra detta. Detta innebär en mängd fördelar, fast vissa skulle kanske anse att det istället är nackdelar. Jag är skriven i Sverige med allt vad det innebär, visum ordnas med ett 60 dagars turistvisum som i dagsläget enkelt kan förlängas med ytterligare 30 dagar. Om jag av någon anledning vill stanna längre så är det bara att flyga till ett grannland och där få ytterligare 60 ( + 30 ) dagar. Genom att förlänga min svenska hemförsäkring så har jag ett fullgott???  försäkringsskydd inklusive privat ambulansplan till Sverige. Jag kan hyra ett boende på plats under den tid jag behöver, om jag trivs väldigt bra kanske till och med på årsbasis och då får det stå tomt under min Sverigevistelse. Om jag inte trivs längre, blir ovänner med grannarna eller att den lokale polischefen öppnar Kareoke bar som omöjligjör all nattsömn är det bara att flytta!

 

Visst finns det fördelar med att bo i Thailand, men att köra motorcykel utan hjälm skulle vara en fördel är för mig obegripligt!

 

Byråkrati finns i alla länder även i Sverige och Thailand. Skillnaden är att om ett UT, PUT eller medborgarskapsansökan lämnas in i Sverige med erfoderliga handlingar så behandlar myndigheterna ärendet korrekt och i turordning utan minsta antydan på att en muta skulle hjälpa till för ett snabbt och positivt resultat.

 

 

Bara mina egna tankar i ämnet. Alla har vi olika tankar och förutsättningar att efter våra egna omständigheter och önskemål fatta beslut i detta ämne.

 

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte vara lite ärliga här?

 

De flesta av er/oss har ju inte direkt flyttat till Thailand p.g.a. vackert väder och bra mat.

Lätt tillgänglig f*tta och snygga fruntimmer är ju anledningen till att vi hamnat i detta land.

 

Räcker ju med att titta på lite bildtrådar så inser man ju att ytterst få på detta forum skulle fixa en snygg tjej i Sverige.

 

Att leva i Thailand som utlänning är ju en sak för självplågare, förutom för de få som har ett riktigt arbete i landet och därmed accepteras av samhället. Men kåta gubbar som flyttar hit måste nog inse att de aldrig blir en del av Thailand, bara en vandrande pengamaskin.

 

Självinsikt är rätt bra ibland.

:party1::giggle:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig fått böter själv än så länge och mutat endast en gång och det var på svenska ambassaden när vi skulle fixa visum till frugan. Omöjligt då de tog bara 20 ansökningar om dagen då och första dagen var vi nummer 23 i kön.. :) Andra dagen såg också hopplöst ut så vi ringde runt lite och till slut ringde de från våningen ovan visum ansökningar att om vi pröjsar 5000 baht har vi garanterat visum. Hade nog kostat mer i hotell o respengar så vi tog det.

Noterar att du skriver att enda stället du mutat någon på är svenska ambassaden i Bangkok. Något att fundera på för oss som tycker att vi är "rekorderliga".

Eller?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Noterar att du skriver att enda stället du mutat någon på är svenska ambassaden i Bangkok. Något att fundera på för oss som tycker att vi är "rekorderliga".

Eller?

Exakt..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra anledningar till att vilja bo Thailand men dessa 2 känns väl lite sådär. Är det positivt?

 

Själv löser jag dessa punkter genom att bära hjälm och hålla hastigheten. De flesta lagar finns till av nå'n anledning.

Fan va reko du är då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...