Jump to content
IGNORERAD

Finns det möjlighet att få gratis HIV-Medecin i Thailand?


Guest Hedningen

Recommended Posts

Guest Hedningen

Jag känner en kvinna som befinner sig i Thailand för tillfället som har lärt känna en thailändsk kvinna som har fått diagnosen HIV.

Finns det någon som känner till om man kan få medicin gratis genom staten eller någon organisation (NGO)?

Jag vill ha seriösa svar gärna länkar till riktiga sidor. Jag är ny på den här forumet så jag vet inte om det brukar vara seriösa inlägg. Jag använder inte Flashback eftersom man får en massa oserösa svar.

Jag känner inte kvinnan som är drabbad men jag har stor erfarenhet att hjälpa personer med HIV så jag bestämde mig för att försöka att hjälpa dem.

Stigman är naturligtvis stor för den här personen precis som i Sverige. 

Tyvärr vet jag inte hur långt gånget sjukdomen är. Eller om det är HIV1 eller HIV2. Jag ringde thailändska ambassaden i Sverige igår och de sa att staten inte delar ut medicin gratis till befolkningen.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh:Hedningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en kvinna som befinner sig i Thailand för tillfället som har lärt känna en thailändsk kvinna som har fått diagnosen HIV.

Finns det någon som känner till om man kan få medicin gratis genom staten eller någon organisation (NGO)?

Jag vill ha seriösa svar gärna länkar till riktiga sidor. Jag är ny på den här forumet så jag vet inte om det brukar vara seriösa inlägg. Jag använder inte Flashback eftersom man får en massa oserösa svar.

Jag känner inte kvinnan som är drabbad men jag har stor erfarenhet att hjälpa personer med HIV så jag bestämde mig för att försöka att hjälpa dem.

Stigman är naturligtvis stor för den här personen precis som i Sverige. 

Tyvärr vet jag inte hur långt gånget sjukdomen är. Eller om det är HIV1 eller HIV2. Jag ringde thailändska ambassaden i Sverige igår och de sa att staten inte delar ut medicin gratis till befolkningen.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh:Hedningen.

Frugan har en nära släkting som har HIV / Aids,sedan några år tillbaks.

Gratis läkarvård och medicin, hon får även en sjukpension på 500B / månaden.

Verkar funka riktigt bra, då hon var riktigt dålig innan hon kom under läkarvård, nu ser hon riktigt pigg ut.

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Bromsmedicin ska ingå i hälsoprogrammet, det gjorde det innan iallafall?

 

Finns kvinnan i Bangkok kan hon även söka sig till Father Joe  http://www.mercycentre.org/ visserligen i huvudsak för barn med AIDS/HIV men de kan leda henne till rätt organisation.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Hedningen

Tack för de svar jag har fått jag kommer att vidare informera min vän i Thailand. Så får de kolla upp länkarna jag har fått.

Det är bromsmedicin hon behöver och kanske smärtstillande.

Jag har också mejla några Svenska organisationer för att verkligen få fram den bästa möjligheten att hjälpa den här kvinnan.

 

 

 

 

Bromsmedicin ska ingå i hälsoprogrammet, det gjorde det innan iallafall?

 

Finns kvinnan i Bangkok kan hon även söka sig till Father Joe  http://www.mercycentre.org/ visserligen i huvudsak för barn med AIDS/HIV men de kan leda henne till rätt organisation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de svar jag har fått jag kommer att vidare informera min vän i Thailand. Så får de kolla upp länkarna jag har fått.

Det är bromsmedicin hon behöver och kanske smärtstillande.

Jag har också mejla några Svenska organisationer för att verkligen få fram den bästa möjligheten att hjälpa den här kvinnan.

 

Så länge hon har ett boende som funkar, behöver hon bara ta kontakt med en läkare på "hälsocentralen" hon tillhör.

De ordnar med allt ang. den medicinska delen, och de verkar duktiga, för de har massvis av aids i Thailand, vilket innebär att de arbetar med detta dagligdags, även på mindre orter.

Det där kommer att sköta sig självt ska du se! Och nu för tiden är sjukdomen inte dödlig, om man får vård.

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Måste säga att jag är oerhört imponerad av den kunskapen om den Thailänska samhällsapparaten som många av medlemmarna på detta forum har.. :thumbsup:

Fyra timmar efter trådstart så har TS redan fått kunniga och sakliga svar...

Imponerande måste jag säga.. :14:

Själv hade jag inte kunnat bidra med ngt i ämnet tyvärr...

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Hedningen

Så länge hon har ett boende som funkar, behöver hon bara ta kontakt med en läkare på "hälsocentralen" hon tillhör.

De ordnar med allt ang. den medicinska delen, och de verkar duktiga, för de har massvis av aids i Thailand, vilket innebär att de arbetar med detta dagligdags, även på mindre orter.

Det där kommer att sköta sig självt ska du se! Och nu för tiden är sjukdomen inte dödlig, om man får vård.

 

Mvh. borje222

Det är faktiskt sant att man kan leva ganska länge med HIV. Många som får medicin har jobb och familj åtminstone här i västvärlden. Det är broms medicinen som är viktig samt att man kan hantera stigmatiseringen. Det är fortfarande tabu i stora delar av världen. Ni som läser det och vill veta  mer om HIV kan gå in på Noaks Ark.se samt fråga Steve om Hiv.se Där kan man hitta mycket bra info om sjukdomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...