Jump to content
IGNORERAD

Att byta en skurk mot en skurk...?


spooncreek

Recommended Posts

Lite ilsk är han allt i dagens Bangkok Post, Songkran Grachangnetara . Men visst har han en tydlig poäng? Hur mycket man än må hata Thaksin så är de tillgängliga alternativen inte precis mycket bättre. Det blir ungefär som att räkna grader i helvetet om ni förstår vad jag menar.

 

Vem räddar Thailand från Thaksin och från de andra skurkarna?  En viktig dimension om man ska diskutera thailändsk politik som sällan kommer fram.  Kanske för att den är omöjlig att besvara, Thaksinhatarna på detta forum har såvitt jag kan se inget vettigt svar på detta.  Artikelförfattaren fixar det för övrigt inte heller.

 

 

Amnesty of betrayal can't rewrite history 
 
Please credit and share this article with others using this link:http://bangkokpost.com/opinion/opinion/378168/amnesty-of-betrayal-can-t-rewrite-history. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

 

“There is nothing that unites the "We Hate Thaksin" brigade more than the possibility of an amnesty for the exiled former prime minister. All of a sudden, the usual suspects, such as retired generals with empty nest syndrome, senile political has-beens and of course, the perennial "one-trick pony" party, start coming out of the woodwork for another day in the sun. The possibility of Thaksin's return has a phenomenal effect on Thaksin haters, because it transforms them into some sort of heroic alter ego. Just look at the way the leaders of the three anti-amnesty protest groups have reinvented themselves. Maj Gen Chamlong Srimuang _ lest it be forgotten, Thaksin's one and only political mentor (bringing the billionaire into the Palang Dharma Party) _ suddenly warps himself into David, courageously opposing the Goliath that is Thaksin.

 

Sondhi Limthongkul, a person who had business dealings with Thaksin but switched sides so many times, now wants us to believe he's a male version of Corazon Aquino, leading the people in protest against tyranny and oppression. But the most drastic transformation comes from the leaders of "the one-trick pony" party itself, namely Suthep Thaugsuban and Abhisit Vejjajiva. These two leaders of the Democrat Party that colluded with undemocratic forces to bring us the 2006 coup, which led to an illegitimate Abhisit administration, ended up mimicking all of Thaksin's populist policies, and now want us to believe they're Aung San Suu Kyi fighting for liberal democratic values!

 

So let me sum this up correctly if I may. We're being asked to support this great revolt against the Thaksinisation of Thailand by placing our faith in protest leaders who:

a:  were responsible for mentoring and introducing Thaksin to Thai politics.

b: had an intimate business relationship with Thaksin, before turning into a serial side-switcher.

c:  copied all of Thaksin's political tactics and policies while they were last in government.

 

Let me be clear. I'm profoundly against the Thaksinisation of Thailand, and can think of nothing more repugnant. But honestly,

I simply refuse to follow this bunch of invertebrates into protest, because you'll end up being used and tossed aside like a dirty handkerchief once they get what they want.”

 

 

post-8552-0-04653800-1383650560.jpg

post-8552-0-04653800-1383650560.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ilsk är han allt i dagens Bangkok Post, Songkran Grachangnetara . Men visst har han en tydlig poäng? Hur mycket man än må hata Thaksin så är de tillgängliga alternativen inte precis mycket bättre. Det blir ungefär som att räkna grader i helvetet om ni förstår vad jag menar.

 

Vem räddar Thailand från Thaksin och från de andra skurkarna?  En viktig dimension om man ska diskutera thailändsk politik som sällan kommer fram.  Kanske för att den är omöjlig att besvara, Thaksinhatarna på detta forum har såvitt jag kan se inget vettigt svar på detta.  Artikelförfattaren fixar det för övrigt inte heller.

 

Jag var faktiskt den allra förste som klickade "like" i morse och jag skickade honom genast ett WhatsApp för att meddela att han nu bara låg under med 1-10 :). Jag tror dock inte den gode Bee Bee kommer ligga sömnlös för att de flesta ogillar hans inlägg, som han skriver i kommentarfältet så skriver han inte för att bli populär. Han går som alltid rätt hårt åt Dems men han är trots allt Demokrat och det är väl en styrka att så kraftigt kunna kritisera de man ändå tycker är minst dåliga.

 

Jag har heller inget svar på vem som ska rädda Thailand om de lyckas bli av med Dr T, de gammla PADdorna och generalerna lär ju inte göra det och jag skulle inte satsa alltför många Baht på Abhisit heller. Just nu handlar det dessvärre bara om MOT inte om FÖR. Lyckas Thailand med det första problemet så får det andra problemet lösas därefter. Det blir säkert inte särskilt bra men det blir förmodligen mindre dåligt och det är en hyfsad start.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som du säger, det handlar om mot just nu och det får kanske vara gott nog i brist på alternativ för. Men tyvärr finns det alltför många exempel på att det kan gå fel när man bara är mot och det inte finns något vettigt alternativ att vara för. Den så kallade arabiska våren är väl ett i tid näraliggande exempel på det.

 

Men visst innebär ett regimskifte till Bee Bee:s demokrater  x antal % i minskad korruption och stopp för vansinnigheter som risstödet (såg att det behövdes nödlånas upp ytterligare 140 miljarder THB för det nu), så är jag för att vara mot J

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...