Jump to content
IGNORERAD

Frankfurt, byta plan


pust

Recommended Posts

Lite OT ur avdelning onödigt vetande:

 

Eftersom jag har tyska som modersmål så kan jag upplysa om att floder har kön och det kan vara olikt, dvs både manligt och kvinnligt.

 

Man säger: "der Rhein" och "die Oder".

 

Och eftersom det, mycket riktigt, finns flera Frankfurt i Tyskland så brukar man förtydliga med prepositionen "an" (som styr dativ).

 

Alltså: "Frankfurt am Rhein" eller "Frankfurt an der Oder".

 

Notera att "am" är en förkortning för "an dem" och att det heter "an der Oder" (fastän Oder är en kvinnlig flod) för prepositionen "an" styr till dativ och dativformen för "die" är "der".

 

Glassklart och lätt som en plätt tycker jag... :crazy:

 

//Singha711

Ja det hade har svårt för Men har bara läst tyska 2t v e terminer Fick ej godkänt Men likt full i fan var det jag som fick hjälpa kompissarna när vi skulle beställa mat i Berlin 1967 Två frågor Var finns tyska dubbel ss på databordet och hur gör man Skillnaden därimellan Det vat ju lite "unruheh om det Det blev 3 Frågor Är det fortfarande så att resturanter med Gris eller Tjurhuvud utanför har eget slagteri och att maten oftast är bättre där

Offe

Ps tack för rättelsen

Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    3

  • Galten

    3

  • MaiChai

    3

  • 1609offe

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej

 

Visst funkar det om man har tur men chansen att dom misslyckas är ändå ganska stor med så små marginaler, så för att vara helt säker på att få med bagaget är nog minst 2 timmars transfertid lämpligt.

 

Gäller det jobb med utrustning eller verktyg som man måste ha för att kunna utföra sitt jobb eller om man är på väg hem ifrån Thailand med färska grönsaker, frukt och annat ätbart vill man ju ha grejorna direkt och inte något dygn senare.

 

Mvh Isan Lover

 

2 timmar!

 

Så länge försöker jag aldrig få ett byte, 1 timme till 1.30 är lagom. Enda gången jag blivit av med väskan är som sagt på CDG när jag hade 4 timmars vänte tid. Blev visserligen av med 1 av två väskor förra året då jag flög med en egen SAS+Thai kombo CPH-FRA-BKK så lämnade SAS den ena väskan i Köpenhamn-den andra kom fram, märkligt då jag checkade in allt samtidigt.

 

Nu senast med Emirates på väg hem skulle jag haft 1,15 i bytestid på hemvägen och eftersom planet landade lite sent och piloten manövrerade sig långt bort på plattan innan han parkerade vilket endast gav 45 minuter så trodde jag att väskorna skulle bli kvar men de dök upp på Arlanda. Då är ju DXB ingen liten flygplats heller.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...